reklama


TriHyBus: První český vodíkový autobus bude jezdit v Neratovicích

TriHyBus: První český vodíkový autobus bude jezdit v Neratovicích

 
 

TriHyBus – světově unikátní autobus s trihybridním pohonem – představil tento týden Ústav jaderného výzkumu Řež a jeho partneři Škoda Electric, Proton Motor a Veolia Transport. Jde o první autobus s palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě.

Zkratka TriHyBus vznikla z anglických slov triple hybrid hydrogen bus. Označení trihybridní přitom neznamená kombinaci konvenčního a elektrického způsobu pohonu, ale trojici různých způsobů pohonu trakčního elektromotoru, který má výkon 120 kW a 18 tun těžký autobus rozjede nejvýše na 65 km/h.

Hlavním zdrojem energie je membránový palivový článek. V zásobnících na střeše autobusu může být uloženo až 20 kg vodíku stlačeného pod tlakem 350 bar (celkem 800 litrů). V palivových článcích probíhají reakce, které jsou schopny dodat nejvýše 50 kW, další energii poskytují baterie Li-ion (10 kWh, 40 kW) a ultrakapacitory (1,2 kWh, 200 kW. Koordinaci zdrojů energie zajišťuje řídící systém, který optimalizuje tok energie a umožňuje dobíjení sekundárních zdrojů (baterie a ultrakapacitory) při brzdění a jízdě z kopce. Díky rekuperaci není nutné, aby palivový článek dosahoval výkonu samotného trakčního elektromotoru, výkon potřebný pro akceleraci dodají právě sekundární zdroje.

Naplnění nádrží trvá 10 minut. Spotřeba vodíku je 7,5 kg/100 km, což odpovídá spotřebě nafty zhruba 20 l/100 km. Dojezd na jedno natankování je 300 km. Pro tankování TriHyBusu vybuduje v Neratovicích společnost Linde Gas vodíkovou čerpací stanici, která se stane součástí její německé sítě vodíkových stanic a do budoucna bude přístupná i pro další zájemce.

Koordinaci projektu má na starosti Ústav jaderného výzkumu Řež. Elektromotory a řídicí systém dodala Škoda Electric a.s., která zároveň provedla montáž autobusu, palivový článek, nádrž na vodík a vedení paliva dodala německá Proton Motor GmbH. Testovací provoz v městě Neratovice bude zajišťovat Veolia Transport. Projekt je finančně podporován z fondů Evropské unie v rámci Operačního programu Infrastruktura – podpora zavádění alternativních paliv a z programu Úspory energie a využití alternativních paliv v resortu dopravy Ministerstva dopravy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení

Země, které těží ropu, se přibližují hranici dohodnutých…

Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském…

Kontrolní hlášení přineslo deset miliard navíc, tvrdí Babišova náměstkyně Kontrolní hlášení přineslo deset miliard navíc, tvrdí Babišova náměstkyně

Díky zavedení kontrolního hlášení se výběr daně z přidané…

Galerie: Women's March v New York City Galerie: Women's March v New York City

Více než milion lidí se sešel ve Washingtonu, Los Angeles…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 






 
Rallye Monte Carlo 2017: Vítězná premiéra Ogiera, Kopecký osmý

Rallye Monte Carlo 2017: Vítězná premiéra Ogiera, Kopecký osmý

Dnes 16:18

Obhájce titulu Francouz Sebastien Ogier vyhrál s vozem Ford Fiesta WRC ´17 Rallye Monte Carlo, úvodní podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích 2017.




Blesk.cz

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Nový pracovní týden bude ve znamení ledových dnů, inverzního počasí a smogu. „Teplotně bude období na srážky…

 

iSport.cz

Fourcade a spol. hrozili, že postojí na startu. Biatlon svolal kongres

Fourcade a spol. hrozili, že postojí na startu.…

Mezinárodní biatlonová unie (IBU) se rozhodla kvůli ruské dopingové kauze svolat ještě před mistrovstvím světa v…

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám Limberského, hlásí posila

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám…

Rakouský Horváth, rozený vítěz a podobně. Takových přezdívek se od fanoušků dočkala jedna z nejzajímavějších…

 

Reflex.cz

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

Bavily se dvě asi desetileté slečny v brněnské šalině (pardon, tramvaji): „Jak dnes nemáš známýho doktora, tak…

 
 
reklama