Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Úmrtnost na silnicích v EU je oproti začátku tisíciletí menší než poloviční

Michal Fokt
Diskuze (3)
Řízení aut v Evropě je bezpečnější, než kdykoli předtím. Na silnicích v současnosti ročně umírá "jen" dvanáct tisíc lidí, nejnebezpečněji je v Polsku.

Nezávislá organizace European Transport Safety Council zveřejnila zprávu, která velmi pozitivně hodnotí vývoj v oblasti bezpečnosti silničního provozu v Evropské unii a Švýcarsku. Oproti referenčním roku 2001 coby počátku 21. století, klesl počet při dopravních nehodách usmrcených lidí o více než polovinu.

Zatímco v roce 2001 jejich počet činil přibližně 28 tisíc, v roce 2012, jenž je zatím poslední, z něhož jsou k dispozici potřebné informace, to bylo zhruba 12 tisíc mrtvých. ETSC vidí jako hlavní faktory zlepšení bezpečnější auta a stále větší množství systémů aktivní bezpečnosti, které pomohou řadě nehod zabránit a pokud ne, pak jejich následky zmírní.

Nejvíce se za sledovaných 11 let zlepšila bezpečnost na silnicích ve Španělsku a Lotyšsku, v obou případech klesla úmrtnost o 66 %, postrachem motoristů ale i nadále zůstává Polsko, kde připadá 11 mrtvých na milion najetých kilometrů. To představuje obrovský rozdíl oproti například Británii, Nizozemí nebo Švýcarsku, kde na milion kilometrů připadají úmrtí dvě.

Nicméně European Transport Safety Council je toho názoru, že by se Evropa mohla (a měla) zlepšit. Vyžaduje zejména tvrdé zásahy proti řízení pod vlivem alkoholu a kladení většího důrazu na používání bezpečnostních pásů.

Michal Fokt
Diskuze (3)
Avatar - jozephko
3. 5. 2014 08:54
Ako na alkohol?
Myslím že Rusi pred pár rokmi predstavili prístroj, ktorým sa dá merať alkohol v dychu vodiča na diaľku, bez toho aby o tom vedel, a za plnej premávky - niečo ako radar na meranie rýchlosti, len to meria alkohol.
Princíp bol relatívne jednoduchý. Ak je v kabíne auta osoba s alkoholom v krvi, tak ten sa dýchaním dostáva do kabíny a diaľkovým spektrometrom to možno zistiť.
Naše "múdre hlavy" to odmietli s tým, že je to nespoľahlivé, že sa nedá presne určiť výška hladiny alkoholu, že čo keď alkohol pil spolujazdec atď. atď.
No a čo. Polícia by mala v teréne prístroj, a kontrolovala by LEN podozrivé vozidlá. Možno by sa v polovici prípadov podozrenie nepotvrdilo. Ale dá sa to vidieť aj inak - v polovici prípadov by podozrenie na alkohol potvrdilo!
Ja by som so zavedením takého prístroja súhlasil okamžite...
A s tým alkoholom by som to riešil jednoducho - pokiaľ by vodič kumulatívne (teda súčet viacerých kontrol v rôznom období) mal v krvi viac než 2 promile alkoholu, prišiel by o vodičský preukaz doživotne. Takže by stačila jediná jazda s 2,2 promile a mal by doklady v čistiarni navždy. Alebo 2 jazdy: 0,9 a 1,4 a to isté.
Výška alkoholu, ktorú by nafúkali vodiči jazdiacich na nákladných autách a autobusoch nad 3,5 tony by sa započítavala dvojnásobne. Teda ak by vodič na nákladnom aute alebo autobusu raz nafúkal 1,1 promile, započítalo by sa mu 2,2 promile a doživotne by prišiel o doklady. Otázne je, či len na nákladné, alebo aj na osobné autá...
Je to tvrdé, možno drastické, ale prečo by sa mal JA (a v podstate väčšina slušných vodičov) báť, že nejaký ožran nabúra do mňa alebo mojej rodiny?
2. 5. 2014 14:29
Re: Pokrok
přesně tak. Máme k dispozici pořád silnější tedy výkonnější vozy, ale mrtvých ubývá. Je to technckým stavem a bezpečností nových vozů. K ideálu je samozřejmě daleko. Jen hon na čarodějnice v podobě překročení rychlosti pokračuje. Myslím, že bychom spíše potřebovali pořádný a kvalitní povrch vozovek (bez kolejí a výtluků), který je při zhoršených podmínkách daleko důležitější, kvalitní vodorovné značení (kdo jel v noci za deště po silnici kterou nezná pochopí) a krajnici alespoň 0,5 metru širokou ,kudy budou event chodit chodci, jezdit cyklisti nebo se zde bude dát nouzově zastavit.
Avatar - Magister
2. 5. 2014 10:49
Pokrok
Perfektní výsledek, který je důsledkem pokroku v bezpečnosti vozů (ABS, ESP, airbagy, xenony a diody atd.). Jen limity na cestách zůstávají archaické. Kdyby Policie hlídala křižovatky, kde je těžkých nehod nejvíce (nedání přednosti v jízdě), byl by výsledek ještě lepší. Místo toho se kupují drahé superby, nasazují vrtulníky a buzerují řidiče na dálnicích a rychlostních silnicích, kde je to nebezpečné nejméně (žádní chodci, křižovatky, široké a přehledné). Jen hlídání křižovatek je náročnější, to se musí obsadit výjezdy atd. než sedět za radarem a kasírovat.