Diskuse

Trabant P50/P60 (1957-1965): Před 60 lety začal Trabant s oblinami. Proč se jich zbavil?

7.11.2017

Trabant se stal i přes všechna negativa legendou a kultem a v době premiéry šlo o opravdu pokrokové auto. Předsériová výroba prvního kulatého typu P50 byla spuštěna před 60 lety.

 

  • 10 Reagovat !

    foto gil54

    gil54 07.11.2017  20:33

    Nepřesnost.

    V oboru "Trabant" jsem úplný laik, ale to, že tento typ (a i pozdější 601) neměl alternátor, ale dynamo, vím. (V kapitole Univerzální.)

    Věta :
    "Převodovka měla uzamykatelnou volnoběžku, která byla nutná pro mazání motoru směsí benzinu a oleje při jízdě bez stisknutého plynového pedálu se zařazenou rychlostí a stání se zapnutou pohonnou jednotkou, ale umožňovala také měnit stupně prakticky bez spojky."
    mi ani po několikanásobném přečtení nedává smysl a přijde mi celá nějaká pomotaná. Zejména obrat "se zařazenou rychlostí a stání se zapnutou pohonnou jednotkou" jsem fakt nepochopil. Význam, princip, funkci i konstrukci volnoběžky samozřejmě zcela chápu a dá se popsat jednodušeji a dobře. A o mazání primárně ani nejde. (To by byly chuděrky Jawy všechny zadřený.) :-) Pokud se nepletu, tak všechny Trabanty měly volnoběžku jen na 4. rychlostním stupni a nebyla "uzamykatelná" ani vypínatelná tak, jako měly Wartburgy.
    • 20 Reagovat !

      foto kalousek

      kalousek 07.11.2017  21:13

      « Re: Nepřesnost.

      Tak ten alternátro je samozřejmě nesmysl, alternátory byly zaváděny do socialistických aut až v sedmdesátých létech a ani nevím kdy přišel na řadu trabant

      A s tou volnoběžkou je problém v tom, že autor článku její význam zjevně vůbec nepochoopil takže důvody uvedené v článku jsou také nesmyslné. Volnoběžka je tam skutečně kvůli mazání. Při ubrání plynu roztočený dvoutakt dostává jen málo směsi paliva s olejem. U motorky to tolik nevadí, motorka po ubrání plynu silně zpomaluje odporem vzduchu takže motorem nebrzdí moc dlouho. U auta je ten problém o dost výraznější

      Volnoběžka tedy nedovolí násilné udržování motoru ve vysokých otáčkách bez plynu. A bonusem je že umožní zařadit čtyřku i bez spojky, samozřejmě z určitých podmínek.
      Tvrzení o stání díky volnoběžce v článku je samozřejmě kravina
      • 00 Reagovat !

        foto narona

        narona 07.11.2017  23:18

        « Re: Re: Nepřesnost.

        Jo, volnoběžka je supr, i když na dálnici pokud to není jó z kopce tak se musí přidávat plyn kvůli jízdním odporům.

        U šestistovky se blbě leze k dynamu kvůli zužující se kapotě. Jinak ale si myslím že vypadá líp než 601. Ale zase u té 601 když se vyžvejkaj ty závity pro uchycení mřížky tak to je taky očistec to dát z5 >:D
        • 20 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 08.11.2017  06:51

          « Re: Re: Re: Nepřesnost.

          Ještě mě napadlo, že si autor asi spletl volnoběžku s odstředivou spojkou, resp. splácal obě funkce dokupy. Odstředivou spojku, nebo přesněji řečeno spojku s automatickým spínáním při zvýšení otáček motoru za pomocí hydraulického ovládání měly Trabanty také, s označením Hycomat. A Hycomat logicky umožňoval stání na místě s kvaltem a motorem ve volnoběhu.
          Pochopitelně ale nejde tuhle funkci zaměňovat s volnoběžkou, volnoběh motoru nemá s volnoběžkou nic společného
          • 10 Reagovat !

            foto gil54

            gil54 08.11.2017  09:26

            « Re: Re: Re: Re: Nepřesnost.

            To je možné. A může v tom mít prsty i automatický překlad.
            • 20 Reagovat !

              foto kalousek

              kalousek 08.11.2017  16:41

              « Re: Re: Re: Re: Re: Nepřesnost.

