Klasických sportovních vozů je dnes již jako máku. Nalézt v dnešní době plné skořepin z uhlíkových kompozitů automobil s "klasickým" trubkovým rámem a motorem vpředu je úkol hodný slavného Sherlocka Holmese.

Klasických sportovních vozů je dnes již jako máku. Nalézt v dnešní době plné skořepin z uhlíkových kompozitů automobil s "klasickým" trubkovým rámem a motorem vpředu je úkol hodný slavného Sherlocka Holmese.

Jedním z největších výrobců těchto ryzích sportovních vozů je firma TVR z britského Blackpoolu. Její historie sahá až do roku 1947 (stejně jako Ferrari), kdy Trevor Wilkinson postavil svůj první speciál ještě na trubkovém rámu Alvis Firebird. První TVR s vlastním podvozkem a motorem Ford vyjelo v roce 1949. Celou historií firmy se táhne jednotná konstrukční linie vozů - lehký páteřový trubkový rám osazený silným motorem V8. Nejdříve to byly motory Ford, od roku 1982, kdy firmu převzal současný majitel Peter Wheeler, potom Rover. Tyto motory také TVR používá dodnes v modelu Cerbera, nicméně pro námi představovaný model Tuscan S již používá vlastní řadový šestiválcový motor.

Vývoj modelu Tuscan probíhal od začátku podle zcela jasného scénáře. Postavit sportovní, velice lehký (do 1000 kg) automobil, snadno použitelný v běžném provozu, poháněný tradičním britským motorem. Nutno podotknout, že až na tu hmotnost (Tuscan váží 1100 kg) se veškeré cíle podařilo splnit. Co se motoru týče, tak při pohledu do historie je nadmíru jasné, že se muselo jednat o řadový šestiválec, který proslavil značky Jaguar i Aston Martin. Paradoxem je, že obě tyto značky již toto uspořádání opustily a přešly na motory V8.

Základem automobilu je osvědčený, mnoha haváriemi na závodních drahách prověřený, tuhý páteřový rám z bezešvých trubek. V něm je vpředu podélně za přední nápravou umístěn čtyřlitrový řadový šestiválec. Při jeho konstrukci byl hlavní důraz kladen na nízkou hmotnost, malé rozměry a především na naladění ideální výkonové křivky podobající se osvědčenému motoru V8. Toto se ovšem nedalo dosáhnout, protože šestiválec nedokáže vyvinout takovou sílu v nejnižších otáčkách. Šéfkonstruktér motoru John Ravenscroft se tedy rozhodl nejnižší otáčky (pod 3000 ot/min) poněkud vynechat a soustředil svou pozornost na oblast středních a vysokých otáček. V této oblasti se mu podařilo vyladit motor do hodnot, které jasně předčily osvědčený V8 a navíc dosahuje o více než 1000 ot/min vyšších otáček. Výkon motoru se podařilo vyhnat na hodnotu 287 kW (390 koní) při 7000 ot/min a točivý moment na 420 Nm při 5250.

Karoserie vozu, vyrobená z kompozitu, je dvoumístná s výrazně dlouhou kapotou, která má zajímavou konstrukci. Motor je zakryt krytem pevně přišroubovaným k rámu a otevírá se pouze přední část kapoty, která ukrývá chladič a přístup k hrdlům na doplňování provozních náplní. Materiál karoserie byl zvolen nejen s ohledem na nízkou hmotnost, ale také z technologických důvodů, kompozitní plast. Ocelový ani hliníkový plech není schopen vydržet takové zakřivení, jaké designér požadoval. Svou roli tady hraje také ekonomický aspekt, protože nástroje na lisování plechů vycházejí při tak malém množství vyrobených vozů neúměrně drahé. Vzhled karoserie lze považovat za zcela originální a v záplavě dnešních vozů, které se mnohdy podobají jako vejce vejci rozhodně vyniká zajímavými prvky. Velice originální jsou vertikálně seřazené přední světlomety a směrová světla. Stejný motiv se objevuje také na zádi, kterou doplňují dva tlumiče výfuku motocyklové konstrukce. Tyto si firma vyrábí sama a použity byly nejen pro svůj estetický dojem, ale také proto, že jsou lehčí a tolik tepelně nezatěžují spodní část vozu. Interiér všech vozů TVR se vyznačuje jednoduchým designem plným plynulých linií potlačujícím veškeré zbytečné prvky rozptylující řidiče při sportovní jízdě. Veškeré plochy jsou čalouněny kvalitní kůží s doplňky z leštěného kovu. Ve výbavě nechybí klimatizace, seřiditelný volant s posilovačem, tónovaná skla a elektricky ovládaná okna i zrcátka. Zvláštností v této kategorii, je poměrně značný zavazadlový prostor 275 litrů.

