Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Typy karoserie: Co znamená liftback, notchback nebo landaulet? A existuje definice crossoveru?

David Bureš
Diskuze (33)

Většina atypických aut je dnes nazývána crossoverem. V minulosti ale vznikly i mnohem poetičtější názvy pro nekonvenční charakter auta.

Jestli si myslíte, že si v automobilovém světě vystačíte s výrazy hatchback, kombi, kupé, kabriolet a SUV, jste na omylu. Karoserie automobilů se dá popsat mnoha dalšími způsoby podle jejich charakteru, a přitom nemusíte používat až příliš zjednodušující výraz crossover.

Ten se sice dá použít na takřka jakýkoliv automobil, který se jen trochu vymyká konvencím, jenže to by ve finále byla škoda. V minulých desítkách let totiž vzniklo množství označení, která jednotlivé druhy aut popisují lépe. Pamatujete třeba výrazy tudor, shooting brake, phaeton nebo landaulet? Jestli ne, tímto článkem je vám připomeneme spolu s mnoha dalšími:

Crossover

Crossover, někdy též jen CUV (jako Crossover Utility Vehicle) je v posledních letech stále populárnější kategorií, kterou zřejmě nejvíce proslavila první generace Nissanu Qashqai. Ta je i jejím typickým představitelem (spolu s Renaultem Kadjar nebo Renaultem Espace), byť ne zakladatelem. Za crossover je dnes považován třeba i postarší AMC Eagle nebo Mega Track.

Charakter takového auta se odráží už v samotném názvu této třídy, crossover je anglický výraz pro křížení. Crossover tudíž kombinuje prvky různých tříd, v případě Qashqaie třeba prvky hatchbacku a terénního auta, zatímco u Mega Tracku prvky terénního auta a supersportu, díky čemuž se toto označení dá dnes použít prakticky pro jakýkoliv, jen trochu atypický automobil.

Fastback

Představitelem kategorie fastback je dnes Porsche Panamera. Tento druh vychází z hatchbacku a podobá se liftbacku. Jedná se o pětidveřový nebo třídveřový dvouprostorový vůz, jehož záď neklesá v tak prudkém úhlu jako u hatchbacku. Silueta takového auta je tudíž podobná jako u liftbacku, fastback nicméně nemá tak rozměrný vstup do zavazadelníku – nejsou to „páté dveře“ jako spíše menší otvor, který nezasahuje tolik do zadních partií. Tvoří jej totiž v podstatě jen zadní okno. Výsledkem je tak ve srovnání s liftbackem vyšší nákladová hrana.

Furgon

Označení furgon možná tolik neřekne, jenže stačí říci dodávka a každý hned ví. Furgon je totiž oficiální název pro užitkový automobil s uzavřenou karoserií, který je určen pro převoz nákladu. Furgony přitom mívají velký nákladový prostor bez prosklení.

Hatchback

Hatchback je podobně jako fastback nebo kombi tzv. dvouprostorovým autem, tedy uzavřeným autem, u něhož kabina a zavazadelník nejsou odděleny jako u sedanu. Kabina a kufr tvoří „druhý“ prostor, zatímco „prvním“ prostorem je příď ukrývající motor. Výklopná záď se svažuje podobně jako u kombi, zavazadlový prostor ale není tak objemný, protože zadní partie nejsou tak velké. Přístup do zavazadelníku zajišťují „třetí,“ nebo „páté“ dveře, v závislosti na tom, zda má vůz jeden pár bočních dveří, nebo dva. Ve srovnání s fastbackem je víko výrazně větší.

Dnes se jedná o jeden z nejtradičnějších druhů karoserie, jehož historie se datuje do meziválečného období. Tehdy vznikl třeba Citroën Traction Avant z roku 1934, který již disponoval výklopnou zádí ve stylu dnešních hatchbacků. Hatchbacky jsou dnes využívány hlavně v menších segmentech, typickým představitelem je třeba Ford Fiesta nebo Seat Ibiza.

Kabriolet

Automobily s otevřenou karoserií jsou obecně označovány za kabriolety, tak jednoduché to ale není. Kabriolet či zkrácené kabrio (anglicky convertible, přeměnitelný) je totiž jen jedna z několika forem nabízejících jízdu s otevřeným nebem nad hlavou. V tomto případě se jedná o automobil se stahovací plátěnou střechou, jehož kabina pojme čtyři cestující. Stahovací střecha je dnes obvykle ovládána elektricky, v minulosti ale byla ovládána manuálně.

