4.12. 2014

Tým vědců z Plzně vymýšlí bezpečnou uzávěru pro tunely

 

Bezpečnou uzávěru pro dálniční tunely, která se spustí v případě mimořádné události a skutečně tak donutí řidiče zastavit a nevjíždět, vymýšlí tým odborníků z Regionálního inovačního centra elektrotechniky (RICE) při Západočeské univerzitě v Plzni.

Jejich úkolem je do tří let navrhnout takovou zábranu, jež vyplní celou plochu portálu tunelu. Už příští rok by měly vzniknout první prototypy, sdělil řešitel projektu za ZČU Josef Pihera.

"V současnosti je řešení takové, že před tunely bývají závory. Pokud se uvnitř stane nehoda, požár a podobně, závory se spustí. Často se ale stává, že je řidiči ignorují, přerazí, vjedou dovnitř," uvedl Pihera. Ve chvíli, kdy jeden vůz závoru prorazí, další už ji nevidí a také pokračují v jízdě. V důsledku toho je tunel neprůjezdný, dovnitř nemohou hasiči, policie ani záchranka. Výzkumy podle Pihery dokazují, že řidiči vedle závor ignorují i návěstidla a další výstrahy.

Tým z RICE se proto snaží navrhnout, jak bezpečně tunel zavřít. "Například v australském Sydney je to tak, že v portálu tunelu stříká vodní mlha a na ni se laserem promítá obrovský nápis stop," uvedl Pihera. V ČR a dalších zemích, kde mrzne, je ale tento postup neaplikovatelný.

Řešením by tak měla být mechanická zábrana, jež by byla součástí tunelové stavby nebo se nacházela těsně před vjezdy. Vědci musí najít vhodný materiál, jenž vydrží poměrně velké teplotní rozpětí, ale nezpůsobí zranění řidiči, který by případně zábranou projel, zejména motorkářům. V úvahu přicházejí kompozitní materiály na bázi pryskyřic, skelných tkanin a podobně. Tým vytvoří i systém, jenž bude zábranu ovládat.

"Nemáme ambice jenom v rámci ČR. Pokud bude systém fungovat, jak si představujeme, je tu obrovský potenciál vzhledem k evropské dálniční síti," dodal Pihera.

Hlavním řešitelem projektu je výrobce kompozitních materiálů a systémů, firma Technofiber, dalším partnerem a původním iniciátorem je společnost Feramat Cybernetics, jež má zkušenosti s dopravou a řízením technologií v tunelových stavbách. Projekt spolufinancuje Technologická agentura ČR, začal letos v červenci a potrvá do roku 2017.

ČTK

 








 
Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Včera

Kolojezd nebo kočár bez koní, i tak se v minulosti říkalo vynálezu, který dnes známe pod označením automobil.




Blesk.cz

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše obrovský úspěch multiplayerové hry Fortnite

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše…

Pokud jde o počet hráčů, kteří přes konkrétní platformu hrají nějakou multiplayerovou hru online, Steam je stále…

Táta by byl spokojený, že jsme to s Heidi dali dohromady, říká Adam Pavlík

Táta by byl spokojený, že jsme to s Heidi dali…

V neděli to bylo přesně 12 měsíců, kdy se pro muzikanta Adama Pavlíka (42) uzavřel zatím nejtragičtější rok. Jen…

 

iSport.cz

Přežil tragickou nehodu Humboldtu a vrací se. Mladík chce zlato z olympiády

Přežil tragickou nehodu Humboldtu a vrací se. Mladík…

Už více než čtyři měsíce utekly ode dne tragické nehody autobusu kanadského hokejového týmu Humboldt Broncos.…

Fanoušci Zbrojovky volají po konci Pivarníka. Klub raději řeší posily

Fanoušci Zbrojovky volají po konci Pivarníka. Klub…

Největší soupeři vesele sčítají body, Zbrojovka inkasované góly. Favorit FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY vstoupil do nové…

 

Reflex.cz

Vzpomínky na Srpen 68: Jak jsme se ve Švýcarsku rozhodli, že neemigrujeme a přece nás někdo udal

Vzpomínky na Srpen 68: Jak jsme se ve Švýcarsku…

Bylo mi patnáct. Léto jsem trávil ve Švýcarsku, kde táta v té době půl roku pracoval. Ale 20. 8. jsem již byl s…

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…