No potěškoště, a co jako mají automobilky dělat? EU jim stanovuje metodiky měření spotřeby, od kterých se nesmí odchýlit. Prodejce tedy musí prodávat s tím, co mu automobilka naměří dle dané metodiky a co nařídila EU. Nespokojený zákazník by tedy měl žalovat Brusel za špatné metodiky, které neodpovídají reálnému provozu a ne prodejce. Co s tím asi tak může prodejce udělat, když je svázaný normami od EU?!?
To je přece zákon padajícího h*a - zákazník zažaluje prodejce, ten prohraje, prodejce zažaluje automobilku, ta prohraje, automobilka zažaluje stát nebo EU, stát prohraje a zaplatí to daňoví poplatníci - takže zase ten zákazník.
Já bych to nazval spíš "obludným kruhem", protože rozhodnutí obou soudů je skutečně nepochopitelné a dost možná i v rozporu s právem EU.
V takovém případě je skutečně možné dovolání k ESD, konkrétně k Soudu prvního stupně v "řízení o předběžné otázce", kdy rozhodnutí ESD nemá přímý účinek na rozhodnutí národních soudů, ale ty se tímto nálezem v naprosté většině řídí.
Podobných rozhodnutí v minulosti už bylo více (Costa-Enel, Cassis de Dijon apod.) a vždy měly za následek jednotný výklad a harmonizaci legislativy EU s jednotlivými národními úpravami - a ty NESMÍ být v zájemném rozporu.
Chudák dealer, co s tím asi má dělat? Stěžovatel (právník, pokud vím) si mne ruce, v kapse tlustá obálka na obličeji blažený úsměv občana právního státu.
Jediná šance je právě v odvolání se k Lucemburku. Napříště si pan doktor zajde třeba do salonu Škody, ale to už budou katalogy plné dovětků o orientačních hodnotách, závisejících na stylu a způsobu využití, včetně spousty hvězdiček a drobného textu.
Tentokrát je to opravdu smutné, tady má spravedlnost nejen obligátní šátek přes oči, ale také místo vah v ruce plechovku od toluenu :no:
Perune, zásadne nesúhlasím. EÚ si vytvorila zo spotrebiteľa chránený druh, takže takéto pro-consumer rozhodnutie bude plne v súlade s "únijným duchom". Akákoľvek zodpovednosť za vady/škodu sa uplatňuje odjakživa u zmluvného partnera, teda u predávajúceho, kde si auto kúpil, nie u výrobcu. To si môže regresne riešiť predajca v rámci zmluvných vzťahov s výrobcom/importérom. Ja toto rozhodnutie kvitujem, keď už nič iné, snáď sa ten absurdný systém merania spotreby dostane viac na oči a možno, ale len možno sa s tým začne niečo robiť. Ale to je asi dosť naivná predstava.
Já bych do toho radši moc "nešťoural". Změní se metodika měření, aby tabulkové hodnoty více odpovídali realitě, což povede ke zvýšení tabulkové spotřeby což zase povede ke zvýšení emisí, což zase povede k dalšímu tlaku na automobilky na snožování emisí, což zase povede k dalšímu nesmyslnému downsizingu. ;-\
tento jednotlivý případ může přimět prodejce obecně k doplnění kupní smlouvy o pasáž týkající se deklarované spotřeby, kde se obě strany dohodnou na nemožnosti uplatnění právních nároků v této záležitosti
detaily sporu skutečně neznáme, osobně bych ale rád věděl, na základě jakého znaleckého posudku byl údaj spotřeby podle metodiky EU napaden. pan soudní znalec simuloval laboratorní podmínky, za nichž byla spotřeba měřena? nebo si snad žalující nechal provést měření na svém voze individuálně jiným výrobcem? hodně mi to smrdí.
myslim ze v pripadu urcite neslo o konflikt normovane spotreby versus realna, protoze realnou spotrebu nelze brat v potaz (jizdni styl, zatizeni), ale o to, ze podle znalecaku nelze dosahnout ani te normovane spotreby pri zachovani EU mereni. pak by mel cely pripad hlavu a patu.
prodejce je fakt v tomto pripade chudak, protoze vychazi z cisel od vyrobce. smlouva je vsak mezi klientem a prodejcem, takze on je odpovedny.
jinou než normovanou spotřebu nemáš k dispozici, napadnout můžeš jen tento údaj, pokud bys napadal reálnou spotřebu, musel bys empiricky sledovat signifikantní vzorek identických vozů což si dost dobře nedovedu představit - mohl by sis sice nastavit vlastní metodiku testů, ale kde sehnat onen vzorek identických aut?...