              Redaktora který rozumí technice nemůže automatický překlad zmýlit.

              Ale jinak mi ten článek přijde fajn, až na ty nesmysly se samonosnou plastovou karosérií, alternátorem atd.
              Dokonce pamatuju že to P70 jsme kdysi měli. Ale nejezdili jsme s ním nikam naštěstí moc daleko, maximálně tak do Rumunska nebo Bulharska, což tehdy znamenalo minimálně tři dny tam a tři dny zase zpět. >:D
              • 00 Reagovat !

                foto gil54

                gil54 08.11.2017  17:27

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nepřesnost.

                Bulharsko v P70 by se dalo nazvat flagelantstvím. >:D Tři dny, to sedí. Zažil jsem 2x Bulharsko s Watburgem 311 ve čtyřech lidech se stanem. Cesta třídenní peklo. >:-[]
    • 00 Reagovat !

      foto JirkaX

      JirkaX 08.11.2017  06:51

      « Re: Nepřesnost.

      A to zase "uzamykatelná" byla. Alespoň u mého Trabi. Jednou se prostě zasekla a jako volnoběžka přestala existovat. A v tom stavu u mne jezdil ještě pár let.
      • 00 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 08.11.2017  07:51

        « Re: Re: Nepřesnost.

        Já taky kdysi jeden kousek měl a mi zase volnoběžka občas volnoběžila oběma směry. Jízda s tím byla takové malé dobrodružství
    • 10 Reagovat !

      foto ryccardo

      ryccardo 08.11.2017  10:00

      « Re: Nepřesnost.

      Máš pravdu a já jen doplním, že systém, který umožňoval řazení bez vymačkávání spojky se jmenoval Hycomat.
    • 00 Reagovat !

      foto KubikCv

      KubikCv 08.11.2017  23:00

      « Nepřesnost.

      P50 měla vypínatelnou volnoběžku...další Trabanty už měly volnoběžku na 4. rychlostním stupni stálou. Vypínatelná volnoběžka na všech rychlostních stupních byla jen u W353
      • 00 Reagovat !

        foto gil54

        gil54 09.11.2017  00:13

        « Re: Nepřesnost.

        Omyl. Vypínatelnou volnoběžku na všech rychlostech měly i W 311 a 312.
        • 00 Reagovat !

          foto KubikCv

          KubikCv 09.11.2017  14:47

          « Re: Re: Nepřesnost.

          měl jsem napsat obecně u Wartburgů :-) měl ji i Barkas :-)
  • 20 Reagovat !

    foto Arese

    Arese 07.11.2017  20:54

    Na dobu vzniku dobré, ale

    Koncem 50. let a možná ještě počátkem 60. let byly Trabanty docela pokroková vozítka, rozhodně lepší než různé Issety apod. Problém byl ovšem v tom, že pak už ultrakonzervativní dederonští komouši nedovolili výrobu žádného skutečně nového modelu. Celkový vývoj západoněmeckého a východoněmeckého automobilového průmyslu (i obou Německých stárů) od 60. let až do roku 1989 tak v plné nahotě odhalil, který systém byl lepší... Ano, z SRN do NDR opravdu nikdo neutíkal! :-)
    • 00 Reagovat !

      foto SR20

      "-- skrytý --" 07.11.2017  21:56

      « Re: Na dobu vzniku dobré, ale

      Ano, oproti "západnému" chrobákovi to bol koncom "50 rokov progress. Predný náhon, lepšie obstavaný priestor. Lenže ako správne píšeš, súdruhovia zamrzli v rozvoji. Kým v "80 rokoch VW vyrábal už druhú generáciu Golfa, Trabant prežíval ako fosília (pôvodný Chrobák tiež, samozrejme).
    • 00 Reagovat !

      foto Ada-je-zase-tady

      Ada je zase tady 08.11.2017  00:03

      « Re: Na dobu vzniku dobré, ale

      "...do NDR opravdu nikdo neutíkal!" S výjimkou Deana Reeda. [odkaz]
      • 00 Reagovat !

        foto Arese

        Arese 08.11.2017  01:50

        « Re: Re: Na dobu vzniku dobré, ale

        Jo, jasně, čekal jsem, že toho americkýho magora někdo vytáhne! >:D
        • 00 Reagovat !

