Volkswagen Lupo vs. Fox vs. Up! – Souboj odlišností

Volkswagen Lupo vs. Fox vs. Up! – Souboj odlišností

 

Jsou pojeni segmentem a značkou, vyznávají však zcela odlišné tvarové směry. Řeč je o třech nejmenších modelech značky Volkswagen.

Podíváme-li se na všechny tři vozy seřazené v řadě, spatříme pozoruhodné počínání automobilky z hlediska postoje k designu vozidla velikostní kategorie A.

Zatímco nejstarší z řady, model Lupo, představuje soubor větších ploch a několika oblých stylistických solitérů, Fox disponuje svažující se boční linií a větší mírou dynamiky. Nejnovější počin Volkswagenu v této třídě, vozidlo specifického označení Up!, plně odráží aktuální trend, který se opírá o minimalismus a jenž je doplněn snahou o kultovní ráz.

Vnější rozměry všech tří srovnávaných modelů odpovídají segmentu A, též známému jako třída mini-vozidel, přirozeně však s přihlédnutím k době vzniku každého z nich. Nutno ale říci, že Fox přerůstá na délku Up! o celých 29 cm!


Srovnání: VW Lupo vs. Fox vs. Up!
 

Volkswageny Lupo, Fox a Up! - srovnání rozměrů
Rozměr [m]VW LupoVW FoxVW Up!
Délka [m]3,533,833,54
Šířka [m]1,641,661,64
Výška [m]1,461,541,48
Rozvor [m]2,322,472,42

VW Lupo

Volkswagen Lupo je postaven na základě karosářských principů Volkswagenu z doby přelomu tisíciletí. To s sebou nese experimenty s kruhovými světlomety, mezi kterými se nachází maska chladiče. Čelní část karosérie je pozoruhodná z hlediska hladkosti a plynulosti kapoty, v jejíž ploše se odráží skulptura přídě. Její snížený reliéf ve střední části není zvýrazněn prolisy.

V profilu vynikají volné plochy, které působí, s přihlédnutím k segmentové příslušnosti, rozměrně. Celek je velmi jednoduchý, což se po letech předvedlo v pozitivním smyslu - vozidlo prokázalo jistou nadčasovost, kterou podporuje takřka nulová komplikovanost linek.


VW Lupo
 

Na zádi se promítá veškerá designová filozofie modelu. Namísto snahy o průkopnická řešení (která by se mohla časem jevit jako ukvapená) ctí vůz zásady pravidelnosti linek a střídmosti, která zde však není zcela bez emocí. Zejména umístění bílých světelných segmentů do vnitřních dolních rohů sdruženého celku působí rozpustilým dojmem. Ten je umocněn použitím kruhové formy, což koresponduje s uspořádáním přídě.

Rysem, zpestřujícím přístrojovou desku, je panel s rozmístěnými ovladači. Ten je rozčleněn na dvě samostatně stojící oblasti, které jsou zřetelně děleny. Zbylá část desky vyznává ryzí minimalismus s co nejmenším počtem prvků a s orientací na volnou plochu.

VW Fox

Následující městský model Volkswagen Fox je ve zcela jiném duchu.

Jeho příď je založena na receptuře, která odpovídá tvarovému zaměření takřka celé modelové řady Volkswagen, produkovaných povětšinu prvního desetiletí 21. století. Střed kapoty, která se směrem dopředu zužuje, je, v porovnání s vozidlem Lupo, zvýšený a plynule navazuje na celou čelní část, kde nacházíme masku chladiče a prostor pro registrační značku. Výzor Foxu lze i přes jeho spíše věcné založení označit za šibalský. Obsahuje totiž jiné (a hravější) vedení křivek (a jejich vzájemné prolínání), než ostatní dobové modely z řad Volkswagenů.

Profil v přímém porovnání s předchůdcem působí o poznání aerodynamičtějším dojmem. Silueta vykazuje vyšší míru plynulosti a ladnosti, stejně tak boční karosářské díly jsou ve vzájemném uspořádání členitější.


VW Fox
 

Zadní sdružené lampy jsou ve srovnání s velikostí karosérie spíše menší a nezasahují do víka zavazadlového prostoru. Záď již není tolik hranatá, jak tomu bylo v segmentu A v podání Volkswagenu dříve. I zde však byl uplatněn přístup tolik typický pro Volkswagen - jednoduché tvary bez výrazných prvků se snahou o co největší schopnost odolávat nevyhnutelnému stárnutí.

Středová konzole je mírně vysunuta do prostoru a ve své horní části poskytuje cestujícím drobnou poličku. Toto řešení je nejen praktické, ale také nápadité. Je také zcela odlišné od provedení středové části přístrojové desky u Volkswagenu Lupo. Samotná deska Foxu má specifickou architekturu s více kolmou horní částí.

TEST Volkswagen Fox 1,2 - Firefox (9/2005)

VW Up!

Pozvolna se dostáváme k moderní podobě městského vozidla od Volkswagenu. Ta se, v podobě modelu Up!, zříká téměř všech výraznějších tvarových zvyklostí modelů, které tu byly před ní. Od svých předchůdců pokračuje pouze v inklinaci k minimalismu a příslušnosti ke kategorii A.

