Toyota Verso: První jízdní dojmy

Toyota Verso: První jízdní dojmy

 
 

Nová Toyota Verso se pokouší sjednotit výhody jednotlivých předešlých modelů od Toyoty s označením Verso. To zní opravdu lákavě, ale i troufale zároveň. První kilometry s ní máme za sebou, takže už víme víc než při premiéře v Ženevě.

První živý kontakt s modelem Verso proběhl teprve v březnu na autosalonu v Ženevě a pokud budeme opravdu upřímní, Verso bylo poněkud zastíněno dvojící Renaultů Scénic a Grand Scénic. Při hlubším, již stoprocentně silničním kontaktu, ale musíme uznat, že to bylo možná trochu neprávem. Co nám tedy při řízení nového Versa vyhovovalo a co naopak vadilo?

Toyota Verso je velmi prostorné sedmimístné MPV nižší střední třídy, ačkoliv z venku nevypadá o nic větší než běžné rodinné pětimístné auto. Je sice pravda, že zadní dvě sedadla jsou určena především dětem, ale i 180 cm vysoký člověk by v nich několik potřebných kilometrů vydržel. Největší nevýhodou tak zůstává v podstatě nepoužitelný zavazadlový prostor při sedmimístném uspořádání. Ten totiž zavazadla sedmi lidí při svých 155 litrech uveze jen stěží, i když svou velikostí při použití šestého a sedmého sedadla stojí na špičce třídy. Evropa ale prý takové uspořádání žádá, a proto je i v nabídce.

Pokud sklopíte i druhou řadu sedadel (samotné sklopení je velmi snadné a rychlé), vznikne opravdu velkorysý prostor o velikosti 1645 litrů pro objemná zavazadla, jízdní kola či nábytek. Škoda jen, že poměrně nízko položená nakládací hrana není zcela zarovnaná se dnem kufru, manipulaci s těžšími břemeny by to jistě ulehčilo.

Tradiční nectnost všech MPV– sedáky uložené nízko nad podlahou – se bohužel nevyhnula ani Versu. Vzhledem k rozsahu podélného nastavení sedadel, v rámci systému Toyota Easy Flat-7, o celých 195 mm je vzadu i pro kolena opravdu hodně místa, podepření stehen nízko položenými sedáky ale rozhodně není ideální.

Volba materiálů i slícování je tradičně bez výtky, i když by si interiér bezpochyby zasloužil o něco více špičkových plastů, kterými Renault rozhodně umí zákazníky okouzlovat. Zejména v oblastech, kde kolena přichází do styku se středovým tunelem a přístrojovou deskou, by mělo cokoliv měkčího své funkční opodstatnění.

Toyota Verso vs. Toyota Corolla Verso
RozměrVersoCorolla Versorozdíl
Délka [mm]4440437070
Šířka [mm]1790177020
Výška [mm]162016200
Rozvor [mm]2780275030
Rozchod vpředu [mm]1535151223
Rozchod vzadu [mm]1545149748

Usednete-li jako rodičové vpředu, je situace o poznání lepší. Sedáky jsou rozměrné a dobře podrží zadní část těla i stehna rozměrnějšího Evropana. Boční vedení sedadel je minimální, Verso rozhodně nemíří na sportovněji založené tatínky. Samotná pozice za volantem je dobrá, o něco méně vzpřímená než u ostatních MPV, k plné spokojenosti nám chyběl trochu větší rozsah podélného nastavení volantu – jezdili jsme zkrátka na hodně dlouhé ruce.

Výborný je výhled z vozu, slepé úhly byly minimalizovány a řidič má díky dobře tvarované karoserii přehled o tom, kde která část vozu končí. Toyota Verso je přímo stvořená pro dlouhé cestování, vepředu i vzadu najdeme spoustu odkládacích prostor a prostůrků. Proto nás zarazila přední středová loketní opěrka tvrdá jako kámen, ani náznak po měkčeném plastu či dokonce polstrování. Přitom na podobné komfortní detaily s úspěchem u příbuzného Lexusu dovedou lovit zákazníky. Když jsme na to jednoho z japonských inženýrů upozornili, odpověděl nám „Hmm, to je dobrá připomínka, díky, změníme to.“ Jestli bude mít příští verze loketní opěrku měkkou, víte komu poděkovat .

Ale teď zase vážně. Jízdní vlastnosti Toyoty Verso bez problémů dosáhnou na lepší polovinu třídy, v zatáčkách dobře drží zvolenou stopu a vyvést jej z míry znamená zvolit opravdu agresivní zacházení s vozem a jeho posádkou. Nedotáčivost přichází až ve chvíli, kdy jste stejně dávno díky malému bočnímu vedení namáčknuti na dveřích a spolujezdkyně na vás. Na dálnici je při 130 km/h vše v pořádku, ve vysokých rychlostech za hranicemi našeho dálničního limitu pak sice Verso poněkud ztrácí nadhled a lehce plave, ale co byste od sedmimístného rodinného MPV s komfortním podtextem chtěli, že? Hlavní je, že podvozek je velmi pohodlný a dobře žehlí nerovnosti. V této souvislosti musíme ovšem poukázat na poměrně velký hluk od kol (slabší izolace podvozku, karoserie), který je při jízdě po nekvalitních silnicích slyšet. Nejvíce patrné to bylo na úsecích silnic s hrubším povrchem.

