Turbodiesel 2,7 V6: vznětová revoluce v dalším Jaguaru

Turbodiesel 2,7 V6: vznětová revoluce v dalším Jaguaru

 
 

První diesel již pár měsíců rachotí v nejmenším Jaguaru X-Type. V Ženevě měl světovou premiéru další vznětový motor pro britskou kočku. Význam tohoto motoru však je však mnohem větší než se na první pohled zdá…

První diesel již pár měsíců rachotí v nejmenším Jaguaru X-Type. V Ženevě měl světovou premiéru další vznětový motor pro britskou kočku. Význam tohoto motoru však je však mnohem větší než se na první pohled zdá…

Bylo to pravděpodobné na začátku devadesátých let a tato pravděpodobnost se o několik let později stala téměř jistotou. Bez dieselu se dnes žádný výrobce neobejde. Jaguar to sice bez nafty vydržel dost dlouho, ale třetina prodejů, která se s diesely v Evropě uskutečňuje v segmentu luxusních sedanů, jednoduše Jaguaru scházela. Na konci roku 2004 se tento podíl má zvýšit až na 40%. Zavedením dvoulitrového dieselu se podstatně změnily prodeje nejmenší řady X-Type, když na některých klíčových trzích má verze 2.0D (96 kW) až 80% podíl na prodeji X-Type. (U nás se loni prodaly sice jen tři tyto diesely což je i tak podíl asi 10 %). Podobné změny se očekávají ve větším S-Type s příchodem nového vznětového šestiválce, který doplňuje stávající čtyři zážehové motory V6 a V8.

Nový motor V6 slaví premiéru ve střední řadě tradiční britské značky, která je však již několik let součást koncernu Ford. Agregát s interním označením AJD-V6 je výsledkem společného vývoje techniků Fordu a konstruktérů skupiny PSA Peugeot Citroën. Investice obou firem do vývoje vznětových pohonných jednotek přesáhla 350 miliónů euro. Později najde nový šestiválec uplatnění ve Fordech, Peugeotech a Citroënech.

24 ventilů v hliníkových hlavách vidlicového šestiválce je ovládáno čtveřicí vačkových hřídelů. Druhá generace vstřikování common-rail spolupracuje s piezoelektrickými vstřikovači, které nedávno představilo také Audi ve svém novém motoru 3.0 TDI (171 kW).Výkonové parametry motoru 2,7 V6 jsou vzhledem k menšímu objemu srovnatelné s německou školou. Ze zdvihového objemu 2720 cm3 dostali konstruktéři 153 kW při 4000 ot/min. Úhel rozevření dvou řad válců je 60°, vrtání x zdvih 81 x 86 mm. Největší točivý moment 435 Nm je k dispozici při 1900 ot/min. 80% tohoto maxima točivého momentu (tedy cca 340 Nm) je připraveno zasáhnout od 1500 ot/min.

Blok motoru z grafitické litiny CGI (Compacted Graphite Iron) zlepšuje vlastnosti motoru z hlediska pevnosti a odolnosti při zachování nízké hmotnosti. Motor AJD-V6 má hmotnost 202 kg, což jej řadí na špičku současné světové produkce ve srovnatelné objemové kategorii a snese srovnání i s ekvivalentními zážehovými šestiválci, když je proti nim asi jen o 15 kg těžší.

Dvě turbodmychadla (každé pro jednu řadu válců) dodávají Jaguaru dostatek elánu v celém otáčkovém spektru. Zásluhu na tom má variabilní geometrie rozváděcích lopatek turbodmychadel, které jsou zde ovládány nejen podtlakově, ale jejich natočení reguluje krokový elektromotor, který dostává povely z řídící jednotky motoru.

Druhá generace vstřikovacího systému common-rail má v popisu práce extrémně vysoké pracovní tlaky (až 1650 bar, u Audi zatím cca 1600 bar), které ve spojení s piezo-technologií vstřikovačů přispívají k přesnější a rychlejší dodávce paliva, což jsou předpoklady k dosažení vysokých výkonů při udržení hladiny hluku a vibrací na nízkých hodnotách.