Obvykle má takový vůz jeden pár dveří, existují ale výjimky jako někdejší MTX Cabrio postavený na bázi Škody Felicia, který byl čtyřdveřový. Dnešním představitelem tohoto segmentu je třeba Mercedes-Benz C kabriolet.

Kdysi existovaly i tzv. phaetony, které však měly jen minimální ochranu posádky před nepřízní počasí – obvykle jen plátno sloužící jako nouzové řešení. Roadstery (případně spydery) jsou zase velice sportovně řešená kabria s výhradně dvoumístnou karoserii, jako třeba Mercedes-Benz SLC, zatímco barchetty jsou dvoumístná auta, kterým střecha zcela chybí nebo u kterých se jedná jen o vyloženě nouzové řešení. Barchettou bylo třeba Ferrari 550 Barchetta nebo Renault Spider, což dokazuje, že mnohá jména jsou dnes už jen marketingovou hříčkou a ne skutečným označením karoserie konkrétního automobilu. Speedsterům pak dokonce chybí i čelní sklo, případně ho mají jen velice nízké – třeba Lotus 7 nebo Lamborghini Concept S. Naopak targy jsou vlastně kupé se sejmutelnými střešními panely, u nichž rám čelního okna i zadních partií zůstává zachován. Toto označení má dnes registrované Porsche, které prodává 911 Targa. Toto řešení ale využívá i Chevrolet Corvette.

Kombi

Kombi (v anglickém prostředí estate či station wagon, ve Francii zase break) je druh dvouprostorového automobilu s velkým prostorem pro zavazadla. Oproti hatchbacku je jeho charakteristickým prvkem delší zadní partie a prodloužená linie střechy, která na rozdíl od sedanu pokračuje i nad zavazadlovým prostorem. Záď je ve srovnání s hatchbackem svislejší a zakončena rozměrným víkem, kterým je přístupný zavazadelník. Páté dveře se přitom otevírají k nebi, nebo do strany – takovým příkladem je Mini Clubman, jehož kufr je přístupný dvojicí do stran otevíraných dveří.

Dnes mají tyto vozy typicky dva páry bočních dveří, v minulosti ale existovaly i kombíky s jedním párem dveří. Typickým příkladem byla Škoda 1202 z šedesátých let, které se lidově říkalo stejšna (podle anglického výrazu station wagon). Vlastnosti kombi přebírají i tzv. shooting braky (např. Reliant Scimitar GTE, Volvo 1800 ES), původně sportovně laděná kombi s jedním párem dveří tvořící zajímavý crossover kombinující kombi a kupé. Toto označení se používá dodnes, vedle třídveřových modelů (Ferrari FF) jej ale mnohdy nesou i vozy s dvěma páry bočních dveří (Mercedes-Benz CLA Shooting Brake).

Kupé

Kupé nebo francouzsky coupé je automobil s pevnou střechou a jedním párem dveří, který je odvozen od sedanu nebo jiného auta, proti němuž je zkrácen. Odtud vyplývá vlastně samotný název kupé, odvozen je od francouzského slova couper, neboli uříznout. Podobně se v Itálii říká kupé berlinetta, zatímco sedanům berlina. V závislosti na velikosti jsou kupé dvoumístná nebo čtyřmístná, existuje i tzv. forma 2+2. Ta sice nabízí i zadní sedadla, ta jsou však jen nouzovou záležitostí, vhodnou spíše pro převoz zavazadel než osob. Typickým zástupcem kategorie je BMW 4 Coupé nebo Mercedes-Benz E kupé.

