Toyota RAV4 2,2 D-4D - Královna bez korunky

Toyota RAV4 2,2 D-4D - Královna bez korunky

 
 
27.10. 2008 Libor Zezulka

Není tomu dávno, co neohroženě vládla svému segmentu a odrážela nájezdy konkurentů. Dnes už nemá korunku a v Česku na ni nezbyl ani stupeň vítězů. Jak si vede v třetím roce života Toyota RAV4 2,2 D-4D?

Zdá se to jako včera, co třetí generace Toyoty RAV4 vstoupila na evropské trhy. Přitom od slavnostní premiéry uběhly téměř tři roky a situace v segmentu kompaktních SUV, kterému RAV4 například v Česku dlouhá léta vládla, se několikrát obrátila naruby. Tehdy ve Frankfurtu v roce 2005 se celý ansábl stánku Toyoty tvářil hodně sebevědomě a nechtěl, pokud mě paměť neklame, slyšet nic o tom, že by RAV4 mohla mít problémy obhájit pozici leadera svého segmentu.

Velké sebevědomí a ještě větší ambice se sice nezdály zcela na místě, zvláště když konkurence mohutně zbrojila a chystala se na drtivý protiútok, nicméně první měsíce a vlastně i léta prodeje prokázala, že Toyota je v kategorii kompaktních SUV nesmírně silná. V březnu 2007 Auto.cz přineslo informaci konstatující jasné vítězství třetí generace RAV4 v „celoevropské soutěži“ o nejpopulárnější kompaktní SUV, když počet prodaných kusů dosáhl na starém kontinentu číslovky 126.000.

Opravdu úctyhodný výsledek. V rámci celé Evropy Toyota zaválela a i když v dalším roce prodejní čísla trochu ztratila na lesku, stále se mohla RAV4 nazývat královnou třídy – evropskou. Český klient naneštěstí pro Toyotu nadšení zbytku Evropy pro poslední sportovně-užitkovou kreaci z dílný japonských inženýrů nesdílí a už několik let dává přednost korejským produktům. Nesmírná popularita modelů Tucson a Sportage vyhnala RAV4 z českého trůnu, avšak než se stačilo korejské duo v pozici vládce ohřát, přišlo další zemětřesení.

obrázek [555 x 350]
 

Nástup nových generací populárních japonských SUV Honda CR-V a Suzuki Grand Vitara způsobil, že u nás nezůstal v třídě kompaktních SUV kámen na kameni. Do čela se například letos vyšvihla Honda CR-V, druhé místo si zatím drží Nissan QASHQAI, o třetí příčku se perou Kia Sportage se Suzuki Grand Vitara, statečně bojuje i Mazda CX-7 nebo Subaru Forester. Toyota RAV4 se sice nechce vzdát, ale se 181 prodanými kusy se pohybuje na úrovni další novinky Volkswagen Tiguan.

Nemá to holka „toyoťácká“ vůbec jednoduché. Kdysi musela odrážet útoky svých japonských soků, což docela dlouho zvládala téměř levou zadní, dnes musí čelit výpadům Volkswagenu, Mazdy, Suzuki, Nissanu, pokoj nedá ani Hyundai či Kia, do toho přichází vlna nových kompaktních SUV od Mercedesu nebo Audi. Ta sice míří do prémiové části segmentu, ale drahé verze RAV4 i dalších ne-prémiových SUV jsou tak či tak nebezpečně na dostřel. Bude zajímavé sledovat, jak Toyota na vzniklou situaci zareaguje. Příští rok bude mít za sebou RAV4 čisté tři roky života, což přímo vybízí k lehkému, ale spíše radikálnějšímu faceliftu.

Efektivně už neznamená efektně

O samotném autě jsme toho na Auto.cz napsali tolik, že by stačilo odkázat na starší testy, popřát vám úspěšný pracovní týden a rozloučit se. Tak třeba jeden z prvních testů nesl název Toyota RAV4 D-4D 180 - cesta na vrchol, loňský příspěvek na téma RAV4 měl titulek Toyota RAV4 2,2 D-4D – Rychle A Vybraně. Je legrační, jak člověk s postupem času a testováním dalších a dalších konkurentů, mnohdy modernějších, mění na konkrétní modely názor.

Když jsem před dvěma lety brázdil tehdy s novým SUV české asfaltové i polní cesty (mnohdy mezi tím není moc rozdíl), měl jsem až na pár drobností z RAV4 dobrý pocit, což se ostatně projevilo v závěrném hodnocení. Dnes, kdy se celý segment posunul zase o kus dál a kdy musím tohoto Japonce srovnávat i s novými konkurenty jako například Volkswagen Tiguan, krása RAV4 jednoduše trochu vybledla. Nebudu zdržovat a půjdu rovnou k věci.

