Údržba filtru pevných částic: Renault Trucks radí
Všechna nákladní vozidla mají filtr pevných částic nejméně od října 2006, kdy v platnost vstoupila emisní norma Euro IV. Ta proti Euro III snížila u nákladních vozidel množství prachových částic z 0,1 na 0,02 g/kWh. Jistě přínosný počin si vynutil preciznější techniku snižování množství sazí. Zachycovač černých částic však nemá životnost neomezenou a je třeba se o něj podobně jako ostatní součásti vozidla starat. To ví každý řidič nákladního vozidla či autobusu, protože příběhy šoférů s ucpanými filtry DPF se šíří profesionální automobilovou branží rychleji než informace o hlídkách policie. Méně často však přicházejí informace o tom, jak se o DPF starat tak, aby nedošlo nejen k jeho ucpání, ale aby procházel regeneracemi včas, a tím nepotřeboval více nafty na vypálení sazí.
Proto Renault Trucks zahájil informační kampaň zaměřenou na správnou péči a údržbu filtru pevných částic, které jsou nezbytné pro zachování optimálního výkonu vozidla, nízké spotřeby paliva a odpovídající hladiny emisí.
Filtr pevných částic je vysoce citlivá součást pohonné soustavy, jehož správná údržba je nezbytná pro zamezení případného poškození. V závislosti na podmínkách, ve kterých je vozidlo provozováno, se mění doporučené intervaly jeho čištění. To spočívá v odstranění popela vzniklého při regeneraci filtru spálením zachycených sazí. Přibývající množství popela totiž postupně omezuje průchodnost filtru, vzniká větší protitlak ve výfukovém potrubí a dochází k nadměrnému namáhání motoru. Proto je nutné dle podmínek provozu, celkovému množství spotřebované nafty a jí odpovídajícímu množství sazí čas od času filtr od popela vyčistit.
Renault Trucks nabízí tři různá řešení podle stavu znečištění filtru. Prvním způsobem je lokální čištění filtru prostřednictvím autorizovaného servisu Renault Trucks, kdy se zákazníkovi vrací jeho vyčištěný filtr. Pro dopravce je výhodný zejména v dálkové dopravě, při které je DPF namáháno nejméně a je tedy záhodno si takový filtr ponechat.
Druhý způsob tvoří standardní výměna zaneseného filtru za vyčištěný, který prošel renovací v továrně Renault Trucks. Nespornou výhodu tohoto způsobu tvoří nejkratší doba prostoje vozidla.
Nejméně příjemná třetí varianta spočívá v nahrazení filtru novým kusem v případě, kdy je zanesení a poškození původního filtru takové, že by nastávaly problémy s průběžnou regenerací DPF během běžného provozu a hrozilo by úplné zacpání filtru sazemi a zastavení vozidla.
Vozidlo pro lokální distribuci nebo stavebnictví, pro které je charakteristické časté zastavení mezi nakládkou a vykládkou a nižší průměrná rychlost, bude vyžadovat častější čištění filtru než vozidlo pro dálkou přepravu, pro které je typické několik zastávek a vyšší průměrná rychlost v rámci provozního cyklu.
Pro zachování optimálního výkonu filtru je nutné používat kvalitní palivo s nízkým obsahem síry, oleje tzv. low saps a jakostní močovinu. Není dobré provádět žádné úpravy v systému následného zpracování výfukových plynů. V opačném případě může docházet k nadměrné tvorbě sazí, na které není velikost filtru koncipovaná. To má za následek ucpávání filtru a další problémy vedoucí k jeho poškození, což může zapříčinit vyšší spotřebu nafty a posléze nákladnou opravu vozidla. Proto je výhodné se o filtr pevných částic starat jako o velmi citlivou součást výfukového traktu, která prospěšně snižuje emise pevných částic, ale vyžaduje také solidní údržbu.