Toyota v Ženevě 2005

Toyota v Ženevě 2005

 
 

Stánek Toyoty v hale 4 je zaměřen na mladou klientelu, protože tím hlavním lákadlem je letos nové miniauto Aygo, vyráběné v Kolíně.

Toyota chce minihatchbackem získat zcela nové zákazníky a navázat tak na úspěchy, které největší japonská automobilka slaví v Evropě v posledních letech. Vždyť od roku 1997 roste jak prodej tak i tržní podíl Toyoty na starém kontinentě. V roce 1997 Toyota prodala 471 tisíc vozů a měla tržní podíl 2,79 %, loni se prodejní čísla vyšplhala až na 916 tisíc aut a pětiprocentní tržní podíl. Více než polovina aut z tohoto počtu byla vyrobena v Evropě, podobně jako půlmilion motorů a dvě stě tisíc převodovek. V roce 2005 se očekává další nárůst díky Aygu a zavedení nových silných dieselů, které dosud ve výrobním programu Toyoty scházely.

Aygo – první česká Toyota

Kolínské automobily Aygo/C1/107 se těšily velké pozornosti nejen českých žurnalistů. Toyota se s Aygem chystá na mladou nekonformní klientelu kterou chce oslovit zejména na trzích kde je úspěšná s Yarisem (Itálie, Velká Británie, Francie). Prezentaci novinky byl podřízen celý stánek s oranžovým DJ-Aygem, ve kterém se míchalo Techno, House i Rap. Při příležitosti uvedení na trh oslovila Toyota deset designérů a umělců z celé Evropy aby přetvořili Aygo podle svých představ. Základem byla čistě bílá karosérie tři z deseti kreací jsme viděli v Ženevě.

S délkou 3405 mm je Aygo nejkratší z trojčat, ale i nejmenší Toyotou, jaká kdy byla prodávána v Evropě. Zajímavá je též geneze pojmenování Aygo - jedná se o fonetický přepis sentence "I go", vyjadřující svobodu. Nejstarší japonská automobilka očekává, že minivůz se stane hitem v přeplněných evropských městech a také přivede ke značce nové zákazníky, kteří by měli podle marketingové strategie tvořit 80 - 90% z kupců.

Zatímco v případě obou zástupců PSA se jedná o přirozené pokračování jejich stylu, pro Toyotu znamená odvážný a hravý design jistý průlom a odhození části dosavadního konzervatismu. Totéž platí i pro invenční křivky a detaily v interiéru. Stejně neobvyklé je u vozu této velikosti primární zaměření na dostatek prostoru pro posádku, které se vyplatilo v podobě rekordních hodnot mezi konkurencí. Nechybí ani dlouhý seznam odkládacích prostor, vyplňujících každé volné místo.

Nové zvyky mezi nejmenší vozy přináší i neobvykle vysoká míra standardní bezpečnostní výbavy, ve které nechybí ABS s EBD, čtvero airbagů (max. až 8 airbagů) s vypínačem spolujezdcova, předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu, ISOFIX, bezpečnostní sloupek řízení, protiponořovací sedačky či akustická signalizace nezapnutých pásů. Mezi komfortní prvky se zařadí dva různé CD-přehrávače s linkovým vstupem.

O motorizaci se stejně, jako v případě "francouzských" sourozenců, postará dvojice zcela nových motorů. Ten první bude čtyřventilový litrový tříválec s proměnným časováním ventilů VVT-i. Nejvyšší výkon 50 kW je dosahován při 6000 ot./min a točivý moment 93 Nm je k dispozici při 3600 ot./min, ale mezi 1700 a 6000 ot./min moment neklesá pod 80 Nm. Zážehový motor je zajímavý svým dvoubodovým uchycením v karosérii (obvyklé jsou tři) a extrémně nízkou hmotností 69 kg. Podle Toyoty jde o nejlehčí produkční motor současnosti.

V roce 2006 doplní nabídku motor common rail dodávaný koncernem PSA. Motor vzniklý z agregátu 1,4 D-4D (HDI) bude mít maximální výkon 40 kW při 4000 ot./min, maximum točivého momentu 130 Nm je k dispozici při 1750 ot./min. Námahu v městských aglomeracích řidičům ulehčí dvourežimová robotizovaná převodovka M-MT, známá již z Yarisu.

