Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota v Ženevě 2009

Vitek
Diskuze (1)
Největší světová automobilka dává jasně najevo svou dominanci a počet velkých novinek na jejím stánku patřil k nejvyšším. Hodně se hledí do budoucnosti, kromě náhrady dvou důležitých modelů došlo i na studie ekologicky velmi šetrných vozidel.

Až dojde ropa, bude mít Toyota proti konkurenci náskok.

Verso

Toyota Verso se stává nástupcem současného modelu Corolla Verso a bude japonskou automobilku zastupovat na poli kompaktních sedmimístných MPV. Vzhledově se novinka přibližuje nové generaci modelu Avensis, jemuž odpovídají dynamičtější linie přídě a provedení hlavních světlometů. Nové Verso je o 70 mm delší než Corolla Verso, jejíž karoserie je dlouhá 4370 mm. Ve srovnání s končícím modelem se zvětšila i šířka o 20 mm na 1790 mm.

Interiér je vybaven zdokonaleným systémem sedadel Toyota Easy Flat-7, který nabízí 32 různých kombinací uspořádání interiéru. V nové Toyotě Verso je tento systém přepracován tak, aby bylo plně využito prodloužení rozvoru o 30 mm a bylo zjednodušeno ovládání samostatných sedadel druhé i třetí řady. K dispozici budou ale také pětimístné verze. Zavazadlový prostor nabízí v sedmimístném uspořádání minimální objem 155 l a při složení sedadel třetí i druhé řady nabídne až 1645 l.

Nabídka pohonných jednotek obsahuje dva zážehové čtyřválce a tři vznětové čtyřválce. Benzinové motory o objemu 1,6 l a 1,8 l mají výkon 97 kW (132 k) a 108 kW (145 k). Turbodiesely jsou motory 2,0 D-4D, 2,2 D-4D a 2,2 D-CAT s výkony 93 kW (126 k), 110 kW (150 k) a 130 kW (177 k).

Podvozek Toyoty Verso má na přední nápravě vzpěry McPherson, které mají přepracovaný dvojitý systém uchycení v horní části, kde je tužší vnější uchycení se zabudováním pružiny a měkčí vnitřní uchycení tlumiče. Díky tomuto řešení se zvětšil závlek i boční tuhost a dvojitý systém uchycení, tak má spojovat optimální ovladatelnost, s nízkým přenosem hluku a kvalitním jízdním pohodlím.

Přepracováno bylo i zavěšení kol zadní nápravy s torzní příčkou a zabudovaným stabilizátorem. Konstrukce zvolená z důvodu kompaktních rozměrů a nízké hmotnosti jen minimálně proniká do zavazadlového prostoru. Změněn byl úhel vlečeného ramene kvůli lepší reakci řízení. Oddělený úchyt pružiny a tlumiče zase zlepšuje prostorové nároky, jízdní pohodlí i chování vozu za jízdy.

Výroba tohoto modelu bude probíhat v Evropě.

Prius

Nová hybridní Honda Insight nebude mít rozhodně klidné spaní. Světu se totiž poprvé ukázal její úhlavní konkurent – třetí generace Toyoty Prius. Podle Toyoty má být výkonnější, úspornější, tišší i prostornější než předchůdce. Premiéra nového hybridního modelu Toyoty, která má s těmito vozy největší zkušenosti, se pochopitelně odehrála také na autosalonu v Detroitu.

Při návrhu se konstruktéři Toyoty zaměřili na pečlivé odladění stávajících systémů v kombinaci s rozsáhlým nasazením nové techniky. Automobil se bude vyrábět za použití procesů, jejichž cílem je snížit míru znečištění v celém životním cyklu vozu, od výroby přes každodenní používání až po konečnou likvidaci.

Nový Prius je poháněn čtyřválcovým zážehovým agregátem o objemu 1,8 l s variabilním časováním ventilů VVT-i. Výkon motoru dosahuje hodnoty 73 kW (98 k) při 5200 min-1, na přední kola je pomocí elektronicky řízené bezestupňové převodovky s planetovým soukolím přenášeno maximálně 142 Nm točivého momentu při 4000 min-1. Zážehový agregát je podporován synchronním elektromotorem s permanentním magnetem o výkonu 60 kW (80 k) a největším točivém momentu 207 Nm. Čistý výkon hybridního systému dosahuje 100 kW (134 k). Protože maximální výkony jednotlivých hnacích strojů jsou dosahovány při různých otáčkách, nelze je jednoduše sčítat.

