Toyota Yaris 1.0 MMT Terra - Kulaté štěstí (09/2003)

Toyota Yaris 1.0 MMT Terra - Kulaté štěstí (09/2003)

 
 

Největší japonská automobilka s bohatou sklizní titulů za nejkvalitnější auta patří k těm, které se zásadním změnám spíše vyhýbají. O to překvapeněji byla v Ženevě před 5ti lety veřejnost konfrontována s předsériovou podobou konceptu Yaris, který vzápětí nahradil kvalitní, ale nudný subkompakt Starlet a kromě ocenění v mnoha anketách i dosáhl...

Největší japonská automobilka s bohatou sklizní titulů za nejkvalitnější auta patří k těm, které se zásadním změnám spíše vyhýbají. O to překvapeněji byla v Ženevě před 5ti lety veřejnost konfrontována s předsériovou podobou konceptu Yaris, který vzápětí nahradil kvalitní, ale nudný subkompakt Starlet a kromě ocenění v mnoha anketách i dosáhl i prodejního úspěchu. Zákazníky přitahuje vnitřní prostor, získaný nafouknutím karoserie do výšky a šířky, variabilita, bezpečnost a hospodárnost, kromě výborné aerodynamiky daná pokročilými motory. Všechny tři benzínové čtyřválce v nabídce disponují přes skromné objemy i poslání špičkovou technologií - variabilním časováním ventilů VVT-i a přímým zapalováním TDI (Toyota Direct Ignition). Odbytu také pomohlo několik "nej" v rámci třídy - nejvíce bodů v crash-testu Euro NCAP (29 a čtyři hvězdičky), nejlepší aerodynamika, nejvyšší kvalita a nejprogresivnější technika. Neudiví proto zisk titulu Vůz Roku 2000, mj. o tři místa před Fabií. Stejný názor má i přes 750 tisíc spokojených zákazníků, z nichž mnozí ani nepostřehli, že se Yaris z celních důvodů od roku 2001 pro Evropu montuje ve francouzském Valenciénnes.

Čas se usazuje i na nejzářivějších klenotech, takže po čtyřech letech se designérovo pero zařízlo do stárnoucí plechové pokožky a omladilo zejména obličejové partie. Zrak zostřila čirá optika a poblíž středu masky přibyl pár malých zorniček, zčásti integrovaných do velkých očí. Naopak změněná koncová světla se vešla do původního tvaru. Nedlouhý seznam exteriérových korekcí končí u elegantnějších nárazníků, pozměněné nabídky laků a přepracovaných krytů kol.

I uvnitř vozu se změnilo nemnoho - kromě lehké restylizace interiéru získala především bezpečnostní výbava: ABS, EBD, omezovače tahu předních bezpečnostních pásů a trojici tříbodových pásů vzadu již do základní specifikace a k tomu se zpevnily přední deformační zóny. Technika doznala změnu - nejslabší a nejsilnější agregát v nabídce byly ve jménu emisních limitů přepracovány optimalizovanými písty a výfukovými svody. Nejslabší litrový čtyřválec tak na oltář Euro IV obětoval 2 ze svých 50 kW, což kompenzuje sníženou spotřebou a lepším průběhem kroutícího momentu. Poprvé také zanýtoval diesel - čtyřválec 1,4 Common Rail Toyota-PSA, zde naladěný na 55 kW. Poslední a nejvýznamnější novinkou je sekvenční převodovka MMT, pro náš trh pouze s motorem 998 cm3 a druhém nejnižším provedení Terra. Tuto kombinaci jsme také s nemalou zvědavostí vyzkoušeli. Pro porovnání, zde je test stejného provedení s ručně řazenou převodovkou z doby jeho uvedení na český trh, zde špičková verze 1,5 TS.

Základní tvar pětidveřovému hatchbacku zůstal, inovace přídě jej osvěžila, lepší je i svítivost nových světlometů. Půvaby oblého auta znásobila elegantní šedohnědá metalíza, díky které působil malý zástupce automobilové čeledi velmi dospěle. Nejnápadnější změnou uvnitř jsou jiné výdechy ventilace společně s jejími regulátory a novým volantem, ostatní modifikace jsou pouze detailní.