Ačkoliv jsem se obával zpočátku přesného opaku, dnes si myslím, že se designérům podařilo vytvořit auto poměrně nadčasové. Boubelaté SUV s nesčetnými oblinami okořeněnými tu a tam jemným prolisem vypadá zvenčí stále sympaticky, a tak si troufám tvrdit, že vzhled prodejům určitě neškodí. Zádrhel bude někde jinde. Za prvé začíná pokulhávat interiér.

obrázek [555 x 314]
 

RAV4 nelze obvinit z lacinosti, ale snaha vymodelovat honosné tvary z nehonosných materiálů začíná být uvnitř cítit a vzhledem k tomu, že Honda si vzala z minulých let ponaučení, Suzuki se snaží v tomto ohledu snad nejvíc v historii a třeba takový Volkswagen předvedl v Tiguanu špičkovou práci, začíná se z RAV4 v interiéru stávávat hodně průměrné auto (nehledě na to, že některé detaily laciné skutečně jsou).

K přednostem se nadále počítá slušný prostor vzadu nad hlavou a u ramen, s koleny jsou na tom někteří konkurenti lépe, díru do světa dnes RAV4 neudělá ani s počtem odkládacích ploch. Ke cti vozu budiž fakt, že sklopením zadních sedaček vznikne rovná ložná plocha a zavazadlový prostor naroste na sympatických 1752 litrů. Kámen úrazu spočívá v něčem jiném.

Zrádná nafta

Toyota vyrábí kvalitní naftové motory, o tom není nejmenší pochybnost. Několikrát jsme u nás na Auto.cz oslavovali naftový čtyřválec v rozličných modelech značky Toyota za jeho zátah, slušnou kultivovanost a nízkou spotřebu. Samotného mě překvapilo, když jízda s modelem RAV4 2,2 D-4D vykazovala několik nedostatků, jimiž se na misce vah obvykle vyvažují výše zmíněná pozitiva.

Motor se hlásil dost výrazně o slovo už v nízkých otáčkách a vůbec se nerozpakoval rozvibrovat okolo 2000 otáček, kde dosahuje vrcholu točivý moment, palubní desku a přilehlé plasty. Ve vysokých otáčkách se situace trochu uklidnila, ale zvukový projev motoru se příliš nezlepšil a uším se nedostalo zaslouženého klidu. Budiž, naftové čtyřválce tu nejsou od toho, aby lahodily slechům.

Jak ale omluvit situaci, kdy řidič s najetými statisíci kilometry v různých vozech má problém zkrotit spojkový pedál a donutit auto, aby se nerozjíždělo přískokem, ale hezky plynule. Když už jsem se začal podezírat z nastupující demence, přispěchal kolega s 10 lety řidičských zkušeností navrch se stejným zjištěním. Hrátky se spojkou a plynovým pedálem nakonec prokázaly, že problém spočívá v nastavení, ne fyzické či psychické poruše řidiče.

obrázek [555 x 309]
 

Je otázka, zda se problém týkal pouze testovaného kusu, ale pokud si dobře vzpomínám, souboj spojka versus řidič probíhal i v předchozích testech RAV4 s vznětovými agregáty, i když možná v menší míře. Kromě spojky se musí řidič popasovat i s trucovitým řazením. Chod řadící páky je malinko gumový a ne zcela exaktní, na specifikum řazení si však narozdíl od nonkonformní spojky celkem snadno zvyknete.

Jestliže se počítáte mezi lidi, kterým na přesnosti řazení, hlučnosti motoru a plynulosti rozjezdů nijak zvlášť nesejde a zajímá vás pouze a jedině spotřeba, předchozí odstavce klidně vypusťte z hlavy. RAV4 jezdí s naftovým čtyřválcem o maximálním výkonu 100 kW / 3600 ot./min. a točivém momentu 310 Nm / 2000 – 2800 ot./min. běžně za udávaných 6,6 – 6,8 litru, mimo město se skutečně není zásadní problém dotknout krásné hodnoty 5,5 litru. Spořivá, to RAV4 2,2 D-4D opravdu je.

Za všechno může čas

K jízdním vlastnostem jenom krátce. SUV Toyoty se počítá mezi vozy komfortnější, které v zatáčce výborně sedí, ale nejsou jim cizí ani občasné náklony. Podvozek účinně eliminuje většinu nerovností, s těmi příčnými nicméně má trochu problémy a velké výtluky mu vůbec nevoní. Aerodynamicky na tom není vysoké SUV ani špatně ani výborně, příjemné ticho uvnitř panuje do 110 km/h. Lehký terén nepředstavuje problém, do těžšího se není radno vydávat.

Toyota RAV4 však není příkladem auta s dobře odhlučněnými prahy, zejména zezadu proniká dovnitř velmi slyšitelně zvuk odvalujících se pneumatik, kamínky bubnující o prahy znějí zase jako zvonkohra. Řízení jde lehce, poloměr otáčení mohl být větší. K brzdám nemám námitek, nastupují rychle a vydrží i opakovanou větší zátěž. Celkové dávám Toyotě RAV4 tentokrát 2- místo původních 1-. Čas a konkurence je neúprosná, a co stačilo před třemi lety na jedničku, dnes stačí stěží na dvojku.

