Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ujeli jsme 44 kilometrů s prázdnou pneumatikou... Jak jsme dopadli?

Matouš Jelínek
Diskuze (22)
Přes deset let některé automobilky vybavují vozy pneumatikami typu runflat. Projeli jsme italský venkov s prázdným pláštěm.

Je to zvláštní pocit – zatloukat obrovský hřebík do bočnice zbrusu nové pneumatiky. Stačí ale pár ran mohutným kladivem a za slyšitelného syčení se projektil dostává dovnitř.

Už v loňském roce jsme se rozhodli otestovat, jak si poradit s defektem pomocí opravné sady. Existuje však ještě jedno řešení – pneumatika typu runflat. Jde o typ, se kterým lze díky zesíleným bočnicím bez jakéhokoliv zásahu dojet sníženou rychlostí do servisu. Nejnovější generaci jménem Drive Guard jsme přijeli vyzkoušet do vývojové centrály evropského Bridgestonu v Aprilii jižně od Říma.

„Díky našemu řešení se vyhnete nepříjemnostem i potenciálnímu nebezpečí při nutné výměně přímo na silnici,“ připomíná nám výhody bývalý jezdec Formule 1 Stefano Modena, který pro značku testuje.

Usedáme za volant Peugeotu 308, kterému jsme pro jistotu ještě u propíchnuté pneumatiky vyšroubovali ventilek.

Při rozjezdu je ihned patrné, že řídíme auto s defektem. Jasně, na přístrojovém štítu svítí výrazné upozornění na ztrátu tlaku. Hlavním rozdílem je však gumové vrzání, ozývající se od levého předního kola – kdo někdy píchl, dobře jej zná. Když však z testovacího areálu vyjíždíme na italské okresky a přidáváme, zvuk mizí v ústraní a auto vlastně jede úplně normálně. Po typickém plavání ani památky. Při tachometrových devadesáti o nějakém defektu vůbec nevíme. Ostatně i to je důvod, proč je pneumatika vyhrazena pouze autům se systémem kontroly tlaku.

Zaostalým italským venkovem absolvujeme maximálním povoleným tempem celkem 44 kilometrů. Když se vracíme zpět a zastavujeme, musíme konstatovat, že na pneumatice se to nijak nepodepsalo. Nedá nám proto nezeptat se, kde leží skutečné limity. „U vyfouknuté pneumatiky doporučujeme jet maximálně osmdesát. Samozřejmě ale záleží na konkrétních podmínkách a poškození. Pneumatika může vydržet i jízdu stodvacítkou, ale na kratší než doporučenou vzdálenost. Při vyšší rychlosti výrazně stoupá teplota, což je největší problém. Řidič si musí uvědomit, že jede na vyfouknuté pneumatice, a podle toho se chovat,“ popsal nám vývojář Andrea Reali.

Častou výtkou pneumatik tohoto typu byl nižší komfort. Zkusili jsme i rozdíl mezi obutím Drive Guard, které přijde v letním a zimním provedení, a standardní pneumatikou Turanza. Po pravdě je stále výrazný – u testované Toyoty Auris se nejvíce projevil při přejezdu ostrých příčných nerovností. Přirovnali bychom to k jízdě na standardním nebo sportovním podvozku. Překvapilo nás ale, jak odlišně se chovalo řízení. Díky tuhým bočnicím působilo výrazně přesněji.

Novinka se nám líbí. Pokud hledáte jistotu dojetí třeba pro rodinný vůz, může právě toto být řešení. Jestli už auto s runflaty máte, pak je Drive Guard znatelným pokrokem. Automobilovým fajnšmekrům bychom však doporučili držet se i nadále běžné produkce, která je stále v komfortu o krok napřed.

Víte, že...

... plášť dosáhl hodnocení A při brzdění na mokru a C ve valivém odporu?

