Turbodiesel 2,7 V6: vznětová revoluce v dalším Jaguaru

Turbodiesel 2,7 V6: vznětová revoluce v dalším Jaguaru

 
 

První diesel již pár měsíců rachotí v nejmenším Jaguaru X-Type. V Ženevě měl světovou premiéru další vznětový motor pro britskou kočku. Význam tohoto motoru však je však mnohem větší než se na první pohled zdá…

První diesel již pár měsíců rachotí v nejmenším Jaguaru X-Type. V Ženevě měl světovou premiéru další vznětový motor pro britskou kočku. Význam tohoto motoru však je však mnohem větší než se na první pohled zdá…

Bylo to pravděpodobné na začátku devadesátých let a tato pravděpodobnost se o několik let později stala téměř jistotou. Bez dieselu se dnes žádný výrobce neobejde. Jaguar to sice bez nafty vydržel dost dlouho, ale třetina prodejů, která se s diesely v Evropě uskutečňuje v segmentu luxusních sedanů, jednoduše Jaguaru scházela. Na konci roku 2004 se tento podíl má zvýšit až na 40%. Zavedením dvoulitrového dieselu se podstatně změnily prodeje nejmenší řady X-Type, když na některých klíčových trzích má verze 2.0D (96 kW) až 80% podíl na prodeji X-Type. (U nás se loni prodaly sice jen tři tyto diesely což je i tak podíl asi 10 %). Podobné změny se očekávají ve větším S-Type s příchodem nového vznětového šestiválce, který doplňuje stávající čtyři zážehové motory V6 a V8.

Nový motor V6 slaví premiéru ve střední řadě tradiční britské značky, která je však již několik let součást koncernu Ford. Agregát s interním označením AJD-V6 je výsledkem společného vývoje techniků Fordu a konstruktérů skupiny PSA Peugeot Citroën. Investice obou firem do vývoje vznětových pohonných jednotek přesáhla 350 miliónů euro. Později najde nový šestiválec uplatnění ve Fordech, Peugeotech a Citroënech.

24 ventilů v hliníkových hlavách vidlicového šestiválce je ovládáno čtveřicí vačkových hřídelů. Druhá generace vstřikování common-rail spolupracuje s piezoelektrickými vstřikovači, které nedávno představilo také Audi ve svém novém motoru 3.0 TDI (171 kW).Výkonové parametry motoru 2,7 V6 jsou vzhledem k menšímu objemu srovnatelné s německou školou. Ze zdvihového objemu 2720 cm3 dostali konstruktéři 153 kW při 4000 ot/min. Úhel rozevření dvou řad válců je 60°, vrtání x zdvih 81 x 86 mm. Největší točivý moment 435 Nm je k dispozici při 1900 ot/min. 80% tohoto maxima točivého momentu (tedy cca 340 Nm) je připraveno zasáhnout od 1500 ot/min.

Blok motoru z grafitické litiny CGI (Compacted Graphite Iron) zlepšuje vlastnosti motoru z hlediska pevnosti a odolnosti při zachování nízké hmotnosti. Motor AJD-V6 má hmotnost 202 kg, což jej řadí na špičku současné světové produkce ve srovnatelné objemové kategorii a snese srovnání i s ekvivalentními zážehovými šestiválci, když je proti nim asi jen o 15 kg těžší.

Dvě turbodmychadla (každé pro jednu řadu válců) dodávají Jaguaru dostatek elánu v celém otáčkovém spektru. Zásluhu na tom má variabilní geometrie rozváděcích lopatek turbodmychadel, které jsou zde ovládány nejen podtlakově, ale jejich natočení reguluje krokový elektromotor, který dostává povely z řídící jednotky motoru.

Druhá generace vstřikovacího systému common-rail má v popisu práce extrémně vysoké pracovní tlaky (až 1650 bar, u Audi zatím cca 1600 bar), které ve spojení s piezo-technologií vstřikovačů přispívají k přesnější a rychlejší dodávce paliva, což jsou předpoklady k dosažení vysokých výkonů při udržení hladiny hluku a vibrací na nízkých hodnotách.

Diesel 2,7 V6 v X-Type není žádný lenoch. Verze s manuální převodovkou má pohotovostní hmotnost 1722 kg (automat 1790 kg) a zrychluje na 100 km/h z klidu za 8,5 s (automat 8,6 s). Maximální rychlost činí 230 km/h (resp. 227 km/h). Kombinovaná spotřeba manuální verze dosahuje hodnoty 7,1 l/100 km, automat potřebuje 8 l /100 km.

Motor 2,7 V6 bude vyráběn ve zcela nové motorárně Fordu v britském Dagenham Diesel Centre. Počáteční plánovaná roční kapacita 100 až 150 tisíc kusů naznačuje, že rozšíření tohoto motoru do dalších modelů koncernů PSA a Ford bude následovat poměrně rychle po představení v Jaguaru.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

 




Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors

Jaguar a Land Rover jsou „klenoty“ v průmyslovém impériu…

Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka

Jaguar se vždy zaměřoval na luxusní a sportovní…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Písničkář Jan Nedvěd: Proč s ním jeho Pavlínka nechce nikam chodit?

Písničkář Jan Nedvěd: Proč s ním jeho Pavlínka…

Jan Nedvěd (70) s Pavlínkou (34) žije už přes deset let. A oba si skvěle rozumí. Pavlínka s ním už však nechce…

Bydlení v Česku je druhé nejdražší v Evropě. Pro seniory bývá nájem likvidační

Bydlení v Česku je druhé nejdražší v Evropě. Pro…

Bydlení Čechům v evropském srovnání spolyká téměř největší část jejich příjmů. Hůř už jsou na tom jenom Dánové.…

 

iSport.cz

Jihlavu jsme přehráli a 13 bodů je parádních, radoval se střelec Mašek

Jihlavu jsme přehráli a 13 bodů je parádních,…

Pět zápasů, tři góly. To je interesantní vizitka Dominika Maška (21), kterou zušlechtil trefou na Vysočině.…

Překvapivá čísla. Courtois je nejhorší brankář v Premier League

Překvapivá čísla. Courtois je nejhorší brankář v…

Po působivém startu zažila Chelsea v Premier League pořádný pád. Značnou měrou k tomu přispěly výkony celé…

 

Reflex.cz

Opar na rtu a onemocnění mozku může způsobit stejný virus

Opar na rtu a onemocnění mozku může způsobit stejný virus

Stejné viry, jaké vyvolávají běžný opar na rtu, mohou za určitých okolností způsobit i nejzávažnější onemocnění mozku.

Jaká byla nejpopulárnější píseň v roce, kdy jste se narodili?

Jaká byla nejpopulárnější píseň v roce, kdy jste se…

Hudebně-byznysový časopis Billboard vydal první žebříček populárních písní neboli hitparádu v roce 1940. Server…