První cena vozu649.900,-Kč (RAV4, 2,0 VVT-i 112 kW, Base)
První cena vozu s testovanou motorizací709.900,-Kč (RAV4, 2,2 D-4D 100 kW, Base)
Základní cena testovaného vozu749.900,-Kč (RAV4, 2,2 D-4D 100 kW, 08 Edition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků761.900,-Kč (RAV4, 2,2 D-4D 100 kW, 08 Edition)

Plusy

  • Sympatický vzhled
  • Prostorný interiér
  • Dobrá variabilita
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Hlučný motor
  • Špatně odhlučněné prahy
  • Nepoddajná spojka
  • Nepřesné řazení
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota RAV4 2,2 D-4D

Cena v základní výbavě: 749 900 Kč Cena v testované výbavě: 761 900 Kč

Základní výbava:17“ litá kola, podélné střešní nosiče, přední mlhová světla, elektrická, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, el. okna přední a zadní, dálkově ovládané centrální zamykání, dvouzónová automatická klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, rádio + měnič na 6 CD s MP3 a WMA + 6 reproduktorů, výškově a podélně nastavitelný kožený volant s ovládáním audiosystému, kožená hlavice řadicí páky, tempomat, integrovaný systém Active Drive, ABS + EBD + VSC + BA + TRC, HAC, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadla - dělěná, sklopná, posuvná, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, airbagy boční + hlavové + kolenní pro řidiče, rezerva na pátých dveřích, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, 08 Edition paket - tmavá zadní skla, zadní parkovací senzory, Bluetooth handsfree s ovládáním na volantu, spodní ochranný kryt předního nárazníku, chromovaná přední maska

Výbava testovaného vozu:metalíza (+12.000,-)

ANO po kauze Babiše juniora posílilo, potvrdil další z průzkumů. Oslabila levice ANO po kauze Babiše juniora posílilo, potvrdil další z průzkumů. Oslabila levice

Sněmovní volby by nyní jasně vyhrálo vládní hnutí ANO,…

ČSSD chce mít bič na neposlušné straníky ČSSD chce mít bič na neposlušné straníky

Sociální demokracie plánuje změnu svých stanov, aby její…

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého…

 

Štítky SUV Toyota Testy

Technické údaje
Motor Toyota RAV4 2,2 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 2000 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.6 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 586 / 1752
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1725 / 465
Rozměr pneu:225/65 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4395
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1720
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota RAV4 2,2 D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 0
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 



Toyota RAV4 EV: Nové SUV s elektrickým pohonem Toyota RAV4 EV: Nové SUV s elektrickým pohonem

Japonská automobilka se pokusila „elektrifikovat“ už…

Toyota RAV4: Slušný základ za 499.900,-Kč, čtyřkolka za 599.900,-Kč Toyota RAV4: Slušný základ za 499.900,-Kč, čtyřkolka za 599.900,-Kč

Toyota snížila ceny modelu RAV4 ve stupních výbavy Sol a…

 



 
Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Dnes 08:00

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.




Blesk.cz

Kvůli drogám zavraždil tři taxikáře: U Ústavního soudu taxivrah Virgulák nepochodil, doživotí platí

Kvůli drogám zavraždil tři taxikáře: U Ústavního…

Vrah David Virgulák, jenž si za chladnokrevnou vraždu tří pražských taxikářů odpykává doživotní trest, u…

Kodiaq GT: Škodovka, kterou se v Česku nikdy nesvezete! Víme, proč...

Kodiaq GT: Škodovka, kterou se v Česku nikdy…

Škodovka v poslední době dělá tolik povedených aut, že je ani nemá kde vyrábět. Na svezení Kodiaqem GT museli…

 

iSport.cz

Nepříjemný los Lvíčat. V kvalifikaci ME vyzvou Chorvatsko, Řecko či Skotsko

Nepříjemný los Lvíčat. V kvalifikaci ME vyzvou…

Čeští fotbalisté do 21 let se v kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy v roce 2021 utkají se třemi stejnými…

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým hávem aplikace

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým…

Už dnes vychází v deníku Sport nové číslo magazínu Superlife! Hlavním tématem je velký rozhovor se Šárkou…

 

Reflex.cz

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu na Slovensko kvůli evidenci ve svazcích StB. Babiš se bude soudit dál

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu na Slovensko…

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého premiéra Andreje Babiše (ANO) na Slovensko ve sporu o…

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a další. Víte, co dělali ministři po odchodu z politiky?

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a…

Formálně byl první vládou ustavenou po sametové revoluci roku 1989 kabinet ustavený 7. prosince 1989, jehož…