Často slýchám, že Avia byla prostě popelnice. Už podruhé v životě jsem si tedy dohodnul s touhle pracantkou rande a rozhodl jsem se, že se s vámi následně podělím o reálné jízdní dojmy.
Vizuálně by to byl docela sympatický nákláďáček, ale zejména starší modely ze socialistické éry příšerně smrděly. To auto snad naftu nespalovalo, ale jen nahřívalo a pak plivalo výfukem ven.... Nejšílenější bylo, že tyhle auta zajišťovaly veškeré zásobování obchodů. To pak řidič nacouval na chodník, kde nechal běžet motor (za mohutného odfukování kompresoru), aby mohl použít tehdy ještě hydraulickou zadní nákladovou plošinu. A kolemjdoucí chodci se doslova dusili, nemluvě třeba o dětech v kočárcích.. Teprve u novějších modernizovaných modelů se začaly montovat plošiny s elektrickým pohonem, které nevyžadovaly puštěný motor. Ale taková vysokozdvižná plošina při práci musela smrdět tím hrozným nafťákem při práci pořád.... A jet za tímto strojem na silnici byl také silný čichový "zážitek", navíc po naložení to bylo ve stoupání hodně pomalé vozidlo... :-O:'-(8-s:no:
Bydlím vedle nemocnice a všechny které vozily prádlo, měly komínek nahoru. Spíš to v mraze vždycky nastartovat. Jízda do kopce s naloženou třeba bramborami, taky zážitek. Ohledně čichu, pokud je tam normální nafta, tak to nic není. Nejlepší bylo, tak to byla vysokozdvižná plošina na opravu veřejného osvětlení. Tak technické služby do toho návali něco mezi olejem a ředidlem a jak my jako brigádníci vedle natírali zábradlí. Jak se otočil vítr na nás, tak jsme vždycky utíkali. A plošina klidně dvě hoďky puf puf puf puf.
No jo, když už nebylo na licenci na čerpadlo Bosch a kvalitní vstřikovací trysky, a materiály také nic moc, musel tlak na vstřikovačích podstatně níže a bylo to...
Čerpadlo Bosch bylo rotační a to v ČR neuměli vyrobit. Motorpal umí dodnes vyrobit jen řadové čerpadlo, takže se tam napasovalo řadové čerpadlo s horší přesností časování (modrý a bílý dým nejsou o vstřikovacích tlacích, ty jsou o načasování vstřiku paliva). Jedním problémem byl start, specielně studený start, kdy je vždy potřeba u nízkých tlaků vstříknou zvýšené množství nafty. PROBLÉM. Druhou situací je běžný provoz vozidla a časování vstřiku paliva v běžném provozu.
Prostě katastrofa a jak vozidlo stárnulo, bylo to ještě horší.
Jo, je to tak, MAN (je to původně konstrukce MAN, kterou SAVIEM používal výměnou za auta malé kategorie, které neměli ve výrobním programu) měl u těchto malých motorů rotačky. Studené AVIe zahalené v mraku dýmu se zvýšeným volnoběhem, ehm obvykle vytočeným motorem, než se dokázal udržet na volnoběhu, běžný standard.
No ja neviem, čosi som si odkrútil na A31 Turbo Intercooler r. 96 a pokiaľ boli vstreky, resp. špičky v poriadku, tak to štartovalo v pohode. Ani modrý či sivý dym sa nekonal. :-) Mňa v zime najviac štval pôvodný typ štartéru, ktorý proste točil slabo, po výmene za ten s prevodovkou Avia štartovala na šupu aj pri veľkých mrazoch. :-)
Já spíše pamatuji ty staré atmosféry a to tak, jak jsem je popsal. Původní přeplňované AVIe už měli relativně jepičí život. A snad tam nějaký pokrok už byl...
začátkem 90. let byla modernizace na Euro 1 s pro A21 furgon, a A31. Byly to turbomotory. Pak následovaly další modernizace až do příchodu A60/75 s již sklopnou budkou.
Nová řada D se už dělala výhradně s nakupovanými agregáty Cummins.
Málo se ví, že se tyhle zgerby vyráběly licenčně i jako Alfa Romeo A15, A19 a A38. A to asi sedm nebo osm let. Mělo to vlastní motory AR s licenčním čerpadlem. A byly to stejný krámy, jako český Avie.
Tak jsem si prohlédl fotky. Tedy dát si na Avii rudou hvězdu, to je fakt hnus. Ještě bych to pochopil u historické lokomotivy nebo autobusu, ale nepamatuju si, že by tuto obludnost soudruzi dávali i na Avie...
to byl Saviem SG a Renautl Avie odebíral na africké trhy ještě někdy do konce 70 let. Lakovalo se to na bílo + tmavě červený rám. Vzadu to mělo kulatá světla.
