Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TriHyBus: První český vodíkový autobus bude jezdit v Neratovicích

Diskuze (9)
TriHyBus – světově unikátní autobus s trihybridním pohonem – představil tento týden Ústav jaderného výzkumu Řež a jeho partneři Škoda Electric, Proton Motor a Veolia Transport. Jde o první autobus s palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě.

Zkratka TriHyBus vznikla z anglických slov triple hybrid hydrogen bus. Označení trihybridní přitom neznamená kombinaci konvenčního a elektrického způsobu pohonu, ale trojici různých způsobů pohonu trakčního elektromotoru, který má výkon 120 kW a 18 tun těžký autobus rozjede nejvýše na 65 km/h.

Hlavním zdrojem energie je membránový palivový článek. V zásobnících na střeše autobusu může být uloženo až 20 kg vodíku stlačeného pod tlakem 350 bar (celkem 800 litrů). V palivových článcích probíhají reakce, které jsou schopny dodat nejvýše 50 kW, další energii poskytují baterie Li-ion (10 kWh, 40 kW) a ultrakapacitory (1,2 kWh, 200 kW. Koordinaci zdrojů energie zajišťuje řídící systém, který optimalizuje tok energie a umožňuje dobíjení sekundárních zdrojů (baterie a ultrakapacitory) při brzdění a jízdě z kopce. Díky rekuperaci není nutné, aby palivový článek dosahoval výkonu samotného trakčního elektromotoru, výkon potřebný pro akceleraci dodají právě sekundární zdroje.

Naplnění nádrží trvá 10 minut. Spotřeba vodíku je 7,5 kg/100 km, což odpovídá spotřebě nafty zhruba 20 l/100 km. Dojezd na jedno natankování je 300 km. Pro tankování TriHyBusu vybuduje v Neratovicích společnost Linde Gas vodíkovou čerpací stanici, která se stane součástí její německé sítě vodíkových stanic a do budoucna bude přístupná i pro další zájemce.

Koordinaci projektu má na starosti Ústav jaderného výzkumu Řež. Elektromotory a řídicí systém dodala Škoda Electric a.s., která zároveň provedla montáž autobusu, palivový článek, nádrž na vodík a vedení paliva dodala německá Proton Motor GmbH. Testovací provoz v městě Neratovice bude zajišťovat Veolia Transport. Projekt je finančně podporován z fondů Evropské unie v rámci Operačního programu Infrastruktura – podpora zavádění alternativních paliv a z programu Úspory energie a využití alternativních paliv v resortu dopravy Ministerstva dopravy.

Diskuze (9)
Avatar - skejpa
30. 6. 2009 15:53
Re: pěkné
klid ty rejpale. pockej si tak 10 let a uvidis ze to vklidu pujde ;)
Avatar - igi2
30. 6. 2009 12:15
Re: Technický úspech, ale komerčný nezmysel.
taky neodpověděli na zásadní otázku. Za kolik? Palivové článk existují dlouho, vždyť pracovaly už na Apollu, ale jejich ceny nedovolovali běžné využití v dopravě. Takže podařilo se snad jim snad vyvinout nějaký ekonomicky zajímavý článek, nebo je to zase jen drahá demostrační pomůcka?
Avatar - igi2
30. 6. 2009 12:11
Re: pěkné
Napřed se ale musí vyvinout metoda ekologické výroby vodíku. Současné metody jsou stále závislé na fosiních palivech v elektrárnách. Takže smrdíme pořád, jen jinde.
A technika používající stlačený vodík je dobrá tak pro bus. Kam bys v osobáku narval ty tlakové lahve?
28. 6. 2009 08:54
Technický úspech, ale komerčný nezmysel.
Autobus je po technickej stránke zaujímavý, ale vodíkový pohon je z energetického i ekonomického nezmyslom - teda aspoň dnes a najbližších pár desiatok rokov.

Raz v ďalekej budúcnosti bude možno vodík zaujímavým palivom - ale až potom čo sa znížia náklady na jeho výrobu - resp. stúpnu na ceny substitútov.
Avatar - skejpa
28. 6. 2009 01:53
Re: pěkné
u nas v pardubicich jezdej tyhle verze jak autobusy, tak trolejbusy. driv byly ale hezci verze na pohled (taky nizkopodlazni)
[odkaz]
tenhle je podle me hezci a technika bude obdobna. uvnitr sem nepoznal zadny vetsi rozdil...
ted sem nasel rozdily. podle me je ten starsi dokonce lepsi >:D
starsi verze (ta z obrazku):
Hlavní technické údaje

délka 11 990 mm
šířka 2 500 mm
výška 2 979 mm
celková max. hmotnost na přední nápravu 6 500 kg
celková max. hmotnost na zadní nápravu 11 500 kg
pohotovostní hmotnost 11 200 kg
nástupní výška u předních a zadních dveří 320 mm
nástupní výška u zadních dveří 330 mm
počet míst k sezení 30+1
počet míst k stání 69

nova verze (ta co je zde predelana na vodik):
Hlavní technické údaje

délka 11 990 mm
šířka 2 500 mm
nejvyšší výška 2 979 mm
celková max. hmotnost na přední nápravu 6 500 kg
celková max. hmotnost na zadní nápravu 11 500 kg
nástupní výška u předních dveří 320 mm
nástupní výška u středních a zadních dveří 330 mm
počet míst k sezení 28 až 32
počet míst k stání 65 (dle výbavy)