Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Trendy v autoprůmyslu podle KPMG: nízká spotřeba, alternativní paliva a rostoucí čínský trh

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Firmy působící v automobilovém průmyslu se v nadcházejícím období soustředí na hledání alternativních paliv a zároveň budou pružně reagovat na současnou poptávku po levných automobilech a hybridních vozech.

To jsou některá zjištění každoroční studie Momentum: Global Auto Executive Survey 2008, kterou provádí specializovaný tým pro automobilový průmysl KPMG International.

Průzkum je založený na rozhovorech se 113 vrcholovými manažery jednotlivých automobilek či jejich dodavatelů z celého světa.

Budoucnost přeje levným a hybridním vozidlům

V horizontu pěti let lze očekávat významný nárůst prodejů a tržního podílu nejlevnějších automobilů a hybridních vozů. To potvrdilo 81 procent oslovených respondentů. Právě do vozů s alternativním či hybridním pohonem vkládají dotazovaní velké naděje a jsou v odhadech růstu jejich prodeje v nadcházejícím období velmi optimističtí. Pro rok 2007 očekávalo pouhých 17 procent nárůst prodeje k hranici 500 tisíc kusů vozidel s tímto typem pohonu. Pro rok 2008 odhaduje celkem 25 procent dotazovaných nárůst prodejů na 600 až 700 tisíc a dalších 27 procent dokonce až na hranici 800 tisíc kusů.

„Výsledky tohoto průzkumu ukazují, že automobilový průmysl zachytil trendy a firmy jsou si dobře vědomy požadavků svých zákazníků. Ti se stále častěji přiklánějí nejen k bezpečným a kvalitním vozům, ale také hledí na ekonomickou stránku provozu automobilů. Automobilový průmysl čeká velká výzva v podobě hledání nových alternativních pohonných hmot a investic do jejich vývoje,“ říká Andrew Sutherland, partner společnosti KPMG Česká republika odpovědný za automobilový průmysl.

Kvalita bude dle oslovených manažerů hrát ve výběru vozu stále nejdůležitější roli. V rámci průzkumu si to myslí přibližně osm z deseti oslovených odborníků. Spotřebitelé se ale budou stále více přiklánět k vozům s nízkou spotřebou – tento parametr se tak v pomyslném žebříčku důležitosti dostane na úroveň kvality. Mezi další kritéria budou tradičně patřit bezpečnost a cenová dostupnost. Oslovení manažeři se zároveň domnívají, že hitem se stanou vozy na alternativní paliva, jejichž význam se podle průzkumu meziročně zvýšil o 12 procent.

Hrozí nadprodukce?

V souvislosti s problémem nadprodukce se dotazovaní odborníci vyjadřovali většinou optimisticky. V aktuálním průzkumu odhadlo nadprodukci ve výši přes 20 procent pouze 14 procent oslovených, což je méně než v předchozích dvou průzkumech KPMG International (25, respektive 34 procent). Trendem, který automobilový průmysl čeká, by mělo být spojování, akvizice a tvorba aliancí. Čtyřicet sedm procent respondentů předpokládá nárůst těchto aktivit mezi OEM výrobci, 72 procent mezi jejich přímými dodavateli a 64 procent na 2. a 3. úrovni dodavatelského řetězce.

Automobilový průmysl očekává zisky

Vrcholoví manažeři i přes možné ohrožení nadprodukcí a mírně nejistou celosvětovou ekonomickou situaci očekávají pozitivní vývoj v otázce ziskovosti. Takto optimisticky vidí situaci bezmála 26 procent oslovených odborníků. Naopak pokles předpokládá 14 procent manažerů.

„Automobilový průmysl prošel v uplynulých letech určitou stagnací, nyní se ale zaměřuje na další vývoj a investice do nových technologií. Vedoucí manažeři si dobře uvědomují, že je nutné zachovat kvalitu produkce, ale zároveň zvýšit efektivitu výroby a zachytit trendy,“ říká Andrew Sutherland, partner společnosti KPMG Česká republika, a dodává: „Nové technologie a hledání alternativních paliv totiž nabízí možnosti, jak se odlišit od konkurence, ale zároveň naplnit představy samotných spotřebitelů o ideálním voze.“

Jak a kde snižovat náklady

V pořadí nejdůležitějších příležitostí pro snížení nákladů se na prvním místě umístily inovace výroby a technologií (67 procent), poté následovalo levné národní zásobování (65 procent) a inovace výrobních materiálů (57 procent). Ovšem největší meziroční nárůst očekávaných úspor nákladů byl zaznamenán u zdravotní péče, odměn a sociálního zajištění (nárůst z 34 procent na 46 procent).

USA se pomalu zotavuje

Průzkum se také zaměřil na dokončení restrukturalizace OEM výrobců v USA. Více než polovina dotázaných manažerů (58 procent) ji očekává do roku 2011 a měla by podle nich především přinést vyšší efektivitu a konkurenceschopnost.

Čína dostihne Spojené státy, ale možná bude mít problémy

Růst automobilového trhu v Číně vedl 58 procent respondentů k závěru, že se prodej aut na čínském trhu může během příštích pěti let vyrovnat prodeji ve Spojených státech. Odborníci jdou však s odhadem ještě dál a počítají během následujících šesti až deseti let s významným nárůstem prodeje čínských automobilů na samotném americkém trhu (74 procent). Zároveň však upozorňují, že výsledkem mohou být rovněž problémy s nadprodukcí. Bezmála 45 procent oslovených odborníků se vyjádřilo, že očekává v Číně během pěti let problémy spojené s nadprodukcí.

Další na řadě je… Indie

Kromě Číny vidí respondenti průzkumu KPMG International největší potenciál v růstu zákaznické poptávky v Indii (72 procent) a pak také v Rusku (11 procent) a ostatních jiho- a východoasijských zemích (6 procent). Indické automobilové značky také zaznamenaly v očekávání respondentů největší růst – celkem 73 procent z nich se domnívá, že jejich podíl na globálním trhu vzroste. V předchozím roce to bylo jen 55 procent.

Česká republika

Jaká je podle KPMG situace na českém automobilovém trhu v porovnání se světovými trendy? Automobilový průmysl v České republice zažil velmi dobrý rok a téměř pokořil hranici jednoho milionu vyrobených automobilů. Kromě tradičně úspěšných osobních automobilů zaznamenala velmi zřetelný nárůst produkce nákladních automobilů – Tatra o 61 procent a Avia o 50 procent. Do budoucna bude pro automobilový průmysl v České republice důležité pokračovat v produkci kvalitních výrobků a udržet si v této oblasti standard, který zákazník i zahraniční firmy očekávají. Neméně zásadní také bude vyrovnat se s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, růstem cen surovin a směnnými kurzy. Velmi důležitým faktorem budou i investice do vývoje a hledání inovací v jednotlivých segmentech. I tak by měl automobilový průmysl zůstat jedním z lídrů tuzemského hospodářství.

Ondřej Láník
Diskuze (1)