Vedle klasických kupé se ale vyvinuly i odvozené formy. Hodně jsou dnes populární takzvaná čtyřdveřová kupé, které tradicionalisté raději nazývají sportovně střiženými sedany. Takové vozy, jako třeba Mercedes-Benz CLS a Volkswagen Passat CC, sice mají siluetu kupé, zároveň ale dva páry bočních dveří, které ke kupé nesedí. Úplnou novinkou ale tento nápad není, čtyřdveřovým kupé byl už vlastně Rover P5 z konce padesátých let. Audi pak nabízí dokonce pětidveřové kupé, v podobě A5 Sportback, které by se podle správného názvosloví mělo nazývat sportovně střižený liftback – má totiž výklopnou záď. Už mnohem starší je pojem coupé utility (v Austrálii ute) značící stylově pojatý dvoudveřový pick-up. Takovým vozidlem byl Chevrolet El Camino nebo Holden Maloo. V této souvislosti bychom měli zmínit i výraz gran turismo označující automobily přizpůsobené pro vysokorychlostní přesuny na dlouhé vzdálenosti, ať už silným motorem, prostorným interiérem, slušným kufrem nebo nabízeným komfortem. Typicky taková auta používají právě karoserii kupé.

Kupé-kabriolet

Na začátku nového tisíciletí byla forma kupé-kabrioletu hodně oblíbená, kdy ji používal Volkswagen Eos, Ford Focus CC nebo Volvo C70, s vývojem tkaných materiálů ale jejich móda opět uvadá. Na rozdíl od kabrioletu s plátěnou stahovací střechou je jejich skládací střecha tvořena pevnými materiály, ocelí nebo hliníkem. Díky tomu měly spojovat výhody kupé a kabrioletů – nabízely možnost jízdy s otevřeným nebem nad hlavou, zároveň ale díky střeše z pevných materiálů nebyly ve vysoké rychlosti hlučné a nezatýkalo do nich jako do starých kabrií. Zároveň ale má pevná skládací střecha dvě zásadní nevýhody – zabírá spoustu prostoru a je těžká.

Dnes toto řešení používá BMW 4 Cabrio nebo Mercedes-Benz SL, který je ale díky dvoumístné konfiguraci interiéru spíše kupé-roadsterem. Jako vůbec první toto řešení použil už v roce 1935 Peugeot 402 Éclipse Décapotable.

Landaulet

Landaulet je dalším zástupem automobilů s otevřenou střechou. Tato forma byla oblíbená hlavně v předválečném období, v dnešní době je propagována Mercedesem, který nejnověji nedávno představil model Mercedes-Maybach G 650 Landaulet. Rozdílem landauletu proti kabrioletu je ve střeše – ta se neotevírá nad celou kabinou, ale jen nad prostorem pro pasažéry na zadních sedadlech. Základem takového vozu bývá limuzína, což znamená, že prostor pro řidiče a pasažéry je oddělen přepážkou. Jistým opakem této kategorie je tzv. coupé de ville (někdy nazývané town car), u něhož je naopak otevřený prostor pro řidiče, zatímco nad prostorem pro cestující je pevná střecha. Takové vozy se objevovaly v meziválečné éře, mimo jiné mezi ně patřilo Bugatti 41 Coupé Napoleon.

Liftback

Označení liftback je spjato se Škodou Octavia, a tak je v tuzemském prostředí dobře známou formou auta. Jednoduše řečeno se jedná o pětidveřový automobil se siluetou sedanu, který je opticky tříprostorový – designově je oddělen prostor pro motor, pro posádku a pro zavazadla. To jej odlišuje od hatchbacku a zároveň přibližuje sedanu. Na rozdíl od sedanu je však zavazadelník přístupný nikoliv malým víkem, ale výklopnými dveřmi, jejichž součástí je i zadní okno. Díky tomu je tak přístup do kufru mnohem snazší než u sedanu. Ve srovnání se sedanem ale kufr není jasně oddělen od kabiny, jedná se tedy o dvouprostorový automobil, podobně jako hatchback nebo kombi. Nevýhodou takového řešení je, že když v létě otevřete víko kufru, nahrne se vám pátými dveřmi do kabiny horký vzduch. Třeba druhá generace Škody Superb tento problém řešila atypickými pátými dveřmi, které šlo otevřít dvěma způsoby – buď jako malé víko sedanu, nebo jako velké dveře včetně zadního okna.

Limuzína

Limuzína je výraz obecně užívaný pro označení luxusního automobilu. Třeba Audi dnes jako limuzínu označuje své sedany. Z tradičního pohledu se ale jedná pouze o automobily s dlouhým rozvorem, které mají přepážkou oddělený prostor pro řidiče a pro cestující. Jsou to tedy ty vozy, které majitel neřídí, ale kterými se nechá vozit. Typickými limuzínami jsou natažené verze Lincolnu Town Car, případně Mercedes-Maybach S 600 Pullman.

