TPCA od října zvolní tempo, letos vyrobí o 30.000 vozů méně
"Očekáváme menší odbyt v následujících měsících. Skončilo šrotovné a poptávka po malých vozech, které byly díky této podpoře v extrémní oblibě, začíná klesat. Navíc je v tomto segmentu velká konkurence. Předpokládáme, že ke konci tohoto roku po říjnovém zpomalení linek vyrobíme zhruba 300.000 vozů," řekl Právu mluvčí automobilky Radek Kňava.
Závod byl postaven na kapacitu 300.000 auto ročně, takže loňská produkce byla nad rámec této kapacity a byla daná obrovskou poptávkou po malých ekonomických modelech. Vedení automobilky si netroufá odhadnout, jak se bude odbyt a tedy i výroba pohybovat v následujícím roce.
"Nikdo si netroufá říci, zda už je konec krize nebo není, trh není stabilizovaný a jsou velké regionální rozdíly. Například ve Francii je stále slušný odbyt, v Nizozemsku, které je náš pátý největší odběratel, prodej roste, ale třeba v Německu prodej klesá. Záleží, jak se bude vyvíjet situace na těchto klíčových evropských trzích," dodal Kňava.
Zpomalení výrobního tempa se podle něj nedotkne kmenových zaměstnanců, jichž je v TPCA 3300. "Těm jsme dali příslib, že nebudou při výkyvech propouštěni. To vykrýváme agenturním personálem. V současné době máme 200 takových pracovníků, většinou jsou to zahraniční dělníci z Vietnamu," doplnil Kňava.
V kolínském závodě se vyrábějí modely Pegeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo. TPCA je společným podnikem firem Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën postaveným v roce 2002 v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry. Výrobu závod zahájil v únoru 2005.