Nejde tak úplně o bludný kruh. Jádrem problému jsou optimalizace motoru na míru evropského cyklu, kterým stejně nikdo reálně nejezdí. Výrobci se soustředí na snižování normované spotřeby, nikoli reálné spotřeby. Na jedné straně je na vině Brusel, který vydal nepoužitelnou normu. Na druhé straně nikdo automobilky nenutí "podvádět." Z pohledu automobilky by to byl bludný kruh - optimalizuješ na normu, zažaluje tě zákazník. Optimalizuješ na reálnější podmínky, nesplníš emisní normy, zaplatíš pokuty EU. V principu nejsem proti tomu, aby se vytvořil protitlak na automobilky dělat pro změnu něco pro zákazníka. Stejně jediným řešením by byla úprava normy. Ideální by bylo, aby norma nebyla jen jediný jízdní profil. Zabránit tak optimalizacím na jediný scénář.
Člověk má málo informací. Není ani jasné, jestli byl problém v naměřená norma versus udávaná norma, nebo v tom, že nešlo reálně dosáhnout udávané spotřeby a rozdíl byl nezanedbatelný, což posoudil znalec ze své odborné kapacity.
Elementarni uspech jednoho sikovneho obcana. Zadnou zmenu v udavani hodnot spotreby ze strany vyrobcu to ale nevyvola. Vyrobci s prodejci nanejvys pouze upravi prislusne formulace definujici vyklad udavane spotreby a zarucnich podminek a kupujicim doporuci si nastudovat prislusne EU normy, aby pak nebyli za blbce ;-)
Nie je nahodou v kazdom prospekte "small print", ktory uvadza, ze realna spotreba sa lisi od papierovej podla podmienok, sposobu jazdy, zatazenia auta atd?
A ako pise Flajzi, vyrobca nema inu moznost, len udavat spotrebu podla zakonom urcenej metodiky.
Nepoznam detaily pripadu - ci sudy skumali sposob jazdy stazovatela, atd, ale rozhodnutie ja padnute na hlavu. Predajca, a Hyundai, by sa mali odvolat na europsky sud, pretoze sa ocitli v pravne nezmyselnej situacii - rozhodnutim ustavneho sudu.
Ten vytvoril precedens a postavil automobilky do situacie, ked na to, aby mohli splnit jeden zakon (v podobe rozsudku), musia porusit iny.
to ne...pochybuji ze by soud priznal vady jen tak podle toho com jim ten ridic rekl. spravne by tam mel byt posudek, ktery by meril spotrebu auta taktez dle metodiky EU a tim se pak potvrdilo ze jejich tovarni mereni bylo nespravne. jinak to nema smysl.
Samozrejme že tam bol ZP. Čo to sudca (alebo ešte pravdepodobnejšie sudkyňa) rozhodla len na základe dobrého slova žalobcu, že "mu to žerie jak prasa"? ;-)
Naštěstí skutečnost není tak smutná, jak to vypadá z titulku nebo z konce článku - ve skutečnosti ústavní stížnost ústavní soud zamítl, protože svým obsahem nespadala do jeho kompetencí - tzn. vůbec se nezabýval tím, zda skutečná spotřeba může být rozdílná od papírové, pouze tím, zda napadené chyby rozhodnutí soudů prvního a druhého stupně mají takový charakter, aby o nich mohl ústavní soud jednat.
Rozhodnutí okresního a krajského soudu je ovšem nepochopitelné. Nemám úplné informace, vím jen to, že se jednalo o Hyundai Tucson s pohonem 4x4 a soud rozhodl na základě měření zkušebny, která nemá stolici pro testování čtyřkolek a zřejmě tak nemohla měřit spotřebu podle normy totožné s tou v techničáku. (i když netuším, zda se spotřeba u "nestálého" pohonu všech kol měří jinak než u dvoukolek).
Pokud tedy chcete netradiční slevu na auto, kupujte v Příbrami, tamní soudy vám možná vyhoví. V jiných okresech bych to radši nezkoušel, protože to rozhodnutí ÚS nikoho nezavazuje.
Odtrženost normované spotřeby od skutečného života je samozřejmě jiná věc.
