TVR T350 - Hodně muziky za málo peněz

TVR T350 - Hodně muziky za málo peněz

 
 

Britská firma TVR má pověst výrobce velmi rychlých sportovních vozů klasické koncepce s dvoumístnou otevřenou karosérií. Pro potřeby závodního nasazení však vůz bez střechy není právě ideální a tak představila model T350.

Jen málo firem v oboru výroby sportovních vozů se může těšit takové pověsti jako právě TVR. Jsou sice značky mnohem zvučnějších jmen, ale ty pracují na základě zcela jiné filozofie. TVR dbá v první řadě na tradici, do které pozvolna zapracovává prvky špičkové technologie. Jak vidno tento postup se jí vyplácí a obliba jejich vozů rok od roku roste, přestože okruh zákazníků je velmi specifický. Právě hlas zákazníků byl prvním popudem pro vývoj nového modelu T350. Jelikož vozy TVR mají nadprůměrné dynamické vlastnosti a podprůměrnou cenu, jsou v Británii oblíbeným náčiním soukromých závodníků v místním mistrovství vozů GT. Tady se ale projevila slabina otevřených vozů, které ztrácejí v nedokonalé aerodynamice. V nabídce sice je kupé Tuscan, ale to se vyrábí pouze v omezených počtech a tak se hledalo řešení, jak uspokojit poptávku po větším množství uzavřených vozů. Volba padla automaticky na úpravu základního modelu Tamora, který tvoří hlavní podíl výroby.

Jelikož Tamora disponuje potřebnými základními technickými a dynamickými vlastnostmi byla pozornost věnována zejména stránce aerodynamiky a tvarové úpravě stávajících částí. Práce se ale neomezily na pouhé "naroubování" pevné střechy, ale aerodynamika byla řešena jako komplexní celek, neboť samotná střecha problém neřeší. Výsledkem je hladká příď bez vstupního otvoru pro chladící vzduch k chladiči motoru, ale pouze s přívody vzduchu k brzdám, které částečně zásobují chladícím vzduchem také chladič. Změněn byl tvar světlometů, které jsou nyní pod společným krytem se směrovkami. O dostatečné chlazení motoru se starají výstupy na ostré zadní hraně předních blatníků, které pracují s podtlakovým odsáváním horkého vzduchu z motoru a nezhoršují tak aerodynamiku. Pečlivě byla tvarována splývající záď, která v kombinaci s výraznou odtokovou hranou značně eliminuje vztlakové síly na zadní poháněné nápravě. Na přítlaku zadní nápravy se významnou měrou podílí také difuzor pod tlumičem výfuku na zádi. Vzhledem k velkému výkonovému potenciálu všech vozů TVR, je tradičně věnována pozornost originálnímu ztvárnění zádě, která bývá nejčastěji spatřenou částí těchto vozů v provozu. Zaujmou zadní svítilny ve tvaru převrácených L, které vzdáleně připomínají tutéž partii na kupé Maserati, a množství otvorů na krytu tlumiče výfuku, kterými odchází přehřátý vzduch z této části vozu. O úspěšnosti tvarového řešení vozu se výrobce přesvědčil hned v první den představení na autosalónu v Birminghamu, kdy během několika hodin obdržel více než 100 závazných objednávek. V nabídce je nejen verze kupé (T350C), ale také verze Targa (T350T), která nabízí možnost demontáže dvou pevných dílů střechy.

Podívejme se také na technickou stránku vozu. Základem všech vozů TVR a tedy i T350, je prostorový rám svařený z bezešvých trubek. V jeho přední části je za přední nápravou uložen motor s převodovkou. Přestože firma TVR nepatří mezi velké, v 90. letech dokázala vyvinout vlastní motor, který podle tradic britského automobilového průmyslu, disponuje šesti válci v jedné řadě. Tento motor má několik specifikací, jak objemových, tak výkonnostních, ale v každém případě disponuje nejmodernějšími technologiemi jako je celohliníková konstrukce, čtyřventilový rozvod se dvěmi vačkovými hřídeli v hlavě, elektronické řízení vstřiku a zapalování, samostatnou škrtící klapkou pro každý válec a v neposlední řadě také dvěmi katalyzátory. V modelu T350 je použita nejmenší varianta o objemu 3605 ccm, který disponuje výkonem 261 kW (350 k) při 7200 ot/min a točivým momentem 393 Nm při 5500 ot/min. Výkon je přenášen přes dvoukotoučovou, hydraulicky ovládanou, spojku na pětistupňovou, ručně řazenou, převodovku a odtud na zadní nápravu s diferenciálem s omezenou svorností. Zavěšení všech kol je svěřeno lichoběžníkovým závěsům a odpružení mají na starosti vinuté pružiny s plynovými tlumiči. O zastavení vozu se starají relativně malé kotoučové brzdy. Kotouče jsou duté a příčně vrtané a mají průměr 304 mm vpředu a 282 mm vzadu. Přední jsou svírány čtyřpístkovými třmeny z lehké slitiny a zadní si vystačí s jedním pístkem. Dimenzování brzd se zdá poněkud horší, ale pohlédneme-li na pohotovostní hmotnost vozu, která je 1000 kg, rázem je jasné, že větších není třeba. Brzdy se ukazují přes 18palcová kola z hliníkové slitiny, která mají sedmi paprskový design TVR. Obuta jsou na všech kolech do pneumatik 225/35 ZR 18.

