Volkswagen Lupo vs. Fox vs. Up! – Souboj odlišností

Volkswagen Lupo vs. Fox vs. Up! – Souboj odlišností

 

Jsou pojeni segmentem a značkou, vyznávají však zcela odlišné tvarové směry. Řeč je o třech nejmenších modelech značky Volkswagen.

Podíváme-li se na všechny tři vozy seřazené v řadě, spatříme pozoruhodné počínání automobilky z hlediska postoje k designu vozidla velikostní kategorie A.

Zatímco nejstarší z řady, model Lupo, představuje soubor větších ploch a několika oblých stylistických solitérů, Fox disponuje svažující se boční linií a větší mírou dynamiky. Nejnovější počin Volkswagenu v této třídě, vozidlo specifického označení Up!, plně odráží aktuální trend, který se opírá o minimalismus a jenž je doplněn snahou o kultovní ráz.

Vnější rozměry všech tří srovnávaných modelů odpovídají segmentu A, též známému jako třída mini-vozidel, přirozeně však s přihlédnutím k době vzniku každého z nich. Nutno ale říci, že Fox přerůstá na délku Up! o celých 29 cm!


Srovnání: VW Lupo vs. Fox vs. Up!
 

Volkswageny Lupo, Fox a Up! - srovnání rozměrů
Rozměr [m]VW LupoVW FoxVW Up!
Délka [m]3,533,833,54
Šířka [m]1,641,661,64
Výška [m]1,461,541,48
Rozvor [m]2,322,472,42

VW Lupo

Volkswagen Lupo je postaven na základě karosářských principů Volkswagenu z doby přelomu tisíciletí. To s sebou nese experimenty s kruhovými světlomety, mezi kterými se nachází maska chladiče. Čelní část karosérie je pozoruhodná z hlediska hladkosti a plynulosti kapoty, v jejíž ploše se odráží skulptura přídě. Její snížený reliéf ve střední části není zvýrazněn prolisy.

V profilu vynikají volné plochy, které působí, s přihlédnutím k segmentové příslušnosti, rozměrně. Celek je velmi jednoduchý, což se po letech předvedlo v pozitivním smyslu - vozidlo prokázalo jistou nadčasovost, kterou podporuje takřka nulová komplikovanost linek.


VW Lupo
 

Na zádi se promítá veškerá designová filozofie modelu. Namísto snahy o průkopnická řešení (která by se mohla časem jevit jako ukvapená) ctí vůz zásady pravidelnosti linek a střídmosti, která zde však není zcela bez emocí. Zejména umístění bílých světelných segmentů do vnitřních dolních rohů sdruženého celku působí rozpustilým dojmem. Ten je umocněn použitím kruhové formy, což koresponduje s uspořádáním přídě.

Rysem, zpestřujícím přístrojovou desku, je panel s rozmístěnými ovladači. Ten je rozčleněn na dvě samostatně stojící oblasti, které jsou zřetelně děleny. Zbylá část desky vyznává ryzí minimalismus s co nejmenším počtem prvků a s orientací na volnou plochu.

VW Fox

Následující městský model Volkswagen Fox je ve zcela jiném duchu.

Jeho příď je založena na receptuře, která odpovídá tvarovému zaměření takřka celé modelové řady Volkswagen, produkovaných povětšinu prvního desetiletí 21. století. Střed kapoty, která se směrem dopředu zužuje, je, v porovnání s vozidlem Lupo, zvýšený a plynule navazuje na celou čelní část, kde nacházíme masku chladiče a prostor pro registrační značku. Výzor Foxu lze i přes jeho spíše věcné založení označit za šibalský. Obsahuje totiž jiné (a hravější) vedení křivek (a jejich vzájemné prolínání), než ostatní dobové modely z řad Volkswagenů.

Profil v přímém porovnání s předchůdcem působí o poznání aerodynamičtějším dojmem. Silueta vykazuje vyšší míru plynulosti a ladnosti, stejně tak boční karosářské díly jsou ve vzájemném uspořádání členitější.


VW Fox
 

Zadní sdružené lampy jsou ve srovnání s velikostí karosérie spíše menší a nezasahují do víka zavazadlového prostoru. Záď již není tolik hranatá, jak tomu bylo v segmentu A v podání Volkswagenu dříve. I zde však byl uplatněn přístup tolik typický pro Volkswagen - jednoduché tvary bez výrazných prvků se snahou o co největší schopnost odolávat nevyhnutelnému stárnutí.

Středová konzole je mírně vysunuta do prostoru a ve své horní části poskytuje cestujícím drobnou poličku. Toto řešení je nejen praktické, ale také nápadité. Je také zcela odlišné od provedení středové části přístrojové desky u Volkswagenu Lupo. Samotná deska Foxu má specifickou architekturu s více kolmou horní částí.

TEST Volkswagen Fox 1,2 - Firefox (9/2005)

VW Up!

Pozvolna se dostáváme k moderní podobě městského vozidla od Volkswagenu. Ta se, v podobě modelu Up!, zříká téměř všech výraznějších tvarových zvyklostí modelů, které tu byly před ní. Od svých předchůdců pokračuje pouze v inklinaci k minimalismu a příslušnosti ke kategorii A.

Na rozdíl od vozidel Lupo a Fox dochází u modelu Up! k absenci středové masky chladiče. Místo ní zaplňuje prostor mezi světlomety velmi úzká štěrbina, která skýtá velké logo výrobce. Členitost byla přenesena na nárazník, který má vysoce originální podobu. Srovnáme-li kompozici prvků přídě vozu Up! s tou u ostatních Volkswagenů, lze konstatovat, že Up! prezentuje v rámci značky zcela nové řešení.

Boční okna jsou v konfrontaci se sousedními karosářskými díly zapuštěna, čímž předchůdci nedisponují. Záď je také na poměry dnes srovnávané trojice nejvíce strmá. Není však kolmá, což jí dodává na přirozenosti. Vůz tak nepůsobí neohrabaně a stroze.

Zřejmě nejodvážnější částí vozu je záď, jejíž dominantou je velký skleněný díl. V jeho ploše figurují svítilny vertikálního tvaru, které obsahují bílý, dvakrát ohnutý pás. Ten tuto již dosti kreativní kompozici zpestřuje svou ojedinělostí, není však nijak rušivý. Nárazník, respektive jeho muskulatura, odráží styl přídě.

Vnitřek je také zcela nový. Architektura se distancovala od předchůdců, což s sebou přineslo nové uspořádání přístrojové desky, která je stavěna na velmi jednoduchém a přímočarém základu. Štítek s nápisem Up! ve spodních partiích volantu naznačuje, že vozu nejsou cizí jisté módní tendence. Specialitou je střední díl desky, který je k dispozici v barvě karosérie.

Volkswagen Up! oficiálně: Mini-VW odhalen


VW Up! - První kontakt
 

Anketa

Nejhezčím novodobým mini-Volkswagenem je
Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Klon VW Up: V Číně už se kopírují i loga automobilek! Klon VW Up: V Číně už se kopírují i loga automobilek!

Čínské vozítko Weikerui V7 nejen že je přesnou kopií…

Svezli jsme se s modernizovaným VW Up!. Jak jezdí turbo-tříválec? Svezli jsme se s modernizovaným VW Up!. Jak jezdí turbo-tříválec?

Miniauto z dílny Volkswagenu se dočkalo nového vrcholného…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně řekla velvyslankyně a britský reportér?

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně…

Pouhý den po teroristickém útoku v Londýně se na Malostranském náměstí ve čtvrtek pod taktovkou britského…

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…