Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota: propojení navigačního systému s brzdami - stůj, jinak tě zastavím

Aleš Jungmann
Diskuze (28)
Je trend, který jako první nastolily adaptivní tempomaty, proces, který nevyhnutelně končí u toho, že z automobilů za několik desítek let zmizí volant?

Japonská automobilka Toyota představila svůj nový systém, který by se měl v nejbližších několika letech objevit v některých vozech této značky, určených pro domácí trh. Jedná se o systém „automatické brzdy“, respektive výstražného systému s funkcí zastavení vozidla.

Jádro celého systému spočívá v tom, že poloha a rychlost vozidla je v reálném čase monitorována přes satelitní systém GPS a tyto údaje se dávají do souvislosti se speciální navigační mapou. Ta obsahuje kromě standardních údajů, jako je rozmístění čerpacích stanic či názvy ulic, navíc údaje o místech, označených značkou STOP. Systém má ještě druhý vstup informací, kameru v zádi vozu, která monitoruje vodorovné značení na vozovce, který se signálem od GPS „inteligentně“ kombinuje.

Řidič má tak na obrazovce neustále informace o tom, kde se na jeho trase vyskytují křižovatky se značkou STOP (resp. „Stůj, dej přednost v jízdě“). Brzdový asistent takové místo na trase vždy dopředu řidiči oznámí a podruhé jej upozorní několik vteřin před značkou. Následně hlídá, zda řidič opravdu před tímto místem zpomaluje. Pokud se tak nestane, následuje automatický zásah a vůz na pokyn řídící jednotky systému zastaví (detailněji viz. náčrtek pod článkem).

Jsme tedy zase o kousek blíž k „autopilotovi“ v osobních vozech. Technologie jsou již na takové výši, že dokážou zaručit (resp. měly by, uvidíme, zda se tato novinka v praxi opravdu osvědčí) bezproblémový chod takovéhoto systému. Pro příklad, nejmodernější letouny jsou dnes vybaveny navigačním zařízením, umožňující přesné přístrojové přiblížení za nulové dráhové dohlednosti (kategorie CAT III. C), takže srovnání s nějakým dobrzděním před křižovatkou se zdá být nesmyslně vzdálené, přesto k zamyšlení svádí. Automobilky jasně dávají svým vývojem a výzkumem najevo, že dle jejich mínění se budou tyto systémy v silniční dopravě stále více a více rozvíjet a časem se „autořidiče“ jistě dočkáme.

Aleš Jungmann
Diskuze (28)
10. 2. 2008 11:06
Re: odvaha
Jo tak. To vodorovný značení jsem přehlídl. No jestli je todle značení opravdu před každou stopkou v Japonsku, tak by to možná fungovat mělo. Co se ale stane v případě sněhu nebo napadaného listí? Prostě je v tom tolik proměnných a tolik možností, který ten systém můžou zmást, že bych tomu osobně moc nevěřil... Ale dík za odpověď :yes:
Avatar - T613
9. 2. 2008 22:28
Re: Blbina
už tě pustili z ústavu? co elektrošoky? zabírají?
9. 2. 2008 19:38
Nerad bych zastavoval na STOPce pred nebrzdici LIAZkou
Nerad bych zastavoval na STOPce pred nebrzdici LIAZkou
8. 2. 2008 19:27
odvaha
Tak todle bych si do auta dát nedal. Když vezmu, že se mapy nav. systémů aktualizují (v nejlepším případě) tak jednou za půlrok, tak to bude asi hódně spolehlivé 8-s Nebo to maj kucí od Toyoty tak vychytaný, že maj maníka na každým stavebním úřadu, který okamžitě informuje o každé změně, která je pak neprodleně přes GSM poslána do všech navigací??? Asi ne, co? :-)
Navíc mi nějak uniká smysl tý kamery na zádi. To má jen kontrolovat, aby do mě nikdo nenajel, nebo co? To vysvětlení, že to monitoruje stopky je nějak utažený za vlasy, ne? Vždyť když ta kamera stopku vidí, znamená to, že už jsem jí přejel, ne???
8. 2. 2008 17:48
Re: No co to je..
neboj, adros bude i dal, do starych skodovek se to dodatecne montovat asi nebude :-) >:D