TÜV Report 2005 (3.díl): auta stará 6 až 7 let
Starlet, u nás takřka neznámý model Toyoty, se dostal na první pozici v třetím žebříčku TÜV Auto Reportu 2005. Na německou STK přijíždí jen 6 % Starletů se závadou, zatímco průměr této kategorie činí celých 17 %!
Jak vznikla statistika TÜV AUTO REPORT 2005?
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích. Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v polovině roku 2003 a končícím létem 2004. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 500) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo provedeno 7 651 602 kontrol (v minulém roce to bylo 7 537 102 kontrol). Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
TÜV Report 2005 hodnotí automobily pěti věkových kategorií. První z nich-automobily staré 2-3 roky-najdete v pondělním článku, kategorii mezi 4 a 5 lety jsme zveřejnili včera a další naleznete na news.auto.cz během tohoto týdne.
TÜV Auto Report 2005: kategorie vozů starých 6 až 7 let
První desítka žebříčku šestia sedmiletých je opakováním předchozích dvou tabulek v bledě modrém provedení. Toyotám sekundují sportovní Porsche a roadster Mercedesu. Své zástupce mají také další japonské značky: Mazda, Nissan a Subaru. Mezi propadáky této věkové kategorie patří Renaulty Twingo a Clio, Chrysler Voyager nebo italské Fiaty Cinquecento a Alfy 145/146. Nepříliš lichotivých výsledků dosáhlo také trio německých manažerských limuzín: Audi A4 (21,3 %), Volkswagen Passat (21,9 %) a BMW řady 3 (22,6 %). I kdybychom zde připustili neobjevtivitu kvůli většímu proběhu kilometrů nebo méně důslednou péči majitelů, je zřejmé, že alespoň relativní srovnání je na místě. Mercedes-Benz třídy C, který obsadil 28. pozici se 13 % vadných automobilů, by měl být vzhledem k popularitě značky na německém trhu průměrně podobně zatížený jako BMW a Audi, které na rozdíl od Mercedesu končí hluboko pod průměrem třídy.
Kompletní výsledky loňského TÜV AUTO REPORTu 2004.
TÜV Auto Report 2005 (vozy staré 6 až 7 let) | ||
pořadí | model | % aut s vážnou závadou |
1. | Toyota Starlet | 6,0 % |
2. | Porsche Boxster | 6,2 % |
3. | Toyota RAV4 | 6,6 % |
4. | Porsche 911 | 7,0 % |
5. | Mercedes-Benz SLK | 7,1 % |
6. | Toyota Carina | 7,5 % |
7. | Subaru Legacy | 8,2 % |
8. | Toyota Corolla | 8,9 % |
9. | Nissan Almera | 9,0 % |
10. | Mazda 626 | 9,1 % |
11. | Mazda 323 | 9,4 % |
12. | Mazda MX-5 | 10,5 % |
13. | Mitsubishi Colt | 10,9 % |
14. | Honda Civic | 11,0 % |
14. | Saab 900 | 11,0 % |
16. | Suzuki Baleno | 11,1 % |
17. | Seat Arosa | 11,2 % |
18. | BMW Z3 | 11,3 % |
19. | Volvo 940/960 | 11,4 % |
20. | Audi A3 | 11,5 % |
21. | Opel Corsa | 11,9 % |
22. | Nissan Primera | 12,1 % |
23. | Daihatsu Cuore | 12,2 % |
23. | Suzuki Vitara | 12,2 % |
25. | Mitsubishi Space Wagon | 12,5 % |
26. | Mercedes-Benz S | 12,7 % |
26. | Volkswagen Polo | 12,7 % |
28. | Mercedes-Benz C | 13,0 % |
29. | Citroën Xantia | 13,2 % |
30. | Suzuki Swift | 13,6 % |
31. | Honda Accord | 13,7 % |
32. | BMW 7 | 13,9 % |
33. | Nissan Micra | 14,2 % |
34. | Seat Ibiza/Cordoba | 14,3 % |
35. | Mercedes-Benz E | 14,4 % |
36. | Mitsubishi Pajero | 14,5 % |
37. | Volkswagen Golf | 14,6 % |
38. | Škoda Octavia | 14,9 % |
39. | Audi A8 | 15,2 % |
40. | Peugeot 406 | 15,4 % |
41. | Mitsubishi Galant | 15,5 % |
42. | Volvo 850 | 16,4 % |
43. | Opel Frontera | 16,6 % |
43. | Opel Vectra | 16,6 % |
45. | Jeep Grand Cherokee | 16,8 % |
45. | Opel Astra | 16,8 % |
45. | Renault Espace | 16,9 % |
48. | Hyundai Lantra | 17,1 % |
49. | Audi A6 | 17,3 % |
49. | Peugeot 106 | 17,3 % |
51. | BMW 5 | 17,4 % |
52. | Renault Laguna | 17,7 % |
53. | Citroën Saxo | 17,9 % |
54. | Ford Mondeo | 18,0 % |
55. | Volvo S40/V40 | 18,2 % |
56. | Fiat Bravo/Brava | 19,2 % |
56. | Ford Escort | 19,2 % |
58. | Hyundai Accent | 19,3 % |
58. | Peugeot 306 | 19,3 % |
60. | Kia Sephia | 19,7 % |
61. | Mitsubishi Carisma | 19,8 % |
62. | Ford Scorpio | 19,9 % |
63. | Fiat Punto | 20,3 % |
63. | Renault Scénic | 20,3 % |
65. | Volkswagen Sharan | 20,3 % |
66. | Ford Fiesta | 20,8 % |
67. | Audi A4 | 21,3 % |
67. | Ford Ka | 21,3 % |
69. | Fiat Marea | 21,5 % |
70. | Seat Alhambra | 21,8 % |
71. | Ford Galaxy | 21,9 % |
71. | Lancia Y | 21,9 % |
71. | Volkswagen Passat | 21,9 % |
74. | Renault Mégane | 22,2 % |
75. | BMW 3 | 22,6 % |
76. | Mazda 121 | 22,8 % |
77. | Opel Omega | 23,4 % |
78. | Citroën ZX | 23,5 % |
79. | Seat Toledo | 23,6 % |
80. | Citroën Berlingo | 23,7 % |
81. | Škoda Felicia | 23,8 % |
82. | Alfa Romeo 145/146 | 24,3 % |
83. | Fiat Cinquecento | 24,9 % |
84. | Daewoo Nubira | 26,4 % |
85. | Renault Clio | 27,7 % |
86. | Chrysler Voyager | 31,3 % |
87. | Renault Twingo | 33,9 % |