Toyota Verso: První jízdní dojmy

Toyota Verso: První jízdní dojmy

 
 
14.4. 2009 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Nová Toyota Verso se pokouší sjednotit výhody jednotlivých předešlých modelů od Toyoty s označením Verso. To zní opravdu lákavě, ale i troufale zároveň. První kilometry s ní máme za sebou, takže už víme víc než při premiéře v Ženevě.

První živý kontakt s modelem Verso proběhl teprve v březnu na autosalonu v Ženevě a pokud budeme opravdu upřímní, Verso bylo poněkud zastíněno dvojící Renaultů Scénic a Grand Scénic. Při hlubším, již stoprocentně silničním kontaktu, ale musíme uznat, že to bylo možná trochu neprávem. Co nám tedy při řízení nového Versa vyhovovalo a co naopak vadilo?

Toyota Verso je velmi prostorné sedmimístné MPV nižší střední třídy, ačkoliv z venku nevypadá o nic větší než běžné rodinné pětimístné auto. Je sice pravda, že zadní dvě sedadla jsou určena především dětem, ale i 180 cm vysoký člověk by v nich několik potřebných kilometrů vydržel. Největší nevýhodou tak zůstává v podstatě nepoužitelný zavazadlový prostor při sedmimístném uspořádání. Ten totiž zavazadla sedmi lidí při svých 155 litrech uveze jen stěží, i když svou velikostí při použití šestého a sedmého sedadla stojí na špičce třídy. Evropa ale prý takové uspořádání žádá, a proto je i v nabídce.

Pokud sklopíte i druhou řadu sedadel (samotné sklopení je velmi snadné a rychlé), vznikne opravdu velkorysý prostor o velikosti 1645 litrů pro objemná zavazadla, jízdní kola či nábytek. Škoda jen, že poměrně nízko položená nakládací hrana není zcela zarovnaná se dnem kufru, manipulaci s těžšími břemeny by to jistě ulehčilo.

Tradiční nectnost všech MPV– sedáky uložené nízko nad podlahou – se bohužel nevyhnula ani Versu. Vzhledem k rozsahu podélného nastavení sedadel, v rámci systému Toyota Easy Flat-7, o celých 195 mm je vzadu i pro kolena opravdu hodně místa, podepření stehen nízko položenými sedáky ale rozhodně není ideální.

Volba materiálů i slícování je tradičně bez výtky, i když by si interiér bezpochyby zasloužil o něco více špičkových plastů, kterými Renault rozhodně umí zákazníky okouzlovat. Zejména v oblastech, kde kolena přichází do styku se středovým tunelem a přístrojovou deskou, by mělo cokoliv měkčího své funkční opodstatnění.

Toyota Verso vs. Toyota Corolla Verso
RozměrVersoCorolla Versorozdíl
Délka [mm]4440437070
Šířka [mm]1790177020
Výška [mm]162016200
Rozvor [mm]2780275030
Rozchod vpředu [mm]1535151223
Rozchod vzadu [mm]1545149748

Usednete-li jako rodičové vpředu, je situace o poznání lepší. Sedáky jsou rozměrné a dobře podrží zadní část těla i stehna rozměrnějšího Evropana. Boční vedení sedadel je minimální, Verso rozhodně nemíří na sportovněji založené tatínky. Samotná pozice za volantem je dobrá, o něco méně vzpřímená než u ostatních MPV, k plné spokojenosti nám chyběl trochu větší rozsah podélného nastavení volantu – jezdili jsme zkrátka na hodně dlouhé ruce.

Výborný je výhled z vozu, slepé úhly byly minimalizovány a řidič má díky dobře tvarované karoserii přehled o tom, kde která část vozu končí. Toyota Verso je přímo stvořená pro dlouhé cestování, vepředu i vzadu najdeme spoustu odkládacích prostor a prostůrků. Proto nás zarazila přední středová loketní opěrka tvrdá jako kámen, ani náznak po měkčeném plastu či dokonce polstrování. Přitom na podobné komfortní detaily s úspěchem u příbuzného Lexusu dovedou lovit zákazníky. Když jsme na to jednoho z japonských inženýrů upozornili, odpověděl nám „Hmm, to je dobrá připomínka, díky, změníme to.“ Jestli bude mít příští verze loketní opěrku měkkou, víte komu poděkovat .

Ale teď zase vážně. Jízdní vlastnosti Toyoty Verso bez problémů dosáhnou na lepší polovinu třídy, v zatáčkách dobře drží zvolenou stopu a vyvést jej z míry znamená zvolit opravdu agresivní zacházení s vozem a jeho posádkou. Nedotáčivost přichází až ve chvíli, kdy jste stejně dávno díky malému bočnímu vedení namáčknuti na dveřích a spolujezdkyně na vás. Na dálnici je při 130 km/h vše v pořádku, ve vysokých rychlostech za hranicemi našeho dálničního limitu pak sice Verso poněkud ztrácí nadhled a lehce plave, ale co byste od sedmimístného rodinného MPV s komfortním podtextem chtěli, že? Hlavní je, že podvozek je velmi pohodlný a dobře žehlí nerovnosti. V této souvislosti musíme ovšem poukázat na poměrně velký hluk od kol (slabší izolace podvozku, karoserie), který je při jízdě po nekvalitních silnicích slyšet. Nejvíce patrné to bylo na úsecích silnic s hrubším povrchem.

