Toyota: propojení navigačního systému s brzdami - stůj, jinak tě zastavím
Japonská automobilka Toyota představila svůj nový systém, který by se měl v nejbližších několika letech objevit v některých vozech této značky, určených pro domácí trh. Jedná se o systém „automatické brzdy“, respektive výstražného systému s funkcí zastavení vozidla.
Jádro celého systému spočívá v tom, že poloha a rychlost vozidla je v reálném čase monitorována přes satelitní systém GPS a tyto údaje se dávají do souvislosti se speciální navigační mapou. Ta obsahuje kromě standardních údajů, jako je rozmístění čerpacích stanic či názvy ulic, navíc údaje o místech, označených značkou STOP. Systém má ještě druhý vstup informací, kameru v zádi vozu, která monitoruje vodorovné značení na vozovce, který se signálem od GPS „inteligentně“ kombinuje.
Řidič má tak na obrazovce neustále informace o tom, kde se na jeho trase vyskytují křižovatky se značkou STOP (resp. „Stůj, dej přednost v jízdě“). Brzdový asistent takové místo na trase vždy dopředu řidiči oznámí a podruhé jej upozorní několik vteřin před značkou. Následně hlídá, zda řidič opravdu před tímto místem zpomaluje. Pokud se tak nestane, následuje automatický zásah a vůz na pokyn řídící jednotky systému zastaví (detailněji viz. náčrtek pod článkem).
Jsme tedy zase o kousek blíž k „autopilotovi“ v osobních vozech. Technologie jsou již na takové výši, že dokážou zaručit (resp. měly by, uvidíme, zda se tato novinka v praxi opravdu osvědčí) bezproblémový chod takovéhoto systému. Pro příklad, nejmodernější letouny jsou dnes vybaveny navigačním zařízením, umožňující přesné přístrojové přiblížení za nulové dráhové dohlednosti (kategorie CAT III. C), takže srovnání s nějakým dobrzděním před křižovatkou se zdá být nesmyslně vzdálené, přesto k zamyšlení svádí. Automobilky jasně dávají svým vývojem a výzkumem najevo, že dle jejich mínění se budou tyto systémy v silniční dopravě stále více a více rozvíjet a časem se „autořidiče“ jistě dočkáme.