Toyota Verso - vznětové motorizace
Motor2.0 D-4D 1252.2 D-4D 1502.2 D-4D 180
Zdvihový objem [cm3]199822312231
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]93/3600110/3600130/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800
Max. rychlost [km/h]185195210
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,310,18,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,46,86,0

Co se týče pohonných jednotek, zde nemáme ani jedinou výtku. Vyzkoušeli jsme mimo jiné potenciálně nejprodávanější verzi s dvoulitrovým vznětovým agregátem o výkonu 93 kW. Motor má dostatek síly (i když asfalt při naloženém voze pochopitelně netrhá) a vozu uděluje rozumnou podélnou dynamiku za všech okolností. Spotřeba paliva byla při svižné jízdě v kombinaci dálnice/okresní silnice lehce pod osm litrů nafty, jakmile ale pravá noha přestala plynový pedál dráždit víc, než bylo nutné, klesla spotřeba až lehce nad šest litrů nafty. Dobrý dojem v nás zanechal i papírově nejlínější benzinový motor o objemu 1,6 litru, který sice je nutné trochu více točit, nicméně zrychlení za 11,7 sekundy a námi odečtená kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km jsou příjemné hodnoty. Bylo jich dosaženo i díky manuální šestistupňové převodovce, která je standardem pro všechny motorizace.

Toyota Verso - zážehové motorizace
Motor1.6 Valvematic1.8 Valvematic
Zdvihový objem [cm3]15981798
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]97/6400108/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/4400180/4000
Max. rychlost [km/h]185190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,710,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,9

Verso to nebude mít lehké. Průměrné stáří pěti nejprodávanějších modelů třídy bude v roce 2010 jen 1,6 let, což předznamenává tvrdý boj na ostří nože o každé procento v koláči prodejů. Cíl Toyoty je ukousnout si z něho příští rok co nejvíc, v plánu je prodat 57 tisíc vozů.

Jak již bylo řečeno, prodejním leaderem se v Evropě pravděpodobně stane nejslabší dieselová verze (ta by se měla na odbytu Versa podílet 40 %), hned v závěsu patrně bude jedna-osmička se třiceti procenty. Manuální převodovku si prý objednají čtyři pětiny zákazníků. Výroba modelu se již v tureckém Adapazari rozběhla, vstup Versa na náš trh očekáváme již tento měsíc. Ceny se dozvíme příští týden.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nádherná Škoda Winnetou slaví výročí, zklamala ale svou rychlostí Nádherná Škoda Winnetou slaví výročí, zklamala ale svou rychlostí

Zajímavý projekt původem ze Švýcarska chtěl lákat na…

Trump se v žebříčku nejbohatších lidí Spojených států propadl o téměř sto míst Trump se v žebříčku nejbohatších lidí Spojených států propadl o téměř sto míst

Americký prezident Donald Trump si výrazně pohoršil v…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér

Radikální změny nejsou potřeba, řekli si u Toyoty a Verso…

Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč

Nový dieselový základ má objem 1,6 litru a výkon 82 kW.

 



 
Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

TEST: Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

Dnes 12:57

Krátce po Nissanu X-Trail se nám v redakci zabydlel sourozenecký Renault Koleos. Vyzkoušeli jsme absolutní špičku nabídky – čtyřkolku s automatem v luxusní výbavě Initiale Paris.




Blesk.cz

Zemřel režisér Vladimír Holomek (†91): Otec slavného kameramana Policie Modrava

Zemřel režisér Vladimír Holomek (†91): Otec slavného…

Ve věku 91 let zemřel kameraman Vladimír Holomek. Celý život se věnoval dokumentárním filmům a ke své profesi…

Kotvu zaplní tenisky: Festival Teniskology začne už v pátek

Kotvu zaplní tenisky: Festival Teniskology začne už v pátek

Už potřetí to vypukne! V Praze v pátek 20. a v sobotu 21. října proběhne největší festival tenisek ve střední…

 

iSport.cz

Plzeň letěla za soupeřem, který je na dně. Limberský ukázal masku

Plzeň letěla za soupeřem, který je na dně. Limberský…

I s obráncem Davidem Limberským na palubě odletěli ve středu ráno fotbalisté Plzně ke třetímu utkání základní…

TOP zajímavosti z NHL: Zacha shodil rukavice a chtěl mstít spoluhráče

TOP zajímavosti z NHL: Zacha shodil rukavice a chtěl…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

 

Reflex.cz

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s kým se smí mluvit, a pak se diví, že lidé volí radši Zemana

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s…

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita. Mediální analytik Bohumil Kartous viní pražské elity…

Geniálně originální: Muž poslal místo životopisu postavičku lega

Geniálně originální: Muž poslal místo životopisu…

Umělec, který dokázal zapůsobit. Tak by se dal popsat počin Andyho Morrise, který se rozhodl, že svůj životopis…