upraveny dyzl s odpovídající neupravenou benzinovou alternativou v realnym provozu a podle toho zakazat / povolit vjezd do mest a nastavit zdaneni paliv tak, aby se vyplatilo kupovat auta, které min zatezuji zivotni prostredi
jak benzin tak nafta jsou soucasti ropy v urcitem pomeru. je samozrejme otazka, jestli existuje lepsi zpuso zuzitkovani nafty nez dominantne ve spalovacich motorech, nicmene i kdyz upravis zdaneni benzinu v jho prospech, trh zase zaridi jeho zdrazeni vlivem vetsi poptavky. pokud bys naftu prestal pouzivat uplne, jeji cena se promitne i do ceny benzinu (a dalsich ropnych frakci). takze zas tak uplne jednoduche to neni. dale si bud jist, ze i benzinove motory vyrabi nox - zejmena studene nez se prohrejou a pak stare, kterym uz katalyzator davno nefunguje (nejspise prakticky vsechno nad deset let). ja jen ze si proti naftakum asi uplne nepomuzes...
vis moc dobře, ze NOx vznika diky prebytku vzduchu a ten je primarne u naftaku, který spaluje chudou smes.
nejsem si uplne jisty, jestli i primovstrikove beziny spaluji stachiometrickou smes, kazdopadne prekracovani normy NOx (která je pro benzin prisnejsi nez pro naftak) nebylo u benzinu v realu prokazany, narozdil od naftaku, kde se jedna i o radove prekracovani.
spotřeba benzinu v CR stále klesa a spotreba nafty roste (ted v pomeru 2:5) a jaksi se nezda, ze by byl prebyutek benzinu a cena diky tomu sla dolu.
jak to delaj mimo EU, kde osobní naftaky vpodstate nejezdi? to tu přebytečnou naftu lejou do kanalu?? nebo tezke slozky nakrakuji na lehci ??
vis mic dobre, ze teplota spalin u benzinovych motoru je vyssi nez u naftovych (cca o 200 stupnu), cimz se vytvareji vyrazne lepsi podminky pro produkci nox u benzinovych motoru. take doufam, ze vis, ze diky spalovani one stachiometricke smesi funguje ve spojeni s benzinovym motorem tricestny katalyzator. oproti dvoucestnemu poouzitemu u dieselu ma tu treti cestu, ktera zajistuje redukci noxu, ktere benzinovy motor samozrejme produkuje (neboj se, ony molekuly kysliku nemaj od eurouredniku nakazano se po zazehu napred parovat s uhlovodikovymi molekulami paliva, ktere jsou ve srovnani s molekulami n2 dramaticky nedostatkove). tohle cele ma dva hacky. katalyzator zacina pracovat az kdyz se prohreje minimalne na 300 stupnu (takze u studenych aut nepracuje, kdo jezdi jenom deset minut na nakup a zpet, tak ma emise samozrejme mimo limitni po celou zivotnost auta) a dale je katalyzator velmi choulostive zarizeni, ktere po deseti letech provozu realne nebude fungovat takrka u zadneho auta. tot fakta.
realita je ale jaksi jina.
benzinovy auta plni NOx i v realu, alespon to nikdo zatím nezpochybnil a v jednom testu co porovnaval 3 naftaky a 1 benzinak, tak benzinak byl hluboko pod limetum euro 6
a naftovy auta - to vime - prekroceni limitu 10x v realu není výjimkou.
samozrejme ze katylzator zacne fungovat az se ohreje, u naftaku to je snad jinak??
ale benzin muze NOx ovlivnit i při studenem motoru - tim ze i primovstrik se bude drzet stachiometricke smesi, která neprodukuje tolik NOx a az se katalizator ohreje, tak uz muze prepnout na chudou smes a NOx je pak likvidovanej v katalyzatoru. dokonce když katalizator na NOx bude nefunkcni, tak benzinak pomerem smesi produkci NOx muze ovlivnit. to je i duvod, proc studenej benzinak (aspoň ten muj) zere vyrazne vic nez zahratej - protože spaluje stachiometrickou smes.
u naftaku je to samozrejme jine, ten ve vetsine rezimu spaluje vyrazne chudou smes, která produkuje velke množství NOx. a když katalyzator studenej, tak jde vse ven a nam do plic
jedno benzinovy auto mam uz 12 let stary, s najetymi vic jak 200tis km, nikdy nebylo moc udrzovany a v loni na emisích bylo hluboko pod limitama
zahraty benzinovy motor s funkcnim katalyzatorem normu nox plni. to ja preci vubec nerozporuju.
