4.12. 2014

Tým vědců z Plzně vymýšlí bezpečnou uzávěru pro tunely

 

Bezpečnou uzávěru pro dálniční tunely, která se spustí v případě mimořádné události a skutečně tak donutí řidiče zastavit a nevjíždět, vymýšlí tým odborníků z Regionálního inovačního centra elektrotechniky (RICE) při Západočeské univerzitě v Plzni.

Jejich úkolem je do tří let navrhnout takovou zábranu, jež vyplní celou plochu portálu tunelu. Už příští rok by měly vzniknout první prototypy, sdělil řešitel projektu za ZČU Josef Pihera.

"V současnosti je řešení takové, že před tunely bývají závory. Pokud se uvnitř stane nehoda, požár a podobně, závory se spustí. Často se ale stává, že je řidiči ignorují, přerazí, vjedou dovnitř," uvedl Pihera. Ve chvíli, kdy jeden vůz závoru prorazí, další už ji nevidí a také pokračují v jízdě. V důsledku toho je tunel neprůjezdný, dovnitř nemohou hasiči, policie ani záchranka. Výzkumy podle Pihery dokazují, že řidiči vedle závor ignorují i návěstidla a další výstrahy.

Tým z RICE se proto snaží navrhnout, jak bezpečně tunel zavřít. "Například v australském Sydney je to tak, že v portálu tunelu stříká vodní mlha a na ni se laserem promítá obrovský nápis stop," uvedl Pihera. V ČR a dalších zemích, kde mrzne, je ale tento postup neaplikovatelný.

Řešením by tak měla být mechanická zábrana, jež by byla součástí tunelové stavby nebo se nacházela těsně před vjezdy. Vědci musí najít vhodný materiál, jenž vydrží poměrně velké teplotní rozpětí, ale nezpůsobí zranění řidiči, který by případně zábranou projel, zejména motorkářům. V úvahu přicházejí kompozitní materiály na bázi pryskyřic, skelných tkanin a podobně. Tým vytvoří i systém, jenž bude zábranu ovládat.

"Nemáme ambice jenom v rámci ČR. Pokud bude systém fungovat, jak si představujeme, je tu obrovský potenciál vzhledem k evropské dálniční síti," dodal Pihera.

Hlavním řešitelem projektu je výrobce kompozitních materiálů a systémů, firma Technofiber, dalším partnerem a původním iniciátorem je společnost Feramat Cybernetics, jež má zkušenosti s dopravou a řízením technologií v tunelových stavbách. Projekt spolufinancuje Technologická agentura ČR, začal letos v červenci a potrvá do roku 2017.

ČTK

 








 
BMW M550d xDrive & X5 M50d – Otázka priorit

TEST: BMW M550d xDrive & X5 M50d – Otázka priorit

Dnes 13:51

Se stejným pohonem je mezi pětkovým sedanem BMW a nejnovějším SUV X5 jen minimální cenový rozdíl. Podstatné je tedy hlavně to, jestli řidič preferuje jízdní požitek, nebo prostornost a pocit bezpečí.




Blesk.cz

ONLINE: Před 50 lety se upálil Jan Palach. Na Václaváku na něj vzpomínají stovky lidí

ONLINE: Před 50 lety se upálil Jan Palach. Na…

16. ledna 1969 se v horní části Václavského náměstí student Filozofické fakulty Univerzity Karlovy polil…

Haldy sněhu povolily: Silnice na Boží Dar je po několika dnech sjízdná

Haldy sněhu povolily: Silnice na Boží Dar je po…

Silnice I/25 na Boží Dar a do Německa je po několika dnech sněhové kalamity opět průjezdná. Silničáři ve středu…

 

iSport.cz

Šéf cyklistiky chce postavit dráhařům haly: Jsme jako hokejisti na rybníku

Šéf cyklistiky chce postavit dráhařům haly: Jsme…

Jeho srdeční záležitostí jsou horská kola, velkou část své energie ovšem směřuje do jiného cyklistického…

Operace Čech! Abramovič chce českou legendu do Chelsea, co mu nabídne?

Operace Čech! Abramovič chce českou legendu do…

V polovině května se uzavře jedna velká kapitola. Jak překvapivě v úterý Petr Čech oznámil, ukončí 36letý…

 

Reflex.cz

Při pouti k Palachovu hrobu mě sebrali, vzpomíná Bohumil Doležal. Polistopadové změny jsou v ohrožení

Při pouti k Palachovu hrobu mě sebrali, vzpomíná…

Nezávislé iniciativy tehdy před třiceti lety vyhlásily na 21. ledna Celonárodní pouť do Všetat k hrobu Jana…

Pokálená Klinika: Pedagog Univerzity Karlovy Putna lže v mediích a volá po cenzuře

Pokálená Klinika: Pedagog Univerzity Karlovy Putna…

Pokrokoví humanisté a filosofové to v Česku dotáhli opravdu daleko. Volání po cenzuře se neozývá odněkud z…