19.7. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Toyota Yaris GRMN: Vznikne jen 400 kusů. Poháněny budou motorem z Lotusu Elise!

 

Výroba nového japonského hot hatche bude značně limitovaná. Prodej začne ještě letos, první zákazníci se však Yarisu GRMN dočkají až na začátku roku 2018.

Toyota sice ostrou verzi Yarisu představila již na jarním autosalonu, před zahájením prodeje si ale výrobce stále uchovává pár es v rukávu. Postupně je ale odhaluje, a tak o tomhle hodně ostrém wasabi víme stále více!

Naposledy automobilka přiznala, že výroba Yarisu GRMN bude limitovaná pouze na 400 kusů, z auta se tak stane hodně exkluzivní zboží. Koupit vůz bude možné výhradně přes internet, přičemž prodej bude spuštěn již 27. července. Jestliže se ptáte, proč právě tohle datum, vězte, že je to při příležitosti zahájení letošní Rallye Finska, kde závodní Yaris WRC nepochybně bude chtít bojovat o vítězství.

Česká cena zatím oznámena nebyla, třeba v Anglii je ale nastavena na úroveň sportovního kupé GT86, což by znamenalo částku kolem 820.000 korun. Málo to není, s přihlédnutím k exkluzivitě a zajímavé technice v útrobách to ale dává smysl.

Co se týče techniky, tak se máme opravdu na co těšit. Už při premiéře automobilka přiznala, že o pohon se postará kompresorem přeplňovaná osmnáctistovka, což v daném segmentu je opravdu netradiční záležitost. Motor naladěný na 212 koní (156 kW) a 249 N.m je v podstatě stejný jako ten v Lotusu Elise, musel být ale upraven pro aplikaci v malém hatchbacku. To nebylo snadné kvůli omezenému prostoru pod kapotou a nutnosti zajistit dostatečné chlazení. S Lotusem Toyota mimochodem dlouhodobě spolupracuje, když mu dodává své agregáty.

Toyota odhaluje detaily Yarisu GRMN. Japonský hot hatch na 100 km/h zrychlí za 6,7 s

Síla vysokootáčkovitého motoru je na přední kola přenášena prostřednictvím šestistupňového manuálu, nechybí ani samosvorný diferenciál Torsen. Tlumiče dodala firma Sachs, nejsou však adaptivní, jejich tuhost tudíž nepůjde upravit. Ve srovnání s výchozím autem je novinkou i tužší karoserie díky novým výztuhám.

Yaris GRMN (zkratka mimochodem znamená Gazoo Racing, upravený Mistry na Nürburgringu) obouvá pneumatiky Bridgestone Potenza. To možná není pro hot hatch úplně nejlepší obutí na světě, Toyota ale zdůrazňuje, že auto má být použitelné každý den, a tak tyto gumy zajistí, že řidič nebude překvapen třeba na mokru.

Všechny tyto prvky mají zajišťovat, že Yaris GRMN bude hodně agilní. Tomu navíc pomůže nízká hmotnost, na kterou se při vývoji kladl větší důraz než na výkon motoru. Výsledkem je pohotovostní hmotnost pouhých 1.135 kg, což je opravdu skvělá hodnota. Kombinace silného agregátu a nízké váhy tak zajistí, že Yaris GRMN zrychlí z 0-100 km/h za 6,7 sekundy. Maximální rychlost má být elektronicky omezena na 230 km/h.

Toyota Yaris GRMN – srovnání s konkurencí
ModelToyota Yaris GRMN*Peugeot 208 GTiOpel Corsa OPCRenault Clio R.S.
Motor1.8 Kompresor1.6 THP1.6 Turbo1.6 Turbo
Pohon4x24x24x24x2
Zdvihový objem [cm3]?159815981618
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]156/6800153/6000152/5800147/6050
Točivý moment [N.m/min]249/5000300/3000280/1900-5800260/2000
Převodovka6M6M6M6DS
Max. rychlost [km/h]230230230230
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,76,56,86,7
Komb. spotřeba [l/100 km]?5,47,55,9
Pohotovostní h. [kg]1135116012181204
*Technická data uvedená u Toyoty Yaris GRMN jsou zatím předběžná
Vzhled se oproti běžným Yarisům liší odlišným nárazníkem, centrální koncovkou výfuku na zádi nebo třeba výrazným střešním spoilerem. Sedmnáctipalcová kola pochází od BBS. Uvnitř pak vedle sportovních sedadel najdeme třeba volant převzatý z GT86.

Všechny vozy budou lakovány bíle s černou střechou, přičemž Toyota zatím představila pouze třídveřovou verzi. Zachyceny ale byly i prototypy pětidveřového modelu, a tak se patrně v budoucnu dočkáme dalších vyrobených exemplářů. Výroba bude stejně jako u běžných variant probíhat ve francouzské továrně Valenciennes, bude jí mít ale na starosti tým 20 specialistů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 






 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec krok za krokem

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec…

První svíčku na adventních věncích budeme zapalovat už v neděli 3. prosince. Je tedy ideální čas na to, vyrobit…

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá nabíječka iPhonu. Ve spánku!

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá…

Prasklý kabel není něco, co by se mělo podomácku opravovat. Příkladem budiž smutný příběh mladé dívky, která si…

 

iSport.cz

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…