TriHyBus: První český vodíkový autobus bude jezdit v Neratovicích
Zkratka TriHyBus vznikla z anglických slov triple hybrid hydrogen bus. Označení trihybridní přitom neznamená kombinaci konvenčního a elektrického způsobu pohonu, ale trojici různých způsobů pohonu trakčního elektromotoru, který má výkon 120 kW a 18 tun těžký autobus rozjede nejvýše na 65 km/h.
Hlavním zdrojem energie je membránový palivový článek. V zásobnících na střeše autobusu může být uloženo až 20 kg vodíku stlačeného pod tlakem 350 bar (celkem 800 litrů). V palivových článcích probíhají reakce, které jsou schopny dodat nejvýše 50 kW, další energii poskytují baterie Li-ion (10 kWh, 40 kW) a ultrakapacitory (1,2 kWh, 200 kW. Koordinaci zdrojů energie zajišťuje řídící systém, který optimalizuje tok energie a umožňuje dobíjení sekundárních zdrojů (baterie a ultrakapacitory) při brzdění a jízdě z kopce. Díky rekuperaci není nutné, aby palivový článek dosahoval výkonu samotného trakčního elektromotoru, výkon potřebný pro akceleraci dodají právě sekundární zdroje.
Naplnění nádrží trvá 10 minut. Spotřeba vodíku je 7,5 kg/100 km, což odpovídá spotřebě nafty zhruba 20 l/100 km. Dojezd na jedno natankování je 300 km. Pro tankování TriHyBusu vybuduje v Neratovicích společnost Linde Gas vodíkovou čerpací stanici, která se stane součástí její německé sítě vodíkových stanic a do budoucna bude přístupná i pro další zájemce.
Koordinaci projektu má na starosti Ústav jaderného výzkumu Řež. Elektromotory a řídicí systém dodala Škoda Electric a.s., která zároveň provedla montáž autobusu, palivový článek, nádrž na vodík a vedení paliva dodala německá Proton Motor GmbH. Testovací provoz v městě Neratovice bude zajišťovat Veolia Transport. Projekt je finančně podporován z fondů Evropské unie v rámci Operačního programu Infrastruktura – podpora zavádění alternativních paliv a z programu Úspory energie a využití alternativních paliv v resortu dopravy Ministerstva dopravy.