nox vznikaji v benzinovych motorech i u stechiometricke smesi, proste proto, ze toho dusiky je v te smesi ke spaleni zdaleka nejvice. vzdyt jinak by ani nevznikly tricestne katalyzatory. mvzhledem k vyrazne vyssi teplote horeni benzinu je logicky principialne zase zvysena pravdepodobnost tvorby nox. jelikoz katalyzator redukuje cca 90% noxu, pak je zcela zrejme, ze jestlize benzinaky produkuji zhruba polovinu stanoveneho limitu normy, pak bez katalyzatoru budou normu cca petkrat prekracovat. to take neni uplne zanedbatelne, i kdyz to u nich nepochybne bude lepsi nez u naftaku.
ja tady neobhajuju naftu proti benzinu, ja jen se snazim rici, ze tech vztahu a vazeb je tam mnohem vice a hledat reseni v tom, ze naftu efektivne zakazeme, je samozrejme kratkozrake. nic vic, nic min... ted uz vubec nemluvim o tom, ze v pripade nehody sedim radsi v naftaku, protoze sance vzniceni nafty oproti benzinu je vyrazne mensi, apod.
otázka, kde hledat problém, jestli v dusiku nebo kysliku
dusiku je v atmosfere cca 3/4, kysliku 21%.
NOx vznika tam, kde je prebytek kysliku a rozdovadene atomy dusiku se slouci s volnymi rozdovadenymi atomy kysliku, protože na ty atomy kysliku uz nezbyl zadny uhlik ani vodik z paliva.
dusiku se jen tak nezbavime, tak snad jedina moznost, jak omezit produkci NOx primo v motoru, je privest do valce presne tolik paliva a kysliku, aby se to vzajemne sloučilo a na dusik zadny kyslik nezbyl. samozrejme, ze te je ciste teoreticky, ale vic se k tomu blizi benzinovy nez naftovy motor, proto bezin produkuje min NOx nez naftak.
nikdo nechce naftak zakazovat, ale zrovnopravnit zdaneni a realne emise na uroven s benzinem
ja byl svedkem, jak naftak po narazu do stromu vzplal jako pochoden a za cca 7 min, kdy prijeli hasici, z auta nic nezbylo. posadka nastesti vyskocila, auto jinak ani nebylo moc zdeformovany takze naraz byl tak v 50km/h. v ty době to bylo novy auto za cca mega. benzin vzplane snaze, ale tech okolnosti jestli chytne nebo ne je mnohem vic
hele, ad prvni odstavec - je jen veci statistiky, jestli se ten kyslik slouci s ducikem nebo s vodikem nebo s uhlikem. i u presne nadavkovane smesi mas v nejakem pomeru ve vyfukovych plynech molekuly hc, o2, co a nox i kdyby to nakrasne pomerove odpovidalo tomu, ze se hezky vyparuji na co2 a h2o. proste to v tom spalovani to nefunguje tak, ze kyslik se vrhne na n2 pokud uz zadny uhlovodik neni k dispozici. ten ksylik proste muze byt obklopeny n2 molekukama a zreaguje s nimi rovnou. o to tady jde, davkovanim smesi tomu proste nezabranis.
nikde jsem nepsal, ze naftak nemuze shoret, take znam pripady, kdy diky nepripoutani clovek prezil. presto vime, ze z hlediska pravdepodobnosti moznych nasledku je vyrazne lepsi strategii na preziti se v aute poutat. to same proste plati u naftaku ve vztahu k horeni...
tak samozrejme, ze nejaky NOx (nejspis) vznikne vzdy ale evidentne to jde ovlinit.
napr. vhodnym pomerem paliva a vzduchu a nebo homogenitou smesi.
a uz z principu naftak, který spaluje chudou smes s prebytkem vzduchu navíc dnes snad uz vždy primym vstřikem, ma s NOx vetsi problém nez benzinak.
ale samozrejme zalezi i na konkretnim reseni, napr o 2.0FSI se psalo, ze mezi benzinovymi motory je na NOx prebornik (ve spatnym vyznamu).
jinak tedy co se tyce prebytku benzinu a nafty neni vubec zadnym tajemstvim, ze v evrope prebyva benzin a v americe nafta. vzajemnou obchodni vymenou je toto kompenzovano.
