Turbodiesel 1.3 Multijet 16V: Malý, ale šikovný

Turbodiesel 1.3 Multijet 16V: Malý, ale šikovný

 

Italský Fiat představil letos na jaře vznětové motory se vstřikováním common-rail druhé generace. Výhody pokročilých technologií moderních dieselů se nyní uplatní i v malých vozech...

Italský Fiat představil letos na jaře vznětové motory se vstřikováním common-rail druhé generace. Výhody pokročilých technologií moderních dieselů se nyní uplatní i v malých vozech...

Malý pokrokový diesel 1.3 Multijet 16 V, využívá technologii vstřikování common-rail druhé generace. Recept na tento „zázrak“ je jednoduchý, vezměte všechny technologie a výsledky vývoje nejsilnějších verzí motorů 1.9 JTD jako např.16 ventilů, vícebodový vstřik, mezichladič a pro spalování nejvhodnější tvar spalovacího prostoru. Přidejte plastové sací potrubí, snižte objem, hmotnost a rozměry tak, abyste neztratili žádnou z výhod silných JTDček. Výsledkem je čtyřválec o objemu 1251 cm3 se čtyřmi ventily na válec s maximálním výkonem 51 kW při 4000 ot./min a točivým momentem 180 Nm při 1750 ot./min. Celý agregát je maximálně kompaktní: délka 50 cm, výška 65 cm, hmotnost130 kg. Motor konstruovaný na životnost 250.000 km má prodloužené intervaly výměny oleje na 30.000 km a už dnes splňuje emisní normu Euro 4, která bude platit až v roce 2006. Nejvyšší rychlost Punta je s tímto agregátem 164 km/h, na stovku zrychlí za 13,4 s. Kombinovaná spotřeba nafty činí příznivých 4,5 l/100 km. Nový malý Multijet dodává nejlepší specifické hodnoty ve třídě nejmenších dieselů o objemu 800 až 1500 cm3: výkon 41 kW/l a točivý moment 144 Nm/l.

A copak že je to ten Multijet ?

Zásadní změnou je počet vstřiků paliva během jednoho cyklu. Dosavadní Unijet Common Rail technologie vstřikovala do válce ne jeden (jak by se mohlo soudit dle názvu), ale dva vstřiky. Jeden malý iniciační předvstřik a další hlavní dávku paliva. To se nyní mění. Druhá generace common-rail motorů s obchodním označením Multijet pracuje se 3 až 5 vstřiky na jeden cyklus ve válci. Funkce zůstává stejná. Iniciační předvstřik zvyšuje teplotu a tlak ve válci a zlepšuje tak spalování během vlastního pracovního zdvihu. Protože hlavní vstřik může být nyní rozdělen do mnoha menších dávek, je spalování dokonalejší, běh motoru je pak tišší, efektivnější a méně zatěžuje životní prostředí zplodinami.

Multijet se od Unijet common-rail systému liší vstřikovači a elektronickou řídící jednotkou. Vstřikovače jsou schopny kratšího intervalu mezi vstřiky, což byl dosud limit pro počet vstřiků během jednoho cyklu motoru (při vyšších otáčkách jsou přirozeně časy na jeden vstřik v řádu desítek milisekund). Inženýři Fiatu a GM snížili minimální vstřikované množství paliva na 1 mm3. Tyto změny si vyžádaly novou „chytřejší“ řídící jednotku, která průběžně mění strategie vstřiků a režimů motoru dle zatížení, otáček a teploty chladící kapaliny motoru. Jednotka mění jak množství vstřikovaného paliva tak počet vstřiků do kterých je dávka rozdělena. Když je teplota motoru pod 60 °C a požadovaný točivý moment je malý, jsou aplikovány dva malé a jeden velký vstřik velmi blízko sebe. Se zvyšujícím se zatížením (požadovaným točivým momentem) se rozděluje dávka jen na dva vstřiky. Při vysokých otáčkách a zatížení je dodáváno palivo do válce pouze jedním vstřikem. Při teplotě motoru nad 60 °C je vše opět jinak…A výhody pro uživatele? Úspora paliva 10%, snížení škodlivin ve výfukových plynech 50%, nižší hladina hluku a vibrací, plynulejší chod, pružnější reakce motoru na sešlápnutí pedálu akcelerátoru.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Europoslanec Ježek končí spolupráci s ANO, nesouhlasí s podporou Zemana Europoslanec Ježek končí spolupráci s ANO, nesouhlasí s podporou Zemana

Europoslanec Petr Ježek končí spolupráci s hnutím ANO.…

Banky zažily dobrý rok, jejich byznys navíc vstupuje do další éry Banky zažily dobrý rok, jejich byznys navíc vstupuje do další éry

Banky v Evropě stojí na prahu nové éry svého byznysu. Po…

Rittigův bývalý advokát čelí obvinění z daňového úniku za desítky milionů Rittigův bývalý advokát čelí obvinění z daňového úniku za desítky milionů

Policie obvinila advokáta Davida Michala z krácení daní,…

Imunitní výbor nechce vydat exprimátora Svobodu k trestnímu stíhání Imunitní výbor nechce vydat exprimátora Svobodu k trestnímu stíhání

Sněmovní mandátový a imunitní výbor doporučil plénu, aby…

 

Štítky GM Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 





 
Řidič zvolil pro otáčení nejhorší možné místo. Jak to asi mohlo skončit?

Řidič zvolil pro otáčení nejhorší možné místo. Jak to asi mohlo skončit?

Dnes 12:50

V Kansasu se odehrál incident, jenž by klidně mohl posloužit jako výukový materiál v autoškolách. Vysvětluje, proč je podobné otáčení se striktně zakázané.




Blesk.cz

Tragédie v Uhříněvsi: Mladík (†27) spáchal sebevraždu nárazem do stromu!

Tragédie v Uhříněvsi: Mladík (†27) spáchal…

Na jihovýchodě Prahy se v úterý brzy ráno stala tragická dopravní nehoda. Mladý řidič v Uhříněvsi naboural do…

Hororové sanatorium na vlastní oči ve virtuální realitě: Recenze The Inpatient

Hororové sanatorium na vlastní oči ve virtuální…

Kdo jste, si nepamatujete. Nevzpomínáte si ani na to, kde jste a jak jste se tam dostali. Trpíte totiž silnou…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Hašek o brankářích pro olympiádu: Líbí se mi, že máme jistotu

Hašek o brankářích pro olympiádu: Líbí se mi, že…

Od zlaté cesty českého hokejového národního týmu na olympijských hrách v Naganu uběhlo už téměř 20 let. „Co se…

 

Reflex.cz

Měla jsem dát Zemanovi facku? Teď už by mě asi líbat nechtěl, říká Dana Drábová

Měla jsem dát Zemanovi facku? Teď už by mě asi líbat…

V roli premiéra s ním vycházela dobře, jako prezident jí ale Miloš Zeman vadí. „Dost se změnil,“ říká…

Leninovi balzamovači: Jak udržet naživu nejvyššího vůdce a další bizarnosti sovětského komunismu

Leninovi balzamovači: Jak udržet naživu nejvyššího…

Velká říjnová socialistická revoluce bylo nejdůležitější výročí celého východního bloku, co na tom, že se…