Trabant se stal i přes všechna negativa legendou a kultem a v době premiéry šlo o opravdu pokrokové auto. Předsériová výroba prvního kulatého typu P50 byla spuštěna před 60 lety.
V oboru "Trabant" jsem úplný laik, ale to, že tento typ (a i pozdější 601) neměl alternátor, ale dynamo, vím. (V kapitole Univerzální.)
Věta :
"Převodovka měla uzamykatelnou volnoběžku, která byla nutná pro mazání motoru směsí benzinu a oleje při jízdě bez stisknutého plynového pedálu se zařazenou rychlostí a stání se zapnutou pohonnou jednotkou, ale umožňovala také měnit stupně prakticky bez spojky."
mi ani po několikanásobném přečtení nedává smysl a přijde mi celá nějaká pomotaná. Zejména obrat "se zařazenou rychlostí a stání se zapnutou pohonnou jednotkou" jsem fakt nepochopil. Význam, princip, funkci i konstrukci volnoběžky samozřejmě zcela chápu a dá se popsat jednodušeji a dobře. A o mazání primárně ani nejde. (To by byly chuděrky Jawy všechny zadřený.) :-) Pokud se nepletu, tak všechny Trabanty měly volnoběžku jen na 4. rychlostním stupni a nebyla "uzamykatelná" ani vypínatelná tak, jako měly Wartburgy.
Tak ten alternátro je samozřejmě nesmysl, alternátory byly zaváděny do socialistických aut až v sedmdesátých létech a ani nevím kdy přišel na řadu trabant
A s tou volnoběžkou je problém v tom, že autor článku její význam zjevně vůbec nepochoopil takže důvody uvedené v článku jsou také nesmyslné. Volnoběžka je tam skutečně kvůli mazání. Při ubrání plynu roztočený dvoutakt dostává jen málo směsi paliva s olejem. U motorky to tolik nevadí, motorka po ubrání plynu silně zpomaluje odporem vzduchu takže motorem nebrzdí moc dlouho. U auta je ten problém o dost výraznější
Volnoběžka tedy nedovolí násilné udržování motoru ve vysokých otáčkách bez plynu. A bonusem je že umožní zařadit čtyřku i bez spojky, samozřejmě z určitých podmínek.
Tvrzení o stání díky volnoběžce v článku je samozřejmě kravina
Jo, volnoběžka je supr, i když na dálnici pokud to není jó z kopce tak se musí přidávat plyn kvůli jízdním odporům.
U šestistovky se blbě leze k dynamu kvůli zužující se kapotě. Jinak ale si myslím že vypadá líp než 601. Ale zase u té 601 když se vyžvejkaj ty závity pro uchycení mřížky tak to je taky očistec to dát z5 >:D
Ještě mě napadlo, že si autor asi spletl volnoběžku s odstředivou spojkou, resp. splácal obě funkce dokupy. Odstředivou spojku, nebo přesněji řečeno spojku s automatickým spínáním při zvýšení otáček motoru za pomocí hydraulického ovládání měly Trabanty také, s označením Hycomat. A Hycomat logicky umožňoval stání na místě s kvaltem a motorem ve volnoběhu.
Pochopitelně ale nejde tuhle funkci zaměňovat s volnoběžkou, volnoběh motoru nemá s volnoběžkou nic společného
Redaktora který rozumí technice nemůže automatický překlad zmýlit.
Ale jinak mi ten článek přijde fajn, až na ty nesmysly se samonosnou plastovou karosérií, alternátorem atd.
Dokonce pamatuju že to P70 jsme kdysi měli. Ale nejezdili jsme s ním nikam naštěstí moc daleko, maximálně tak do Rumunska nebo Bulharska, což tehdy znamenalo minimálně tři dny tam a tři dny zase zpět. >:D
Bulharsko v P70 by se dalo nazvat flagelantstvím. >:D Tři dny, to sedí. Zažil jsem 2x Bulharsko s Watburgem 311 ve čtyřech lidech se stanem. Cesta třídenní peklo. >:-[]
A to zase "uzamykatelná" byla. Alespoň u mého Trabi. Jednou se prostě zasekla a jako volnoběžka přestala existovat. A v tom stavu u mne jezdil ještě pár let.