doufam, ze vis, jaky je rozdil mezi benzinem a naftou a ze z nafty benzn neudelas, tak si odpoved na otazku, co s prebytky jedne nebo duhe slozky delaji, najdi nekde sam. rozhodne se to nelije do kanalu a v globalu by ti melo snad byt jasne, ze to resi globalni trh s komoditami a jejich cenami.
neudelaz naftu z benzinu, ale benzin z nafty jo
v EU jsou velke prebytky benzinu, ktery se vyvazi do USA.
ale se snižující se spotřebou benzinu v USA a zvyšující se spotřebou nafty v EU se ten prebytek benzinu stále zvetsuje.
takze v EU je prebytek benzinu a proto se podporuje nafta, aby prebytek byl ještě vetsi
prijde mi to trochu na hlavu.
v roce 1990 byla spotřeba benzinu v EU cca dvojnasobna proti nafte, v roce 2000 to bylo cca 1:1 a ted je spotřeba nafty v EU 2.5x vetsi nez benzinu
krakovani nafty na benzin neni zadarmo (musi se to zahivat, tedy dodavat energii zvenku) rozhodne to neni ekonomicke a je otazka, zda je to ve finale ekologictejsi nez naftu normalne pouzivat.
ano, stoji to energii, ale mozne to je.
a samozrejme otázka, o kolik by to benzin prodrazilo.
prijde mi ale hodne uchylny, ze EU exportuje do USA benzin, který v realu produkuje mnohem min emisi nez nafta, kterou naopak z USA dovazi, a přitom ze EU tvari strasne ekologicky
zajímavý článek a zajímavý "problém". Přitom by se to dalo vyřešit jedním škrtem pera v zákoně o spotřebních daních (pravda těch škrtů by muselo být 28 napříč EU, aby to fungovalo) a bylo by po problému...
vyhlášený tím byl ten první přímovstřik GDI od Mitsubishi - z toho lezly extrémní emise NOx. Každopádně se u zážehových motorů emise NOx vždy hodně řešily a proto taky (v době kolem Euro 4) neměly tak malou spotřebu, jakou by mohly mít, kdyby se na NOx nehledělo. Pak se ale začalo šílet z CO2, tak nevím jestli se nezačaly přivírat oči nad NOx i u nich...
Ale jinak dneska už se zase vrací i nepřímovstřik - jako třeba aktuální 1.8TSI, která v nízké zátěži funguje nepřímovstřikově, což je podle mě OK, protože v městském režimu malého výkonu by to toho neměly lézt vy už vyhlášené benzinové tsi mikrosaze ...
Pokud i zážehové motory zabíjejí, tak ale alespoň něžně. U dieselu se člověk navíc ještě poblije z toho příšerného (pro mě naprosto nesnesitelného, jiným ale až tak moc nevadí - nechápu) smradu...
Tady jde spíš o to, že mnohem větší smrad leze z Avie, starých Tatrovek, autobusů, kamionů obecně a vylágrovaných vytuněných a vykuchaných turbodieselů mladých závodníků než z motorů cinknuté řady vw ea 189, která v reálném provozu nikterak nevybočuje ze zástupu konkurentů stejné kategorie... Zase abys tomu nerozuměl špatně, až výše uvedené horší bude uspokojivě vyřešeno, jsem všema deseti pro řešení současných dieselů, popřípadě dále benzínů...
staré Avie a Tatrovky kolem sebe nějak nevidím - spíš Superby, Passaty a Octavie minulé generace... Tedy auta 5-10 let stará a ten smrad je z nich...
Ale aby to nevyznělo příliš antikoncernově - takové TDCi od Fordu je podle mě ještě horší, taky Volva bývají z valné většiny strašná (ale on je to asi taky Ford)... a tak by se dalo pokračovat napříč značkami, nebo třeba takové dodávky do 3,5t a že jich v ulicích je... Koncern vadí nejvíc hlavně proto, že je nejčastější....
prostě jak je diesel starší 5ti let, tak je to smradlák (a třetina z nich jsou pak takový ti zcela nesnesitelní extrémní smradláci)
No jen jestli ta potíž není právě v těch vykuchaných dpf a čipovaných popelnicích. To fakt s "podvodem" (zatím jen) VW nemá mnoho společného. No a já tedy autobusy a náklaďáky všech možných kategorií (ne nezbytně Tatra nebo Avie), které smrdí opravdu nechutně (včetně nových náklaďáků), potkávám všude až až - a jak správně píšeš, dodávky do 3,5t nevyjímaje, to je také často velmi nechutné...
