13.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Turboefekt: Co to vlastně je? A jak s ním bojovat?

 

Pokud jde o nevýhody turbodmychadla, většinou bývá zmiňován takzvaný turboefekt nebo prodleva turbodmychadla. Co si pod tím představit a jak tomu lze čelit?

Čas od času se v testech automobilů poháněných turbodmychadlem přeplňovaným motorem objeví slovo „turboefekt“ nebo také prodleva turbodmychadla. Co si pod tím máme představit? Zjednodušeně řečeno je to vlastně doba, která uplyne od plného sešlápnutí pedálu plynu k roztočení turbíny a tedy i dmychadla. Výkon turbodmychadla je u přeplňovaného motoru vázaný na kinetickou energii výfukových plynů.

Obecně lze říci, že čím menší motor přeplňujeme, tím méně máme spalin k tomu, aby se turbodmychadlo roztočilo. Pokud byste na motor s malým objemem válců namontovali velké turbodmychadlo (rozuměj s velkým průměrem), k roztočení turbíny na pracovní otáčky by byly zapotřebí velké otáčky motoru spolu s jeho vysokým zatížením. Jedině tak je zaručen dostatek spalin. Tím by se ovšem efekt přeplňování posouval do vysokých otáček motoru a vyššího zatížení. Při normální jízdě by tak řidič z výhod přeplňování coby zlepšení výkonu a zejména točivého momentu motoru prakticky nic nezískal. Prostě by dynamika vozidla s tímto motorem odpovídala přibližně stejně objemnému pohonu bez přeplňování.

To však neznamená, že by motor neměl vysoký výkon. Právě naopak, ten by s největší pravděpodobností měl, a to dokonce značný. Jenže dostupný až při velmi vysokých otáčkách. Stejný přístup byl uplatňován u motorů formule 1 od konce 70. a v průběhu 80. let. Jako první s tím přišel Renault, jehož vidlicový šestiválec dokázal díky přeplňování z objemu 1,5 litru získat výkon přes 1300 koní. Turbodmychadlo ovšem bylo skoro tak velké jako motor samotný.

Řešením je použití menšího turbodmychadla s nižší setrvačností rotoru. Rychleji se roztočí, neboť mu k tomu stačí nižší kinetická energie výfukových plynů, kterou produkuje méně objemný motor. Ovšem k tomu, aby malé turbodmychadlo dodalo motoru stejně vzduchu jako větší turbodmychadlo, potřebuje vyšší otáčky. A ty samozřejmě nelze zvyšovat do nekonečna. Limitem je přibližně 300.000 otáček za minutu.

Dnes se jde cestou zlepšení účinnosti přeplňování jednak optimalizovaným tvarem lopatek rotoru a dále snížením jeho hmotnosti. Proto se třeba používá méně lopatek než dříve. Eliminovat prodlevu turbodmychadla lze také účinnou regulací jeho otáček, respektive výkonu. Již od 90. existuje pro dieselové motory turbodmychadlo, u něhož nejsou otáčky omezovány obtokem výfukových plynů kolo turbíny (tzv. wastegate), ale změnou úhlu proudění výfukových plynů na lopatky turbíny. Děje se tak za pomoci mechanismu s naklápěcími lopatkami VGT nebo VNT, s jejichž pomocí lze úhel proudění plynů měnit. Lze tak dosáhnout plynulé regulace otáček a tedy výkonu turbodmychadla v závislosti na otáčkách motoru a tedy stále se zvyšující kinetické energie výfukových plynů.

Naklápěcí lopatky jsou dnes k dispozici také u zážehového motoru. Důvod, proč dosud u benzinových agregátů nabízeny nebyly, lze hledat ve vyšší teplotě spalin v porovnání s diesely.

U zážehových motorů se k boji s turboefektem používá již léta takzvané dvoukomorové turbodmychadlo. Smyslem je rozdělit kanál, jímž se výfukové plny přivádějí na rotor turbíny na dva menší kanály s tím, že v případě čtyřválcového motoru jsou do jednoho kanálu svedeny výfukové plyny z prvního a čtvrtého válce, do druhé z druhého a třetího.

Při pořadí zapalování 1 3 4 2, které je u čtyřválcového motoru běžné, dochází k tomu, že v okamžiku, kdy je první válec na konci expanzního zdvihu, po němž následuje výfukový zdvih a tedy se začíná otevírat výfukový ventil (ventily), u druhého válce pomalu končí výfukový zdvih, ovšem jeho výfukové ventily jsou díky střihání ventilů (takto se říká době, kdy jsou současně otevřeny sací a i výfukové ventily jednoho válce) ještě stále otevřeny. U turbodmychadla s jednoduchým kanálem turbíny by v dané chvíli a při popsané činnosti jednotlivých válců a ventilů docházelo k interferenci (prolínání) výfukových plynů prvního a druhého válce, což je nežádoucí. A právě s tímto jevem se umí vypořádat dvoukomorové turbodmychadlo.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Petr Stuchlík je členem hnutí ANO Petr Stuchlík je členem hnutí ANO

Petr Stuchlík je ode dneška členem ANO. Usneslo se na tom…

České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky

Chrášťanský producent zvířecího krmení Vafo Praha…

Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování

Karlovarské minerální vody spolu s Institutem cirkulární…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Turboefekt: Co to vlastně je? A jak s ním bojovat?







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

 





 
Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Dnes 18:50

Rinspeed Tatooo.com byl koncept pick-upu ve stylu vozů amerických hot rod z 50. let.




Blesk.cz

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu z Facebooku

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu…

Desetiletá výzva hýbe světem. Na sociální síti Facebook sdílí miliony lidí své fotografie, na kterých…

„Obyčejný člověk nic nezmůže,“ zlobí se důchodkyně! Odškodné za zlomenou ruku od města žádá marně

„Obyčejný člověk nic nezmůže,“ zlobí se důchodkyně!…

Paní Anně Gavendové (67) se vloni v únoru stalo to, co možná potká v téhle zimě řadu dalších lidí. Upadla na…

 

iSport.cz

Němec skolil Chomutov šesti góly! Chtěl jsem být hnusný, vtipkoval

Němec skolil Chomutov šesti góly! Chtěl jsem být…

Na Chomutov prostě umí. Plzeňský útočník Vojtěch Němec ho nejdříve v úvodu sezony zazdil čtyřmi góly, tentokrát…

SESTŘIHY: Sparta ve šlágru nestačila na Kometu a padla 1:4, Liberec uspěl

SESTŘIHY: Sparta ve šlágru nestačila na Kometu a…

Zkusila riskantní krok a nevyšlo to. Pražská Sparta v předehrávce 38. kola hokejové Tipsport extraligy nestačila…

 

Reflex.cz

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která nikdy nežila. Je totiž čistě virtuální

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která…

Počítačové technologie kráčí neuvěřitelně rychle vpřed a možnosti grafiky se stále vylepšují. Na první pohled je…

Shipwreck lodge: Hotel na Pobřeží koster ve tvaru lodních vraků

Shipwreck lodge: Hotel na Pobřeží koster ve tvaru…

Připomínají lodě, které tady ztroskotaly. Designové dřevěné chatky na pobřeží Atlantského oceánu v Namibii…