reklama


TVR T350 - Hodně muziky za málo peněz

TVR T350 - Hodně muziky za málo peněz

 
 

Britská firma TVR má pověst výrobce velmi rychlých sportovních vozů klasické koncepce s dvoumístnou otevřenou karosérií. Pro potřeby závodního nasazení však vůz bez střechy není právě ideální a tak představila model T350.

Jen málo firem v oboru výroby sportovních vozů se může těšit takové pověsti jako právě TVR. Jsou sice značky mnohem zvučnějších jmen, ale ty pracují na základě zcela jiné filozofie. TVR dbá v první řadě na tradici, do které pozvolna zapracovává prvky špičkové technologie. Jak vidno tento postup se jí vyplácí a obliba jejich vozů rok od roku roste, přestože okruh zákazníků je velmi specifický. Právě hlas zákazníků byl prvním popudem pro vývoj nového modelu T350. Jelikož vozy TVR mají nadprůměrné dynamické vlastnosti a podprůměrnou cenu, jsou v Británii oblíbeným náčiním soukromých závodníků v místním mistrovství vozů GT. Tady se ale projevila slabina otevřených vozů, které ztrácejí v nedokonalé aerodynamice. V nabídce sice je kupé Tuscan, ale to se vyrábí pouze v omezených počtech a tak se hledalo řešení, jak uspokojit poptávku po větším množství uzavřených vozů. Volba padla automaticky na úpravu základního modelu Tamora, který tvoří hlavní podíl výroby.

Jelikož Tamora disponuje potřebnými základními technickými a dynamickými vlastnostmi byla pozornost věnována zejména stránce aerodynamiky a tvarové úpravě stávajících částí. Práce se ale neomezily na pouhé "naroubování" pevné střechy, ale aerodynamika byla řešena jako komplexní celek, neboť samotná střecha problém neřeší. Výsledkem je hladká příď bez vstupního otvoru pro chladící vzduch k chladiči motoru, ale pouze s přívody vzduchu k brzdám, které částečně zásobují chladícím vzduchem také chladič. Změněn byl tvar světlometů, které jsou nyní pod společným krytem se směrovkami. O dostatečné chlazení motoru se starají výstupy na ostré zadní hraně předních blatníků, které pracují s podtlakovým odsáváním horkého vzduchu z motoru a nezhoršují tak aerodynamiku. Pečlivě byla tvarována splývající záď, která v kombinaci s výraznou odtokovou hranou značně eliminuje vztlakové síly na zadní poháněné nápravě. Na přítlaku zadní nápravy se významnou měrou podílí také difuzor pod tlumičem výfuku na zádi. Vzhledem k velkému výkonovému potenciálu všech vozů TVR, je tradičně věnována pozornost originálnímu ztvárnění zádě, která bývá nejčastěji spatřenou částí těchto vozů v provozu. Zaujmou zadní svítilny ve tvaru převrácených L, které vzdáleně připomínají tutéž partii na kupé Maserati, a množství otvorů na krytu tlumiče výfuku, kterými odchází přehřátý vzduch z této části vozu. O úspěšnosti tvarového řešení vozu se výrobce přesvědčil hned v první den představení na autosalónu v Birminghamu, kdy během několika hodin obdržel více než 100 závazných objednávek. V nabídce je nejen verze kupé (T350C), ale také verze Targa (T350T), která nabízí možnost demontáže dvou pevných dílů střechy.

Podívejme se také na technickou stránku vozu. Základem všech vozů TVR a tedy i T350, je prostorový rám svařený z bezešvých trubek. V jeho přední části je za přední nápravou uložen motor s převodovkou. Přestože firma TVR nepatří mezi velké, v 90. letech dokázala vyvinout vlastní motor, který podle tradic britského automobilového průmyslu, disponuje šesti válci v jedné řadě. Tento motor má několik specifikací, jak objemových, tak výkonnostních, ale v každém případě disponuje nejmodernějšími technologiemi jako je celohliníková konstrukce, čtyřventilový rozvod se dvěmi vačkovými hřídeli v hlavě, elektronické řízení vstřiku a zapalování, samostatnou škrtící klapkou pro každý válec a v neposlední řadě také dvěmi katalyzátory. V modelu T350 je použita nejmenší varianta o objemu 3605 ccm, který disponuje výkonem 261 kW (350 k) při 7200 ot/min a točivým momentem 393 Nm při 5500 ot/min. Výkon je přenášen přes dvoukotoučovou, hydraulicky ovládanou, spojku na pětistupňovou, ručně řazenou, převodovku a odtud na zadní nápravu s diferenciálem s omezenou svorností. Zavěšení všech kol je svěřeno lichoběžníkovým závěsům a odpružení mají na starosti vinuté pružiny s plynovými tlumiči. O zastavení vozu se starají relativně malé kotoučové brzdy. Kotouče jsou duté a příčně vrtané a mají průměr 304 mm vpředu a 282 mm vzadu. Přední jsou svírány čtyřpístkovými třmeny z lehké slitiny a zadní si vystačí s jedním pístkem. Dimenzování brzd se zdá poněkud horší, ale pohlédneme-li na pohotovostní hmotnost vozu, která je 1000 kg, rázem je jasné, že větších není třeba. Brzdy se ukazují přes 18palcová kola z hliníkové slitiny, která mají sedmi paprskový design TVR. Obuta jsou na všech kolech do pneumatik 225/35 ZR 18.