Oba vozy budou mezi rekordmany ve spotřebě. Toyota uvádí zatím jen kombinovanou hodnotu u zážehové verze: 4,6 l/100 km. PSA se již pochlubilo také hodnotou 4,1 l/100 km u dieselu. Proti východoevropské konkurenci má Toyota i pro nízkonákladové vozy v nabídce tříletou záruku (nebo 100 tisíc km) a dvanáctiletou záruku na neprorezivění karosérie.

Aygo: První dojmy z výstaviště

Kdo chce potkat v Ženevě českého novináře, zamíří na stánek Škody Auto. To platilo ještě minulý rok. Letos kromě stánku škodovky kroužili čeští žurnalisté kolem stánku Peugeotu, Toyoty a Citroënu, kde se v světové premiéře ukázala malá vozítka z Kolína (právě v těchto dnech se rozběhla sériová produkce). U vozů novináři dlouze diskutovali a vozítka náležitě zkoumali.

Z našich poznatků vyplynulo, že automobil odpovídá kvalitou zpracování a charakterem zvolenému segmentu i ceně. Vizuálně se trojčata dramaticky neliší, rozdílná je pouze přední maska, světlomety a zadní světlomety s blatníkem. Například Aygo nese značku nad nárazníkem, zatímco Peugeot 107 na plastovém výběžku nárazníku. Po otevření zadního skla zarazí vysoko položená nakládací hrana a nemožnost otevřít spodní část. Narozdíl např. od C2 se zpřístupňuje zavazadlový prostor pouze otevřené zadní sklo a nikoliv i vyklápěcí spodní část.

Vzhledem k velikosti zavazadelníku 135 litrů se můžeme domnívat, že nakládací předmětů nebude zrovna pohodlné. Při otevření zadního skla nás překvapila instalace zámku přímo na skleněné ploše, s překvapeními ovšem nebyl konec. Zadní dveře zakončené ostrou hranou blatníku postrádaly i v pětidveřovém provedení stahovací okénko a využívaly jednoduchý princip vyklápění okna, který známe z třídveřových modelů.

Na cenové poměry vypadá palubní deska hodnotně, plasty samozřejmě pochází z kategorie tvrdých, ale slušně zpracovaných i slícovaných. Na palubní desce se designérům podařilo úspěšně spojit extravaganci s relativní praktičností, jen nastavení teploty a intenzity větrání se trochu zadrhává. Každopádně přehlednost patří k silným stránkám Ayga, 107 a C1.

Přestože vnější rozměry neukazují na prostorný interiér, poskládají se uvnitř čtyři dospělé osoby. Sezení na zadních sedadlech není za 185 cm vysokým řidičem utrpením, u kolen dokonce zbývá malá rezerva, v oblasti hlavy se naopak jedná o limitní situaci. Pasažér vyšší už bude mít s nalezením optimální cestovní pozice problémy.

Vznětový motor 2.2 D-4D Clean Power: Avensis v plné síle

V Ženevě se představily také dva nové motory, které mají v první fázi za úkol pozvednout zájem o řadu Avensis. Zavedením nového 2.2 litru rozšiřuje Toyota stávající nabídku motorů pro Avensis (zážehové 1.6 l, 1.8 l, 2.0 l, 2.4 l a vznětové 2.0 D-4D a dvě verze 2.2 D-4D), která je jako první sestavena jen z motorů splňujících emisní normu Euro IV.

Nový motor 2.2 D-4D využívá zatím unikátní ošetření čistoty výfukových plynů, kterému Toyota říká D-CAT. Kombinací filtru pevných částic a zachycovače NOx jsou dosaženy zatím nejnižší emise v této objemové třídě. Výkon na druhou stranu vzrostl na 130 kW při 3600 ot./min, točivý moment má maximum 400 Nm v rozmezí 2000-2600 ot./min, to vše při kombinované spotřebě 6,1 l/100 km. Cestou k lepším hodnotám jsou piezoelektrické vstřikovače, vyšší maximální vstřikovací tlaky (až 1800 bar) a až 5 vstřiků během jednoho cyklu.