P50 měla vypínatelnou volnoběžku...další Trabanty už měly volnoběžku na 4. rychlostním stupni stálou. Vypínatelná volnoběžka na všech rychlostních stupních byla jen u W353
Koncem 50. let a možná ještě počátkem 60. let byly Trabanty docela pokroková vozítka, rozhodně lepší než různé Issety apod. Problém byl ovšem v tom, že pak už ultrakonzervativní dederonští komouši nedovolili výrobu žádného skutečně nového modelu. Celkový vývoj západoněmeckého a východoněmeckého automobilového průmyslu (i obou Německých stárů) od 60. let až do roku 1989 tak v plné nahotě odhalil, který systém byl lepší... Ano, z SRN do NDR opravdu nikdo neutíkal! :-)
Ano, oproti "západnému" chrobákovi to bol koncom "50 rokov progress. Predný náhon, lepšie obstavaný priestor. Lenže ako správne píšeš, súdruhovia zamrzli v rozvoji. Kým v "80 rokoch VW vyrábal už druhú generáciu Golfa, Trabant prežíval ako fosília (pôvodný Chrobák tiež, samozrejme).
Bože, tento mimořádně stupidní argument jsem už od příznivců bolševických režimů slyšel tolikrát - určitě by sis výborně rozumněl s Barikem... Samozřejmě je to naprostá pitomost, chyba je v samotném komunistickém systému, který je stejně odporný a neúspěšný, ať byl v NDR, ČSSR, PLR nebo třeba na Kubě, KLDR či dnes ve Venezuele. V komunistických diktaturách se zákonitě vždy nejvíc dařilo těm největším kreaturám, kteří většinou neuměli nic jiného, než škodit talentovaným lidem a prokazovat přitom naprostou loajalitu režimu. Komunistické režimy jim dávaly příležitost ty opravdu schopné udávat, pronásledovat a trestat. Proto vždy elita toho kterého národa postižená komunistickou diktaturou jako první ze země utíkala za svobodou. A v "komunistickém ráji" NDR (už to prostřední slovo "demokratická" je naprostý výsměch) to platilo vrchovatou měrou - každým rokem v Berlíně utíkali na Západ desetitisíce východních Němců, takže pak soudruhům nezbývalo nic jiného, než postavit tu svoji zeď hanby. Jinak by totiž v té své smrduté kleci z ostnatého drátu zůstali úplně sami, jen se svými udavači.
Co se vztekáš? Až na ten jeho začátek to vidíte stejně. Vždyť jsi vlastně napsal to samé jak to on myslel: "V komunistických diktaturách se zákonitě vždy nejvíc dařilo těm největším kreaturám, kteří většinou neuměli nic jiného, než škodit talentovaným lidem"
Co se "vztekám"? Štve mě, když někdo komunistické diktatury omlouvá tím, že by byly v podstatě O.K., pokud by ovšem v řídících funkcích rozhodovali chytří a kompetentní lidé... Čím to asi je, že na rozhodovací místa v těchto režimech se pravidelně dostávali takoví pitomci, jejichž jedinou kvalifikací byla bezmezná oddanost režimu?
Samotná fašistická i komunistická ideologie je zločinná a naprosto nelidská,to není o lidech, ale o tom systému.
Já s tebou samozřejmě plně souhlasím. Jenom jsem podotkl, že má částečně pravdu. Ale i kdyby to tak nebylo, moc by se při tom direktivním řízení shora nezměnilo.
Přesně, když už se čas od času v zemích za železnou oponou něco podařilo, bylo to buď shodou šťastných náhod, nebo nadlidským úsilím některých jedinců, kterým se ten idiotský systém občas podařilo aspoň částečně přelstít (např. Š781 alias Favorit). V NDR konstruktéři v Eisenachu ani Cvikově toto štěstí bohužel neměli, protože dederónští komunisti byli ještě větší pitomci a fanatici, než ti v ČSSR :'-(
Čím to je? Těžko říct, ale v demokratických státech to je tím, že si tam ty pitomce lidi demokraticky zvolili. Ano fašistická ideologie je nelidská. Komunistická no dejme tomu taky, ale zamýšlel ses nad tím co kapitalistická?
Zapomněl si tam zmínit Čínu, tam taky žerou trávu a jsou ekonomicky totálně v *, ale já se s tebou nechci hádat. Máš pravdu, že v komunistických diktaturách se nejlíp dařilo největším kreaturám. Je dobře, že v demokratických státech je to přesně naopak a největším kreaturám se vůbec nedaří ani neobsazují významné posty a politické funkce.
Ano...vývoj v NDR byl tak špatný,že se VW vyplatilo vykrást mulu pro VW Golf 1 >:D V době kdy VW měl jen archaická auta se vzduchem chlazeným motorem vzadu,byl v NDR vyvinut moderní hatchback s koncepcí vše vpředu (rok 1966) :-) Následovala stopka a veškerá dokumentace se potichu vytratila. Proč ne? Vykrást Tatru se povedlo...proč ne projekt ze Zwickau?