Se silným motorem koresponduje také kvalitní podvozek se všemi nezávisle zavěšenými koly. Závěsy jsou tvořeny dvojitými trojúhelníkovými rameny. Odpružení zajišťují vinuté pružiny s plynovými tlumiči a příčnými zkrutnými stabilizátory. Výkonnost podvozku je ověřována v závodech vlastní série Tuscan Challenge a britském šampionátu GT. Jeho vývoji byla věnována značná pozornost, protože při poměrně nízké celkové hmotnosti vozu hrají velký význam neodpružené hmoty. Tohle byl největší oříšek, protože veškeré pneumatiky a ráfky požadované velikosti jsou dimenzovány na podstatně těžší vozy a tudíž jsou zbytečně masivní. Řešením tohoto problému se ukázalo využití speciálních pružných lůžek pro tlumiče pérování, jejichž sladění zabralo tolik času jako nikdy v historii TVR.

O zastavení vozu, který zrychluje z 0-96 km/h za 3.9 sekundy se starají čtyři ventilované kotouče, vpředu se čtyřpístkovými třmeny, vzadu se dvěma pístky. Dnes již neobvykle může u tak drahého automobilu působit nepřítomnost ABS, ale s pravým sportovním vozem se tato vymoženost jaksi neslučuje. O přenos výkonu motoru i brzd na vozovku se starají 18 palcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/35 na přední nápravě a 255/35 na zadní poháněné nápravě.

Tuscan S má ve výrobním programu firmy ještě dva sourozence. Prvním je základní model Tuscan s motorem 3,6 a výkonem 257 kW jezdící na 16" kolech. Druhým je limitovaná série Tuscan R vybavená trubkovým bezpečnostním rámem s šestiválcem 4,2 o výkonu 330kW, připravená speciálně pro závody GT. Tato verze má ovšem i prodloužený rozvor o 203 mm pro zlepšení stability ve vysokých rychlostech.

Výrobce si Tuscan S cení na necelých 49 tisíc liber, což je v přepočtu přes 2,3 miliónu korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Volby jako boj o politický režim Komentář Bohumila Pečinky: Volby jako boj o politický režim

Hlavní zápletkou letošních voleb bude to, jestli ústavní…

Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů

Investice do systému Car-Pass zavedeného v Belgii by se v…

V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v projevu na…

Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud

Krajský soud v Praze se v pondělí vrátí ke korupční kauze…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Duel Babiše se Zaorálkem nejsledovanější, Ordinaci ale politici neporazili

Duel Babiše se Zaorálkem nejsledovanější, Ordinaci…

Jedním z ožehavých témat tohoto týdne v Česku jsou volby. Některé televizní stanice se mohou přetrhnout, aby…

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o vnoučka. Žije u manželky vraha!

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o…

Vyrůstá daleko od svých blízkých v domácnosti pro něj úplně cizí ženy. Malému Míšovi je teprve osm let, prožil…

 

iSport.cz

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Poprvé v kariéře okusí zkušený čtyřiatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek domácí hokejovou extraligu. Při návratu…

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než opory, chyboval Hubník

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než…

Tohle nebyla Plzeň, která už deset kol v kuse válcuje českou fotbalovou ligu. Fotbalisté Viktorie ve čtvrteční…

 

Reflex.cz

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami: Neomylný maďarský jezevčík předpověděl výsledky

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami:…

Redakci Reflexu se podařil ojedinělý objev. V maďarské vesničce Csolnok totiž žije pes s neobyčejnými…

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…