Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Ústavní soud: Vysoká spotřeba je důvodem ke slevě

Má vaše nové auto mnohem vyšší spotřebu, než udává výrobce? Můžete dát celou záležitost k soudu, s největší pravděpodobností uspějete.
Zpět na článek
21. 9. 2011 07:17
21. 9. 2011 09:24
21. 9. 2011 09:36
21. 9. 2011 06:56
21. 9. 2011 08:34
21. 9. 2011 09:32
21. 9. 2011 14:00
21. 9. 2011 10:31
21. 9. 2011 13:21
21. 9. 2011 07:23
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
21. 9. 2011 08:37
21. 9. 2011 10:20
21. 9. 2011 13:10
neregistrovaný "RayBan"
21. 9. 2011 13:17
21. 9. 2011 09:21
21. 9. 2011 15:15
Avatar - Ada je zase tady
21. 9. 2011 06:50
motor TDI
U vozu s motorem TDI PD by se to nestalo... :-!
Rozbalit vlákno
5
21. 9. 2011 07:17
Re: motor TDI
vtipné...

radšej nepíš takéto vtipy hneď ráno.
21. 9. 2011 09:24
Re: motor TDI
PD urcite nie ale CR uz ano
Avatar - white label
21. 9. 2011 09:27
Re: motor TDI
Proč do toho taháš Czech Republic... :-O ;-)
21. 9. 2011 09:36
Re: motor TDI
Ked on taha PrieviDzu... ;-)
Avatar - white label
21. 9. 2011 09:25
Re: motor TDI
Myslíš jako, že když se pokazil, tak nežral vůbec nic? >:-[]
21. 9. 2011 06:56
Bludný kruh
No potěškoště, a co jako mají automobilky dělat? EU jim stanovuje metodiky měření spotřeby, od kterých se nesmí odchýlit. Prodejce tedy musí prodávat s tím, co mu automobilka naměří dle dané metodiky a co nařídila EU. Nespokojený zákazník by tedy měl žalovat Brusel za špatné metodiky, které neodpovídají reálnému provozu a ne prodejce. Co s tím asi tak může prodejce udělat, když je svázaný normami od EU?!?
Rozbalit vlákno
10
Avatar - Machýrek
21. 9. 2011 07:57
Re: Bludný kruh
Souhlas, ale kupujici tohle neresi. Viz majitel z Pribrami, ktery to vzal za konec "ten co ti to prodal je sycak".
21. 9. 2011 10:54
Re: Bludný kruh
To je přece zákon padajícího h*a - zákazník zažaluje prodejce, ten prohraje, prodejce zažaluje automobilku, ta prohraje, automobilka zažaluje stát nebo EU, stát prohraje a zaplatí to daňoví poplatníci - takže zase ten zákazník.
Avatar - Perun
21. 9. 2011 08:34
Re: Bludný kruh
Já bych to nazval spíš "obludným kruhem", protože rozhodnutí obou soudů je skutečně nepochopitelné a dost možná i v rozporu s právem EU.
V takovém případě je skutečně možné dovolání k ESD, konkrétně k Soudu prvního stupně v "řízení o předběžné otázce", kdy rozhodnutí ESD nemá přímý účinek na rozhodnutí národních soudů, ale ty se tímto nálezem v naprosté většině řídí.

Podobných rozhodnutí v minulosti už bylo více (Costa-Enel, Cassis de Dijon apod.) a vždy měly za následek jednotný výklad a harmonizaci legislativy EU s jednotlivými národními úpravami - a ty NESMÍ být v zájemném rozporu.

Chudák dealer, co s tím asi má dělat? Stěžovatel (právník, pokud vím) si mne ruce, v kapse tlustá obálka na obličeji blažený úsměv občana právního státu.

Jediná šance je právě v odvolání se k Lucemburku. Napříště si pan doktor zajde třeba do salonu Škody, ale to už budou katalogy plné dovětků o orientačních hodnotách, závisejících na stylu a způsobu využití, včetně spousty hvězdiček a drobného textu.

