13.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Turboefekt: Co to vlastně je? A jak s ním bojovat?

 

Pokud jde o nevýhody turbodmychadla, většinou bývá zmiňován takzvaný turboefekt nebo prodleva turbodmychadla. Co si pod tím představit a jak tomu lze čelit?

Čas od času se v testech automobilů poháněných turbodmychadlem přeplňovaným motorem objeví slovo „turboefekt“ nebo také prodleva turbodmychadla. Co si pod tím máme představit? Zjednodušeně řečeno je to vlastně doba, která uplyne od plného sešlápnutí pedálu plynu k roztočení turbíny a tedy i dmychadla. Výkon turbodmychadla je u přeplňovaného motoru vázaný na kinetickou energii výfukových plynů.

Obecně lze říci, že čím menší motor přeplňujeme, tím méně máme spalin k tomu, aby se turbodmychadlo roztočilo. Pokud byste na motor s malým objemem válců namontovali velké turbodmychadlo (rozuměj s velkým průměrem), k roztočení turbíny na pracovní otáčky by byly zapotřebí velké otáčky motoru spolu s jeho vysokým zatížením. Jedině tak je zaručen dostatek spalin. Tím by se ovšem efekt přeplňování posouval do vysokých otáček motoru a vyššího zatížení. Při normální jízdě by tak řidič z výhod přeplňování coby zlepšení výkonu a zejména točivého momentu motoru prakticky nic nezískal. Prostě by dynamika vozidla s tímto motorem odpovídala přibližně stejně objemnému pohonu bez přeplňování.

To však neznamená, že by motor neměl vysoký výkon. Právě naopak, ten by s největší pravděpodobností měl, a to dokonce značný. Jenže dostupný až při velmi vysokých otáčkách. Stejný přístup byl uplatňován u motorů formule 1 od konce 70. a v průběhu 80. let. Jako první s tím přišel Renault, jehož vidlicový šestiválec dokázal díky přeplňování z objemu 1,5 litru získat výkon přes 1300 koní. Turbodmychadlo ovšem bylo skoro tak velké jako motor samotný.

Řešením je použití menšího turbodmychadla s nižší setrvačností rotoru. Rychleji se roztočí, neboť mu k tomu stačí nižší kinetická energie výfukových plynů, kterou produkuje méně objemný motor. Ovšem k tomu, aby malé turbodmychadlo dodalo motoru stejně vzduchu jako větší turbodmychadlo, potřebuje vyšší otáčky. A ty samozřejmě nelze zvyšovat do nekonečna. Limitem je přibližně 300.000 otáček za minutu.

Dnes se jde cestou zlepšení účinnosti přeplňování jednak optimalizovaným tvarem lopatek rotoru a dále snížením jeho hmotnosti. Proto se třeba používá méně lopatek než dříve. Eliminovat prodlevu turbodmychadla lze také účinnou regulací jeho otáček, respektive výkonu. Již od 90. existuje pro dieselové motory turbodmychadlo, u něhož nejsou otáčky omezovány obtokem výfukových plynů kolo turbíny (tzv. wastegate), ale změnou úhlu proudění výfukových plynů na lopatky turbíny. Děje se tak za pomoci mechanismu s naklápěcími lopatkami VGT nebo VNT, s jejichž pomocí lze úhel proudění plynů měnit. Lze tak dosáhnout plynulé regulace otáček a tedy výkonu turbodmychadla v závislosti na otáčkách motoru a tedy stále se zvyšující kinetické energie výfukových plynů.

Naklápěcí lopatky jsou dnes k dispozici také u zážehového motoru. Důvod, proč dosud u benzinových agregátů nabízeny nebyly, lze hledat ve vyšší teplotě spalin v porovnání s diesely.

U zážehových motorů se k boji s turboefektem používá již léta takzvané dvoukomorové turbodmychadlo. Smyslem je rozdělit kanál, jímž se výfukové plny přivádějí na rotor turbíny na dva menší kanály s tím, že v případě čtyřválcového motoru jsou do jednoho kanálu svedeny výfukové plyny z prvního a čtvrtého válce, do druhé z druhého a třetího.

Při pořadí zapalování 1 3 4 2, které je u čtyřválcového motoru běžné, dochází k tomu, že v okamžiku, kdy je první válec na konci expanzního zdvihu, po němž následuje výfukový zdvih a tedy se začíná otevírat výfukový ventil (ventily), u druhého válce pomalu končí výfukový zdvih, ovšem jeho výfukové ventily jsou díky střihání ventilů (takto se říká době, kdy jsou současně otevřeny sací a i výfukové ventily jednoho válce) ještě stále otevřeny. U turbodmychadla s jednoduchým kanálem turbíny by v dané chvíli a při popsané činnosti jednotlivých válců a ventilů docházelo k interferenci (prolínání) výfukových plynů prvního a druhého válce, což je nežádoucí. A právě s tímto jevem se umí vypořádat dvoukomorové turbodmychadlo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti

Spoluzakladatelé sociální sítě na sdílení fotek Instagram…

Řidičů Uberu přibylo v USA tolik, že jim výdělky klesly o polovinu Řidičů Uberu přibylo v USA tolik, že jim výdělky klesly o polovinu

Popularita přepravní služby Uber v USA vedla k tak…

Zápisník Nguyen Thuong Ly: Prezidentův kanál Zápisník Nguyen Thuong Ly: Prezidentův kanál

Prezident Miloš Zeman chce po Evropské komisi, aby…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Turboefekt: Co to vlastně je? A jak s ním bojovat?







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru

BMW řady 3 se v nové generaci G20 připomíná. Od…

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu,…

 





 
Tohle jsou nejprodávanější modely v Evropě za srpen 2018. Dacia má hned dva zástupce v top 10!

Tohle jsou nejprodávanější modely v Evropě za srpen 2018. Dacia má hned dva zástupce v top 10!

Dnes 08:00

Měsíc silně ovlivněný novými emisními normami promíchal pořadím modelů. Qashqai tak byl třetím nejlepším modelem, Duster sedmým.




Blesk.cz

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte si domácí oříškové máslo!

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte…

Vlašské a lískové ořechy patří od nepaměti k nejčastějším potravinám na našem jídelníčku. Ořechy v sobě mají…

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči kamarádovi! Exekutoři mu sebrali auto! Co na to Ombudsman Blesku?

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči…

Životní cestu dvou Miroslavů – Koubka (64) a Vaitha (48), dobrých kamarádů, přeťal loni v listopadu zásah…

 

iSport.cz

Trávník: Nejlepší zápas? Stanciu měl 2+2, musím se ještě zlepšit

Trávník: Nejlepší zápas? Stanciu měl 2+2, musím se…

Život v období kouzelných branek si užívá Michal Trávník. Geniální trefou z přímého kopu zaskočil v Rennes…

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů obviňovat budu

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů…

V Jablonci museli spolknout hořkou pilulku. Vysoká porážka 0:3 s výborně hrajícím severočeským celkem je pro…

 

Reflex.cz

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená másko-argonská bitva před koncem první světové války

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená…

První světová válka už se chýlila ke konci, přesto ještě přišla bitva, která zůstala nejkrvavější v dějinách…

Do kostarických národních parků za největšími predátory Ameriky

Do kostarických národních parků za největšími…

Víte, které zvíře je největším predátorem amerického kontinentu? Puma americká – silná, hbitá šelma schopná…