Turbodiesel 2,7 V6: vznětová revoluce v dalším Jaguaru

Turbodiesel 2,7 V6: vznětová revoluce v dalším Jaguaru

 
 

První diesel již pár měsíců rachotí v nejmenším Jaguaru X-Type. V Ženevě měl světovou premiéru další vznětový motor pro britskou kočku. Význam tohoto motoru však je však mnohem větší než se na první pohled zdá…

První diesel již pár měsíců rachotí v nejmenším Jaguaru X-Type. V Ženevě měl světovou premiéru další vznětový motor pro britskou kočku. Význam tohoto motoru však je však mnohem větší než se na první pohled zdá…

Bylo to pravděpodobné na začátku devadesátých let a tato pravděpodobnost se o několik let později stala téměř jistotou. Bez dieselu se dnes žádný výrobce neobejde. Jaguar to sice bez nafty vydržel dost dlouho, ale třetina prodejů, která se s diesely v Evropě uskutečňuje v segmentu luxusních sedanů, jednoduše Jaguaru scházela. Na konci roku 2004 se tento podíl má zvýšit až na 40%. Zavedením dvoulitrového dieselu se podstatně změnily prodeje nejmenší řady X-Type, když na některých klíčových trzích má verze 2.0D (96 kW) až 80% podíl na prodeji X-Type. (U nás se loni prodaly sice jen tři tyto diesely což je i tak podíl asi 10 %). Podobné změny se očekávají ve větším S-Type s příchodem nového vznětového šestiválce, který doplňuje stávající čtyři zážehové motory V6 a V8.

Nový motor V6 slaví premiéru ve střední řadě tradiční britské značky, která je však již několik let součást koncernu Ford. Agregát s interním označením AJD-V6 je výsledkem společného vývoje techniků Fordu a konstruktérů skupiny PSA Peugeot Citroën. Investice obou firem do vývoje vznětových pohonných jednotek přesáhla 350 miliónů euro. Později najde nový šestiválec uplatnění ve Fordech, Peugeotech a Citroënech.

24 ventilů v hliníkových hlavách vidlicového šestiválce je ovládáno čtveřicí vačkových hřídelů. Druhá generace vstřikování common-rail spolupracuje s piezoelektrickými vstřikovači, které nedávno představilo také Audi ve svém novém motoru 3.0 TDI (171 kW).Výkonové parametry motoru 2,7 V6 jsou vzhledem k menšímu objemu srovnatelné s německou školou. Ze zdvihového objemu 2720 cm3 dostali konstruktéři 153 kW při 4000 ot/min. Úhel rozevření dvou řad válců je 60°, vrtání x zdvih 81 x 86 mm. Největší točivý moment 435 Nm je k dispozici při 1900 ot/min. 80% tohoto maxima točivého momentu (tedy cca 340 Nm) je připraveno zasáhnout od 1500 ot/min.

Blok motoru z grafitické litiny CGI (Compacted Graphite Iron) zlepšuje vlastnosti motoru z hlediska pevnosti a odolnosti při zachování nízké hmotnosti. Motor AJD-V6 má hmotnost 202 kg, což jej řadí na špičku současné světové produkce ve srovnatelné objemové kategorii a snese srovnání i s ekvivalentními zážehovými šestiválci, když je proti nim asi jen o 15 kg těžší.

Dvě turbodmychadla (každé pro jednu řadu válců) dodávají Jaguaru dostatek elánu v celém otáčkovém spektru. Zásluhu na tom má variabilní geometrie rozváděcích lopatek turbodmychadel, které jsou zde ovládány nejen podtlakově, ale jejich natočení reguluje krokový elektromotor, který dostává povely z řídící jednotky motoru.

Druhá generace vstřikovacího systému common-rail má v popisu práce extrémně vysoké pracovní tlaky (až 1650 bar, u Audi zatím cca 1600 bar), které ve spojení s piezo-technologií vstřikovačů přispívají k přesnější a rychlejší dodávce paliva, což jsou předpoklady k dosažení vysokých výkonů při udržení hladiny hluku a vibrací na nízkých hodnotách.

Diesel 2,7 V6 v X-Type není žádný lenoch. Verze s manuální převodovkou má pohotovostní hmotnost 1722 kg (automat 1790 kg) a zrychluje na 100 km/h z klidu za 8,5 s (automat 8,6 s). Maximální rychlost činí 230 km/h (resp. 227 km/h). Kombinovaná spotřeba manuální verze dosahuje hodnoty 7,1 l/100 km, automat potřebuje 8 l /100 km.

Motor 2,7 V6 bude vyráběn ve zcela nové motorárně Fordu v britském Dagenham Diesel Centre. Počáteční plánovaná roční kapacita 100 až 150 tisíc kusů naznačuje, že rozšíření tohoto motoru do dalších modelů koncernů PSA a Ford bude následovat poměrně rychle po představení v Jaguaru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump: Evropa může za vysoké ceny léků ve Spojených státech Trump: Evropa může za vysoké ceny léků ve Spojených státech

Za vysoké ceny léků ve Spojených státech může Evropa…

Spojené státy a Čína se blíží k dohodě ohledně firmy ZTE Spojené státy a Čína se blíží k dohodě ohledně firmy ZTE

Washington a Peking se blíží k dohodě, která by obnovila…

Metro D má vést na Žižkov. Rada uložila změnu územního plánu Metro D má vést na Žižkov. Rada uložila změnu územního plánu

Pražští radní uložili Institutu plánování a rozvoje…

Kauza ProMoPro: Nejvyšší správní soud zamítl žalobu úřadu vlády Kauza ProMoPro: Nejvyšší správní soud zamítl žalobu úřadu vlády

Soud zamítl žalobu úřadu vlády proti půlmiliardové pokutě…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 



Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors

Jaguar a Land Rover jsou „klenoty“ v průmyslovém impériu…

Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka

Jaguar se vždy zaměřoval na luxusní a sportovní…

 



 
Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Dnes 08:00

O černých skříňkách známých z letadel se stále častěji mluví i v souvislosti s auty. Věděli jste, že už se dnes používají?




Blesk.cz

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama ale není...

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama…

Vztah Jaromíra Jágra (46) a Veroniky Kopřivové (26) je velmi zvláštní. Když Jarda hrál hokej na Floridě, tak se…

Psa, který sežral občerstvení na hostině Harryho a Meghan, chtěli utratit! Jeho příběh dojímá

Psa, který sežral občerstvení na hostině Harryho a…

Život je pohádka, může si říkat psík Guy plemene bígl, který se během několika měsíců z položky na seznamu…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Šumulikoski končí. Kapitán Slovácka zanechal v lize otisk, na jaře ale nehrál

Šumulikoski končí. Kapitán Slovácka zanechal v lize…

Další loučení borce, který zanechal v české lize významný otisk. Aktivní kariéru podle informací deníku Sport…

 

Reflex.cz

Masakr mezi jihočeskými komedianty aneb jedno tělo, ale dvě jména

Masakr mezi jihočeskými komedianty aneb jedno tělo,…

Psal se 5. leden roku 1896, když na obecní úřad v Těchobuzi přiběhla „neznámá ženština. Z jejího zsinalého…

Dnes je Den daňové svobody. Proč letos pracujeme na stát nejkratší dobu od roku 2000?

Dnes je Den daňové svobody. Proč letos pracujeme na…

Kdybychom rozdělili rok na dvě části a v té první pracovali pouze na pokrytí výdajů veřejného sektoru, pak by…