Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Yaris GRMN: Vznikne jen 400 kusů. Poháněny budou motorem z Lotusu Elise!

David Bureš
Diskuze (1)
Výroba nového japonského hot hatche bude značně limitovaná. Prodej začne ještě letos, první zákazníci se však Yarisu GRMN dočkají až na začátku roku 2018.

Toyota sice ostrou verzi Yarisu představila již na jarním autosalonu, před zahájením prodeje si ale výrobce stále uchovává pár es v rukávu. Postupně je ale odhaluje, a tak o tomhle hodně ostrém wasabi víme stále více!

Naposledy automobilka přiznala, že výroba Yarisu GRMN bude limitovaná pouze na 400 kusů, z auta se tak stane hodně exkluzivní zboží. Koupit vůz bude možné výhradně přes internet, přičemž prodej bude spuštěn již 27. července. Jestliže se ptáte, proč právě tohle datum, vězte, že je to při příležitosti zahájení letošní Rallye Finska, kde závodní Yaris WRC nepochybně bude chtít bojovat o vítězství.

Česká cena zatím oznámena nebyla, třeba v Anglii je ale nastavena na úroveň sportovního kupé GT86, což by znamenalo částku kolem 820.000 korun. Málo to není, s přihlédnutím k exkluzivitě a zajímavé technice v útrobách to ale dává smysl.

Co se týče techniky, tak se máme opravdu na co těšit. Už při premiéře automobilka přiznala, že o pohon se postará kompresorem přeplňovaná osmnáctistovka, což v daném segmentu je opravdu netradiční záležitost. Motor naladěný na 212 koní (156 kW) a 249 N.m je v podstatě stejný jako ten v Lotusu Elise, musel být ale upraven pro aplikaci v malém hatchbacku. To nebylo snadné kvůli omezenému prostoru pod kapotou a nutnosti zajistit dostatečné chlazení. S Lotusem Toyota mimochodem dlouhodobě spolupracuje, když mu dodává své agregáty.

Síla vysokootáčkovitého motoru je na přední kola přenášena prostřednictvím šestistupňového manuálu, nechybí ani samosvorný diferenciál Torsen. Tlumiče dodala firma Sachs, nejsou však adaptivní, jejich tuhost tudíž nepůjde upravit. Ve srovnání s výchozím autem je novinkou i tužší karoserie díky novým výztuhám.

Yaris GRMN (zkratka mimochodem znamená Gazoo Racing, upravený Mistry na Nürburgringu) obouvá pneumatiky Bridgestone Potenza. To možná není pro hot hatch úplně nejlepší obutí na světě, Toyota ale zdůrazňuje, že auto má být použitelné každý den, a tak tyto gumy zajistí, že řidič nebude překvapen třeba na mokru.

Všechny tyto prvky mají zajišťovat, že Yaris GRMN bude hodně agilní. Tomu navíc pomůže nízká hmotnost, na kterou se při vývoji kladl větší důraz než na výkon motoru. Výsledkem je pohotovostní hmotnost pouhých 1.135 kg, což je opravdu skvělá hodnota. Kombinace silného agregátu a nízké váhy tak zajistí, že Yaris GRMN zrychlí z 0-100 km/h za 6,7 sekundy. Maximální rychlost má být elektronicky omezena na 230 km/h.

Toyota Yaris GRMN – srovnání s konkurencí
ModelToyota Yaris GRMN*Peugeot 208 GTiOpel Corsa OPCRenault Clio R.S.
Motor1.8 Kompresor1.6 THP1.6 Turbo1.6 Turbo
Pohon4x24x24x24x2
Zdvihový objem [cm3]?159815981618
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]156/6800153/6000152/5800147/6050
Točivý moment [N.m/min]249/5000300/3000280/1900-5800260/2000
Převodovka6M6M6M6DS
Max. rychlost [km/h]230230230230
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,76,56,86,7
Komb. spotřeba [l/100 km]?5,47,55,9
Pohotovostní h. [kg]1135116012181204
*Technická data uvedená u Toyoty Yaris GRMN jsou zatím předběžná

Vzhled se oproti běžným Yarisům liší odlišným nárazníkem, centrální koncovkou výfuku na zádi nebo třeba výrazným střešním spoilerem. Sedmnáctipalcová kola pochází od BBS. Uvnitř pak vedle sportovních sedadel najdeme třeba volant převzatý z GT86.

Všechny vozy budou lakovány bíle s černou střechou, přičemž Toyota zatím představila pouze třídveřovou verzi. Zachyceny ale byly i prototypy pětidveřového modelu, a tak se patrně v budoucnu dočkáme dalších vyrobených exemplářů. Výroba bude stejně jako u běžných variant probíhat ve francouzské továrně Valenciennes, bude jí mít ale na starosti tým 20 specialistů.

David Bureš
Diskuze (1)
Avatar - CHerokee
19. 7. 2017 14:52
Zklamání
Pouze 400 kusů a nesmyslně vysoká cena (vzhledem ke konkurenci, vždyť za to jsou v podstatně dvě současné Fiesty ST se stejnými parametry a pověstí krále třídy) jsou pro mě zklamáním. Přitom to s dopředu avizovanou technikou vypadalo tak slibně.