TÜV SÜD vyvinul nový standard pro určování dojezdu elektromobilů
V reprezentativním průzkumu TÜV SÜD představeném na AMI 2009 36 % respondentů uvedlo, že nákup elektromobilu budou zvažovat pouze, pokud by byla zaručena dojezdová vzdálenost 300 km. Kratší dojezdovou vzdálenost, než mají srovnatelná auta se spalovacím motorem nebylo ochotno přijmout 23 %.
Vzhledem k aktuálnímu stavu vývoje bateriových systémů se dosažení dojezdové vzdálenosti podobné automobilům s benzínovými a naftovými motory v blízké budoucnosti jeví jako nereálné. Podle výrobců je dojezdová vzdálenost všech elektromobilů, které se v současnosti prodávají, zhruba 140 kilometrů.
Vzhledem k těmto relativně krátkým deklarovaným dojezdům je velice důležité dát motoristům spolehlivé informace o tom, jak daleko se ve svých elektromobilech skutečně dostanou. Navíc by se dojezd měl měřit nejen za slunečného počasí při teplotách 23°C, ale také v zimě, zdůrazňuje Oleg Spružina, generální ředitel TÜV SÜD Czech.
Společnost TÜV SÜD vyvinula standard pro určování dojezdové vzdálenosti elektricky
poháněných vozidel. Specializovaný motoristický časopis auto motor und sport poprvé ve velkém srovnávacím testu elektromobilů použil TÜV SÜD E-Car Standard, vytvořený na základě zkušebního cyklu pro elektromobily TÜV SÜD E-Car Cycle (TSECC). Tento standard také zahrnuje měření dojezdové vzdálenosti za ztížených podmínek, tj. za nízkých teplot se zapnutými přídavnými spotřebiči, jako např. topení.
Na základě těchto cílů vyvinuli odborníci z TÜV SÜD cyklus pro elektromobily TÜV SÜD E-Car Cycle, který je založen na předpokladu průměrné rychlosti 60 km/h, 60 minut jízdy a vzdálenosti 60 kilometrů. Sestává se z okresky, silnice první třídy, dálnice a městského provozu.
Pro provedení testu tým nejprve digitalizoval zkušební trasy s potřebným zkušebním rychlostním profilem a implementoval je za přesně opakovatelných podmínek na válcové zkušebně.
Srovnávací test provedený motoristickým časopisem auto motor und sport na základě zkušebního standardu TÜV SÜD pro určování dojezdové vzdálenosti přinesl dramatické výsledky.
Za příklad posloužilo Mitsubishi i-MIEV. Zatímco dojezdová vzdálenost tohoto japonského elektromobilu určená v souladu se zákonem stanoveným testovacím cyklem definovaným v ECE-R101 při 23°C a bez další spotřeby energie dosahovala 133 kilometrů, na základě TSECC je to pouze 113 kilometrů (provedeno také při 23°C, ale při vyšší rychlosti). Při teplotě -7°C a spuštění dalších spotřebičů energie klesla dojezdová vzdálenost na skromných 64 kilometrů.
Podle testovacích cyklů provedených v souladu s TÜV SÜD E-Car Standard je průměrná dojezdová vzdálenost elektromobilu Mitsubishi 110 kilometrů.
Průměrná dojezdová vzdálenost má však pro řidiče omezenou informativní hodnotu. TSECC potvrdila, že nízká teplota a spuštění přídavných spotřebičů energie má na dojezdovou vzdálenost dnešních elektromobilů enormní vliv. S ohledem na vybudování důvěry spotřebitelů považujeme za důležité v této rané fázi elektromobility informovat motoristy co nejpřesněji o dojezdové vzdálenosti elektromobilů za nepochybně neideálních, ale velmi realistických podmínek, zdůrazňuje Oleg Spružina.