Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Lupo vs. Fox vs. Up! – Souboj odlišností

Jakub Sochor
Diskuze (34)
Jsou pojeni segmentem a značkou, vyznávají však zcela odlišné tvarové směry. Řeč je o třech nejmenších modelech značky Volkswagen.

Podíváme-li se na všechny tři vozy seřazené v řadě, spatříme pozoruhodné počínání automobilky z hlediska postoje k designu vozidla velikostní kategorie A.

Zatímco nejstarší z řady, model Lupo, představuje soubor větších ploch a několika oblých stylistických solitérů, Fox disponuje svažující se boční linií a větší mírou dynamiky. Nejnovější počin Volkswagenu v této třídě, vozidlo specifického označení Up!, plně odráží aktuální trend, který se opírá o minimalismus a jenž je doplněn snahou o kultovní ráz.

Vnější rozměry všech tří srovnávaných modelů odpovídají segmentu A, též známému jako třída mini-vozidel, přirozeně však s přihlédnutím k době vzniku každého z nich. Nutno ale říci, že Fox přerůstá na délku Up! o celých 29 cm!


Volkswageny Lupo, Fox a Up! - srovnání rozměrů
Rozměr [m]VW LupoVW FoxVW Up!
Délka [m]3,533,833,54
Šířka [m]1,641,661,64
Výška [m]1,461,541,48
Rozvor [m]2,322,472,42

VW Lupo

Volkswagen Lupo je postaven na základě karosářských principů Volkswagenu z doby přelomu tisíciletí. To s sebou nese experimenty s kruhovými světlomety, mezi kterými se nachází maska chladiče. Čelní část karosérie je pozoruhodná z hlediska hladkosti a plynulosti kapoty, v jejíž ploše se odráží skulptura přídě. Její snížený reliéf ve střední části není zvýrazněn prolisy.

V profilu vynikají volné plochy, které působí, s přihlédnutím k segmentové příslušnosti, rozměrně. Celek je velmi jednoduchý, což se po letech předvedlo v pozitivním smyslu - vozidlo prokázalo jistou nadčasovost, kterou podporuje takřka nulová komplikovanost linek.


Na zádi se promítá veškerá designová filozofie modelu. Namísto snahy o průkopnická řešení (která by se mohla časem jevit jako ukvapená) ctí vůz zásady pravidelnosti linek a střídmosti, která zde však není zcela bez emocí. Zejména umístění bílých světelných segmentů do vnitřních dolních rohů sdruženého celku působí rozpustilým dojmem. Ten je umocněn použitím kruhové formy, což koresponduje s uspořádáním přídě.

Rysem, zpestřujícím přístrojovou desku, je panel s rozmístěnými ovladači. Ten je rozčleněn na dvě samostatně stojící oblasti, které jsou zřetelně děleny. Zbylá část desky vyznává ryzí minimalismus s co nejmenším počtem prvků a s orientací na volnou plochu.

VW Fox

Následující městský model Volkswagen Fox je ve zcela jiném duchu.

Jeho příď je založena na receptuře, která odpovídá tvarovému zaměření takřka celé modelové řady Volkswagen, produkovaných povětšinu prvního desetiletí 21. století. Střed kapoty, která se směrem dopředu zužuje, je, v porovnání s vozidlem Lupo, zvýšený a plynule navazuje na celou čelní část, kde nacházíme masku chladiče a prostor pro registrační značku. Výzor Foxu lze i přes jeho spíše věcné založení označit za šibalský. Obsahuje totiž jiné (a hravější) vedení křivek (a jejich vzájemné prolínání), než ostatní dobové modely z řad Volkswagenů.

Profil v přímém porovnání s předchůdcem působí o poznání aerodynamičtějším dojmem. Silueta vykazuje vyšší míru plynulosti a ladnosti, stejně tak boční karosářské díly jsou ve vzájemném uspořádání členitější.


Zadní sdružené lampy jsou ve srovnání s velikostí karosérie spíše menší a nezasahují do víka zavazadlového prostoru. Záď již není tolik hranatá, jak tomu bylo v segmentu A v podání Volkswagenu dříve. I zde však byl uplatněn přístup tolik typický pro Volkswagen - jednoduché tvary bez výrazných prvků se snahou o co největší schopnost odolávat nevyhnutelnému stárnutí.