MPV

Kdysi se nazývaly vany nebo minivany, dnes se jedná o MPV (z anglického výrazu Multi-Purpose Vehicle, víceúčelové vozidlo). Jedná se o rodinně orientované automobily s vysokou karoserií podobnou dodávce, které však nejsou určeny k převážení nákladu, ale převážení osob. Obvykle mají vnější tvary podobné kombíkům, proti nimž jsou však vyšší. Obvykle mívají pětici dveří s tím, že zadní boční dveře někdy bývají posuvné.

Za zakladatele segmentu je mnohdy považována první generace Renaultu Espace z poloviny osmdesátých let, tato kategorie je ale mnohem starší, za všechny zmiňme Volkswagen Typ 2 nebo Fiat 600 Multipla. Jen se jim zkrátka neříkalo MPV, ale vany nebo minivany. Dnes je výraz van spíše používán pro osobní verze dodávek.

Notchback

Notchback dnes není zrovna známé označení. Je to dáno tím, že tento druh karoserie má až příliš blízko sedanu. Také se jedná o tříprostorovou karoserii s opticky vymezenými prostory pro motor, posádku a zavazadla, v tomto případě ale záď skrývající kufr není tak výrazná jako sedanů. Hlavním poznávacím znakem je ale každopádně úhel zadního okna, který k zádi svírá pravý nebo ostrý úhel, čímž se zvětšil prostor pro posádku.

Typicky se jednalo o Citroën Ami 6 nebo Ford Anglia. Dnes už se výraz moc nevyužívá, navíc většina tříprostorových aut sází na karoserii typu sedan. Výjimkou je ale třeba Citroën C-Elysée, které o sobě hrdě říká, že notchbackem je. Podle našeho názoru má ale blíže sedanu...

Offroad

Offroady jsou pomalu vymírajícím druhem automobilu, postupně je nahrazují SUV, jejichž vlastnosti jsou pro většinu majitelů vhodnější. Typicky je offroad automobilem primárně určeným pro jízdu v terénu, čemuž je uzpůsoben svojí vysokou stavbou. Vysoká světlost, brodivost a vynikající nájezdové úhly totiž znamenají perfektní průchodnost terénem. Typicky jsou offroady postaveny na prostorovém rámu, proto je Lada Niva někdy považována za první SUV, případně crossover – na rozdíl od konkurence má samonosnou karoserii. V dnešní době se ale ukazuje, že zákazníci spíše než schopnosti v terénu vyžadují umění na silnici, se kterou byly mnohé offroady na štíru. I proto je jich dnes stále méně, za všechny zmiňme Mercedes-Benz G a Jeep Wrangler.

Pick-up

Pick-up (případně v Americe truck) je užitkový automobil s uzavřeným prostorem pro cestující a otevřeným prostorem (korbou) pro náklad. Základem obvykle bývá karoserie s prostorovým rámem a tuhými nápravami, to se ale v posledních letech mění. Kabina těchto vozů bývá dvoudveřová nebo čtyřdveřová, přičemž otevřenou korbu lze alternativně zakrýt nástavbou. Vedle schopností pro převoz nákladu a tahání přívěsů se tyto vozy obvykle chlubí i vynikajícími terénními schopnostmi. Za všechny pick-upy zmiňme Ford F-150 a Nissan Navara.

Sedan

Sedany (v anglickém prostředí saloon) jsou automobily s tzv. tříprostorovou konfigurací karoserie, která má jasně oddělené prostory pro motor, cestující i zavazadla, a to jak opticky, tak prakticky – pokud nejsou zadní sedadla sklopená, zavazadelník je od kabiny oddělen. V kabině těchto aut jsou dvě řady sedadel, přičemž zavazadelník je přístupný pouze malým víkem, které nezasahuje do zadního okna.

Dnes už přežitým druhem jsou dvoudveřové sedany, pro které se v českém prostředí používalo označení tudor (z anglického two-door). Místo nich přišla kupé, která mají nižší siluetu karoserie a sportovnější styl, ale také méně prostoru na zadních sedadlech než tudory. Typickým představitelem dvoudveřového sedanu byla první generace BMW 3 nebo původní Škoda Octavia z konce padesátých let.

