13.11. 2016 Matouš Jelínek

Ujeli jsme 44 kilometrů s prázdnou pneumatikou... Jak jsme dopadli?

 

Přes deset let některé automobilky vybavují vozy pneumatikami typu runflat. Projeli jsme italský venkov s prázdným pláštěm.

Je to zvláštní pocit – zatloukat obrovský hřebík do bočnice zbrusu nové pneumatiky. Stačí ale pár ran mohutným kladivem a za slyšitelného syčení se projektil dostává dovnitř.

Už v loňském roce jsme se rozhodli otestovat, jak si poradit s defektem pomocí opravné sady. Existuje však ještě jedno řešení – pneumatika typu runflat. Jde o typ, se kterým lze díky zesíleným bočnicím bez jakéhokoliv zásahu dojet sníženou rychlostí do servisu. Nejnovější generaci jménem Drive Guard jsme přijeli vyzkoušet do vývojové centrály evropského Bridgestonu v Aprilii jižně od Říma.

„Díky našemu řešení se vyhnete nepříjemnostem i potenciálnímu nebezpečí při nutné výměně přímo na silnici,“ připomíná nám výhody bývalý jezdec Formule 1 Stefano Modena, který pro značku testuje.

Usedáme za volant Peugeotu 308, kterému jsme pro jistotu ještě u propíchnuté pneumatiky vyšroubovali ventilek.

Při rozjezdu je ihned patrné, že řídíme auto s defektem. Jasně, na přístrojovém štítu svítí výrazné upozornění na ztrátu tlaku. Hlavním rozdílem je však gumové vrzání, ozývající se od levého předního kola – kdo někdy píchl, dobře jej zná. Když však z testovacího areálu vyjíždíme na italské okresky a přidáváme, zvuk mizí v ústraní a auto vlastně jede úplně normálně. Po typickém plavání ani památky. Při tachometrových devadesáti o nějakém defektu vůbec nevíme. Ostatně i to je důvod, proč je pneumatika vyhrazena pouze autům se systémem kontroly tlaku.

Zaostalým italským venkovem absolvujeme maximálním povoleným tempem celkem 44 kilometrů. Když se vracíme zpět a zastavujeme, musíme konstatovat, že na pneumatice se to nijak nepodepsalo. Nedá nám proto nezeptat se, kde leží skutečné limity. „U vyfouknuté pneumatiky doporučujeme jet maximálně osmdesát. Samozřejmě ale záleží na konkrétních podmínkách a poškození. Pneumatika může vydržet i jízdu stodvacítkou, ale na kratší než doporučenou vzdálenost. Při vyšší rychlosti výrazně stoupá teplota, což je největší problém. Řidič si musí uvědomit, že jede na vyfouknuté pneumatice, a podle toho se chovat,“ popsal nám vývojář Andrea Reali.

Častou výtkou pneumatik tohoto typu byl nižší komfort. Zkusili jsme i rozdíl mezi obutím Drive Guard, které přijde v letním a zimním provedení, a standardní pneumatikou Turanza. Po pravdě je stále výrazný – u testované Toyoty Auris se nejvíce projevil při přejezdu ostrých příčných nerovností. Přirovnali bychom to k jízdě na standardním nebo sportovním podvozku. Překvapilo nás ale, jak odlišně se chovalo řízení. Díky tuhým bočnicím působilo výrazně přesněji.

Novinka se nám líbí. Pokud hledáte jistotu dojetí třeba pro rodinný vůz, může právě toto být řešení. Jestli už auto s runflaty máte, pak je Drive Guard znatelným pokrokem. Automobilovým fajnšmekrům bychom však doporučili držet se i nadále běžné produkce, která je stále v komfortu o krok napřed.

Víte, že...

... plášť dosáhl hodnocení A při brzdění na mokru a C ve valivém odporu?

... váha je logicky kvůli výztuhám vyšší? Rozdíl proti standardnímu plášti je asi o 0,7 až 1,5 kg podle rozměru. Bridgestone je však lehčí než konkurence, proto váží stejně jako konkurenční pláště.

