Toyota Verso: První jízdní dojmy

Toyota Verso: První jízdní dojmy

 
 
14.4. 2009 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Nová Toyota Verso se pokouší sjednotit výhody jednotlivých předešlých modelů od Toyoty s označením Verso. To zní opravdu lákavě, ale i troufale zároveň. První kilometry s ní máme za sebou, takže už víme víc než při premiéře v Ženevě.

První živý kontakt s modelem Verso proběhl teprve v březnu na autosalonu v Ženevě a pokud budeme opravdu upřímní, Verso bylo poněkud zastíněno dvojící Renaultů Scénic a Grand Scénic. Při hlubším, již stoprocentně silničním kontaktu, ale musíme uznat, že to bylo možná trochu neprávem. Co nám tedy při řízení nového Versa vyhovovalo a co naopak vadilo?

Toyota Verso je velmi prostorné sedmimístné MPV nižší střední třídy, ačkoliv z venku nevypadá o nic větší než běžné rodinné pětimístné auto. Je sice pravda, že zadní dvě sedadla jsou určena především dětem, ale i 180 cm vysoký člověk by v nich několik potřebných kilometrů vydržel. Největší nevýhodou tak zůstává v podstatě nepoužitelný zavazadlový prostor při sedmimístném uspořádání. Ten totiž zavazadla sedmi lidí při svých 155 litrech uveze jen stěží, i když svou velikostí při použití šestého a sedmého sedadla stojí na špičce třídy. Evropa ale prý takové uspořádání žádá, a proto je i v nabídce.

Pokud sklopíte i druhou řadu sedadel (samotné sklopení je velmi snadné a rychlé), vznikne opravdu velkorysý prostor o velikosti 1645 litrů pro objemná zavazadla, jízdní kola či nábytek. Škoda jen, že poměrně nízko položená nakládací hrana není zcela zarovnaná se dnem kufru, manipulaci s těžšími břemeny by to jistě ulehčilo.

Tradiční nectnost všech MPV– sedáky uložené nízko nad podlahou – se bohužel nevyhnula ani Versu. Vzhledem k rozsahu podélného nastavení sedadel, v rámci systému Toyota Easy Flat-7, o celých 195 mm je vzadu i pro kolena opravdu hodně místa, podepření stehen nízko položenými sedáky ale rozhodně není ideální.

Volba materiálů i slícování je tradičně bez výtky, i když by si interiér bezpochyby zasloužil o něco více špičkových plastů, kterými Renault rozhodně umí zákazníky okouzlovat. Zejména v oblastech, kde kolena přichází do styku se středovým tunelem a přístrojovou deskou, by mělo cokoliv měkčího své funkční opodstatnění.

Toyota Verso vs. Toyota Corolla Verso
RozměrVersoCorolla Versorozdíl
Délka [mm]4440437070
Šířka [mm]1790177020
Výška [mm]162016200
Rozvor [mm]2780275030
Rozchod vpředu [mm]1535151223
Rozchod vzadu [mm]1545149748

Usednete-li jako rodičové vpředu, je situace o poznání lepší. Sedáky jsou rozměrné a dobře podrží zadní část těla i stehna rozměrnějšího Evropana. Boční vedení sedadel je minimální, Verso rozhodně nemíří na sportovněji založené tatínky. Samotná pozice za volantem je dobrá, o něco méně vzpřímená než u ostatních MPV, k plné spokojenosti nám chyběl trochu větší rozsah podélného nastavení volantu – jezdili jsme zkrátka na hodně dlouhé ruce.

Výborný je výhled z vozu, slepé úhly byly minimalizovány a řidič má díky dobře tvarované karoserii přehled o tom, kde která část vozu končí. Toyota Verso je přímo stvořená pro dlouhé cestování, vepředu i vzadu najdeme spoustu odkládacích prostor a prostůrků. Proto nás zarazila přední středová loketní opěrka tvrdá jako kámen, ani náznak po měkčeném plastu či dokonce polstrování. Přitom na podobné komfortní detaily s úspěchem u příbuzného Lexusu dovedou lovit zákazníky. Když jsme na to jednoho z japonských inženýrů upozornili, odpověděl nám „Hmm, to je dobrá připomínka, díky, změníme to.“ Jestli bude mít příští verze loketní opěrku měkkou, víte komu poděkovat .

Ale teď zase vážně. Jízdní vlastnosti Toyoty Verso bez problémů dosáhnou na lepší polovinu třídy, v zatáčkách dobře drží zvolenou stopu a vyvést jej z míry znamená zvolit opravdu agresivní zacházení s vozem a jeho posádkou. Nedotáčivost přichází až ve chvíli, kdy jste stejně dávno díky malému bočnímu vedení namáčknuti na dveřích a spolujezdkyně na vás. Na dálnici je při 130 km/h vše v pořádku, ve vysokých rychlostech za hranicemi našeho dálničního limitu pak sice Verso poněkud ztrácí nadhled a lehce plave, ale co byste od sedmimístného rodinného MPV s komfortním podtextem chtěli, že? Hlavní je, že podvozek je velmi pohodlný a dobře žehlí nerovnosti. V této souvislosti musíme ovšem poukázat na poměrně velký hluk od kol (slabší izolace podvozku, karoserie), který je při jízdě po nekvalitních silnicích slyšet. Nejvíce patrné to bylo na úsecích silnic s hrubším povrchem.