Za socíku to byl nejtočivější diesel, při "týrání" měla ta vytočená 3,3 pěkný zvuk. Jen si vzpomeňme, jak ji "Langoš" povodil v Copak je to za vojáka, to byla snad ještě s řazením pod volantem. :-)
od poloviny 80 let byla do výroby připravovaná nová řada Avia AN se sklopnou budkou a modernějším motrem a interiérem. Start sériové výroby byl naplánován na rok 1990, nicméně nový režim odmítl zajistit financování náběhu sériové výroby a tak hledali pro Avii partnera s 40 let starým licenčním výrobním programem.
Inu - i takoví idioti seděli po roce 1990 v čele ministerstev a podniků >:D >:D
Problém je, že po revoluci se otevřel západní trh a Avii by si v té chvíli v jejím stavu koupil leda tak blázen. Protože západní produkce prostě byla 10 let napřed. Ostatně tak to bylo ve všem. Jakmile se rozpadl trh RVHP a otevřel se klasický trh, kde byla konkurence ze západu, tak neměla jakákoli naše strojírenská produkce nejmenší šanci.
Pro strategického partnera podniku, kterým se mohl stát někdo jiný než Daewoo by určitě byl zajímavější nový nákladák se sklopnou budkou a novým motorem, který by bohatě stačil na trhy bývalého východního bloku + asie + afrika + jižní amerika než 40 let starý licenční výrobek s neskopnou budkou.
To by tam ale nesměli sedět zloději a idioti jako Dlouhý, Klaus atd
Pro hlupáka každý hlupák ……… >:D >:D >:D >:D
Zase perlíš woe. Je tě tady na netu škoda, už jsi dávno měl být kapitánem průmyslu …
Celej druhej Stehlík >:-[] >:-[] >:-[]
Tak sklopku dostali už aj modely A75 a na prianie motor Cummins. Pamätáš? Klasická trochu pravená kabína, akurát sklopka. Menšie kolesá, tuším 17,5, interiér +- rovnaký ako malo moje Turbo. Len už neviem či to bolo pod taktovkou Daewa. Nemáš tušáka ako to bolo?
Po bitvě je každý generál. Tak jsi tehdá měl jít Klausovi a Dlouhému poradit >:D Kritizovat na netu po 20-30 letech umí každý, i když neříkám, že na tom není špetka pravdy.
Zapomínáš na jednu věc - Avia a jiné skvělé plody československého průmyslu se ve světě prodávaly jenom z jednoho důvodu a to byla nižší cena než u vyspělejších západních výrobků. Nízká cena pro země RVHP a domácí trh pramenila z uměle nastavené ceny která nereflektovala výrobní náklady a na západě byly naše výrobky levné z důvodu směšně nízkých mezd v porovnání se západem a taky kvůli tomu že v honbě alespoň za nějakýma valutama soudruzi prodávali suroviny za cenu třetinovou než bylo obvyklé na západě (tehdejší ekonomická ročenka uvádí že náš průmysl na vydělání jednoho dolaru valut spotřeboval třikrát tolik surovin než západní země). Po roce 1990 došlo k úpravě cen surovin na jejich tržní úroveň a taky skokově vzrostly platy, takže i ty výrobky musely být dražší a tudíž neprodejné i na zaostalých trzích třetího světa. Ta Avia je krásný příklad - frantík v roce 1965 vymyslí náklaďák a ty se tu zlobíš že ho po 25 letech nikdo nechtěl:-)
Já se tu zlobím, že nešl do výroby nákladák, který nevymyslel Frantík, ale vývojeé oddělení Avia a měl moderní sklopnou budku. Naopak se zlobím, že se dalších 10 let dělalo to co vymyslel frantík >:D >:D
Až teď jsem si všiml těch pantů, a že se tak dělaly i u pozdějších modelů. Přijdou mi jako anachronismus u aut z 80 let, ačkoli... zbytek auta taky neodpovídal době vyroby. Nicméně, zrovna u tohoto detailu bych čekal i nějaké to zjednodušení tvaru a výroby.
jako děti jsme si dávali v létě deku na sedačky, aby jsme si nespálili nohy, motor se poléval horkou vodou, aby to rychleji nastartovalo, občas se musela roztáhnout
Těhle klumprtů jsem měl od r. 1990 asi deset. Ještě dnes přesně pamatuju studený starty v zadýmování, žhavička s naftou v sání, opravy brzd výměnou všeho kolem dokola každej rok, ohromnej výkon a krouťák, padání kardanek, mizerný topení, přístup do motoru jak v tanku atd atd.....
Lepší pak byla 31T, a ted mám leta bezprobemovou 12 tunu s Cumminsem. Řeknu vám, Západ se musel smíchy potrhat, když ty starý sjáče jen viděli...