reklama


Toyota v Paříži 2004

Toyota v Paříži 2004

 
 

Kolínský miniautomobil, který by měl již v roce 2005 rozšířit automobilovou produkci České republiky o 300.000 ks, jsme v Paříži ještě neviděli, ale i bez něj se Toyotě daří velmi dobře.

Největší japonská automobilka dokonce v pololetí přehodnotila prodejní plán na rok 2004, protože se od ledna do června v Evropě prodalo přes půl milionu Toyot a do konce roku by k nim mělo přibýt dalších 400 tisíc kusů.

Toyota D-4D 180 Clean Power: čistý a silný koncept

Toyota D-4D 180 Clean Power Concept naznačuje možnosti moderní dieselové techniky. Ultramoderní vznětový motor objemové kategorie 1,9 – 2,2 l, který se nachází pod kapotou tohoto vozu, se do sériové produkce dostane v průběhu příštího roku a podle Toyoty se bude jednat o pohonnou jednotku s nejlepšími výkonovými parametry a nejnižšími emisemi ve své třídě. Nový agregát bude vznikat v nové motorárně Toyoty v Polsku. Její roční kapacita činí 150 tisíc motorů.

Inovativní motor koncepční studie Toyota D-4D 180 Clean Power vnáší do objemové kategorie 1,9 – 2,2 l zcela nový význam pojmu „Clean Power“ díky unikátnímu systému Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology). Tento zatím ojedinělý systém likviduje nejen podstatnou část vyprodukovaných pevných částic ale také významně redukuje obsah NOx.

NOx způsobují škody několika cestami. Jejich sloučeniny se mění v kyselé deště, přeměňují se do přízemního ozónu způsobujícího smog a globální oteplování a NOx mohou také nepřímo způsobovat nemoci dýchacích cest. Diesely produkují mnohem více NOx a pevných částic než zážehové motory a vzhledem k rostoucí oblibě vznětovým motorů u zákazníků (na mnoha trzích již diesely převládají, u nás mají cca 30 % podíl mezi novými OA) je třeba efektivně snižovat jejich emise.

Srdcem zařízení Toyota D-CAT je DPNR (Diesel Particulate NOx Reduction System) a nový piezo-elektrický systém vstřikování common-rail. V této špičkové technologii jsou plně integrovány další řídicí systémy a zařízení, které společně přispívají ke konečné redukci emisí ve výfukových plynech.

Čtyřválcový motor studie disponuje výkonem 130 kW, který je v kategorii pohonných jednotek objemu 1,9 až 2,2 l velmi slušnou hodnotou a který je zpravidla dosahován u vznětových vidlicových šestiválců. Totéž platí o točivém momentu s maximální hodnotou 400 Nm.

Slabší D-CAT v Německu a ve Velké Británii od loňska

Toyota nabízí od loňska slabší D-CAT na vybraných trzích v modelu Avensis. Systém D-CAT se zasloužil o to, že tento Avensis produkuje emise, jejichž hodnoty NOx jsou 50 % pod minimální přípustnou úrovní normy Euro 4 a o 80 % níže než je limit emisí pevných částic. Hovoří se také o tom, že D-CAT by brzy měl být schopen plnit i připravovanou normu Euro 5. To vše při zachování původních provozních parametrů (výkon 85 kW, největší moment 280 Nm).

Cena této Toyoty Avensis D-4D D-CAT v Německu začíná na 24.200 Euro. Avensis se stejným motorem D-4D bez systému D-CAT stojí v Německu o 800 Euro méně.

Toyota Prius GT: hybridní show-car

Prius se velmi dobře prodává v USA i Japonsku, Evropa se pomalu přidává. Denní kapacita produkce Priusu bude zvýšena z 10 na 15 tisíc kusů.

Evropský odbyt nejrozšířenějšího hybridního vozu má zvýšit funkční studie Prius GT, kterou Toyota prezentovala na každoročnímu svátku rychlosti v Goodwoodu. Automobilka hned také dodala, že nejde v žádném případě o verzi, která by se snad měla v dohledné době dostat do výroby.