          foto J-W

          J@W 08.11.2017  08:17

          « Re: Re: Re: Na dobu vzniku dobré, ale

          A pánové víte jak tato komunistická prostitutka skončila?
          • 00 Reagovat !

            foto Arese

            Arese 08.11.2017  10:33

            « Re: Re: Re: Na dobu vzniku dobré, ale

            V roce 1986 ho našli utopeného v jednom jezeru nedaleko Berlína. Zvláštní, byl prý výborný plavec. Stassi, KGB, CIA? Asi už se stal nepohodlným... :-O
    • 00 Reagovat !

      foto ryccardo

      ryccardo 08.11.2017  10:03

      « Re: Na dobu vzniku dobré, ale

      Nemyslím, že je to až tak o státním zřízení jako o idio-tech, kteří byli ve vedoucích funkcích a stavěli se proti pokroku.
      • 30 Reagovat !

        foto Arese

        Arese 08.11.2017  10:36

        « Re: Re: Na dobu vzniku dobré, ale

        Bože, tento mimořádně stupidní argument jsem už od příznivců bolševických režimů slyšel tolikrát - určitě by sis výborně rozumněl s Barikem... Samozřejmě je to naprostá pitomost, chyba je v samotném komunistickém systému, který je stejně odporný a neúspěšný, ať byl v NDR, ČSSR, PLR nebo třeba na Kubě, KLDR či dnes ve Venezuele. V komunistických diktaturách se zákonitě vždy nejvíc dařilo těm největším kreaturám, kteří většinou neuměli nic jiného, než škodit talentovaným lidem a prokazovat přitom naprostou loajalitu režimu. Komunistické režimy jim dávaly příležitost ty opravdu schopné udávat, pronásledovat a trestat. Proto vždy elita toho kterého národa postižená komunistickou diktaturou jako první ze země utíkala za svobodou. A v "komunistickém ráji" NDR (už to prostřední slovo "demokratická" je naprostý výsměch) to platilo vrchovatou měrou - každým rokem v Berlíně utíkali na Západ desetitisíce východních Němců, takže pak soudruhům nezbývalo nic jiného, než postavit tu svoji zeď hanby. Jinak by totiž v té své smrduté kleci z ostnatého drátu zůstali úplně sami, jen se svými udavači.
        • 00 Reagovat !

          foto JirkaX

          JirkaX 08.11.2017  12:11

          « Re: Re: Re: Na dobu vzniku dobré, ale

          Co se vztekáš? Až na ten jeho začátek to vidíte stejně. Vždyť jsi vlastně napsal to samé jak to on myslel: "V komunistických diktaturách se zákonitě vždy nejvíc dařilo těm největším kreaturám, kteří většinou neuměli nic jiného, než škodit talentovaným lidem"
          • 20 Reagovat !

            foto Arese

            Arese 08.11.2017  13:37

            « Re: Re: Re: Na dobu vzniku dobré, ale

            Co se "vztekám"? Štve mě, když někdo komunistické diktatury omlouvá tím, že by byly v podstatě O.K., pokud by ovšem v řídících funkcích rozhodovali chytří a kompetentní lidé... Čím to asi je, že na rozhodovací místa v těchto režimech se pravidelně dostávali takoví pitomci, jejichž jedinou kvalifikací byla bezmezná oddanost režimu?
            Samotná fašistická i komunistická ideologie je zločinná a naprosto nelidská,to není o lidech, ale o tom systému.
            • 00 Reagovat !

              foto JirkaX

              JirkaX 08.11.2017  15:16

              « Re: Re: Re: Re: Na dobu vzniku dobré, ale

              Já s tebou samozřejmě plně souhlasím. Jenom jsem podotkl, že má částečně pravdu. Ale i kdyby to tak nebylo, moc by se při tom direktivním řízení shora nezměnilo.
              • 10 Reagovat !

