4.12. 2014

Tým vědců z Plzně vymýšlí bezpečnou uzávěru pro tunely

 

Bezpečnou uzávěru pro dálniční tunely, která se spustí v případě mimořádné události a skutečně tak donutí řidiče zastavit a nevjíždět, vymýšlí tým odborníků z Regionálního inovačního centra elektrotechniky (RICE) při Západočeské univerzitě v Plzni.

Jejich úkolem je do tří let navrhnout takovou zábranu, jež vyplní celou plochu portálu tunelu. Už příští rok by měly vzniknout první prototypy, sdělil řešitel projektu za ZČU Josef Pihera.

"V současnosti je řešení takové, že před tunely bývají závory. Pokud se uvnitř stane nehoda, požár a podobně, závory se spustí. Často se ale stává, že je řidiči ignorují, přerazí, vjedou dovnitř," uvedl Pihera. Ve chvíli, kdy jeden vůz závoru prorazí, další už ji nevidí a také pokračují v jízdě. V důsledku toho je tunel neprůjezdný, dovnitř nemohou hasiči, policie ani záchranka. Výzkumy podle Pihery dokazují, že řidiči vedle závor ignorují i návěstidla a další výstrahy.

Tým z RICE se proto snaží navrhnout, jak bezpečně tunel zavřít. "Například v australském Sydney je to tak, že v portálu tunelu stříká vodní mlha a na ni se laserem promítá obrovský nápis stop," uvedl Pihera. V ČR a dalších zemích, kde mrzne, je ale tento postup neaplikovatelný.

Řešením by tak měla být mechanická zábrana, jež by byla součástí tunelové stavby nebo se nacházela těsně před vjezdy. Vědci musí najít vhodný materiál, jenž vydrží poměrně velké teplotní rozpětí, ale nezpůsobí zranění řidiči, který by případně zábranou projel, zejména motorkářům. V úvahu přicházejí kompozitní materiály na bázi pryskyřic, skelných tkanin a podobně. Tým vytvoří i systém, jenž bude zábranu ovládat.

"Nemáme ambice jenom v rámci ČR. Pokud bude systém fungovat, jak si představujeme, je tu obrovský potenciál vzhledem k evropské dálniční síti," dodal Pihera.

Hlavním řešitelem projektu je výrobce kompozitních materiálů a systémů, firma Technofiber, dalším partnerem a původním iniciátorem je společnost Feramat Cybernetics, jež má zkušenosti s dopravou a řízením technologií v tunelových stavbách. Projekt spolufinancuje Technologická agentura ČR, začal letos v červenci a potrvá do roku 2017.

ČTK

 








 
Které části automobilů nejvíce trpí v zimě? První místo nepřekvapí

Které části automobilů nejvíce trpí v zimě? První místo nepřekvapí

Dnes 08:00

Zima autu zrovna nepřeje. Které součástky dostávají nejvíc zabrat?




Blesk.cz

Statečný bojovník! Davídkovi (7) transplantovali játra. „Věděli jsme, že může zemřít,“ popsali rodiče

Statečný bojovník! Davídkovi (7) transplantovali…

Nepředstavitelné jsou pocity rodiče, když je jeho dítě pro závažné onemocnění odkázané na pomoc druhých a na…

Petřini synové mají těžkou formu obrny, ona trpí rakovinou: Pomůžete jí sehnat peníze na asistentku?

Petřini synové mají těžkou formu obrny, ona trpí…

Petře (42) život nepřál - její dva synové (17) se narodili s dětskou mozkovou obrnou, o oba se musí celý den…

 

iSport.cz

Satoranský v NBA zazářil. Trápícímu se Washingtonu zařídil obrat

Satoranský v NBA zazářil. Trápícímu se Washingtonu…

Basketbalista Tomáš Satoranský odehrál nejlepší utkání v sezoně NBA a 13 body, sedmi doskoky a třemi asistencemi…

Hokej a kokain? Pamětník Klíma odhalil, jak to chodilo v NHL

Hokej a kokain? Pamětník Klíma odhalil, jak to chodilo v NHL

Případ pardubického obránce Petra Čáslavy, v jehož těle byla zjištěna přítomnost kokainu, otevřel téma, kolem…

 

Reflex.cz

100 let nezávislosti Polska: Objevte turisticky zajímavá místa, kterými procházela historie

100 let nezávislosti Polska: Objevte turisticky…

Historie Polska je velmi komplikovaná a provázejí ji nejrůznější události, které ve svém důsledku ovlivnily i…

Tomio Okamura šel do politiky, aby mohl ve sněmovně prodávat suši

Tomio Okamura šel do politiky, aby mohl ve sněmovně…

Tento týden se potvrdilo to, o čem se dlouze pouze spekulovalo. Vyšlo najevo, že Tomio Okamura pokoutně prodává…