Toyota Verso - vznětové motorizace
Motor2.0 D-4D 1252.2 D-4D 1502.2 D-4D 180
Zdvihový objem [cm3]199822312231
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]93/3600110/3600130/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800
Max. rychlost [km/h]185195210
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,310,18,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,46,86,0

Co se týče pohonných jednotek, zde nemáme ani jedinou výtku. Vyzkoušeli jsme mimo jiné potenciálně nejprodávanější verzi s dvoulitrovým vznětovým agregátem o výkonu 93 kW. Motor má dostatek síly (i když asfalt při naloženém voze pochopitelně netrhá) a vozu uděluje rozumnou podélnou dynamiku za všech okolností. Spotřeba paliva byla při svižné jízdě v kombinaci dálnice/okresní silnice lehce pod osm litrů nafty, jakmile ale pravá noha přestala plynový pedál dráždit víc, než bylo nutné, klesla spotřeba až lehce nad šest litrů nafty. Dobrý dojem v nás zanechal i papírově nejlínější benzinový motor o objemu 1,6 litru, který sice je nutné trochu více točit, nicméně zrychlení za 11,7 sekundy a námi odečtená kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km jsou příjemné hodnoty. Bylo jich dosaženo i díky manuální šestistupňové převodovce, která je standardem pro všechny motorizace.

Toyota Verso - zážehové motorizace
Motor1.6 Valvematic1.8 Valvematic
Zdvihový objem [cm3]15981798
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]97/6400108/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/4400180/4000
Max. rychlost [km/h]185190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,710,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,9

Verso to nebude mít lehké. Průměrné stáří pěti nejprodávanějších modelů třídy bude v roce 2010 jen 1,6 let, což předznamenává tvrdý boj na ostří nože o každé procento v koláči prodejů. Cíl Toyoty je ukousnout si z něho příští rok co nejvíc, v plánu je prodat 57 tisíc vozů.

Jak již bylo řečeno, prodejním leaderem se v Evropě pravděpodobně stane nejslabší dieselová verze (ta by se měla na odbytu Versa podílet 40 %), hned v závěsu patrně bude jedna-osmička se třiceti procenty. Manuální převodovku si prý objednají čtyři pětiny zákazníků. Výroba modelu se již v tureckém Adapazari rozběhla, vstup Versa na náš trh očekáváme již tento měsíc. Ceny se dozvíme příští týden.

Spolupracujeme s TipCars.com
První český autonomní vlak má vyjet do tří let První český autonomní vlak má vyjet do tří let

Konsorcium tuzemských firem vedených AŽD Praha investuje…

Policie se zatím bez odezvy pokouší kontaktovat Babiše mladšího Policie se zatím bez odezvy pokouší kontaktovat Babiše mladšího

Policie se pokouší o navázání přímého kontaktu s Andrejem…

Komentář Lukáše Kovandy: Evropě chybějí lídři Komentář Lukáše Kovandy: Evropě chybějí lídři

Nejedeme v tom sami. V Británii mají také vládní krizi.…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 



Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér

Radikální změny nejsou potřeba, řekli si u Toyoty a Verso…

Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč

Nový dieselový základ má objem 1,6 litru a výkon 82 kW.

 



 
Teslu Model 3 teď nabijete na více místech. V Evropě dostane jiný konektor

Teslu Model 3 teď nabijete na více místech. V Evropě dostane jiný konektor

Dnes 13:49

Na evropské trhy zamíří Tesla Model 3 nově s konektorem CCS, což podstatně zvýší možnosti dobíjení. Zkrátka nepřijdou ani majitelé Modelu S a Modelu X.




Blesk.cz

Drsný útok na Daru kvůli Rytmusovi: Jsi zlá osoba, zakopal bych tě pod černou zem!

Drsný útok na Daru kvůli Rytmusovi: Jsi zlá osoba,…

Dopřáli si sice období příměří, jenže zdá se, že válka mezi expartnery Darou Rolins (45) a Patrikem Vrbovským…

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok do zimy. Na horách až -10°C

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok…

Třetí listopadový víkend udělá definitivní tečku za dny babího léta. V neděli k nám začne proudit studený vzduch…

 

iSport.cz

Berbr a Damková opět neuspěli u soudu. Sudí Kocián se nemusí omlouvat

Berbr a Damková opět neuspěli u soudu. Sudí Kocián…

Fotbalový rozhodčí Radek Kocián se nemusí za výroky v médiích omlouvat místopředsedovi Fotbalové asociace ČR…

Televizní experti, kteří zmizeli! Řada kariér měla smutný konec

Televizní experti, kteří zmizeli! Řada kariér měla…

Přenos z fotbalových zápasů s experty ve studiu? Dnes běžná praxe, která má v Anglii mnohem bohatší tradici než…

 

Reflex.cz

Mayová bojuje o přežití v čele vlády a brexit míří do další slepé uličky

Mayová bojuje o přežití v čele vlády a brexit míří…

Souboj o podobu a vlastně i přežití brexitu dospěl v těchto dnech na další, rozhodující křižovatku. Po měsících…

Bohumil Pečinka: Bude z Česka mečiarovské Slovensko?

Bohumil Pečinka: Bude z Česka mečiarovské Slovensko?

Pročetl jsem si stovky výpovědí na sítích ohledně dnešní politické krize a zaujal mě jeden typ reakce. Tito lidé…