Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Únor 2015 na Veterán.auto.cz: Kompakty a full-size

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V únoru 2015 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst kompletní historii jedné opravdové „ameriky“, ale nechyběl ani kompakt ze stejné země a populární auto pro změnu z Japonska. Rovněž kompaktní.

Američané umí hlavně velká auta, AMC Pacer byl ale jiný. Sice značně široký, ovšem na tamní poměry relativně malý. A navíc šlo o tehdy ještě atypický hatchback. Zemi původu prozrazovaly hlavně velké motory, řadové šestiválce a vidlicový osmiválec. Hodně zvláštní byl design vozu, hlavně prosklená zadní část přezdívaná „akvárium“. Po počátečním boomu zájem o neotřelé auto ochabl a klesající odbyt nezachránil ani příchod praktického kombi. Pacery se oficiálně prodávaly v menší míře dokonce v Evropě, American Motors Corporation zde měla zastoupení. Kromě továrny v Kenoshe (Wisconsin) se vyráběly i v Mexiku.

Naopak klasiku představuje Pontiac Catalina. Značka sice už neexistuje, nepřežila bankrot General Motors na sklonku minulé dekády, ale v historii jí místo pochopitelně patří. Název Catalina se používal přes třicet let, zprvu jen jako doplňkový, později pro samostatný model v celkem pěti generacích. Navíc prakticky neustále modernizovaných. Vždy šlo o velká auta třídy full-size, ovšem za poměrně slušné peníze. Na silnice jich s šesti- a hlavně osmiválcovými motory vyjely skoro čtyři miliony, a to nejen z amerických továren, vznikaly i v Kanadě a v Austrálii. Kompletní historii Cataliny jsme se věnovali celkem ve dvou dílech.

Do čistě zámořské produkce se nám v únoru vetřelo pokračování životopisu japonské Mazdy 323 alias Familia. Od roku 1980 přešla na přední pohon. Generace BF uspěla hlavně ve světových soutěžích, její nástupce BG z konce osmdesátých let disponoval i ostrou verzí GT-R s pohonem všech kol. V této řadě mělo premiéru i provedení F, ještě s výklopnými světlomety. Série BH si je ve stejně značené verzi již odpustila, pětidveřový hatchback však i přesto vypadal velmi sportovně a poháněl jej mimo jiné i unikátní dvoulitrový šestiválec. Na různých trzích se používaly odlišné názvy i pro jednotlivé karosářské varianty (Lantis, Protege). Poslední generace BJ tvary nenadchla, ale typická spolehlivost značky jí zůstala.

AMC Pacer (1975-1979): Kompaktní, široký a osobitý

Americké automobilky vyráběly dlouhá léta klasické alespoň pětimetrové křižníky silnic s velkoobjemovými vidlicovými osmiválci. Průkopníkem menších vozů evropských rozměrů byl AMC Pacer. American Motors Corporation chtěla v sedmdesátých letech minulého věku nabídnout americkým klientům úplně jiný vůz, než na jaký byli doposud zvyklí. A povedlo se jí to, byť jen částečně. Pacer patřil mezi tzv. kompakty...

Celý článek: AMC Pacer (1975-1979): Kompaktní, široký a osobitý

mazda nizsistredni luxusni mazda nizsistredni luxusni

Mazda 323 (Familia): Světoběžník (2. část)

Od roku 1980 měly všechny další generace Mazdy 323/Familia pohon předních nebo všech kol. Jezdily na všech světadílech a prokázaly svoji spolehlivost. Americká Ford Motor Company získala v roce 1979 7% akcií Toyo Kogyo a v dalším roce navýšila svůj podíl o dalších 20 procent. V této době už byla Mazda respektovaným výrobcem osobních automobilů s roční výrobou téměř 1,2 milionu vozů. Zaujímala třetí místo...

Celý článek: Mazda 323 (Familia): Světoběžník (2. část)

mazda nizsistredni luxusni mazda nizsistredni luxusni

Pontiac Catalina: Velké auto za málo peněz (1. část)

Pontiac používal pro svoje vozy název Catalina v letech 1950 až 1981. Zpočátku tak označoval hardtopové verze jiných modelů a od roku 1959 se stala Catalina samostatným modelem. Americká automobilka Pontiac, divize koncernu General Motors, zplodila během své existence (1926–2010) mnoho zajímavých sportovních a velkých cestovních (tak zvaných „full-size“) automobilů. O sportovních vozech Firebird a GTO jste se už...

Celý článek: Pontiac Catalina: Velké auto za málo peněz (1. část)

mazda nizsistredni luxusni mazda nizsistredni luxusni

Pontiac Catalina: Velké auto za málo peněz (2. část)

Historie velkého modelu Pontiac Catalina pokračovala od poloviny šedesátých let dalšími třemi generacemi. Do roku 1981 jich bylo vyrobeno přes 3,8 milionu. První dvě generace samostatné existence modelu Pontiac Catalina byly popsány v první části tohoto článku. V této druhé části se dozvíte, jak vypadaly další tři generace tohoto „full-size“, vyráběného na mnoha místech Spojených států a pod názvem...

Celý článek: Pontiac Catalina: Velké auto za málo peněz (2. část)

mazda nizsistredni luxusni mazda nizsistredni luxusni

Aleš Dragoun
Diskuze (0)