Tentokrát je to opravdu smutné, tady má spravedlnost nejen obligátní šátek přes oči, ale také místo vah v ruce plechovku od toluenu :no:
Avatar - iudex
21. 9. 2011 09:32
Re: Bludný kruh
Perune, zásadne nesúhlasím. EÚ si vytvorila zo spotrebiteľa chránený druh, takže takéto pro-consumer rozhodnutie bude plne v súlade s "únijným duchom". Akákoľvek zodpovednosť za vady/škodu sa uplatňuje odjakživa u zmluvného partnera, teda u predávajúceho, kde si auto kúpil, nie u výrobcu. To si môže regresne riešiť predajca v rámci zmluvných vzťahov s výrobcom/importérom. Ja toto rozhodnutie kvitujem, keď už nič iné, snáď sa ten absurdný systém merania spotreby dostane viac na oči a možno, ale len možno sa s tým začne niečo robiť. Ale to je asi dosť naivná predstava.
21. 9. 2011 11:49
Re: Bludný kruh
Já bych do toho radši moc "nešťoural". Změní se metodika měření, aby tabulkové hodnoty více odpovídali realitě, což povede ke zvýšení tabulkové spotřeby což zase povede ke zvýšení emisí, což zase povede k dalšímu tlaku na automobilky na snožování emisí, což zase povede k dalšímu nesmyslnému downsizingu. ;-\
Avatar - prekladys
21. 9. 2011 12:06
Re: Bludný kruh
tento jednotlivý případ může přimět prodejce obecně k doplnění kupní smlouvy o pasáž týkající se deklarované spotřeby, kde se obě strany dohodnou na nemožnosti uplatnění právních nároků v této záležitosti

detaily sporu skutečně neznáme, osobně bych ale rád věděl, na základě jakého znaleckého posudku byl údaj spotřeby podle metodiky EU napaden. pan soudní znalec simuloval laboratorní podmínky, za nichž byla spotřeba měřena? nebo si snad žalující nechal provést měření na svém voze individuálně jiným výrobcem? hodně mi to smrdí.
21. 9. 2011 14:00
Re: Bludný kruh
Já bych si výsledkem soudu nebyl tak jistý. Ta norma má svou funkci a soudu by se nemuselo líbit, že ji automobilky zneužívají.
21. 9. 2011 10:31
Re: Bludný kruh
myslim ze v pripadu urcite neslo o konflikt normovane spotreby versus realna, protoze realnou spotrebu nelze brat v potaz (jizdni styl, zatizeni), ale o to, ze podle znalecaku nelze dosahnout ani te normovane spotreby pri zachovani EU mereni. pak by mel cely pripad hlavu a patu.

prodejce je fakt v tomto pripade chudak, protoze vychazi z cisel od vyrobce. smlouva je vsak mezi klientem a prodejcem, takze on je odpovedny.
Avatar - prekladys
21. 9. 2011 12:19
Re: Bludný kruh
jinou než normovanou spotřebu nemáš k dispozici, napadnout můžeš jen tento údaj, pokud bys napadal reálnou spotřebu, musel bys empiricky sledovat signifikantní vzorek identických vozů což si dost dobře nedovedu představit - mohl by sis sice nastavit vlastní metodiku testů, ale kde sehnat onen vzorek identických aut?...
21. 9. 2011 13:21
Re: Bludný kruh
Nejde tak úplně o bludný kruh. Jádrem problému jsou optimalizace motoru na míru evropského cyklu, kterým stejně nikdo reálně nejezdí. Výrobci se soustředí na snižování normované spotřeby, nikoli reálné spotřeby. Na jedné straně je na vině Brusel, který vydal nepoužitelnou normu. Na druhé straně nikdo automobilky nenutí "podvádět." Z pohledu automobilky by to byl bludný kruh - optimalizuješ na normu, zažaluje tě zákazník. Optimalizuješ na reálnější podmínky, nesplníš emisní normy, zaplatíš pokuty EU. V principu nejsem proti tomu, aby se vytvořil protitlak na automobilky dělat pro změnu něco pro zákazníka. Stejně jediným řešením by byla úprava normy. Ideální by bylo, aby norma nebyla jen jediný jízdní profil. Zabránit tak optimalizacím na jediný scénář.