Vy z toho naděláte. Naše normy - plní. Na válcích vstupní cyklus splnil taky. Že na americké cestě fouká drobet jinak, no a co? Na to se testování neptalo. Sportovec taky ukázal výkon na olympiádě, dostal medajli a dobré. Že stejný výkon neběhá doma denně je pochopitelné. Nehledě k tomu, že kde kdo si dá čip nebo přídavnou řídící jednotku, tak má zásahy do SW stejně taky. VW jen otevřel dveře informacím, že skušební norma neodpovídá realitě. Což se dávno ví, i pan Vaculík to psal už kdysi v ojetinách, že moderní auta zkušebnu poznají a chovají se způsobileji.
Naše normy plní téměř všechno. Je paráda jednou týdně zajet na návštěvu do Česka po ránu. Vy ten smrad nevnímáte, jste na to zvyklý, ale je to děs. V Německu nemusím mýt auto měsíc i když prší, v CZ stačí tři dny a je jako prase i když neprší a je hezky. To vše se usazuje na úrodě, k tomu trochu "normované" chemie... a pak se to požívá je jedno jestli je to maso, nebo pečivo.
V CZ bych jako první zavedl zálohy na pet lahve, aby nekončili v kamnech. Zakázal bych stretch-folie min. na balíky (to končí v kamnech taky a v Německu balík v igelitu prostě poslat odmítnou) a pak bych šel tvrdě po emisích, zdanil smradlavá auta a policii nařídil jak uvidí hulící auto, okamžitě odstavit a sebrat mu na 1/2 roku značky - do doby než to opraví, pokud neopraví, automaticky vyřadit z provozu. To co dýcháme v CZ se projevuje částečně na celkové náladě lidí, ale 99% Čechů je stejně proti a ten smrádek jim vlastně vyhovuje.
Tak zdraví zdar a ty Německo-Česká předražená auta prosím už nekupujte :-)
Si piš, že na ten český smrad v ulicích (v Praze hlavně z dieselů, na venkově pak zase z lokálních topenišť) se zvyknout nedá. Já ho teda vnímám až moc dobře.
Inu proto VW v EU nenabidne zadne reparace majitelum, protoze tem to nevadi. Komu vadil ropak, ten si ropaka nekoupil. Namel by ale VW zaplatit nam ostatnim co jezdime za vyfukem takoveho volkswagenu?
To je teda vtipný, i když předpokládaný důsledek aférky VW v ČR.
Ještě zapomněli dodat, že všechny nabízený auta (podle článku) v bazarech jsou EA189, který čeká svolávačka a čeští Lojzové, kteří do teď mysleli, jak vydělali, najednou mají strach z prodělku a proto chtěj auto prodat >:D
jsem vypozoroval, že tábory dieselových příznivců a odpůrců
Určité malé části populace (odhadem 5-10%), do které patřím i já, smrad z dieselů extrémně vadí (prostě bych se z toho smradu zblil, okamžitě mě z něj rozbolí hlava atd...). Druhé daleko větší části populace (odhadem tedy 90-95%) smrad z dieselů subjektivně nijak zvlášť nevadí. A z toho pak plynou mnohá neporozumění...
Re: jsem vypozoroval, že tábory dieselových příznivců a odpů
Je pravda, že když člověk dýchá exhalace z dieslového auta, tak bývá často člověku nevolno. Na tom se shodneme. Škoda je, že plno lidí neřeší co vypouští jeho auto a že tím někomu jinému může způsobit rakovinu. ... ale prostě svět je takovej. Bohužel. :-(
Ono když soused zatopí PETkama v kamnech, ta si to taky nenechá každý líbit.
Re: jsem vypozoroval, že tábory dieselových příznivců a odpů
A jsou i tací, kterým vadí novodobí zelení = ekoteroristé a rádi by zpět staré dobré motory, které možná trochu smrděly, ale byly jednoduché, spolehlivé, v reálném provozu úsporné s okamžitými reakcemi po přidání/ubrání plynu.
... na test. Vzít namátkově z produkce vzorek a poslat za oceán. Ve střední a východní Evropě nelze testům věřit. Pokud by zjistili pochybení, ihned zrušit homologaci.
Dále jsem možná přehlédl, ale nevšiml jsem si jak budou podvodníci z VAG řešit 3.0TDI.