Superauto

Superauto, případně supersport je druh automobilu, pro které měřítka sportovních vozů zkrátka nestačí. Je rychlejším a exkluzivnějším než obyčejný sporťák. Specifickým detailem je i motor umístěný mezi nápravami, to ale není podmínkou. Také více než sporťák hraje na efekt, protože leckdy je vlastně jen autem k pochlubení se než k využívání jeho schopností. To už ostatně platilo pro Lamborghini Miura, která je považována za první superauto na světě. Miura sice byla krásná, dodnes ale o ní kolují legendy, že při snaze o dosažení maximální rychlosti se její příď začala zvedat. Následné Lamborghini Countach zase v průběhu let dostalo přítlačné křídlo, které hrálo jen na efekt a schopnostem auta vlastně nepomáhalo.

S rozvojem kategorie už ale přestává stačit i označení superauto. Proto se dnes mnohdy hovoří také o hyperautech, která jsou zkrátka o stupeň výše než supervozy, podobně jako ony kdysi utekly sportovním autům. Typicky se jedná o Koenigsegg Agera nebo třeba Ferrari LaFerrari, na něž třeba typický supersport, Lamborghini Huracán, svým výkonem nestačí.

SUV

A na závěr tu máme dnes nadmíru oblíbenou kategorii SUV (sportovně-užitková vozidla, anglicky sport utility vehicle), jejíž nabídka se postupně rozšiřuje. Zároveň je to ale kategorie, jejíž definice se těžko hledá. Obecně se dá říci, že to jsou terénní automobily, které spíše než jízdě v terénu jsou přizpůsobeny jízdě na běžné silnici. Jsou tedy kompromisem – nenabízí takové terénní schopnosti jako offroady, ale zároveň jsou na běžné silnici mnohem pohodlnější. A to většině zákazníků vyhovuje, protože na silnici s autem jezdí stejně nejčastěji a mimo zpevněné cesty toho SUV zvládnou více než klasická auta.

S rozvojem malých (někdy nazývaných městských) SUV se ale rozmáhá trend, kdy tyto vozy na terénní schopnosti zcela rezignovaly a nabízejí „jen“ robustní vzhled terénního auta. Ve výsledku tak mnohá SUV dnes už ani nejsou dostupná s pohonem všech kol. Jenže nebylo by ve výsledku taková auta vhodnější nazývat crossovery? Určitě nejsme jediní, co si to myslí.

Rozvoj kategorie navíc znamená, že dnes čítá velice odlišná auta. Proto třeba BMW raději pro své zástupce tohoto segmentu využívá zkratku SAV (sportovně-aktivní vozidlo). Podobně je na tom i Rolls-Royce, který o „SUV“ tvrdí, že nemusí být ani „sportovní,“ ani „užitkové.“ Svého zástupce v kategorii, model Cullinan, tak označuje jako vysoce postavené vozidlo.

David Bureš
Diskuze (33)
26. 2. 2017 21:11
Re: Sedan
Ano. Svoji velikostí drtivé většině lidí stačí. Je větší než původní opěvované Toledo a v podstatě i největší Toledo v historii. Je zhruba stejně velké jako česká modla Octavia první generace.
Když vemu v potaz, že mám o třídu větší auto a uvnitř je krom nějakého cm do šířky stejně místa, tak nevím proč bych měl Toledo/Rapid považovat za nějakého prcka. Má možná poloviční tloušťku dveří a o metr kratší kapotu, ale 4 lidi se v tom svezou stejně dobře, popřípadně stejně špatně. (neřešme komfort, motor atd...)
26. 2. 2017 14:43
Re: A tohle je co za větu ?
Normální věta, říká jen to, že v našem prostředí je tento druh karoserie známý kvůli Octavii. Každý, kdo se o auta zajímá, tuší, že Octavia nebyla první ani poslední. :-)
Avatar - flyboyeda
26. 2. 2017 13:18
Re: Já za superauto považuju pouze auto s motorem uprostřed,
Je to UFO nelze identifikovat
Avatar - beibej
26. 2. 2017 12:56
Re: Já za superauto považuju pouze auto s motorem uprostřed,
tak ještě jednou cat s výkoným motorem před řidičem není GT.
26. 2. 2017 12:16
Re: A tohle je co za větu ?
A když jsme u Fordu... Mondeo. :-)