Interiér zůstal zachován z původního modelu Tamora a nabízí tedy klasické analogové přístroje pro zobrazování rychlosti a otáček motoru, které jsou ve spodní části kombinovány s multifunkčním displejem. Ten poskytuje informace o teplotě motoru a oleje, vnější teplotě, napětí akumulátoru a minimální a maximální rychlosti či spotřebě. Ve sportovním příslušenství jsou také stopky. Celkově je interiér vyveden jednoduše, ve sportovním duchu, čalouněný kombinací kůže a semiše. Tříramenný volant je seřiditelný ve dvou osách a jeho ovládání napomáhá elektrický posilovač. Díky absenci skládací střechy je k dispozici také velice slušný a dobře přístupný zavazadlový prostor.

Co říci na závěr? Ještě jsme opomněli dynamické parametry, které jsou v článku několikrát opěvovány. Tak tedy zrychlení z 0-100 km/h zvládne za špičkových 4,4 sekundy, rychlostí 160 km/h uhání za 9,5 sekundy a maximální rychlost je přes 280 km/h. Cena základního modelu T350C byla stanovena na 37.500 liber, což je cca 1,8 mil. korun. Za takové výkony cena vskutku lidová...

Technické údaje
Motorřadový šestiválec
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)3605
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/ot)261/7200
Max. točivý moment (Nm/ot)393/5500
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 280
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,4
Zrychlení 0-160 km/h (s)9,5
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3925
Šířka (mm)1715
Výška (mm)1200
Rozvor (mm)2361
Pohotovostní hmotnost (kg)1000
Rozměr pneu225/35 ZR18
Spolupracujeme s TipCars.com
Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie

Kandidátka krajně pravicové Národní fronty Marine Le…

Kandidát socialistů hovoří o historickém trestu pro svou stranu. Vyzývá k podpoře Macrona Kandidát socialistů hovoří o historickém trestu pro svou stranu. Vyzývá k podpoře Macrona

Kandidát tradiční francouzské Socialistické strany Benoit…

Macron těsně vítězí nad Le Penovou, ukazují první odhady výsledků francouzských voleb Macron těsně vítězí nad Le Penovou, ukazují první odhady výsledků francouzských voleb

V první kole francouzských prezidentských voleb zvítězil…

 

Štítky Design Maserati Pneu

 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 






 
Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Včera

Pohon předních kol a motor vpředu je dnes nejrozšířenější u osobních aut. Jaké má výhody a nevýhody? A proč mají automobiloví nadšenci tak rádi klasickou koncepci pohonu?




Blesk.cz

Chlapeček 7 hodin umíral v autě, otec si mezitím povídal na seznámkách s patnáctkami

Chlapeček 7 hodin umíral v autě, otec si mezitím…

Milující otec, který udělal osudovou chybu a zapomněl syna odvézt do jeslí, nebo monstrum, co chladnokrevně…

Objevte srdce Egypta! Co najdete na Hurghadě

Objevte srdce Egypta! Co najdete na Hurghadě

Kompletně vybavené největší egyptské letovisko s více než 160 hotely a 20 km dlouhým písečným pobřežím táhnoucím…

 

iSport.cz

VIDEO: Real - Barcelona 2:3. Messi rozhodl El Clásico v posledních vteřinách

VIDEO: Real - Barcelona 2:3. Messi rozhodl El…

Neuvěřitelné! Strhující duel přineslo očekávané El Clásico, Barcelona nakonec na půdě Realu Madrid vyhrála 3:2.…

Smutná zpráva z Turecka. Explzeňský obránce Rajtoral spáchal sebevraždu

Smutná zpráva z Turecka. Explzeňský obránce Rajtoral…

Fotbalový svět zasáhla tragická událost. František Rajtoral spáchal sebevraždu. Bývalý český reprezentant a hráč…

 

Reflex.cz

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb. Online komentuje politolog Petr Sokol

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb.…

Ve Francii začalo dnes první kolo prezidentských voleb, ve kterém 47 milionů voličů rozhodne o tom, kteří dva z…

Roy Orbison dal světu slavný hit k filmu Pretty Woman, v osobním životě čelil řadě tragédií

Roy Orbison dal světu slavný hit k filmu Pretty…

California Blue, You Got It, I Drove All Night, Only The Lonely a především Oh, Pretty Women. To jsou jména…