Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Údržba filtru pevných částic: Renault Trucks radí

Ladislav Černý
Diskuze (3)
Zachycovač sazí je skvělá součást vozidla přispívající životnímu prostřední, ale je třeba se o ni starat.

Všechna nákladní vozidla mají filtr pevných částic nejméně od října 2006, kdy v platnost vstoupila emisní norma Euro IV. Ta proti Euro III snížila u nákladních vozidel množství prachových částic z 0,1 na 0,02 g/kWh. Jistě přínosný počin si vynutil preciznější techniku snižování množství sazí. Zachycovač černých částic však nemá životnost neomezenou a je třeba se o něj podobně jako ostatní součásti vozidla starat. To ví každý řidič nákladního vozidla či autobusu, protože příběhy šoférů s ucpanými filtry DPF se šíří profesionální automobilovou branží rychleji než informace o hlídkách policie. Méně často však přicházejí informace o tom, jak se o DPF starat tak, aby nedošlo nejen k jeho ucpání, ale aby procházel regeneracemi včas, a tím nepotřeboval více nafty na vypálení sazí.

Proto Renault Trucks zahájil informační kampaň zaměřenou na správnou péči a údržbu filtru pevných částic, které jsou nezbytné pro zachování optimálního výkonu vozidla, nízké spotřeby paliva a odpovídající hladiny emisí.

Filtr pevných částic je vysoce citlivá součást pohonné soustavy, jehož správná údržba je nezbytná pro zamezení případného poškození. V závislosti na podmínkách, ve kterých je vozidlo provozováno, se mění doporučené intervaly jeho čištění. To spočívá v odstranění popela vzniklého při regeneraci filtru spálením zachycených sazí. Přibývající množství popela totiž postupně omezuje průchodnost filtru, vzniká větší protitlak ve výfukovém potrubí a dochází k nadměrnému namáhání motoru. Proto je nutné dle podmínek provozu, celkovému množství spotřebované nafty a jí odpovídajícímu množství sazí čas od času filtr od popela vyčistit.

Renault Trucks nabízí tři různá řešení podle stavu znečištění filtru. Prvním způsobem je lokální čištění filtru prostřednictvím autorizovaného servisu Renault Trucks, kdy se zákazníkovi vrací jeho vyčištěný filtr. Pro dopravce je výhodný zejména v dálkové dopravě, při které je DPF namáháno nejméně a je tedy záhodno si takový filtr ponechat.

Druhý způsob tvoří standardní výměna zaneseného filtru za vyčištěný, který prošel renovací v továrně Renault Trucks. Nespornou výhodu tohoto způsobu tvoří nejkratší doba prostoje vozidla.

Nejméně příjemná třetí varianta spočívá v nahrazení filtru novým kusem v případě, kdy je zanesení a poškození původního filtru takové, že by nastávaly problémy s průběžnou regenerací DPF během běžného provozu a hrozilo by úplné zacpání filtru sazemi a zastavení vozidla.

Vozidlo pro lokální distribuci nebo stavebnictví, pro které je charakteristické časté zastavení mezi nakládkou a vykládkou a nižší průměrná rychlost, bude vyžadovat častější čištění filtru než vozidlo pro dálkou přepravu, pro které je typické několik zastávek a vyšší průměrná rychlost v rámci provozního cyklu.

Pro zachování optimálního výkonu filtru je nutné používat kvalitní palivo s nízkým obsahem síry, oleje tzv. low saps a jakostní močovinu. Není dobré provádět žádné úpravy v systému následného zpracování výfukových plynů. V opačném případě může docházet k nadměrné tvorbě sazí, na které není velikost filtru koncipovaná. To má za následek ucpávání filtru a další problémy vedoucí k jeho poškození, což může zapříčinit vyšší spotřebu nafty a posléze nákladnou opravu vozidla. Proto je výhodné se o filtr pevných částic starat jako o velmi citlivou součást výfukového traktu, která prospěšně snižuje emise pevných částic, ale vyžaduje také solidní údržbu.

Ladislav Černý
Diskuze (3)
Avatar - WinDiesel
21. 7. 2017 13:46
Re: xyx
odkud bezpečně stáhnout Adblock?
pro Win 10 IE?
Díkes moces.
20. 7. 2017 10:20
Re: xyx
Nemohu s tebou víc než souhlasit. Člověk se snaží něco dozvědět a opakovaně čte pouze nic neříkající plky, případně PR na Renault jako je v tomto článku.

PS:osobně nikdy nepřestanu používat adblock, protože ikdyby si všichni zobrazovali všechny reklamy, stejně jich budou přibývat více a více,...tomu se říká lidská chamtivost.

Dřív to šlo bez reklam, ale jakmile si člověk přičichne k pěnězům, chce jich víc a víc. Kór, když to dotyčné skoro nic nestojí..
20. 7. 2017 08:27
xyx
Ako sa teda treba starať o DPF? Tieto články ktoré položia otázku aj 3x, ale odpovedi sa nedočkáme ma začínajú trochu dvíhať zo stoličky.

Pred rokom redakcia začala žobroniť o nepoužívanie adblocku, ale príčinu - teda kopec reklám na stránke, že sa ani čítať nedá sa nijako nerieši.

Asi už nemá cenu ďalej to tu navštevovať.