Nastupování vysokými dveřmi nečiní problém, řidičova pozice je nezvyklá, přirovnatelná k minivanům. Extrémním postavám komplikuje situaci nemožnost výškového seřízení sedačky a axiálního přizpůsobení řízení, dlouháni mají daleko k volantu. Abnormální je nabídka odkládacích prostor, z nichž nejpovedenější jsou kapsy po stranách středové konzole, do nichž se vejde např. 14 cédéček. Nejvíce pojmou objemné prohlubně ve dveřích a dvě uzavíratelné schránky před spolujezdcem - dolní je opravdu veliká a vrchní skýtá ideální místo na deštník. Další kastlík má řidič vlevo pod volantem a tužka nebo žvýkačky vklouznou do poličky pod rádiem. Stojánek na nápoje sklízí body za zdvojené provedení, je však nepohodlně nízko a úzký kelímek s kávou v něm nebyl nijak fixován. Také mobil nebylo kam odložit. Přesto je nabídka odkládacích prostor vynikající, a to ještě zbývá mj. šuplík pod sedačkou spolujezdce. Horší je to se zpracováním. Když jste zaplatili za Toyotu, jistě nečekáte několik špatně spasovaných panelů, už od pohledu křivé víčko schránky na deštník a především nehezký plast, z něhož je stvořena celá palubní deska.

Zavazadlový prostor je opravdu miniaturní (205 l), ovšem posouváním zadní sedačky naroste až téměř o polovinu bez ztráty zadních míst k sezení, i když se na konci dotýká předního opěradla. Malá připomínka - menší předměty pak po stranách zadního opěradla přepadávají do prostoru pro posádku, což může být i nebezpečné. Neobsazená zadní sedačka se dá celá vyklopit. Odměnou je dobře přístupný, objemný ložný prostor s rovnou podlahou.

Když máte naloženo, usednete zpátky k řízení, archaickým zubatým klíčkem pustíte zapalování a můžete si udělat vlastní názor na provedení a umístění digitální přístrojové desky. Podle mě se jedná o takřka ideální řešení se všechny důležitými údaji pohromadě. Hlavní argument pro umístění přístrojů uprostřed, totiž že oči nemusí tolik přeostřovat, také bezezbytku platí. Před apriorní kritikou doporučuji osobní zkušenost. Při hledání much za každou cenu bych dal přednost jemnější stupnici nepříliš přesného palivoměru a jednotlivé ukazatele bych uspořádal poněkud přehledněji, zejména otáčkoměr.

Pobyt za volantem zpříjemňuje jeho optimální průměr a lahodivý tvar. Ergonomie je dobrá s vyjímkou nepřehledného ovládání audiosoustavy a provedení většiny ovladačů, malých a z tvrdého plastu. Díky vstřícným ovládacím silám si s Yarisem rychle porozumí i křehká dívka. Výhled vpřed usnadňuje štědré prosklení a zvýšený posez, za auto skrz malé okno už tolik vidět není, i zpětná zrcátka by mohla větší, navíc nejsou elektricky seřiditelná. Mínění vylepšuje přehledný palubní počítač s příjemným podsvícením.

Po nastartování mě zarazila míra hluku a vibrací, přenášených od moderního agregátu. Nevalné odtlumení je asi největší slabinou celého auta, v rychlostech kolem našeho dálničního limitu už je vnitřní akustika díky nadprůměrným otáčkám motoru na hranici komfortu a nepříliš výkonná audiosoustava na tom mnoho nezmění. Jinak je jízda vysloveně příjemná díky výborně sedícímu podvozku a nezáludnému chování. Nechce se vůbec věřit, že motor je jen šedesátipětikoňový litr, jízdní dynamika by díky širokému spektru použitelných otáček a ploché křivce kroutícího momentu, spolu s krátkým zpřevodováním, slušela i třináctistovce. K neuvěření jsou zejména dosažitelné rychlosti - jednou se na rychloměru rozsvítilo i 180 km/h! I s odpočítáním obligátní 5-10% měřící chyby se jedná o vynikající hodnotu, která se příliš nezhoršovala ani do mírných stoupání. Ve vysokých rychlostech Toyota poslouchala, jen díky krátké a vysoké stavbě jevila tendence k směrové nestabilitě a nervózně reagovala na vyjeté koleje. Klidná jízda ovšem přinášela potěšení, pokročilý podvozek bezchybně plnil každé přání a sekvenční převodovka řadí ještě lépe, než nejlepší řidič, což se projevilo sníženou spotřebou. Nepodařilo se zcela obelstít rozměry karoserie a Yaris na krátkých nerovnostech nepříjemně poskakoval.

Hlavní předností převodovky MMT je precizní funkčnost. Od plynulého rozjezdu, přes předvídatelné chování, kdy je po pár dnech cviku možno ovlivňovat okamžiky přeřazení jemnými korekcemi plynového pedálu až po schopnost přeřazovat o dva stupně. Původní obavy ze slabého motoru k sekvenční převodovce se nepotvrdily, obojí spolupracuje bezchybně. Na hmotnosti se téměř neprojevila a dokonce umí podřadit v dlouhém klesání. A to ještě zbývá manuální řazení zejména pro nestandardní situace.

