Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota v Ženevě 2006

Ladislav Čermák
Svůj obrovský potenciál demonstrovala Toyota, která v situaci, kdy se mnoho výrobců nezmohlo ani na jediný koncept, natož novinku, přivezla do Ženevy obojího hojný dostatek.

Aygo for Sports

Jedno z kolíňat odložilo střechu a přijalo podobu atraktivního vozíku pro volný čas. Masivní propagace malého Ayga pokračuje, takže kreativci v japonské Toyotě vzali užitkově a prakticky laděné Aygo, zbavili ho tíže hranaté střechy a k prakticky nezměněným spodním partiím přimontovali dva rozmáchle elegantní podélné oblouky. Zadní sedátka nahradila ložná plocha pro surfové prkno, či cokoliv jiného, přední dostala výstřední potah z béžové kůže a modrého neoprenu, z nějž vznikly i další interiérové doplňky, např. část potahu volantu. Pocit neskutečna dotváří podlaha z týkového dřeva, LED-světlomety a lakování Ocean Blue, doplěný extravagantními 17" koly.

RAV4 Sports

Dnes už je možné prakticky všechno, takže Toyota dala sportovní podobu i terénnímu vozu s naftovým pohonem. K tomu si vypůjčila nejnovější motor 2,2 l D-4D, jehož 133 kW propůjčují impozantní dynamiku několika Toyotám a také – historicky poprvé – Lexusu IS. Pro Ženevu dostal tento moderní agregát lístky do posilovny a z ní si přinesl rovnou 150 kW a především 450 Nm. Větší svaly potřebují více vzduchu, takže narostly přívody vzduchu ke všem chladičům. Vzhledové modifikace dotvořil aerodynamický kit s lakem „tekutý kov“, bodovými mlhovkami a začerněným prostklením. Obří 21“ kola bezezbytku vyplňují výřezy blatníků. Pérování je přitvrzené a snížené, podobně jsou na tom sportovní tlumiče. O bezpečné zastavení se starají zvětšené brzdy s odvrtávanými kotouči a šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu.

Yaris T Sport

Yaris ještě ani nestačil pořádně zamíchat prodejními statistikami a už je tu jeho špičková sportovní verze, odpovídající silné angažovanosti Toyoty v automobilovém sportu. Nový hot-hatch nebude následovat cestu neuvěřitelného Yarisu TS Turbo (odkaz na test), ale vydá se cestou nenahraditelného objemu. Pod kapotou se tedy objeví osvědčený famózní čtyřválec 1,8 VVTL-i, jehož 141 kW uděluje křídla nejen Corolle, ale i Lotusům. Yaris T Sport se odliší agresivnějším vzhledem, novými nárazníky, upravenou maskou a 17“ koly z lehké slitiny.

Prius

dostal v modelovém roce několik vylepšení, které je možné nazvat faceliftem. Lehké obměny se dočkal vnější vzhled s decentně pozměněnými detaily, uvnitř se zase rozšířila nabídka komfortních doplňků a příslušenství. Na sedadla i volant lze nyní dostat kožené čalounění a součástí výbavy je nově i DVD-navigační systém a prémiová audiosoustava. Pozměněné dispozice zadních sedadel přidaly milimetry i pohodlí tam sedícím cestujícím, všem pak přijde k duhu nově vyladěný podvozek, který sice poněkud ztuhl, ovšem nové tlumiče by měly původní komfort minimálně zachovat. Nově se také chová řízení s přímější odezvou. Prius definitivně dospěl a dokazuje to klientům v autosalonech již od konce letošního ledna.

Urban Cruiser

Do kategorie, v níž prakticky neohroženě vládne Panda 4x4 a Suzuki Ignis, se rozhodla nahlédnout i Toyota s předsériovou studií dalšího ze svých terénních Cruiserů. Ten nejnovější vyhlásil za své teritorium město a tomu přizpůsobil vnější rozměry i vnitřní uspořádání. Vzhled od kreativního studia ED? zapadá mezi stylistiku současných Toyot a nápaditě řešený interiér od Korejce Yi Yeong Jaeho zase záměrně připomíná moderní nábytek. Specialitkou je kromě panoramatického střešního okna i zvláštní způsob zobrazování navigačního systému – ten je s pomocí zadní projekce promítán na průsvitnou hmotu středové konzoly. Škoda, že se tohoto zajímavého prvku v sériové výrobě nejspíš nedočkáme. Očekávaná sériová výroba se bude odehrávat současně s bratrským Daihatsu Terios.

Fine-T

tento koncept se vydal do budoucnosti o několik desítek let. Studie prostorného vozítka s minimálním dopadem na životní prostřední nabízí podle svých tvůrců vnitřní prostor Avensisu při vnějších rozměrech Yarisu. To je však pouze začátek zajímavostí tohoto vozítka; o pohon se totiž starají palivové články, napájené z vysokotlakého zásobníku vodíku. K dalším výhodám pak už byl jen krok – vypustit prostorově náročné klasické nápravy umožnilo individuální uchycení každého kola s vlastním pohonem integrovaným elekromotorem. Každé ze čtyř kol také zatáčí, což propůjčuje vozíku nadprůměrnou obratnost. Té také slouží plně otočná vnější kamera. Interiér připomíná spíše sci-fi, zajímavostí jsou vyjížděcí sedadla, maximálně usnadňující nastupování a vystupování.

i-swing

Zatímco Fine-T se aspoň zaobíral budoucností automobilu, i-swing má s automobilismem společná jen kola pojezdu. Úkolem zajímavého projektu je studie možností, jak přepravit člověka na malou vzdálenost s minimálními možnými energetickými a prostorovými nároky. Už čtvrtý evoluční systém osobní mobility, po studiích p.o.d., PM a i-unit, se představila bok po boku velkých aut. Cosi mezi pojízdným skafandrem, skútrem a koloběžkou si řidič na sebe takřka obléká. Vozík reflektuje „řidičova“ přání prostřednictvím minimalistické komunikace a chová se tak, jak je právě třeba. Umí jezdit po dvou nebo třech kolech podle momentální potřeby a zabudovaná umělá inteligence se učí chovat podle potřeb a projevů „pilota“. Nechybí mobilní telefon a palubní počítač ke zprostředkování komunikace s okolním světem a nejnovějším příspěvkem k estetické stránce je vyměnitelný ozdobný trojúhelníkový panel.


Ladislav Čermák