Toyota Verso - vznětové motorizace
Motor2.0 D-4D 1252.2 D-4D 1502.2 D-4D 180
Zdvihový objem [cm3]199822312231
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]93/3600110/3600130/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800
Max. rychlost [km/h]185195210
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,310,18,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,46,86,0

Co se týče pohonných jednotek, zde nemáme ani jedinou výtku. Vyzkoušeli jsme mimo jiné potenciálně nejprodávanější verzi s dvoulitrovým vznětovým agregátem o výkonu 93 kW. Motor má dostatek síly (i když asfalt při naloženém voze pochopitelně netrhá) a vozu uděluje rozumnou podélnou dynamiku za všech okolností. Spotřeba paliva byla při svižné jízdě v kombinaci dálnice/okresní silnice lehce pod osm litrů nafty, jakmile ale pravá noha přestala plynový pedál dráždit víc, než bylo nutné, klesla spotřeba až lehce nad šest litrů nafty. Dobrý dojem v nás zanechal i papírově nejlínější benzinový motor o objemu 1,6 litru, který sice je nutné trochu více točit, nicméně zrychlení za 11,7 sekundy a námi odečtená kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km jsou příjemné hodnoty. Bylo jich dosaženo i díky manuální šestistupňové převodovce, která je standardem pro všechny motorizace.

Toyota Verso - zážehové motorizace
Motor1.6 Valvematic1.8 Valvematic
Zdvihový objem [cm3]15981798
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]97/6400108/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/4400180/4000
Max. rychlost [km/h]185190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,710,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,9

Verso to nebude mít lehké. Průměrné stáří pěti nejprodávanějších modelů třídy bude v roce 2010 jen 1,6 let, což předznamenává tvrdý boj na ostří nože o každé procento v koláči prodejů. Cíl Toyoty je ukousnout si z něho příští rok co nejvíc, v plánu je prodat 57 tisíc vozů.

Jak již bylo řečeno, prodejním leaderem se v Evropě pravděpodobně stane nejslabší dieselová verze (ta by se měla na odbytu Versa podílet 40 %), hned v závěsu patrně bude jedna-osmička se třiceti procenty. Manuální převodovku si prý objednají čtyři pětiny zákazníků. Výroba modelu se již v tureckém Adapazari rozběhla, vstup Versa na náš trh očekáváme již tento měsíc. Ceny se dozvíme příští týden.

Spolupracujeme s TipCars.com
Organické zemědělství je na vzestupu Organické zemědělství je na vzestupu

Lidé čím dál více preferují přírodní, organické a bio produkty.

Central Groupu výrazně klesl zisk Central Groupu výrazně klesl zisk

Developerská společnost Central Group v loňském roce…

ČEZ musí vrátit miliardu za neodebranou elektřinu ČEZ musí vrátit miliardu za neodebranou elektřinu

Společnost ČEZ Prodej nemá nárok na více než miliardu…

Komentář Dušana Šrámka: Chyťte Bakalu! Komentář Dušana Šrámka: Chyťte Bakalu!

Jak Zdeněk Bakala řekl, tak udělal. Na sněmovní…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 



Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér

Radikální změny nejsou potřeba, řekli si u Toyoty a Verso…

Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč

Nový dieselový základ má objem 1,6 litru a výkon 82 kW.

 



 
Nové BMW Z4 ze všech stran. Máme jeho fotky ještě před premiérou. Včetně nového interiéru

Nové BMW Z4 ze všech stran. Máme jeho fotky ještě před premiérou. Včetně nového interiéru

Dnes 10:52

Ještě před premiérou se na internetu objevily první fotografie nové Z4. Její podobu tak už známe ze všech stran.




Blesk.cz

Těhotná Adriana Sklenaříková (46): Poslední foto z gynekologické prohlídky!

Těhotná Adriana Sklenaříková (46): Poslední foto z…

Slovenská topmodelka Adriana Sklenaříková (46) už počítá poslední hodiny do porodu svého prvního miminka. S…

Šokující foto: Z janovského mostu týdny před zřícením trčely kabely

Šokující foto: Z janovského mostu týdny před…

Šokující fotografie se objevily na sociálních sítích pouhý den po tragickém zřícení mostu v italském Janově, při…

 

iSport.cz

První žebříček FIFA po MS: vládne Francie, Češi jsou před Ruskem

První žebříček FIFA po MS: vládne Francie, Češi jsou…

Francie se po zisku titulu mistra světa posunula do čela žebříčku mezinárodní federace FIFA, kde byla naposledy…

Hokej mění pravidla: nový trest, menší brankoviště i žádné góly bruslí

Hokej mění pravidla: nový trest, menší brankoviště i…

Góly bruslí? Zdržování po zakázaném uvolnění? Hraní s čouhajícím kusem chrániče? Zapomeňte. Nová hokejová sezona…

 

Reflex.cz

Matěj Stropnický: Z deníčku zámeckého pána

Matěj Stropnický: Z deníčku zámeckého pána

Někdejší předseda zelené strany Matěj Stropnický koupil zámek v Osečanech na Sedlčansku. Peníze mu dala maminka,…

Vzpomínky na Srpen 68: Táta musel odjet vysílat zprávy, byl redaktor televize, cítil to jako povinnost

Vzpomínky na Srpen 68: Táta musel odjet vysílat…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…