Interiér zůstal zachován z původního modelu Tamora a nabízí tedy klasické analogové přístroje pro zobrazování rychlosti a otáček motoru, které jsou ve spodní části kombinovány s multifunkčním displejem. Ten poskytuje informace o teplotě motoru a oleje, vnější teplotě, napětí akumulátoru a minimální a maximální rychlosti či spotřebě. Ve sportovním příslušenství jsou také stopky. Celkově je interiér vyveden jednoduše, ve sportovním duchu, čalouněný kombinací kůže a semiše. Tříramenný volant je seřiditelný ve dvou osách a jeho ovládání napomáhá elektrický posilovač. Díky absenci skládací střechy je k dispozici také velice slušný a dobře přístupný zavazadlový prostor.

Co říci na závěr? Ještě jsme opomněli dynamické parametry, které jsou v článku několikrát opěvovány. Tak tedy zrychlení z 0-100 km/h zvládne za špičkových 4,4 sekundy, rychlostí 160 km/h uhání za 9,5 sekundy a maximální rychlost je přes 280 km/h. Cena základního modelu T350C byla stanovena na 37.500 liber, což je cca 1,8 mil. korun. Za takové výkony cena vskutku lidová...

Technické údaje
Motorřadový šestiválec
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)3605
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/ot)261/7200
Max. točivý moment (Nm/ot)393/5500
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 280
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,4
Zrychlení 0-160 km/h (s)9,5
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3925
Šířka (mm)1715
Výška (mm)1200
Rozvor (mm)2361
Pohotovostní hmotnost (kg)1000
Rozměr pneu225/35 ZR18
Spolupracujeme s TipCars.com
Agrofert buduje v Německu pekárnu za 8,5 miliardy korun Agrofert buduje v Německu pekárnu za 8,5 miliardy korun

Chemický a potravinářský koncern Agrofert buduje v…

České spořitelně loni stoupl zisk na 15,5 miliardy České spořitelně loni stoupl zisk na 15,5 miliardy

České spořitelně loni vzrostl čistý zisk meziročně o 8,1…

Ropy je přebytek, cena může spadnout až na 30 dolarů za barel Ropy je přebytek, cena může spadnout až na 30 dolarů za barel

Ropný trh čekají další trable. Šéfové a analytici…

Zápisník Jana Stuchlíka: Snad nás nesežerou Zápisník Jana Stuchlíka: Snad nás nesežerou

ČEZ začal půjčovat baterky k solárním elektrárnám. Ať si…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Auta v ceně do tří tisíc chtějí objet republiku. Byli jsme na startu Auta v ceně do tří tisíc chtějí objet republiku. Byli jsme na startu

Velké zážitky za minimální náklady - to je smysl expedice…

Mercedes chce konkurovat pick-upům v USA. Začne s třídou X Mercedes chce konkurovat pick-upům v USA. Začne s třídou X

Německá automobilka uvažuje o nasazení svého nového…

 






 
Zapalovací svíčky: Co všechno musí vydržet? A čím se liší teplá a studená svíčka?

Zapalovací svíčky: Co všechno musí vydržet? A čím se liší teplá a studená svíčka?

Dnes 08:00

Bez zapalovací svíčky by současný zážehový motor neběžel. Poměrně nenápadná součástka navíc musí odolávat značným teplotám a tlakům.




Blesk.cz

Řešíte dědictví a děsí vás „úřadování“? Takhle vyřešíte elektřinu i plyn

Řešíte dědictví a děsí vás „úřadování“? Takhle…

Stěhujete se, prodáváte dům nebo jste zdědili nemovitost a čeká vás přepis či odhláška odběrného místa elektřiny…

Origami pro začátečníky: Liška, kterou zvládnou i děti

Origami pro začátečníky: Liška, kterou zvládnou i děti

Liška je v Japonsku symbol úspěchu v podnikání. Vy ji můžete použít jako hezkou dekoraci do bytu, nebo si jen…

 

iSport.cz

New Jersey v krizi, Kučerov z Tampy má hattrick a Češi plusové body

New Jersey v krizi, Kučerov z Tampy má hattrick a…

SOUHRN | Hokejisté New Jersey ztratili v pondělním utkání NHL s Montrealem dvoubrankový náskok, prohráli 3:4 v…

SESTŘIHY: Leicester senzačně skolil Liverpool, Kane táhl Tottenham

SESTŘIHY: Leicester senzačně skolil Liverpool, Kane…

Jak málo stačilo… Fotbalisté Leicesteru po odvolání kouče Claudia Ranieriho přepnuli v dohrávce 26. kola…

 

Reflex.cz

Jsme si v Česku před úřady rovni, nebo jsou senátoři rovnější?

Jsme si v Česku před úřady rovni, nebo jsou senátoři…

M. T. Cicero kdysi trefně napsal: Podstatou rovnosti je spravedlnost. Na co mu o několik set let později…

Amazon prodává antisemitské knihy zpochybňující holocaust. Na výzvy, ať toho nechá, nereaguje

Amazon prodává antisemitské knihy zpochybňující…

Jad vašem, památník obětí holocaustu v izraelském Jeruzalémě, vyzval společnost Amazon, aby přestala šířit…

 
 
reklama