Elektromotor je zatím napájen NiMH bateriemi. Lithiové by měly přijít v roce 2010, nejprve však pouze pro flotilové firemní zákazníky. Od roku 2012 budou moci využívat výhody vyšší energetické hustoty Li-Ion akumulátorů (nižší hmotnost, vyšší kapacita) také běžní zákazníci. V souvislosti s tím se očekává, že výrazně vzroste dojezd na čistě elektrický pohon.

Automobil by již dnes měl dosáhnout rychlosti 100 km/h z klidu za 9,8 s, což znamená zlepšení o více než jednu sekundu. Pohánět jej může samotný spalovací motor, pouze elektromotor, nebo kombinace obou. Patentovaný systém Hybrid Synergy Drive je údajně z 90 procent zcela nový. Spotřeba paliva by i díky němu měla klesnout pod pětilitrovou hranici. Hnací ústrojí je lehčí asi o 20 % a oproti předchozímu modelu snižuje ztráty točivého momentu. Ve voze byl také použit nově vyvinutý elektronicky řízený systém rekuperačního brzdění s optimalizovanou řídicí logikou. V interiéru najdeme multifunkční displej zobrazující spotřebu paliva a toky energií. Řidiči poskytuje zpětnou vazbu o fungování pohonné jednotky, ten tak pomocí tří různých zobrazení může postupně získat návyky nutné k hospodárnější jízdě.

Nový Prius nabídne řidiči možnost volit ze tří různých režimů jízdy. Prvním je EV-Drive, ten umožňuje jízdu s pomocí elektromotoru na energii ze samotných akumulátorových baterií, a to nízkou rychlostí na vzdálenost asi 1,6 km. Dalším režimem je sportovnější Power, kdy se zvyšuje citlivost škrticí klapky na pokyny od pedálu plynu. Posledním je Eco, ten pomáhá řidiči dosáhnout nejlepší možné spotřeby paliva.

Rozvor náprav se sice nezměnil (zůstává na hodnotě 2700 mm), ale Prius je postaven na nové podvozkové platformě. Systém zavěšení kol využívá vzpěry přední nápravy a vlečená ramena s příčným zkrutným stabilizátorem jako u předchozí generace, ale došlo ke zlepšení jízdní stability. Na všech čtyřech kolech najdeme kotoučové brzdy, současné provedení má na zadní nápravě bubny. Při konstrukci vozu bylo štědře využito hliníku, a to na kapotě, pátých dveřích, zavěšení předních kol a třmenech kotoučových brzd. Kromě toho byla použita vysokopevnostní ocel na prazích dveří, na středových sloupcích a ve střešních výztuhách, jak je to dnes již u nových vozů obvyklé. Ke snížení hluku v interiéru pak přispěje vyšší tuhost karoserie i účinnější zvuková izolace.

Konstruktéři zachovali trojúhelníkovou siluetu současného modelu s klínovitým profilem. Výška zůstala beze změny (1491 mm), díky úpravám čalounění se zvětšil prostor pro cestující na zadních sedadlech Celková délka nového Priusu nepatrně narostla o 10 mm na 4460 mm. Optimalizace vzhledu a dokonalejší zakrytování podlahy má za následek snížení součinitele odporu vzduchu o jednu setinu na konečných 0,25. Nový Prius se tak stává nejaerodynamičtějším sériově vyráběným automobilem na světě.

Zvětšil se zavazadelník, více místa mají i zadní cestující, a to zejména pro nohy díky novému tvarování předních sedadel. Pod řadicí pákou našla místo praktická schránka na uložení drobností. Pokud se řidič dotkne spínače audio soustavy nebo informačního systému na volantu, objeví se stejný obrázek i na přístrojovém panelu před ním. Toyota tento systém nazývá Touch Tracer (sledovač pokynů).

