18.8. 2015

Tým Západočeské univerzity vyvinul silniční elektromotocykl, stojí jako benzinový

 

Elektricky poháněný silniční motocykl, cenově srovnatelný s klasickým strojem se spalovacím motorem, navrhl a sestavil za rok tým studentů a odborníků z katedry konstruování strojů Fakulty strojní Západočeské univerzity. Energeticky úsporný stroj bude poprvé představen na plzeňském náměstí 11. a 12. září na Dnech vědy a techniky. Hned poté ho univerzita začne nabízet možným výrobcům motorek, řekl ČTK šéf vývojového týmu Josef Formánek.

"Budeme oslovovat české výrobce, což bych nejraději, i nějaké soukromé firmy. Poskytneme jim kompletní výkresovou dokumentaci. Homologováno je 90 procent součástí, zbývá dořešit držáky akumulátorů, jejichž parametry se dají softwarově doložit," uvedl.

Hlavním cílem bylo udržet cenu na komerční úrovni, který se u strojů podobného typu a výkonu pohybuje údajně mezi 90.000 až 180.000 korunami. Univerzitní prototyp, který je koncipován jako stavebnice, přišel na 160.000 korun, z toho mechanické díly stály 70.000 korun, akumulátor 40.000 korun a zbytek byla cena elektromotoru včetně řídící jednotky. Větší série cenu zlevní, řekl.

"Dali jsme si za cíl také modularitu, tedy aby si například člověk mohl zvolit, zda chce převodovku nebo ne. S ní jsme schopni ještě dále snížit spotřebu elektřiny," uvedl Formánek.

Dvoumístný stroj a hmotnosti 135 kilogramů, což je také srovnatelné s benzinovou verzí, může jet až 130 km/h. Dosavadní lithiová baterie LiFe umožňuje dojezd 100 kilometrů, ale s novým lithio-mangan-titanovým akumulátorem bude 160 kilometrů na jedno nabití z klasické zásuvky, které trvá dvě až čtyři hodiny.

Motocykl, jehož parametry jsou koncipovány pro klidnou i svižnou jízdu, je podle Formánka ideální na cestu po městě. "Pokud by měl nějaký nadšenec zájem, poskytli bychom mu dokumentaci, aby si ho sám postavil," řekl. Stroj je využitelný i v autoškole, protože má přesně regulovaný náběh. Lze na něm naprogramovat zvuk klapajících ventilů.

Univerzitní tým využil vlastní patenty z konstrukce předchozích elektrických vozidel, například motokáry a elektromobilů. "Zvolili jsme lehké konstrukční materiály," řekl student Antonín Max.

Elektromotocykl pohání střídavý trakční motor o špičkovém výkonu 11 kilowattů, ale může mít i 30 kW. Pro úsporu elektřiny je určena například možnost volby jízdního režimu a nastavení rekuperace energie řidičem.

ČTK

 









 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Pradávný princ Thattaradtha musel být muž velikých zásluh. Vzdal se trůnu a opustil prosperující království.…

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…