Člověk má málo informací. Není ani jasné, jestli byl problém v naměřená norma versus udávaná norma, nebo v tom, že nešlo reálně dosáhnout udávané spotřeby a rozdíl byl nezanedbatelný, což posoudil znalec ze své odborné kapacity.
Avatar - Machýrek
21. 9. 2011 07:17
Uspech jednotlivce, a tak to i zustane
Elementarni uspech jednoho sikovneho obcana. Zadnou zmenu v udavani hodnot spotreby ze strany vyrobcu to ale nevyvola. Vyrobci s prodejci nanejvys pouze upravi prislusne formulace definujici vyklad udavane spotreby a zarucnich podminek a kupujicim doporuci si nastudovat prislusne EU normy, aby pak nebyli za blbce ;-)
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
21. 9. 2011 07:23
Auta a spravodlivost: Your mileage may vary.
Nie je nahodou v kazdom prospekte "small print", ktory uvadza, ze realna spotreba sa lisi od papierovej podla podmienok, sposobu jazdy, zatazenia auta atd?

A ako pise Flajzi, vyrobca nema inu moznost, len udavat spotrebu podla zakonom urcenej metodiky.

Nepoznam detaily pripadu - ci sudy skumali sposob jazdy stazovatela, atd, ale rozhodnutie ja padnute na hlavu. Predajca, a Hyundai, by sa mali odvolat na europsky sud, pretoze sa ocitli v pravne nezmyselnej situacii - rozhodnutim ustavneho sudu.

Ten vytvoril precedens a postavil automobilky do situacie, ked na to, aby mohli splnit jeden zakon (v podobe rozsudku), musia porusit iny.
Rozbalit vlákno
3
21. 9. 2011 09:20
Re: Auta a spravodlivost: Your mileage may vary.
to ne...pochybuji ze by soud priznal vady jen tak podle toho com jim ten ridic rekl. spravne by tam mel byt posudek, ktery by meril spotrebu auta taktez dle metodiky EU a tim se pak potvrdilo ze jejich tovarni mereni bylo nespravne. jinak to nema smysl.
Avatar - iudex
21. 9. 2011 09:35
Re: Auta a spravodlivost: Your mileage may vary.
Samozrejme že tam bol ZP. Čo to sudca (alebo ešte pravdepodobnejšie sudkyňa) rozhodla len na základe dobrého slova žalobcu, že "mu to žerie jak prasa"? ;-)
21. 9. 2011 10:18
Re: Auta a spravodlivost: Your mileage may vary.
vsechno je mozne v cr...pokud ale byl znalecak, ktery vyvratil laboratorni mereni vyrobce, tak je to ok.
21. 9. 2011 07:48
Nejde o rozhodnutí ústavního soudu
Naštěstí skutečnost není tak smutná, jak to vypadá z titulku nebo z konce článku - ve skutečnosti ústavní stížnost ústavní soud zamítl, protože svým obsahem nespadala do jeho kompetencí - tzn. vůbec se nezabýval tím, zda skutečná spotřeba může být rozdílná od papírové, pouze tím, zda napadené chyby rozhodnutí soudů prvního a druhého stupně mají takový charakter, aby o nich mohl ústavní soud jednat.

Rozhodnutí okresního a krajského soudu je ovšem nepochopitelné. Nemám úplné informace, vím jen to, že se jednalo o Hyundai Tucson s pohonem 4x4 a soud rozhodl na základě měření zkušebny, která nemá stolici pro testování čtyřkolek a zřejmě tak nemohla měřit spotřebu podle normy totožné s tou v techničáku. (i když netuším, zda se spotřeba u "nestálého" pohonu všech kol měří jinak než u dvoukolek).