V interiéru jsou využity ekologické plasty, které se objevují v čalounění sedadel, na obložení pod čelním sklem, na vnitřních i vnějších prahových lištách a na krytu motoru. Přispívají kromě jiného také ke snížení emisí CO2 a k omezení spotřeby ropy, nejsou totiž vyrobeny z této suroviny.

Součástí základní výbavy jsou airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy pro přední i zadní cestující, boční airbagy vpředu a dále kolenní airbag pro řidiče. Obě přední sedadla jsou vybavena aktivními opěrkami hlavy, které omezují riziko poranění krční páteře při nárazu do vozidla zezadu. Bezpečnostní systém Toyoty (SSS - Star Safety System), zahrnuje i protiblokovací zařízení ABS, elektronický rozdělovač brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), elektronické řízení trakce (TRAC) a systém řízení stability vozu (VSC). Na přání je pak k dispozici adaptivní tempomat se systémem udržení vozu v jízdním pruhu (LKA), který brání řidiči v neúmyslném opuštění jízdního pruhu, a dále pre-crash systém, který v případě nevyhnutelné nehody automaticky zatáhne bezpečnostní pásy, posílí brzdný účinek a zmírní tak riziko nárazu. Ve voze najdeme i vylepšený inteligentní parkovací asistent (IPA).

Ve výbavě na přání nalezneme dále například posuvné střešní okno se solárními články nad hlavami zadních cestujících. Energie získaná ze solárních panelů slouží k pohonu ventilace. Ta snižuje míru využití klimatizace, která ovšem ve voze samozřejmě je, a to s dálkovým ovládáním. Potkávací a brzdové světlomety využívají světelných diod. Zákazníci mohou dále zvolit například až sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 215/45R17, v základní výbavě jsou pak o dva palce menší, obutá do pneumatik 195/65R15.

iQ 1.33

Toyota rozšířila nabídku motorů pro unikátní miniautomobil iQ. Nejsilnější motorizací tak nebude ta turbodieselová, ale nový benzinový čtyřválec z Yarisu a Aurisu. Nový motor s inteligentním variabilním časováním ventilů dosahuje vysokého měrného výkonu. Absolutní výkonové maximum 74 kW je dosahováno při 6000 min-1, momentová špička 132 Nm je k mání při 3800 min-1. Kombinovaná hodnota spotřeby paliva se bude pohybovat kolem 5 l/100 km.

Agregát má zástavbové rozměry srovnatelné s menším litrovým tříválcem. Konstrukce s malým vrtáním a velkým zdvihem vedla ke štíhlému bloku a velmi dobrým měrným veličinám. Pozornost byla věnována snížení ztrát motoru, a to jak na straně vnitřního tření (nové písty s malými třecími plochami a nízkou hmotností), tak použitím inteligentní techniky alternátoru.

Nový systém vypínání motoru (ve chvíli kdy je zařazen neutrál) je zajišťován startérem bez řemenového převodu. Samotný start je nyní tišším a výrazně rychlejším procesem. Nový motor 1,33 Dual VVT-i (74 kW) bude dodáván se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou nové generace. Převodovka se bude vyrábět v polské převodovkárně, motor v motorárně Deeside ve Walesu.

FT-EV

Japonská automobilka Toyota stále patří mezi špičku mezi společnostmi zabývajícími se vývojem a výrobou automobilů přívětivých k životnímu prostředí. Průkopník ve vývoji automobilů s hybridním pohonem se s konceptem FT-EV pouští mezi čisté elektromobily a podle tiskových informací automobily poháněné pouze elektrickou energií chce pustit do prodeje v roce 2012.

Koncept Toyota FT-EV již na první pohled dává jasně najevo, že jeho základem je malý model iQ, od nějž se odlišuje zlatobílým provedením karoserie s upravenou přídí a zádi. Dvoudveřový automobil má karoserii dlouhou 2985 mm, širokou 1680 mm a vysokou 1500 mm. Automobilka ve svých tiskových materiálech uvádí u konceptu FT-EV pouze dojezd na jedno nabití, který má být okolo 80 km.

BM


Vitek
Diskuze (1)