TVR T350 - Hodně muziky za málo peněz

TVR T350 - Hodně muziky za málo peněz

 
 

Britská firma TVR má pověst výrobce velmi rychlých sportovních vozů klasické koncepce s dvoumístnou otevřenou karosérií. Pro potřeby závodního nasazení však vůz bez střechy není právě ideální a tak představila model T350.

Jen málo firem v oboru výroby sportovních vozů se může těšit takové pověsti jako právě TVR. Jsou sice značky mnohem zvučnějších jmen, ale ty pracují na základě zcela jiné filozofie. TVR dbá v první řadě na tradici, do které pozvolna zapracovává prvky špičkové technologie. Jak vidno tento postup se jí vyplácí a obliba jejich vozů rok od roku roste, přestože okruh zákazníků je velmi specifický. Právě hlas zákazníků byl prvním popudem pro vývoj nového modelu T350. Jelikož vozy TVR mají nadprůměrné dynamické vlastnosti a podprůměrnou cenu, jsou v Británii oblíbeným náčiním soukromých závodníků v místním mistrovství vozů GT. Tady se ale projevila slabina otevřených vozů, které ztrácejí v nedokonalé aerodynamice. V nabídce sice je kupé Tuscan, ale to se vyrábí pouze v omezených počtech a tak se hledalo řešení, jak uspokojit poptávku po větším množství uzavřených vozů. Volba padla automaticky na úpravu základního modelu Tamora, který tvoří hlavní podíl výroby.

Jelikož Tamora disponuje potřebnými základními technickými a dynamickými vlastnostmi byla pozornost věnována zejména stránce aerodynamiky a tvarové úpravě stávajících částí. Práce se ale neomezily na pouhé "naroubování" pevné střechy, ale aerodynamika byla řešena jako komplexní celek, neboť samotná střecha problém neřeší. Výsledkem je hladká příď bez vstupního otvoru pro chladící vzduch k chladiči motoru, ale pouze s přívody vzduchu k brzdám, které částečně zásobují chladícím vzduchem také chladič. Změněn byl tvar světlometů, které jsou nyní pod společným krytem se směrovkami. O dostatečné chlazení motoru se starají výstupy na ostré zadní hraně předních blatníků, které pracují s podtlakovým odsáváním horkého vzduchu z motoru a nezhoršují tak aerodynamiku. Pečlivě byla tvarována splývající záď, která v kombinaci s výraznou odtokovou hranou značně eliminuje vztlakové síly na zadní poháněné nápravě. Na přítlaku zadní nápravy se významnou měrou podílí také difuzor pod tlumičem výfuku na zádi. Vzhledem k velkému výkonovému potenciálu všech vozů TVR, je tradičně věnována pozornost originálnímu ztvárnění zádě, která bývá nejčastěji spatřenou částí těchto vozů v provozu. Zaujmou zadní svítilny ve tvaru převrácených L, které vzdáleně připomínají tutéž partii na kupé Maserati, a množství otvorů na krytu tlumiče výfuku, kterými odchází přehřátý vzduch z této části vozu. O úspěšnosti tvarového řešení vozu se výrobce přesvědčil hned v první den představení na autosalónu v Birminghamu, kdy během několika hodin obdržel více než 100 závazných objednávek. V nabídce je nejen verze kupé (T350C), ale také verze Targa (T350T), která nabízí možnost demontáže dvou pevných dílů střechy.