... pneumatika bude v Evropě k dispozici v rozměrech mezi 185/65 R15 a 245/40 R18 v letním i zimním provedení?

... vyjde jen nepatrně dráž než standardní obutí značky?

... obutí lze po defektu opravit? Záleží však na tom, kolik se na něm ujelo bez tlaku a jaké teploty dosáhlo.

... zatímco dříve měla přidaná vrstva v bočnici i více než centimetr, dnes má pouhých sedm milimetrů? Ztenčením a použitím nových materiálů se snížila váha a zlepšil komfort.

O defektech a řidičích

  • 93 % jím ztratí více než tři hodiny času
  • 74 % je po průpichu vytočených
  • 72 % šoférek si netroufá na výměnu kola
  • 50 % se necítí bezpečně na dojezdovém obutí
  • 33 % řidičů selhalo při použití opravné sady
  • 23 % defektů se odehraje po setmění
Spolupracujeme s TipCars.com
Státní podnik spravující sítě pro policii i hasiče bude hledat šéfa Státní podnik spravující sítě pro policii i hasiče bude hledat šéfa

Již podruhé za necelý rok se bude řešit, kdo povede…

Ekonomický paradox. V komunistické Číně panuje vysoká příjmová nerovnost Ekonomický paradox. V komunistické Číně panuje vysoká příjmová nerovnost

Příjmová nerovnost se zvyšuje. V Číně téměř čtvrtinu…

Kmoníček: Návštěva Zemana u Trumpa se odsouvá, může za to severokorejská krize Kmoníček: Návštěva Zemana u Trumpa se odsouvá, může za to severokorejská krize

Návštěvu prezidenta Miloše Zemana u amerického prezidenta…

 

Štítky Pneu Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Ujeli jsme 44 kilometrů s prázdnou…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 






 
VIN čísla. Víte, co znamenají a k čemu slouží? A kde je najdete?

VIN čísla. Víte, co znamenají a k čemu slouží? A kde je najdete?

Včera

Automobily lze identifikovat nejen podle značek a názvů modelů, ale především pomocí tzv. VIN čísla, kódu skládajícího se ze 17 znaků.




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Jak je to s návratem do práce po rodičovské dovolené?

Chat s odborníkem: Jak je to s návratem do práce po…

Můžete si na rodičovské dovolené přivydělat? A je třeba dávat pozor na výši výdělku? Jak je to s návratem zpátky…

Nestihli jste Ženevu? Bratislava vám to vynahradí! Ukazuje záplavu novinek i luxusu.

Nestihli jste Ženevu? Bratislava vám to vynahradí!…

Slyšeli jste někdy o Bratislavském autosalonu? Už  27. ročník ukazuje, že tuhle výstavu si do kalendáře musí…

 

iSport.cz

Chelsea přestřílela Southampton 4:2, poprvé od února hrál Terry

Chelsea přestřílela Southampton 4:2, poprvé od února…

Fotbalisté Chelsea zvítězili v anglické lize nad Southamptonem 4:2, odčinili předchozí porážku 0:2 od…

Slavia - Zlín 0:1. První prohra pod Šilhavým, favorit v poháru končí

Slavia - Zlín 0:1. První prohra pod Šilhavým,…

V semifinále MOL Cupu došlo k překvapení. Fotbalisté Zlína porazili Slavii Praha na jejím hřišti 1:0 a…

 

Reflex.cz

Je tohle ještě móda? Modelka pózovala v „plavkách“ ze zlaté izolepy

Je tohle ještě móda? Modelka pózovala v „plavkách“…

Se zvláštním nápadem přišel umělec, který si říká Joel Alvarez a je součástí The Black Tape Project. Ten spočívá…

Smutný příběh fotbalisty Rajtorala: uvězněný v depresích, propadl hazardu

Smutný příběh fotbalisty Rajtorala: uvězněný v…

Uzamčený ve vlastním světě, kde se dveře na svobodu hledají strašně obtížně. Svázaný ošklivými démony, jež bez…