Středová konzole je mírně vysunuta do prostoru a ve své horní části poskytuje cestujícím drobnou poličku. Toto řešení je nejen praktické, ale také nápadité. Je také zcela odlišné od provedení středové části přístrojové desky u Volkswagenu Lupo. Samotná deska Foxu má specifickou architekturu s více kolmou horní částí.

VW Up!

Pozvolna se dostáváme k moderní podobě městského vozidla od Volkswagenu. Ta se, v podobě modelu Up!, zříká téměř všech výraznějších tvarových zvyklostí modelů, které tu byly před ní. Od svých předchůdců pokračuje pouze v inklinaci k minimalismu a příslušnosti ke kategorii A.

Na rozdíl od vozidel Lupo a Fox dochází u modelu Up! k absenci středové masky chladiče. Místo ní zaplňuje prostor mezi světlomety velmi úzká štěrbina, která skýtá velké logo výrobce. Členitost byla přenesena na nárazník, který má vysoce originální podobu. Srovnáme-li kompozici prvků přídě vozu Up! s tou u ostatních Volkswagenů, lze konstatovat, že Up! prezentuje v rámci značky zcela nové řešení.

Boční okna jsou v konfrontaci se sousedními karosářskými díly zapuštěna, čímž předchůdci nedisponují. Záď je také na poměry dnes srovnávané trojice nejvíce strmá. Není však kolmá, což jí dodává na přirozenosti. Vůz tak nepůsobí neohrabaně a stroze.

Zřejmě nejodvážnější částí vozu je záď, jejíž dominantou je velký skleněný díl. V jeho ploše figurují svítilny vertikálního tvaru, které obsahují bílý, dvakrát ohnutý pás. Ten tuto již dosti kreativní kompozici zpestřuje svou ojedinělostí, není však nijak rušivý. Nárazník, respektive jeho muskulatura, odráží styl přídě.

Vnitřek je také zcela nový. Architektura se distancovala od předchůdců, což s sebou přineslo nové uspořádání přístrojové desky, která je stavěna na velmi jednoduchém a přímočarém základu. Štítek s nápisem Up! ve spodních partiích volantu naznačuje, že vozu nejsou cizí jisté módní tendence. Specialitou je střední díl desky, který je k dispozici v barvě karosérie.


Jakub Sochor
Diskuze (34)
28. 8. 2011 16:01
Re: MISTR E-LEGANCE
žádná "defiatizace" nehrozí, zrovna Upu se malé italské auta rozhodně bát nemusí.

Kolik tipuješ roční prodeje téhle řady (Up + Škoda + Seat) na rok 2011? ;-)
Avatar - Emel
28. 8. 2011 14:39
Up!
Up vypadá tak, jak malé městské autíčko vypadat má. VW sice nepřináší nic moc nového, ale jak je jeho zvykem, nabízí vyvážený produkt bez zbytečných příkras. Není velkým překvapením, že zcestné nápady typu pohon zadních kol byly pouze myšlenkovým cvičením. Mírným zklamáním může být technika... ale ještě není všem dnům konec.

Koncepce karoserie nápadně připomíná Twingo, to je ale veskrze pozitivní zjištění... prostorové řešení Twinga je dosud nepřekonané a VW nikdy netoužil být originální.

Mimochodem, překvapuje mě, že vyznavačům jednotného designu značky nevadí, že se Up! zcela distancuje od aktuálního designového jazyka VW... mě osobně to nevadí, ale jsem trošku překvapen, když si dal VW s unifikací tolik práce.

Jinak souhlasím s tím, co tu padlo už pod článkem... a to že úhelným kamenem bude cena. Tak se nechme překvapit.
28. 8. 2011 12:30
Re: 3L TDI
Souhlas, Lupo bylo na svou dobu velice povedené, malé autíčko, které mělo moje sympatie a líbí se mi v podstatě do dneška. Fox byl krok vedle, bylo na něm příliš znát, že to byl pouze poevropštěný jihoamerický model. Co se týče Upíka, nechci ho moc hodnotit, dokud ho neomrknu na živo, celkem se mi nezdá špatný, ale úspory na něm budou vidět asi až moc. Navíc je škoda, že se bude (doufám, že jen zatím) nabízet výhradně se 3válci...
Avatar - Ada je zase tady
28. 8. 2011 00:04
Re: MISTR E-LEGANCE
To zni jako deratizace. :yes: >:-[]
Avatar - beibej
27. 8. 2011 22:15
3L TDI
Dodnes se mu nikdo nevyrovná. Na svojí dobu to bylo něco. Fox je sh it. Up možná něco dostane, uvidíme.