Volkswagen Lupo vs. Fox vs. Up! – Souboj odlišností

Volkswagen Lupo vs. Fox vs. Up! – Souboj odlišností

 

Jsou pojeni segmentem a značkou, vyznávají však zcela odlišné tvarové směry. Řeč je o třech nejmenších modelech značky Volkswagen.

Podíváme-li se na všechny tři vozy seřazené v řadě, spatříme pozoruhodné počínání automobilky z hlediska postoje k designu vozidla velikostní kategorie A.

Zatímco nejstarší z řady, model Lupo, představuje soubor větších ploch a několika oblých stylistických solitérů, Fox disponuje svažující se boční linií a větší mírou dynamiky. Nejnovější počin Volkswagenu v této třídě, vozidlo specifického označení Up!, plně odráží aktuální trend, který se opírá o minimalismus a jenž je doplněn snahou o kultovní ráz.

Vnější rozměry všech tří srovnávaných modelů odpovídají segmentu A, též známému jako třída mini-vozidel, přirozeně však s přihlédnutím k době vzniku každého z nich. Nutno ale říci, že Fox přerůstá na délku Up! o celých 29 cm!


Srovnání: VW Lupo vs. Fox vs. Up!
 

Volkswageny Lupo, Fox a Up! - srovnání rozměrů
Rozměr [m]VW LupoVW FoxVW Up!
Délka [m]3,533,833,54
Šířka [m]1,641,661,64
Výška [m]1,461,541,48
Rozvor [m]2,322,472,42

VW Lupo

Volkswagen Lupo je postaven na základě karosářských principů Volkswagenu z doby přelomu tisíciletí. To s sebou nese experimenty s kruhovými světlomety, mezi kterými se nachází maska chladiče. Čelní část karosérie je pozoruhodná z hlediska hladkosti a plynulosti kapoty, v jejíž ploše se odráží skulptura přídě. Její snížený reliéf ve střední části není zvýrazněn prolisy.

V profilu vynikají volné plochy, které působí, s přihlédnutím k segmentové příslušnosti, rozměrně. Celek je velmi jednoduchý, což se po letech předvedlo v pozitivním smyslu - vozidlo prokázalo jistou nadčasovost, kterou podporuje takřka nulová komplikovanost linek.


VW Lupo
 

Na zádi se promítá veškerá designová filozofie modelu. Namísto snahy o průkopnická řešení (která by se mohla časem jevit jako ukvapená) ctí vůz zásady pravidelnosti linek a střídmosti, která zde však není zcela bez emocí. Zejména umístění bílých světelných segmentů do vnitřních dolních rohů sdruženého celku působí rozpustilým dojmem. Ten je umocněn použitím kruhové formy, což koresponduje s uspořádáním přídě.

Rysem, zpestřujícím přístrojovou desku, je panel s rozmístěnými ovladači. Ten je rozčleněn na dvě samostatně stojící oblasti, které jsou zřetelně děleny. Zbylá část desky vyznává ryzí minimalismus s co nejmenším počtem prvků a s orientací na volnou plochu.

VW Fox

Následující městský model Volkswagen Fox je ve zcela jiném duchu.

Jeho příď je založena na receptuře, která odpovídá tvarovému zaměření takřka celé modelové řady Volkswagen, produkovaných povětšinu prvního desetiletí 21. století. Střed kapoty, která se směrem dopředu zužuje, je, v porovnání s vozidlem Lupo, zvýšený a plynule navazuje na celou čelní část, kde nacházíme masku chladiče a prostor pro registrační značku. Výzor Foxu lze i přes jeho spíše věcné založení označit za šibalský. Obsahuje totiž jiné (a hravější) vedení křivek (a jejich vzájemné prolínání), než ostatní dobové modely z řad Volkswagenů.

Profil v přímém porovnání s předchůdcem působí o poznání aerodynamičtějším dojmem. Silueta vykazuje vyšší míru plynulosti a ladnosti, stejně tak boční karosářské díly jsou ve vzájemném uspořádání členitější.


VW Fox
 

Zadní sdružené lampy jsou ve srovnání s velikostí karosérie spíše menší a nezasahují do víka zavazadlového prostoru. Záď již není tolik hranatá, jak tomu bylo v segmentu A v podání Volkswagenu dříve. I zde však byl uplatněn přístup tolik typický pro Volkswagen - jednoduché tvary bez výrazných prvků se snahou o co největší schopnost odolávat nevyhnutelnému stárnutí.

Středová konzole je mírně vysunuta do prostoru a ve své horní části poskytuje cestujícím drobnou poličku. Toto řešení je nejen praktické, ale také nápadité. Je také zcela odlišné od provedení středové části přístrojové desky u Volkswagenu Lupo. Samotná deska Foxu má specifickou architekturu s více kolmou horní částí.

TEST Volkswagen Fox 1,2 - Firefox (9/2005)

VW Up!

Pozvolna se dostáváme k moderní podobě městského vozidla od Volkswagenu. Ta se, v podobě modelu Up!, zříká téměř všech výraznějších tvarových zvyklostí modelů, které tu byly před ní. Od svých předchůdců pokračuje pouze v inklinaci k minimalismu a příslušnosti ke kategorii A.

Na rozdíl od vozidel Lupo a Fox dochází u modelu Up! k absenci středové masky chladiče. Místo ní zaplňuje prostor mezi světlomety velmi úzká štěrbina, která skýtá velké logo výrobce. Členitost byla přenesena na nárazník, který má vysoce originální podobu. Srovnáme-li kompozici prvků přídě vozu Up! s tou u ostatních Volkswagenů, lze konstatovat, že Up! prezentuje v rámci značky zcela nové řešení.

Boční okna jsou v konfrontaci se sousedními karosářskými díly zapuštěna, čímž předchůdci nedisponují. Záď je také na poměry dnes srovnávané trojice nejvíce strmá. Není však kolmá, což jí dodává na přirozenosti. Vůz tak nepůsobí neohrabaně a stroze.

Zřejmě nejodvážnější částí vozu je záď, jejíž dominantou je velký skleněný díl. V jeho ploše figurují svítilny vertikálního tvaru, které obsahují bílý, dvakrát ohnutý pás. Ten tuto již dosti kreativní kompozici zpestřuje svou ojedinělostí, není však nijak rušivý. Nárazník, respektive jeho muskulatura, odráží styl přídě.

Vnitřek je také zcela nový. Architektura se distancovala od předchůdců, což s sebou přineslo nové uspořádání přístrojové desky, která je stavěna na velmi jednoduchém a přímočarém základu. Štítek s nápisem Up! ve spodních partiích volantu naznačuje, že vozu nejsou cizí jisté módní tendence. Specialitou je střední díl desky, který je k dispozici v barvě karosérie.

Volkswagen Up! oficiálně: Mini-VW odhalen


VW Up! - První kontakt
 

Anketa

Nejhezčím novodobým mini-Volkswagenem je
Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa) Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu…

Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok! Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok!

Nejmenší současný volkswagen nově dostal potentní motor…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…