                foto Arese

                Arese 08.11.2017  16:20

                « Re: Re: Re: Re: Re: Na dobu vzniku dobré, ale

                Přesně, když už se čas od času v zemích za železnou oponou něco podařilo, bylo to buď shodou šťastných náhod, nebo nadlidským úsilím některých jedinců, kterým se ten idiotský systém občas podařilo aspoň částečně přelstít (např. Š781 alias Favorit). V NDR konstruktéři v Eisenachu ani Cvikově toto štěstí bohužel neměli, protože dederónští komunisti byli ještě větší pitomci a fanatici, než ti v ČSSR :'-(
            • 00 Reagovat !

              foto ryccardo

              ryccardo 09.11.2017  08:01

              « Re: Re: Re: Re: Na dobu vzniku dobré, ale

              Čím to je? Těžko říct, ale v demokratických státech to je tím, že si tam ty pitomce lidi demokraticky zvolili. Ano fašistická ideologie je nelidská. Komunistická no dejme tomu taky, ale zamýšlel ses nad tím co kapitalistická?
        • 00 Reagovat !

          foto ryccardo

          ryccardo 09.11.2017  07:57

          « Re: Re: Re: Na dobu vzniku dobré, ale

          Zapomněl si tam zmínit Čínu, tam taky žerou trávu a jsou ekonomicky totálně v *, ale já se s tebou nechci hádat. Máš pravdu, že v komunistických diktaturách se nejlíp dařilo největším kreaturám. Je dobře, že v demokratických státech je to přesně naopak a největším kreaturám se vůbec nedaří ani neobsazují významné posty a politické funkce.
    • 10 Reagovat !

      foto KubikCv

      KubikCv 08.11.2017  22:21

      « Re: Na dobu vzniku dobré, ale

      Ano...vývoj v NDR byl tak špatný,že se VW vyplatilo vykrást mulu pro VW Golf 1 >:D V době kdy VW měl jen archaická auta se vzduchem chlazeným motorem vzadu,byl v NDR vyvinut moderní hatchback s koncepcí vše vpředu (rok 1966) :-) Následovala stopka a veškerá dokumentace se potichu vytratila. Proč ne? Vykrást Tatru se povedlo...proč ne projekt ze Zwickau?
  • 40 Reagovat !

    foto FrantisekKLM

    FrantišekKLM 08.11.2017  08:54

    Karoseria

    Trabant nemal samonosnú plastovú karosériu.
    Základným nosným celkom bol ocelový skelet,
    na ktorý sa priskrutkovali (lepili) vonkajšie plastové diely.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Miminko jí zabila zákeřná těhotenská komplikace: Lékaři mě zanedbali, tvrdí s mrtvým chlapcem v náručí

Miminko jí zabila zákeřná těhotenská komplikace:…

Těhotenství bylo pro Kristy Watsonovou z Austrálie důvodem veliké radosti. Její příběh ale neměl šťastný konec.…

Expertka varuje Čechy: Tyhle chyby vám srazí důchod a připraví vás o tisíce

Expertka varuje Čechy: Tyhle chyby vám srazí důchod…

Zbytečné vyčkávání před přihlášením na úřad práce, nepřesné výpočty, drobná opomenutí i ztracené dokumenty o…

 

iSport.cz

Radil překopal život a vyrovnává se s AHL: Podmínky jsou tu těžší naschvál

Radil překopal život a vyrovnává se s AHL: Podmínky…

Tady máš puk, tady je hřiště. Tak hrej. Někomu to stačí, Lukáš Radil je ale typ hokejisty, který rád ví proč a…

Chytil má třetí gól v řadě, poprvé se trefil Zacha. Rittich druhou hvězdou

Chytil má třetí gól v řadě, poprvé se trefil Zacha.…

Gólman David Rittich zastavil v sobotním utkání NHL 24 střel, dovedl Calgary k výhře 4:2 nad Edmontonem a byl…

 

Reflex.cz

Hipstři dobyli slovenská města aneb první volby po vraždě Jána Kuciaka

Hipstři dobyli slovenská města aneb první volby po…

Zastánci přímé volby starostů u nás v České republice často argumentují slovenským příkladem, kde občané…

Hamáček by za nejlepší považoval, kdyby vláda pokračovala bez Babiše. ČSSD se stále rozhoduje, co dál

Hamáček by za nejlepší považoval, kdyby vláda…

Předseda ČSSD a vicepremiér Jan Hamáček by teď pro opoziční návrh na vyslovení nedůvěry vládě nehlasoval. V…