Podívejme se také na technickou stránku vozu. Základem všech vozů TVR a tedy i T350, je prostorový rám svařený z bezešvých trubek. V jeho přední části je za přední nápravou uložen motor s převodovkou. Přestože firma TVR nepatří mezi velké, v 90. letech dokázala vyvinout vlastní motor, který podle tradic britského automobilového průmyslu, disponuje šesti válci v jedné řadě. Tento motor má několik specifikací, jak objemových, tak výkonnostních, ale v každém případě disponuje nejmodernějšími technologiemi jako je celohliníková konstrukce, čtyřventilový rozvod se dvěmi vačkovými hřídeli v hlavě, elektronické řízení vstřiku a zapalování, samostatnou škrtící klapkou pro každý válec a v neposlední řadě také dvěmi katalyzátory. V modelu T350 je použita nejmenší varianta o objemu 3605 ccm, který disponuje výkonem 261 kW (350 k) při 7200 ot/min a točivým momentem 393 Nm při 5500 ot/min. Výkon je přenášen přes dvoukotoučovou, hydraulicky ovládanou, spojku na pětistupňovou, ručně řazenou, převodovku a odtud na zadní nápravu s diferenciálem s omezenou svorností. Zavěšení všech kol je svěřeno lichoběžníkovým závěsům a odpružení mají na starosti vinuté pružiny s plynovými tlumiči. O zastavení vozu se starají relativně malé kotoučové brzdy. Kotouče jsou duté a příčně vrtané a mají průměr 304 mm vpředu a 282 mm vzadu. Přední jsou svírány čtyřpístkovými třmeny z lehké slitiny a zadní si vystačí s jedním pístkem. Dimenzování brzd se zdá poněkud horší, ale pohlédneme-li na pohotovostní hmotnost vozu, která je 1000 kg, rázem je jasné, že větších není třeba. Brzdy se ukazují přes 18palcová kola z hliníkové slitiny, která mají sedmi paprskový design TVR. Obuta jsou na všech kolech do pneumatik 225/35 ZR 18.

Interiér zůstal zachován z původního modelu Tamora a nabízí tedy klasické analogové přístroje pro zobrazování rychlosti a otáček motoru, které jsou ve spodní části kombinovány s multifunkčním displejem. Ten poskytuje informace o teplotě motoru a oleje, vnější teplotě, napětí akumulátoru a minimální a maximální rychlosti či spotřebě. Ve sportovním příslušenství jsou také stopky. Celkově je interiér vyveden jednoduše, ve sportovním duchu, čalouněný kombinací kůže a semiše. Tříramenný volant je seřiditelný ve dvou osách a jeho ovládání napomáhá elektrický posilovač. Díky absenci skládací střechy je k dispozici také velice slušný a dobře přístupný zavazadlový prostor.

Co říci na závěr? Ještě jsme opomněli dynamické parametry, které jsou v článku několikrát opěvovány. Tak tedy zrychlení z 0-100 km/h zvládne za špičkových 4,4 sekundy, rychlostí 160 km/h uhání za 9,5 sekundy a maximální rychlost je přes 280 km/h. Cena základního modelu T350C byla stanovena na 37.500 liber, což je cca 1,8 mil. korun. Za takové výkony cena vskutku lidová...

Technické údaje
Motorřadový šestiválec
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)3605
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/ot)261/7200
Max. točivý moment (Nm/ot)393/5500
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 280
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,4
Zrychlení 0-160 km/h (s)9,5
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3925
Šířka (mm)1715
Výška (mm)1200
Rozvor (mm)2361
Pohotovostní hmotnost (kg)1000
Rozměr pneu225/35 ZR18
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Design Maserati Pneu

 

Tapety








Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Šejkové se shodli na zdražení ropy. OPEC kvůli tomu sníží její produkci

Šejkové se shodli na zdražení ropy. OPEC kvůli tomu…

Členové Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) se dohodli na snížení těžby ropy na 32,5 milionu až 33 milionů…

Studujete a chcete půjčku? Pozor, abyste se nezadlužili jako Monika

Studujete a chcete půjčku? Pozor, abyste se…

Češi si začínají půjčovat peníze už jako náctiletí a kvůli nepravidelným příjmům často upadají do dluhů.…

 

iSport.cz

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i vtípek s autobusem

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i…

Co se to dělo? Středeční zápasy Ligy mistrů byly skutečně bláznivé! Tak například v utkání Celtiku s…

Arsenal porazil Basilej 2:0, Atlético zdolalo Bayern. Celtic – City 3:3

Arsenal porazil Basilej 2:0, Atlético zdolalo…

Brankář Basileje Tomáš Vaclík dělal, co mohl, vytáhl několik výborných zákroků. Na body z půdy Arsenalu to ale…

 

Reflex.cz

Petr Štěpánek: Je jedno, kdo zabil lidi v letadle nad Ukrajinou!

Petr Štěpánek: Je jedno, kdo zabil lidi v letadle…

Svět protiimigračního hmyzu vydal další perlu. Kandidát za Alternativu pro Českou republiku sdělil světu, že je…

Paříž a její okolí chtějí řešit dopravní zácpy velmi originálně – pomocí lanovek

Paříž a její okolí chtějí řešit dopravní zácpy velmi…

Velké dopravní problémy sužují prakticky všechna města světa. Řeší se různě, ale v metropoli Francie a jejím…