4.12. 2014

Tým vědců z Plzně vymýšlí bezpečnou uzávěru pro tunely

 

Bezpečnou uzávěru pro dálniční tunely, která se spustí v případě mimořádné události a skutečně tak donutí řidiče zastavit a nevjíždět, vymýšlí tým odborníků z Regionálního inovačního centra elektrotechniky (RICE) při Západočeské univerzitě v Plzni.

Jejich úkolem je do tří let navrhnout takovou zábranu, jež vyplní celou plochu portálu tunelu. Už příští rok by měly vzniknout první prototypy, sdělil řešitel projektu za ZČU Josef Pihera.

"V současnosti je řešení takové, že před tunely bývají závory. Pokud se uvnitř stane nehoda, požár a podobně, závory se spustí. Často se ale stává, že je řidiči ignorují, přerazí, vjedou dovnitř," uvedl Pihera. Ve chvíli, kdy jeden vůz závoru prorazí, další už ji nevidí a také pokračují v jízdě. V důsledku toho je tunel neprůjezdný, dovnitř nemohou hasiči, policie ani záchranka. Výzkumy podle Pihery dokazují, že řidiči vedle závor ignorují i návěstidla a další výstrahy.

Tým z RICE se proto snaží navrhnout, jak bezpečně tunel zavřít. "Například v australském Sydney je to tak, že v portálu tunelu stříká vodní mlha a na ni se laserem promítá obrovský nápis stop," uvedl Pihera. V ČR a dalších zemích, kde mrzne, je ale tento postup neaplikovatelný.

Řešením by tak měla být mechanická zábrana, jež by byla součástí tunelové stavby nebo se nacházela těsně před vjezdy. Vědci musí najít vhodný materiál, jenž vydrží poměrně velké teplotní rozpětí, ale nezpůsobí zranění řidiči, který by případně zábranou projel, zejména motorkářům. V úvahu přicházejí kompozitní materiály na bázi pryskyřic, skelných tkanin a podobně. Tým vytvoří i systém, jenž bude zábranu ovládat.

"Nemáme ambice jenom v rámci ČR. Pokud bude systém fungovat, jak si představujeme, je tu obrovský potenciál vzhledem k evropské dálniční síti," dodal Pihera.

Hlavním řešitelem projektu je výrobce kompozitních materiálů a systémů, firma Technofiber, dalším partnerem a původním iniciátorem je společnost Feramat Cybernetics, jež má zkušenosti s dopravou a řízením technologií v tunelových stavbách. Projekt spolufinancuje Technologická agentura ČR, začal letos v červenci a potrvá do roku 2017.

ČTK

 








 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

 

iSport.cz

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém o přestupu?

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém…

Ajajaj, tady bude mít někdo průšvih. AS Monako vydalo prohlášení, ve kterém odsuzuje velké evropské týmy za to,…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…