;-) A tak tu žijem........ Ono se dost lidí na tu udávanou spotřebu výrobcem nachytá. Málo kdo totiž je schopen jí dosáhnout.Teď je horký kandidát na soudy prodejce se spotřebou 3.2 >:D >:D >:D Dost lidí tady skučelo na spotřebu UPU ,ale možná je to jeden ze způsobů jak se takovým okolnostem vyhnout.JJ- když ptáčka lapají!!!!!!! >:D
Ono se dá jezdit i za méně než za udávanou spotřebu. Ale kvalita PHM musí být vyšší.
Z vlastní zkušenosti 4,7 l/100 km (z Itálie do Rakouska přes Dolomity) s vozem Škoda Yeti 1,2 TSi :-)
Diskuse se zatím odehrává v dvojjediné rovině - v rovině pobouřených spoluobčanů, a rovněž v rovině tryzny za chudáky prodejce. Nejsou známé detaily případu.
Jsem však přesvědčený, že oba dva soudy, které řešily skutkovou podstatu samozřejmě neporovnávaly spotřebu dle technického průkazu (tedy spotřebu stanovenou dle příslušné metodiky a příslušné normy) se spotřebou dosaženou při ostré jízdě na Kralický Sněžník.
Neumím si představit jiný důkaz vyšší spotřeby, než ten, že byla stejná metodika spotřeby použita u předmětného auta. A pokud se pak tato "reálná" spotřeba, tedy spotřeba u daného vozu skutečně liší od spotřeby udávané v technickém průkazu paušálně pro všechny vyrobené kusy modelu vozu osazené totožnými motory, pak je rozhodnutí soudů jistě poprávu, spravdlivé a věcně konsistentní.
Pro uklidnění jistých diskusních ombudsmanských tiků některých našich kolegů, vyzívajících k národní sbírce proti údajné koudeli hořící všem prodejcům, ani se mi nechce napsat kde... snad jen informaci, že takovýto "vícenáklad" je samozřejmě následně řešen nejen s dovozcem, ale přímo i s s výrobcem vozu.
A kde hledat jistou možnou hranici potenciální úspěšnosti? No, vzhledem k tomu, že se jedná o složitý technický výrobek, vzhledem k tomu, že je nutno počítat i s jistým procentem rozptylu spotřeby, závislém na kvalitě paliva, pak někde nad hranicí 10 - 15 procent nad udanou spotřebu bych to vnímal jako možný nárokový realismus.
A co s tím, kdyby náhodou spotřeba byla nižší? :-) No, zde zatím... garážová babo raď...
P.S. K otřesnosti postojů zdejšího legendárního falešného soba se snad ani nelze slušně vyjádřit, jo, jo, tihle sobi umí než kolem sebe rozhazovat falešné bobky eurosobích soudních hostin. Neboť rozhodovat o tobě má a musí než tvůj soudce, nikoliv panák v taláru vzdálený tisíce kilometrů...
Múdro a pravdivo vravíš. Keď prehovoríš ako právnik a nie ako fanúšik VW, hneď to má inú úroveň a nemožno nesúhlasiť. :yes: Ako píšeš, ten rozdiel spotreby aj pri porovnateľnom systéme merania by mal byť vyšší ako nepatrný, aby sa eliminovali prípadné vplyvy náhodilých externalít; myslím, že i ten žalobca mal spotrebu podstatne vyššiu, nie len dve-tri percentá.
Len to P.S. si si mohol odpustiť.
Falešný sob? Viz. jedna (má) z asi 500 reakci na jeho blogu:
PACHY ZE ZARAŽENÝCH BLOGŮ
No, nastal čas poučení z krizového vývoje. Je bohužel stále více těch, co čtou a neumí psát. O řád horší je ovšem to, že píší ti, co neumí číst. Zdálo by se v tomhle marasmu, že by asi bylo vhodnější kdyby psali ti co umí číst a četli ti co umí psát. Jenže co by pak dělali ti, kterých je nejvíce, tedy ti, co neumí ani číst a ani psát? No, někteří z nich možná píší blogy…
Objevil se tu blog, který pošlapal, pošpinil vše dobré, o co tu roky usilujeme. Blog, který zcela nedůvodně, plivl smradlavou slinu falešného soba na práci redaktorů evropského renomovaného motoristického tištěného periodika, totiž na práci redaktorů časopisu Auto motor a sport. Master test vozidel subkompaktní třídy se v blogu drasticky napadá argumenty snad ze zvláštní pomocné mateřské školky – výsledky jsou chybné, bližší tanga než kaftan po dědovi, koho píšeň jódluješ, tomu pěkně podrž, redaktoři ohýbají realitu, neumí počítat, zapomeňte, děkuji, odejděte…
Naštěstí qvazibloger podlehl tlaku diskuzních kolegů, a obrátil se na redakci AMS s prosbou o vysvětlerní svých blábolivých dedukcí. Samozřejmě, že byl argumentačně smeten. Samozřejmě, že test nebyl zmanipulovaný, samozřejmě, že byl objektivní a samozřejmě, že první byl v hodnocení zaslouženě prvním.
