Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TÜV SÜD vyvinul nový standard pro určování dojezdu elektromobilů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Podle společnosti TÜV SÜD nejsou obvykle uváděné hodnoty pro dojezdovou vzdálenost elektromobilů adekvátní a proto vyvinula vlastní nový standard pro jejich určování.

V reprezentativním průzkumu TÜV SÜD představeném na AMI 2009 36 % respondentů uvedlo, že nákup elektromobilu budou zvažovat pouze, pokud by byla zaručena dojezdová vzdálenost 300 km. Kratší dojezdovou vzdálenost, než mají srovnatelná auta se spalovacím motorem nebylo ochotno přijmout 23 %.

Vzhledem k aktuálnímu stavu vývoje bateriových systémů se dosažení dojezdové vzdálenosti podobné automobilům s benzínovými a naftovými motory v blízké budoucnosti jeví jako nereálné. Podle výrobců je dojezdová vzdálenost všech elektromobilů, které se v současnosti prodávají, zhruba 140 kilometrů.

Vzhledem k těmto relativně krátkým deklarovaným dojezdům je velice důležité dát motoristům spolehlivé informace o tom, jak daleko se ve svých elektromobilech skutečně dostanou. Navíc by se dojezd měl měřit nejen za slunečného počasí při teplotách 23°C, ale také v zimě, zdůrazňuje Oleg Spružina, generální ředitel TÜV SÜD Czech.

Společnost TÜV SÜD vyvinula standard pro určování dojezdové vzdálenosti elektricky

poháněných vozidel. Specializovaný motoristický časopis auto motor und sport poprvé ve velkém srovnávacím testu elektromobilů použil TÜV SÜD E-Car Standard, vytvořený na základě zkušebního cyklu pro elektromobily TÜV SÜD E-Car Cycle (TSECC). Tento standard také zahrnuje měření dojezdové vzdálenosti za ztížených podmínek, tj. za nízkých teplot se zapnutými přídavnými spotřebiči, jako např. topení.

Na základě těchto cílů vyvinuli odborníci z TÜV SÜD cyklus pro elektromobily TÜV SÜD E-Car Cycle, který je založen na předpokladu průměrné rychlosti 60 km/h, 60 minut jízdy a vzdálenosti 60 kilometrů. Sestává se z okresky, silnice první třídy, dálnice a městského provozu.

Pro provedení testu tým nejprve digitalizoval zkušební trasy s potřebným zkušebním rychlostním profilem a implementoval je za přesně opakovatelných podmínek na válcové zkušebně.

Srovnávací test provedený motoristickým časopisem auto motor und sport na základě zkušebního standardu TÜV SÜD pro určování dojezdové vzdálenosti přinesl dramatické výsledky.

Za příklad posloužilo Mitsubishi i-MIEV. Zatímco dojezdová vzdálenost tohoto japonského elektromobilu určená v souladu se zákonem stanoveným testovacím cyklem definovaným v ECE-R101 při 23°C a bez další spotřeby energie dosahovala 133 kilometrů, na základě TSECC je to pouze 113 kilometrů (provedeno také při 23°C, ale při vyšší rychlosti). Při teplotě -7°C a spuštění dalších spotřebičů energie klesla dojezdová vzdálenost na skromných 64 kilometrů.

Podle testovacích cyklů provedených v souladu s TÜV SÜD E-Car Standard je průměrná dojezdová vzdálenost elektromobilu Mitsubishi 110 kilometrů.

Průměrná dojezdová vzdálenost má však pro řidiče omezenou informativní hodnotu. TSECC potvrdila, že nízká teplota a spuštění přídavných spotřebičů energie má na dojezdovou vzdálenost dnešních elektromobilů enormní vliv. S ohledem na vybudování důvěry spotřebitelů považujeme za důležité v této rané fázi elektromobility informovat motoristy co nejpřesněji o dojezdové vzdálenosti elektromobilů za nepochybně neideálních, ale velmi realistických podmínek, zdůrazňuje Oleg Spružina.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
26. 12. 2010 19:27
Re: a je to venku
ja tam vidim v článku toto: Při teplotě -7°C a spuštění dalších spotřebičů energie klesla dojezdová vzdálenost na skromných 64 kilometrů. ... Tedy oněch 110 je opět průměr... ale jak píše ManinBlack, tak při -15 by se možná do té Prahy opravdu ani nedostal... A o to tu jde.
I jak tu někdo píše, že i klasicky motor žere v zimě víc. Ano, ale nesežere mi celou nádrž na 60 km. To by mi muselo brat pres 66l/100km. (bral jsem cca 40l nadrž) A to tam neteče ani na jedničku... To je to spravne srovnani totiž
(i těch 110km by znamenalo stalou spotřebu pres 36l/100km)
Avatar - Blue Sun
22. 12. 2010 19:03
Re: a je to venku
Tak si pár let počkáš, než přijdou elektromobily s dojezdem, který ti bude vyhovovat. Nikdo ti je zatím nenutí ;-)
Avatar - gld
22. 12. 2010 16:48
Re: a je to venku
Súhlas, len pripomeniem že tých 110 km bolo zo zapnutými spotrebičmi a v zime..takže výrazne nižší ten dojazd už nebude..možno pri -20 ale toľko býva týždeň do roka
Avatar - ManInBlack
22. 12. 2010 15:07
Re: a je to venku
Jo, ale když to např. já mám do Prahy nějakých 50km, tak při dnešní nedostatečný infrastruktuře abych v tomhle počasí tam radši jel autobusem. A kdyby teplota byla výše zmíněných -15°C a já si zapnul vyhřívání sedačky, tak asi budu rád, když po tý dálnici dojedu alespoň tam. Elektromobily vidím jako "druhá" auta do rodin na nákupy apod., nebo pro někoho, kdo opravdu nejezdí dlouhý tratě. V současnosti ideální "kompromis" motor vs. baterky v autě pro normální využití je asi přístup GM s Voltem/Amperou.
Avatar - gld
22. 12. 2010 14:28
Re: a je to venku
To máš tak, aj spaľovací motor má v zime vyššiu spotrebu..elektromobil zase kratší dojazd....stále, niečo cez 100 km na skákanie po meste alebo dochádzanie do roboty stačí