Vyladěná verze hybridního auta dostala místo původního čtyřválce 1,5 l, motor o stejném objemu z Yarisu T Sport (77 kW) a elektrická část pohonu posílila prostřednictvím zvýšení napětí na 550 V (+50 V), které poskytlo prostor pro výkonnější elektromotor. Nejvyšší otáčky generátoru byly zvýšeny z 10 000 na 12 000 min-1 a celý řídící systém byl modifikován s ohledem na svižnější chování automobilu.Celá pohonná jednotka tak dosahuje maximálního výkonu 107 kW.

Současně byly upraveny jízdní vlastnosti novým nastavením pružin, tlumičů a stabilizátorů, stranou nezůstala ani aerodynamika. Interiér odpovídá závodnímu nasazení (i když Toyota nemá s tímto prototypem tak vysoké ambice). Uvnitř jsou nová sportovní sedadla, bezpečnostní rám a vše nepotřebné muselo ven. Úspora 180 kg proti sériové verzi přispěla k dosažení zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s, přičemž spotřeba paliva zůstává prakticky na původních hodnotách sériové verze.

Toyota Land Cruiser 2005

Třílitrový turbodiesel D-4D modelu Toyota Land Cruiser byl vylepšen novým systémem vstřikování common rail, modernějším turbodmychadlem a především novým systémem Swirl Control System, který zvyšuje víření směsi ve spalovacím prostoru. Tyto modifikace přinášejí lepší výkonové charakteristiky motoru, zvláště v nízkých otáčkách, a přispívají k lepší ovladatelnosti vozu v terénu. Navíc zvyšují trakční schopnosti automobilu, jeho tažnou kapacitu, a to při současném snížení spotřeby paliva a emisí ve výfukových plynech.

Díky úpravám vzrostl točivý moment na 410 Nm v rozmezí 1600 až 1800 ot/min, čímž se agregát 3.0 D-4D stal z hlediska točivého momentu jedním z nejsilnějších vznětových čtyřválců na trhu. Navíc 90 % maxima točivého momentu je k dispozici již při 1500 ot/min Kromě toho vzrostl i největší výkon motoru, a to o 2 kW na 122 kW při 3400 ot/min.

Pohonná jednotka 3.0 D-4D je nyní standardně pro všechny verze vozu vybavena novou šestistupňovou manuální převodovkou. Zvýšená pozornost při vývoji této převodovky byla kladena nejen na její minimální hmotnost a malé stavební rozměry, ale také na zlepšenou funkci a rychlost řazení. Zrychlení z 0 na 100 km/h bylo zlepšeno díky dalšímu převodovému stupni o 10 % (nyní 11,5 s u 3.0 D-4D).

Stávající čtyřstupňová samočinná převodovka byla nahrazena novým inteligentním pětistupňovým „automatem“ s funkcí AI-SHIFT, který svou činnost adaptivně přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče a kvalitě povrchu vozovky. Konstrukce převodovky obsahuje lineární elektromagnetický ventil, který ve spojení s řídící jednotkou motoru zajišťuje plynulé řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Nová pětistupňová samočinná převodovka bude standardně nabízena v kombinaci se zážehovým motorem 4.0 V6 a na přání se bude dodávat i do verzí s výše uvedeným motorem 3.0 D-4D.

Nové převodovky a další inovace u motoru 3.0 D-4D výraznou měrou přispívají ke snížení spotřeby paliva a výfukových emisí. U verze se samočinnou převodovkou klesla kombinovaná spotřeba paliva o 13 % (9,0 l/100 km) a emise CO2 byly redukovány o 12 %, z 277 na 243 g/km.

Toyota Land Cruiser se může pochlubit dalšími inovacemi, zejména v oblasti bezpečnosti. Ve výbavě vozu nyní najdeme například nový posilovač brzd či dvojčinný varovný systém nezapnutého bezpečnostního pásu spolujezdce na předním sedadle.