... váha je logicky kvůli výztuhám vyšší? Rozdíl proti standardnímu plášti je asi o 0,7 až 1,5 kg podle rozměru. Bridgestone je však lehčí než konkurence, proto váží stejně jako konkurenční pláště.

... pneumatika bude v Evropě k dispozici v rozměrech mezi 185/65 R15 a 245/40 R18 v letním i zimním provedení?

... vyjde jen nepatrně dráž než standardní obutí značky?

... obutí lze po defektu opravit? Záleží však na tom, kolik se na něm ujelo bez tlaku a jaké teploty dosáhlo.

... zatímco dříve měla přidaná vrstva v bočnici i více než centimetr, dnes má pouhých sedm milimetrů? Ztenčením a použitím nových materiálů se snížila váha a zlepšil komfort.

O defektech a řidičích

  • 93 % jím ztratí více než tři hodiny času
  • 74 % je po průpichu vytočených
  • 72 % šoférek si netroufá na výměnu kola
  • 50 % se necítí bezpečně na dojezdovém obutí
  • 33 % řidičů selhalo při použití opravné sady
  • 23 % defektů se odehraje po setmění

Matouš Jelínek
Diskuze (22)
15. 11. 2016 08:15
Re: A řešení je přitom tak jednoduché...
V tom, co pises, neni zadna logika, je to jen zase dalsi tvuj blabol, postaveny na tve neznalosti problematiky.
Pokud se ti podari poskodit RFT gumu i s rafkem, tak to bude muset byt takova rana, ze se poskodi i zaveseni kola a pak dalsi jizda nebude mozna, i kdybys nasadit uplne nove kolo.

A mimochodem: Mas manzelku? Asi jeste ne, snatky deti u nas nejsou legalni, tak to zkusim jinak: Predstav si, ze pneumatiku poskodi pri jizde po dalnici v mizernem pocasi a hustem provozu tvoje maminka - a bude v aute sama, nebo s nejakym neschopnym ditetem, treba s tebou. Zkus se ji zeptat, jestli je schopna a ochotna vyhazet v takovych podminkach vsechno z kufru, nasadit zvedak, auto zvednout, povolit matice na kole, kolo sundat, nasadit dalsi kolo, to poskozene hodit treba do kufru, vsechno tam zase nahazet, utahnout srouby pozadovanou silou atd... Jiste ti rekne, ze RFT je super vynalez.
15. 11. 2016 00:18
Re: A řešení je přitom tak jednoduché...
Jak jsi na těch 99 % přišel? Já tedy ještě neměl defekt za dobrých podmínek. Za to na dálnici už ano a ne jednou.
Avatar - rohYpnol
14. 11. 2016 21:06
Re: A řešení je přitom tak jednoduché...
když použiju tvojí logiku, tak není problém poškodit runflaty či ráfek takovým způsobem, že další jízda není možná >:-[] :-!
Avatar - rohYpnol
14. 11. 2016 21:04
Re: A řešení je přitom tak jednoduché...
A co jako? I kdybys dostal defekt v takovýchto podmínkách, tak na tom nejsi hůř než když dostane auto závažnou poruchu. Nikdo tě nenutí měnit pneu za vyloženě nepříznivých podmínek, vždy můžeš zavolat asistenční službu.
V těch zbylých 99% případů znamená plnohodnotná rezerva bezproblémovou možnost pokračovat v cestě a také možnost být s autem i nadále bez problémů mobilní.
14. 11. 2016 15:07
Re: A řešení je přitom tak jednoduché...
Správně se mají vyměnit, nemají se opravovat (na druhou stranu, jaké jiné doporučení bys čekal ;-) ). Samozřejmě, když pojedeš pomalu, s lehkým autem (relativně) a hned do blízkého pneuservisu, tak by to i opravit šlo. 40 km je však polovina dojezdu typické RFT (co jsem tak viděl), i když BMW udává myslím 150 a mohly by mít snad i přes 300, ale typicky vidíš těch 80, takže 40 je celkem dost.