Pokud tedy chcete netradiční slevu na auto, kupujte v Příbrami, tamní soudy vám možná vyhoví. V jiných okresech bych to radši nezkoušel, protože to rozhodnutí ÚS nikoho nezavazuje.

Odtrženost normované spotřeby od skutečného života je samozřejmě jiná věc.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - iudex
21. 9. 2011 09:37
Re: Nejde o rozhodnutí ústavního soudu
No ale rozhodnutie krajského súdu váhu má, minimálne pre okresné súdy v rovnakom kraji.
Avatar - prekladys
21. 9. 2011 12:09
Re: Nejde o rozhodnutí ústavního soudu
díky alespoň za nějaké info
Avatar - Guttalax
21. 9. 2011 08:37
PHM
;-) A tak tu žijem........ Ono se dost lidí na tu udávanou spotřebu výrobcem nachytá. Málo kdo totiž je schopen jí dosáhnout.Teď je horký kandidát na soudy prodejce se spotřebou 3.2 >:D >:D >:D Dost lidí tady skučelo na spotřebu UPU ,ale možná je to jeden ze způsobů jak se takovým okolnostem vyhnout.JJ- když ptáčka lapají!!!!!!! >:D
Rozbalit vlákno
3
21. 9. 2011 10:20
Re: PHM
Ono se dá jezdit i za méně než za udávanou spotřebu. Ale kvalita PHM musí být vyšší.
Z vlastní zkušenosti 4,7 l/100 km (z Itálie do Rakouska přes Dolomity) s vozem Škoda Yeti 1,2 TSi :-)
neregistrovaný "RayBan"
21. 9. 2011 13:10
Re: PHM
Hele, já jsem s Peugeot 607 v automatu přes Himaláje jezdil za 3,7l/100 km ... když jsem to krotil, tak i míň ;-)
21. 9. 2011 13:17
Re: PHM
Daj si nakalibrovat PP
21. 9. 2011 09:21
chudak hyundai
ten to ted odnese jako nejvetsi manipulator normovane spotreby. i kdyz neco na tom asi bude...
Rozbalit vlákno
0
21. 9. 2011 10:00
SPOTŘEBNÍ SPOTŘEBA
Diskuse se zatím odehrává v dvojjediné rovině - v rovině pobouřených spoluobčanů, a rovněž v rovině tryzny za chudáky prodejce. Nejsou známé detaily případu.

Jsem však přesvědčený, že oba dva soudy, které řešily skutkovou podstatu samozřejmě neporovnávaly spotřebu dle technického průkazu (tedy spotřebu stanovenou dle příslušné metodiky a příslušné normy) se spotřebou dosaženou při ostré jízdě na Kralický Sněžník.

Neumím si představit jiný důkaz vyšší spotřeby, než ten, že byla stejná metodika spotřeby použita u předmětného auta. A pokud se pak tato "reálná" spotřeba, tedy spotřeba u daného vozu skutečně liší od spotřeby udávané v technickém průkazu paušálně pro všechny vyrobené kusy modelu vozu osazené totožnými motory, pak je rozhodnutí soudů jistě poprávu, spravdlivé a věcně konsistentní.

Pro uklidnění jistých diskusních ombudsmanských tiků některých našich kolegů, vyzívajících k národní sbírce proti údajné koudeli hořící všem prodejcům, ani se mi nechce napsat kde... snad jen informaci, že takovýto "vícenáklad" je samozřejmě následně řešen nejen s dovozcem, ale přímo i s s výrobcem vozu.

A kde hledat jistou možnou hranici potenciální úspěšnosti? No, vzhledem k tomu, že se jedná o složitý technický výrobek, vzhledem k tomu, že je nutno počítat i s jistým procentem rozptylu spotřeby, závislém na kvalitě paliva, pak někde nad hranicí 10 - 15 procent nad udanou spotřebu bych to vnímal jako možný nárokový realismus.

A co s tím, kdyby náhodou spotřeba byla nižší? :-) No, zde zatím... garážová babo raď...