Toyota Corolla 2005

Již dříve představený facelift Corolly jsme si podrobněji mohli prohlédnout teprve v Paříži. Vizuálně se nový modelový rok odlišuje především pozměněným designem světlometů a koncových světel a novými sportovnějšími nárazníky. Konstruktéři se zaměřili na vylepšení zvukového projevu a další omezení vibrací (mj. nový materiál čelního skla). Nová Corolla je nyní dodávána i s motorem 1.4 D-4D v kombinaci s automatizovanou převodovkou MMT (Multi-mode Manual Transmission).

Nový diesel common-rail 1.4 D-4D (66 kW) vznikl dalším vývojem motoru stejného objemu z Toyoty Yaris; výkon by zvýšen z 55 kW na 66 kW při 3800 ot./min, točivý moment má maximum posunuto ze 170 Nm k hodnotě 190 Nm v rozmezí 1800 a 3000 ot/min. První celohliníkový diesel poprvé představený v roce 2001, nahrazuje v Corolle dvoulitrový diesel o stejném výkonu. Snížením zdvihového objemu se omezily třecí ztráty, ale také hmotnost (ze 180 kg na 108 kg).


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Sen o tramvaji na pražské Jižní Město nabírá konkrétní rozměry Sen o tramvaji na pražské Jižní Město nabírá konkrétní rozměry

Tramvajová trať ze Žižkova přes Spořilov na největší…

Italská vláda zachraňuje bankovní sektor, do bank napumpuje až 20 miliard eur Italská vláda zachraňuje bankovní sektor, do bank napumpuje až 20 miliard eur

Na roztříštěném italském bankovním trhu působí víc než…

Vláda neschválila Mládkův návrh, Diamo OKD nekoupí Vláda neschválila Mládkův návrh, Diamo OKD nekoupí

Státní podnik Diamo nekoupí černouhelnou společnost OKD,…

Zápisník Terezy Zavadilové: Dluhopisy, vlci a kůzlátka Zápisník Terezy Zavadilové: Dluhopisy, vlci a kůzlátka

Andrej Babiš je pořád ještě ostřelován za to, že si…

 
Zdroj: redakce
 



reklama






reklama




Blesk.cz

Nejvnadnější zpěvačka Plesu upírů Nosková: Nový spor o dceru!

Nejvnadnější zpěvačka Plesu upírů Nosková: Nový spor…

Vychovává šestiletou dceru Elišku a jako matka samoživitelka se má co otáčet, aby nebyla na nikom závislá.…

S bavorákem za milion vjel na koleje: 150 metrů předstíral, že je tramvaj

S bavorákem za milion vjel na koleje: 150 metrů…

Hup, drc, hup, drc… Takto hrkal neuvěřitelných 150 metrů se svým bavorákem starší řidič, který najel v Plzni na…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Barcelona se hodně trápila, zachránil ji Messi. V čele je Real

SESTŘIHY: Barcelona se hodně trápila, zachránil ji…

Fotbalisté Barcelony měli v souboji s Leganésem bez problémů vyhrát, ale opak byl pravdou. Nováček předvedl…

Přes milion pro Koukalovou, ale i 13,5 tisíce. Kolik vydělali Češi na MS

Přes milion pro Koukalovou, ale i 13,5 tisíce. Kolik…

Zlato + stříbro + bronz + dvě čtvrtá místa = 1,4 milionu korun. Zhruba tolik (před zdaněním) si vydělala…

 

Reflex.cz

Podivné zákony: Děláte občas obličeje na psa? Můžete jít i do vězení!

Podivné zákony: Děláte občas obličeje na psa? Můžete…

Říkáte si, že náš právní systém je zastaralý a některé zákony nesmyslné? Asi byste se divili, ale zjistili jsme,…

Obchody, kanceláře, byty, hotely. Okolí Thomayerovy nemocnice změní developeři k nepoznání

Obchody, kanceláře, byty, hotely. Okolí Thomayerovy…

Potomci velkostatkáře Vojty, realitní magnát Dušan Kunovský a bývalý politik Tomáš Hrdlička budou mít hlavní…

 
 
reklama