Nový diesel využívá v této výkonové kategorii neobvyklé celohliníkové konstrukce a extrémně nízkého kompresního poměru 15,8:1, což snižuje namáhání motoru, usnadňuje studené starty, zahřívání a přináší tišší chod. Se snížením kompresního poměru byly zavedeny nové žhavící svíčky a nevýhody tohoto řešení kompenzuje také vstřikovací systém.

Levnější verze motoru o objemu 2231 cm3 má vyšší kompresní poměr 16,8:1, nižší výkon 110 kW při 3600 ot/min a točivý moment 310 Nm od 2000 do 3100 ot./min. Kombinovaná spotřeba dosahuje podle Toyoty hodnoty 6,0 l/100 km.

Nejsilnější vznětový Avensis nyní zrychluje mj. díky nové šestistupňové převodovce z 0 na 100 km/h za 8,6 s, slabší motor 2.2 D-4D potřebuje ke stejnému úkolu 9,3 s, nejvyšší rychlost činí 220 km/h resp. 210 km/h.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Karlovarský Thermal letos vydělá tři až čtyři miliony korun, jezdí stále víc Čechů Karlovarský Thermal letos vydělá tři až čtyři miliony korun, jezdí stále víc Čechů

Hospodářský výsledek karlovarského hotelu Thermal za…

Írán představil nový útočný dron, jde o kopii amerického stroje Sentinel Írán představil nový útočný dron, jde o kopii amerického stroje Sentinel

Íránské Revoluční gardy postavily nový útočný bezpilotní…

Rozpaky nad pařížským autosalonem: Zajímá ještě někoho? Rozpaky nad pařížským autosalonem: Zajímá ještě někoho?

Na pařížském autosalonu letos chybí několik důležitých…

Náhrada za švýcarské banky: bývalé armádní bunkry ukrývají zlato z celého světa Náhrada za švýcarské banky: bývalé armádní bunkry ukrývají zlato z celého světa

Na to, že švýcarské banky umí udržet tajemství, se už…

 
Zdroj: redakce

Štítky Toyota Ženeva 2005

 













Blesk.cz

Do Prahy se sjeli nejlepší cukráři z Česka: Soutěží ve výrobě dezertů

Do Prahy se sjeli nejlepší cukráři z Česka: Soutěží…

Do pražských Letňan přijeli ti nejzručnější cukráři z celé republiky. Ve veletržním areálu se sedm z nich…

Lidé vtrhli do obchodů a nakupují zásoby: Uragán Matthew míří na Jamajku

Lidé vtrhli do obchodů a nakupují zásoby: Uragán…

Hurikán Matthew, přesouvající se Karibikem, dosáhl přechodně nejvyšší páté kategorie a stal se tak na chvíli…

 

iSport.cz

Po chvále pád. Vrbův tým prohrál s posledním, za 9 zápasů dal 7 gólů

Po chvále pád. Vrbův tým prohrál s posledním, za 9…

V minulém kole ruské ligy byli za hrdiny, fotbalisté Anži Machačkala totiž obrali o body hvězdami prošpikovaný…

Baník vyhrál a vládne druhé lize! Věrní příznivci fandili před stadionem

Baník vyhrál a vládne druhé lize! Věrní příznivci…

 Fotbalisté Baníku Ostrava v 9. kole FNL vyhráli 3:2 nad Českými Budějovicemi v zápase, který museli kvůli…

 

Reflex.cz

Koryto za pár hlasů aneb Senátory v Česku volí již jen parta „vycepovaných“

Koryto za pár hlasů aneb Senátory v Česku volí již…

Nezájem o volby do Senátu se prohlubuje. Před dvěma lety přišlo ke druhému kolu voleb do horní komory parlamentu…

Varovná zpráva pro lyžaře: Sezóny v Alpách se zkracují, sněhu je méně kvůli vyšším teplotám

Varovná zpráva pro lyžaře: Sezóny v Alpách se…

Pokud bude pokračovat dlouhodobý trend zvyšování průměrných teplot, jarní lyžování v některých alpských…