Na rozdíl od vozidel Lupo a Fox dochází u modelu Up! k absenci středové masky chladiče. Místo ní zaplňuje prostor mezi světlomety velmi úzká štěrbina, která skýtá velké logo výrobce. Členitost byla přenesena na nárazník, který má vysoce originální podobu. Srovnáme-li kompozici prvků přídě vozu Up! s tou u ostatních Volkswagenů, lze konstatovat, že Up! prezentuje v rámci značky zcela nové řešení.

Boční okna jsou v konfrontaci se sousedními karosářskými díly zapuštěna, čímž předchůdci nedisponují. Záď je také na poměry dnes srovnávané trojice nejvíce strmá. Není však kolmá, což jí dodává na přirozenosti. Vůz tak nepůsobí neohrabaně a stroze.

Zřejmě nejodvážnější částí vozu je záď, jejíž dominantou je velký skleněný díl. V jeho ploše figurují svítilny vertikálního tvaru, které obsahují bílý, dvakrát ohnutý pás. Ten tuto již dosti kreativní kompozici zpestřuje svou ojedinělostí, není však nijak rušivý. Nárazník, respektive jeho muskulatura, odráží styl přídě.

Vnitřek je také zcela nový. Architektura se distancovala od předchůdců, což s sebou přineslo nové uspořádání přístrojové desky, která je stavěna na velmi jednoduchém a přímočarém základu. Štítek s nápisem Up! ve spodních partiích volantu naznačuje, že vozu nejsou cizí jisté módní tendence. Specialitou je střední díl desky, který je k dispozici v barvě karosérie.

Volkswagen Up! oficiálně: Mini-VW odhalen


VW Up! - První kontakt
 

Rallye Dakar 2018

Anketa

Nejhezčím novodobým mini-Volkswagenem je
Spolupracujeme s TipCars.com
Europoslanec Ježek končí spolupráci s ANO, nesouhlasí s podporou Zemana Europoslanec Ježek končí spolupráci s ANO, nesouhlasí s podporou Zemana

Europoslanec Petr Ježek končí spolupráci s hnutím ANO.…

Banky zažily dobrý rok, jejich byznys navíc vstupuje do další éry Banky zažily dobrý rok, jejich byznys navíc vstupuje do další éry

Banky v Evropě stojí na prahu nové éry svého byznysu. Po…

Rittigův bývalý advokát čelí obvinění z daňového úniku za desítky milionů Rittigův bývalý advokát čelí obvinění z daňového úniku za desítky milionů

Policie obvinila advokáta Davida Michala z krácení daní,…

Imunitní výbor nechce vydat exprimátora Svobodu k trestnímu stíhání Imunitní výbor nechce vydat exprimátora Svobodu k trestnímu stíhání

Sněmovní mandátový a imunitní výbor doporučil plénu, aby…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa) Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu…

Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok! Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok!

Nejmenší současný volkswagen nově dostal potentní motor…

 



 
Řidič zvolil pro otáčení nejhorší možné místo. Jak to asi mohlo skončit?

Řidič zvolil pro otáčení nejhorší možné místo. Jak to asi mohlo skončit?

Dnes 12:50

V Kansasu se odehrál incident, jenž by klidně mohl posloužit jako výukový materiál v autoškolách. Vysvětluje, proč je podobné otáčení se striktně zakázané.




Blesk.cz

Tragédie v Uhříněvsi: Mladík (†27) spáchal sebevraždu nárazem do stromu!

Tragédie v Uhříněvsi: Mladík (†27) spáchal…

Na jihovýchodě Prahy se v úterý brzy ráno stala tragická dopravní nehoda. Mladý řidič v Uhříněvsi naboural do…

Hororové sanatorium na vlastní oči ve virtuální realitě: Recenze The Inpatient

Hororové sanatorium na vlastní oči ve virtuální…

Kdo jste, si nepamatujete. Nevzpomínáte si ani na to, kde jste a jak jste se tam dostali. Trpíte totiž silnou…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Hašek o brankářích pro olympiádu: Líbí se mi, že máme jistotu

Hašek o brankářích pro olympiádu: Líbí se mi, že…

Od zlaté cesty českého hokejového národního týmu na olympijských hrách v Naganu uběhlo už téměř 20 let. „Co se…

 

Reflex.cz

Zeman s oblibou peskuje lidi, když něco neví, sám teď prokázal neznalosti zeměpisu

Zeman s oblibou peskuje lidi, když něco neví, sám…

Miloš Zeman při rozhovorech, ve svých knížkách či vystoupeních dlouhodobě peskuje lidi, kteří něco neví.…

Leninovi balzamovači: Jak udržet naživu nejvyššího vůdce a další bizarnosti sovětského komunismu

Leninovi balzamovači: Jak udržet naživu nejvyššího…

Velká říjnová socialistická revoluce bylo nejdůležitější výročí celého východního bloku, co na tom, že se…