Diesel 2,7 V6 v X-Type není žádný lenoch. Verze s manuální převodovkou má pohotovostní hmotnost 1722 kg (automat 1790 kg) a zrychluje na 100 km/h z klidu za 8,5 s (automat 8,6 s). Maximální rychlost činí 230 km/h (resp. 227 km/h). Kombinovaná spotřeba manuální verze dosahuje hodnoty 7,1 l/100 km, automat potřebuje 8 l /100 km.

Motor 2,7 V6 bude vyráběn ve zcela nové motorárně Fordu v britském Dagenham Diesel Centre. Počáteční plánovaná roční kapacita 100 až 150 tisíc kusů naznačuje, že rozšíření tohoto motoru do dalších modelů koncernů PSA a Ford bude následovat poměrně rychle po představení v Jaguaru.

Spolupracujeme s TipCars.com
EET v nejbližších letech přinese do rozpočtu skoro 23 miliard navíc, slibuje si Babišův úřad EET v nejbližších letech přinese do rozpočtu skoro 23 miliard navíc, slibuje si Babišův úřad

Elektronická evidence tržeb (EET), která byla spuštěna od…

Přední politici německé CDU-CSU žádají konec jednání o vstupu Turecka do EU Přední politici německé CDU-CSU žádají konec jednání o vstupu Turecka do EU

Ukončit rozhovory o přistoupení Turecka k Evropské unii…

Volkswagen chce prodávat elektromobily za cenu konvenčních aut Volkswagen chce prodávat elektromobily za cenu konvenčních aut

Automobilka Volkswagen přislíbila, že se ceny…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta

Tuzemská automobilka Škoda sice na českém trhu zlevnila…

 




Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors

Jaguar a Land Rover jsou „klenoty“ v průmyslovém impériu…

Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka

Jaguar se vždy zaměřoval na luxusní a sportovní…

 



 
Škoda dala nahlédnout pod pokličku vývoje studie Vision E. Pomohla i virtuální realita

Škoda dala nahlédnout pod pokličku vývoje studie Vision E. Pomohla i virtuální realita

Dnes 13:42

Škoda představila v Šanghaji studii elektromobilu Vision E. Jak vznikaly její tvary? Spolupracovali na nich návrháři z více než dvacítky zemí.




Blesk.cz

Evakuace volebních místností i vysoká účast: Francouzi si volí prezidenta

Evakuace volebních místností i vysoká účast:…

Volební účast v prvním kole francouzských prezidentských voleb dosáhla v nedělní poledne 28,5 procenta, tedy jen…

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

Hrajete na mobilu? Pak musíte mít tyhle hity Nehrajete? Stáhněte si je taky, budou se hodit při volné chvilce…

 

iSport.cz

Barcelona to vzdala! Neymara v El Clásiku nenasadí, hrozila i kontumace

Barcelona to vzdala! Neymara v El Clásiku nenasadí,…

Dlouho Barcelona hledala cestu, jak nasadit potrestaného Neymara v dnešním El Clásiku. Na první pohled jasný…

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči zpívali, šéf jel na rolbě

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči…

Devět tisíc fanoušků přišlo společně s hokejisty Komety do centra Brna oslavit mistrovský titul. Přes chlad a…

 

Reflex.cz

Postoupí Le Penová? 6 důvodů, proč v neděli sledovat francouzské volby

Postoupí Le Penová? 6 důvodů, proč v neděli sledovat…

Francouzi v neděli přistoupí po pěti letech k volebním urnám, aby si vybrali novou hlavu státu. Poprvé v…

Nechte Krejčíře, kde je. Je tam dobře zavřen

Nechte Krejčíře, kde je. Je tam dobře zavřen

Je tu žádost českého státu do Jižní Afriky, aby vydali tam odsouzeného vězně Krejčíře domů k potrestání.…