Toyota Verso: První jízdní dojmy

Toyota Verso: První jízdní dojmy

 
 
14.4. 2009 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Nová Toyota Verso se pokouší sjednotit výhody jednotlivých předešlých modelů od Toyoty s označením Verso. To zní opravdu lákavě, ale i troufale zároveň. První kilometry s ní máme za sebou, takže už víme víc než při premiéře v Ženevě.

První živý kontakt s modelem Verso proběhl teprve v březnu na autosalonu v Ženevě a pokud budeme opravdu upřímní, Verso bylo poněkud zastíněno dvojící Renaultů Scénic a Grand Scénic. Při hlubším, již stoprocentně silničním kontaktu, ale musíme uznat, že to bylo možná trochu neprávem. Co nám tedy při řízení nového Versa vyhovovalo a co naopak vadilo?

Toyota Verso je velmi prostorné sedmimístné MPV nižší střední třídy, ačkoliv z venku nevypadá o nic větší než běžné rodinné pětimístné auto. Je sice pravda, že zadní dvě sedadla jsou určena především dětem, ale i 180 cm vysoký člověk by v nich několik potřebných kilometrů vydržel. Největší nevýhodou tak zůstává v podstatě nepoužitelný zavazadlový prostor při sedmimístném uspořádání. Ten totiž zavazadla sedmi lidí při svých 155 litrech uveze jen stěží, i když svou velikostí při použití šestého a sedmého sedadla stojí na špičce třídy. Evropa ale prý takové uspořádání žádá, a proto je i v nabídce.

Pokud sklopíte i druhou řadu sedadel (samotné sklopení je velmi snadné a rychlé), vznikne opravdu velkorysý prostor o velikosti 1645 litrů pro objemná zavazadla, jízdní kola či nábytek. Škoda jen, že poměrně nízko položená nakládací hrana není zcela zarovnaná se dnem kufru, manipulaci s těžšími břemeny by to jistě ulehčilo.

Tradiční nectnost všech MPV– sedáky uložené nízko nad podlahou – se bohužel nevyhnula ani Versu. Vzhledem k rozsahu podélného nastavení sedadel, v rámci systému Toyota Easy Flat-7, o celých 195 mm je vzadu i pro kolena opravdu hodně místa, podepření stehen nízko položenými sedáky ale rozhodně není ideální.

Volba materiálů i slícování je tradičně bez výtky, i když by si interiér bezpochyby zasloužil o něco více špičkových plastů, kterými Renault rozhodně umí zákazníky okouzlovat. Zejména v oblastech, kde kolena přichází do styku se středovým tunelem a přístrojovou deskou, by mělo cokoliv měkčího své funkční opodstatnění.

Toyota Verso vs. Toyota Corolla Verso
RozměrVersoCorolla Versorozdíl
Délka [mm]4440437070
Šířka [mm]1790177020
Výška [mm]162016200
Rozvor [mm]2780275030
Rozchod vpředu [mm]1535151223
Rozchod vzadu [mm]1545149748

Usednete-li jako rodičové vpředu, je situace o poznání lepší. Sedáky jsou rozměrné a dobře podrží zadní část těla i stehna rozměrnějšího Evropana. Boční vedení sedadel je minimální, Verso rozhodně nemíří na sportovněji založené tatínky. Samotná pozice za volantem je dobrá, o něco méně vzpřímená než u ostatních MPV, k plné spokojenosti nám chyběl trochu větší rozsah podélného nastavení volantu – jezdili jsme zkrátka na hodně dlouhé ruce.

Výborný je výhled z vozu, slepé úhly byly minimalizovány a řidič má díky dobře tvarované karoserii přehled o tom, kde která část vozu končí. Toyota Verso je přímo stvořená pro dlouhé cestování, vepředu i vzadu najdeme spoustu odkládacích prostor a prostůrků. Proto nás zarazila přední středová loketní opěrka tvrdá jako kámen, ani náznak po měkčeném plastu či dokonce polstrování. Přitom na podobné komfortní detaily s úspěchem u příbuzného Lexusu dovedou lovit zákazníky. Když jsme na to jednoho z japonských inženýrů upozornili, odpověděl nám „Hmm, to je dobrá připomínka, díky, změníme to.“ Jestli bude mít příští verze loketní opěrku měkkou, víte komu poděkovat .

Ale teď zase vážně. Jízdní vlastnosti Toyoty Verso bez problémů dosáhnou na lepší polovinu třídy, v zatáčkách dobře drží zvolenou stopu a vyvést jej z míry znamená zvolit opravdu agresivní zacházení s vozem a jeho posádkou. Nedotáčivost přichází až ve chvíli, kdy jste stejně dávno díky malému bočnímu vedení namáčknuti na dveřích a spolujezdkyně na vás. Na dálnici je při 130 km/h vše v pořádku, ve vysokých rychlostech za hranicemi našeho dálničního limitu pak sice Verso poněkud ztrácí nadhled a lehce plave, ale co byste od sedmimístného rodinného MPV s komfortním podtextem chtěli, že? Hlavní je, že podvozek je velmi pohodlný a dobře žehlí nerovnosti. V této souvislosti musíme ovšem poukázat na poměrně velký hluk od kol (slabší izolace podvozku, karoserie), který je při jízdě po nekvalitních silnicích slyšet. Nejvíce patrné to bylo na úsecích silnic s hrubším povrchem.