Horší to bylo při sportovní jízdě, na kterou tento vůz ovšem není stavěn. Přeřazování při maximální akceleraci bývá provázeno škubnutím. Občas převodovka přeřadí o dva stupně i pokud se to zrovna nehodí, např. během předjížděcího manévru. V panice více sešlápnete plyn a následuje ještě podřazení, takže vedle kamionu pojedete s autem, které několik vteřin čistého času nezabírá. Před předjížděním proto doporučuji přepnout na manuální řazení.

Dalším problematickým momentem je překvapivě posouvání v pomalé koloně, v rychlostech pod 5 km/h totiž trvale prokluzuje spojka, na což vás auto brzy upozorní nejen zvukovým signálem, ale i nervózním poškubáváním a vůlí zrychlovat. Logicky zařadíte neutrál, ale ouha, zpátky už rychlost nejde, dokud nešlápnete na brzdu. Tak se Vám ovšem podaří zastavit, takže se budete místo hladkého sunutí neustále rozjíždět. Nebo necháte spojku klouzat, ale přitom musíte trvale přibrzďovat. Takže do ucpaných velkoměst doporučuji úvahu o alternativní automatické převodovce, která podobné situace zvládá bravurně.

Při 98% každodenního ježdění je ovšem spolupráce bezchybná a vytvoří návyk, kterého se budete v jiném autě jen pomalu zbavovat. Po přesednutí zpátky k manuálnímu řazení budete, stejně jako autor textu, ještě pár dní zapomínat na levou nohu a pokoušet se řadit bez spojky a pod plynem. Pokud rádi s vozem skotačíte, MMT Vám dokonce dovolí vyjíždět z křižovatek z prokluzujícími koly.

Takže komu je Yaris MMT vlastně určen? Primárně zjevně ženám, které mívají k ručnímu řazení odmítavý postoj, ty by se ale měly vyhýbat kolonám. Nebo komukoliv jinému, komu se nechce pořád řadit, sekvenční převodovka v této podobě totiž vůz prakticky nehendikepuje.

Hospodárnost je další silnou stránkou, i přes absenci přímého vstřikování benzínu činil dlouhodobý průměr z celého testu 6,4 l/100 km. To je na první pohled hodně, auto ovšem jezdilo několik dní za sebou v nadstandardní zátěži, včetně akceleračních zkoušek, popojíždění ucpanou vnitřní Prahou a dálničních letů se zátěží. V tomto světle už výsledek vypadá mnohem lépe. Dalším plusem je relativně příznivá pořizovací cena, 365 tisíc za špičkově spolehlivé auto s progresivní technikou, velmi dobrou výbavou a sekvenční převodovkou zase není tak mnoho. Srovnávat je třeba mezi konkurencí s větším objemem motoru, nikdo jiný nevyrábí tak dynamický litrový vůz.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 364 900 Kč Cena v testované výbavě: 374 400 Kč

Základní výbava:vícerežimová převodovka MMT, ABS+EBD, airbag řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná přední okna, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, centrální zamykání, imobilizér, rádio s CD + 4x repro, palubní počítač, zadní dělené a posuvné sedadlo

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+9.500,-)

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 48 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 90 / 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.9 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 205 / 950
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 940 / 410
Rozměr pneu:175/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3775
b) šířka (mm): 1660
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2370
e) rozchod vpředu (mm): 1440
f) rozchod vzadu (mm): 1420
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,28
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

 




Evropské Automobily roku: Toyota Yaris (2000) Evropské Automobily roku: Toyota Yaris (2000)

Toyota Yaris nahradila malý Starlet. Na rozdíl od něj se…

Toyota Yaris (1999-2005) – Boubelka do města Toyota Yaris (1999-2005) – Boubelka do města

Nejmenší evropská toyota je věrná pověsti své značky –…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Dcera oligarchy si v Monaku brala bohatého podnikatele: Svatební šaty stály téměř 8 mega!

Dcera oligarchy si v Monaku brala bohatého…

Když se vdává dcera oligarchy, peníze létají vzduchem! Elina Bazhaeva (21) po sedmiměsíční známosti řekla své…

Tady žije Facebook. Hluboko ve švédských lesích!

Tady žije Facebook. Hluboko ve švédských lesích!

Jeden z nejnavštěvovanějších webů světa v roce 2013 otevřel první datové centrum mimo USA a to v mrazivém…

 

iSport.cz

Změna na důležitém postu. Končí ředitel agentury STES Koželuh

Změna na důležitém postu. Končí ředitel agentury…

Na jednom z důležitých postů v českém fotbale dojde ke střídání. Luboš Kuželuh končí jako ředitel marketingové…

Trpišovský do Sparty, Petržela do Liberce? Z Baníku neodejdu, slibuje

Trpišovský do Sparty, Petržela do Liberce? Z Baníku…

Vlastimil Petržela novým trenérem fotbalového Slovanu Liberec? Podle informací serveru Tyden.cz by k takovému…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…