A reakce qvaziblogera? Vymazal z blogu nejostřejší věty, změnil nadpis, vymazal především otřesný závěr a tváří se jako by se nic nestalo. Jak k tomuhle přijde redakce AMS? Jak vypadá nyní reakce pana redaktora připojená na konec blogu, když reaguje na blog před změnou. Ano, jde jen a než o to, udržet se na hrazdě, nedopustit aby si svět všiml, že bloger je… nahý. Neboť byl-li by autorem blogu bloger zkušený a čestný, pak by své neudržitelné formulace opticky změnil (jiný druh písma, včlenění do závorek, podtržení textu atd.) a připojil by text korektní. Je to nestoudné, co se tu odehrálo.
Jistě všichni přesto pochopíme, že lze prostě omočit vlastní pero v losím lejně, stát se to může každému. Ovšem když už, a poté co mi po tváři stékají slzy studu, vždyť nachytán jak malý klučík na cizích jahodách, nesnažím se mazat, všechno zaonačít tak, abych proboha nepřišel o fazónu.
Tedy poučení nikoliv ovšem jen pro qvaziblogera – Umíš-li číst, pokus se psát, obráceně to nedělej, nemohl by sis ověřit cos zplodil. Když píšeš, nezapomínej, že na rozdíl od čtení, kdy informace padá než do tvé předtemenní propasti, je psaní poměrně náročnou kategorií s níž předstupuješ před třetí oči. Mohlo by se ti totiž za čas stát, že by sis při čtení svých vlastních starších textů musel položit otázku nejen, zda umíš psát, ale zda jsi vůbec schopen především… číst.
Celé je to zde, a ta diskuse, ta je hutná - [odkaz] Ale nechme falešného soba falešným sobem.
... kupující si právem stěžuje, že spotřeba je vyšší než uvádí prodejce. Prodejce právem argumentuje tím, že uváděná spotřeba je měřena dle normy XYZ a že reálná spotřeba může být odlišná. Otázkou je, zda prodejce kupujícímu vysvětlil, že uváděná a skutečná spotřeba se mohou výrazně lišit nebo se mu snažil tvrdit, že se za tolik dá opravdu jezdit.
Tiež som riešil s kamarátom prečo mu jeho Ceed s takým istým motorom žerie o liter viac ako mne. Rozdiel bol v zábehu. Ja som zabiehal podľa návodu, on "nemal čas" a "zabehával" na diaľnici Praha - Bratislava .... presne to čo nemal ...
A toto mal dodržať:
"Po začiatku prevádzky vozidla nie je potrebná žiadna špeciálna lehota zábehu. Stačí dodržiavať niekoľko jednoduchých pokynov na jazdu počas prvých 1 000 km, čím zvýšite výkonnosť, hospodárnosť i životnosť svojho vozidla.
- Nejazdite s vysokým zatažením motora
- Nejazdite dlho pri tom istom zaradenom prevodovom stupni, a to ani pri vysokých, ani pri nízkych rýchlostiach. Motor správne zabehnete prevádzkou s častými zmenami prevodových stupňov.
- Nebrzdite príliš prudko, aby sa správne zabehlo brzdové obloženie. Výnimkou je núdzové brzdenie.
- Nevytáčajte motor do vysokých otáčok."
O spotrebe rozhoduje primárne štýl jazdy so zohľadnením technických špecifík motora i vozidla .... napr. pri hybridoch je ten rozdiel priepastný ...
Spotreba je vec naozaj na diskusiu ... určite však nie na súde ... too je jednoducho absurdné ...
Bohužel se nelze domnívat, že by Brusel byl ochoten posunout hodnoty normované spotřeby blíž realitě, protože by se musely zvýšit emise Co2, ty jsou bohužel v dnešní době mantra. Čili to vidím tak, že automobilky nebudou uvádět vyšší spotřebu, která by se realitě logicky blížila, to se bohužel nestane. Automobilky by byly nuceny platit pokuty za vyšší emise Co2, což by se projevilo na ceně aut. Jinými slovy, vidím to na větičku typu: "Fuel consumption may vary according to driving style or several other factors which cannot be predicted."