Toyota Verso - vznětové motorizace
Motor2.0 D-4D 1252.2 D-4D 1502.2 D-4D 180
Zdvihový objem [cm3]199822312231
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]93/3600110/3600130/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800
Max. rychlost [km/h]185195210
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,310,18,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,46,86,0

Co se týče pohonných jednotek, zde nemáme ani jedinou výtku. Vyzkoušeli jsme mimo jiné potenciálně nejprodávanější verzi s dvoulitrovým vznětovým agregátem o výkonu 93 kW. Motor má dostatek síly (i když asfalt při naloženém voze pochopitelně netrhá) a vozu uděluje rozumnou podélnou dynamiku za všech okolností. Spotřeba paliva byla při svižné jízdě v kombinaci dálnice/okresní silnice lehce pod osm litrů nafty, jakmile ale pravá noha přestala plynový pedál dráždit víc, než bylo nutné, klesla spotřeba až lehce nad šest litrů nafty. Dobrý dojem v nás zanechal i papírově nejlínější benzinový motor o objemu 1,6 litru, který sice je nutné trochu více točit, nicméně zrychlení za 11,7 sekundy a námi odečtená kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km jsou příjemné hodnoty. Bylo jich dosaženo i díky manuální šestistupňové převodovce, která je standardem pro všechny motorizace.

Toyota Verso - zážehové motorizace
Motor1.6 Valvematic1.8 Valvematic
Zdvihový objem [cm3]15981798
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]97/6400108/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/4400180/4000
Max. rychlost [km/h]185190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,710,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,9

Verso to nebude mít lehké. Průměrné stáří pěti nejprodávanějších modelů třídy bude v roce 2010 jen 1,6 let, což předznamenává tvrdý boj na ostří nože o každé procento v koláči prodejů. Cíl Toyoty je ukousnout si z něho příští rok co nejvíc, v plánu je prodat 57 tisíc vozů.

Jak již bylo řečeno, prodejním leaderem se v Evropě pravděpodobně stane nejslabší dieselová verze (ta by se měla na odbytu Versa podílet 40 %), hned v závěsu patrně bude jedna-osmička se třiceti procenty. Manuální převodovku si prý objednají čtyři pětiny zákazníků. Výroba modelu se již v tureckém Adapazari rozběhla, vstup Versa na náš trh očekáváme již tento měsíc. Ceny se dozvíme příští týden.

Spolupracujeme s TipCars.com
VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes

Když v květnu před jedenácti lety hořelo na legendární…

Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum

Velmi dobrá ekonomická kondice České republiky a silná…

ČSSD má zůstat v opozici, zaskočili Hamáčka vlastní senátoři ČSSD má zůstat v opozici, zaskočili Hamáčka vlastní senátoři

Senátoři ČSSD chtějí, aby sociální demokraté nešli do…

Bloomberg: CEFC možná propustí polovinu zaměstnanců Bloomberg: CEFC možná propustí polovinu zaměstnanců

Zadlužený čínský konglomerát CEFC, který je aktivní i v…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 



Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér

Radikální změny nejsou potřeba, řekli si u Toyoty a Verso…

Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč

Nový dieselový základ má objem 1,6 litru a výkon 82 kW.

 



 
Hyundai i20: Nová světla, nárazníky a dvouspojková převodovka

Facelift pro Hyundai i20: Nová světla, nárazníky a dvouspojková převodovka

Dnes 11:52

Hyundai i20, konkurent mladoboleslavské Fabie v segmentu B prošel omlazovací kůrou a osvěžením designu. Po čtyřech letech na ni má generace IB plné právo.




Blesk.cz

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět tisíce kilometrů od domova

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět…

Diana Kobzanová (36) přivedla na svět utajovanou dceru! Modelka, která ukázala těhotenské bříško až v 38. týdnu,…

Merkelová je zděšená z migrantů. Lynčují Němce i cizince s jarmulkou

Merkelová je zděšená z migrantů. Lynčují Němce i…

Německá kancléřka Angela Merkelová přiznala, že se v Německu vzedmula vlna antisemitisticky motivovaných…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Vztek hvězdy Chelsea! Courtois žaluje bývalého trenéra za pomluvu

Vztek hvězdy Chelsea! Courtois žaluje bývalého…

Dva roky po fotbalovém mistrovství Evropy ve Francii se mezi brankářem Thibautem Courtoisem a koučem Belgie…

 

Reflex.cz

Evropská unie jde do války s fake news na internetu. Jaký je plán Bruselu?

Evropská unie jde do války s fake news na internetu.…

Šíření dezinformací online představuje v současnosti jedno z největších nebezpečí, které může mít v konečném…

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás myslet. Češi jsou vlastenci, jen když vyhráváme ve sportu

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás…

Jsme spojenec, který si plní své povinnosti na zahraničních misích, ale není konzistentní v názorech. Tak nás ve…