P.S. K otřesnosti postojů zdejšího legendárního falešného soba se snad ani nelze slušně vyjádřit, jo, jo, tihle sobi umí než kolem sebe rozhazovat falešné bobky eurosobích soudních hostin. Neboť rozhodovat o tobě má a musí než tvůj soudce, nikoliv panák v taláru vzdálený tisíce kilometrů...
Rozbalit vlákno
9
Avatar - Katikakus
21. 9. 2011 10:15
Re: SPOTŘEBNÍ SPOTŘEBA
Od strejdy SOBa jsem tady zadne BOBky zatim nevidel ;-)
Avatar - iudex
21. 9. 2011 10:20
Re: SPOTŘEBNÍ SPOTŘEBA
Múdro a pravdivo vravíš. Keď prehovoríš ako právnik a nie ako fanúšik VW, hneď to má inú úroveň a nemožno nesúhlasiť. :yes: Ako píšeš, ten rozdiel spotreby aj pri porovnateľnom systéme merania by mal byť vyšší ako nepatrný, aby sa eliminovali prípadné vplyvy náhodilých externalít; myslím, že i ten žalobca mal spotrebu podstatne vyššiu, nie len dve-tri percentá.
Len to P.S. si si mohol odpustiť.
21. 9. 2011 12:00
Re: SPOTŘEBNÍ SPOTŘEBA
Jo, určitě to bude zajímavej případ :yes:

Vždyť víš, jednou sob, navždy sob... ;-)
21. 9. 2011 13:56
Re: SPOTŘEBNÍ SPOTŘEBA
Na jiném serveru jsem myslím četl, že se lišila až o 2 litry od udávané.
21. 9. 2011 11:27
Re: SPOTŘEBNÍ SPOTŘEBA
Toz jak je spotreba nizzsi, tak si zakaznik proste doplati rozdil na kilometr.
Jednoduchej princip >:D

Ehm... Kdo, nebo co je falesny sob?
21. 9. 2011 11:58
Re: SPOTŘEBNÍ SPOTŘEBA
Dobrej nápad... :-)

Falešný sob? Viz. jedna (má) z asi 500 reakci na jeho blogu:

PACHY ZE ZARAŽENÝCH BLOGŮ

No, nastal čas poučení z krizového vývoje. Je bohužel stále více těch, co čtou a neumí psát. O řád horší je ovšem to, že píší ti, co neumí číst. Zdálo by se v tomhle marasmu, že by asi bylo vhodnější kdyby psali ti co umí číst a četli ti co umí psát. Jenže co by pak dělali ti, kterých je nejvíce, tedy ti, co neumí ani číst a ani psát? No, někteří z nich možná píší blogy…

Objevil se tu blog, který pošlapal, pošpinil vše dobré, o co tu roky usilujeme. Blog, který zcela nedůvodně, plivl smradlavou slinu falešného soba na práci redaktorů evropského renomovaného motoristického tištěného periodika, totiž na práci redaktorů časopisu Auto motor a sport. Master test vozidel subkompaktní třídy se v blogu drasticky napadá argumenty snad ze zvláštní pomocné mateřské školky – výsledky jsou chybné, bližší tanga než kaftan po dědovi, koho píšeň jódluješ, tomu pěkně podrž, redaktoři ohýbají realitu, neumí počítat, zapomeňte, děkuji, odejděte…

Naštěstí qvazibloger podlehl tlaku diskuzních kolegů, a obrátil se na redakci AMS s prosbou o vysvětlerní svých blábolivých dedukcí. Samozřejmě, že byl argumentačně smeten. Samozřejmě, že test nebyl zmanipulovaný, samozřejmě, že byl objektivní a samozřejmě, že první byl v hodnocení zaslouženě prvním.

A reakce qvaziblogera? Vymazal z blogu nejostřejší věty, změnil nadpis, vymazal především otřesný závěr a tváří se jako by se nic nestalo. Jak k tomuhle přijde redakce AMS? Jak vypadá nyní reakce pana redaktora připojená na konec blogu, když reaguje na blog před změnou. Ano, jde jen a než o to, udržet se na hrazdě, nedopustit aby si svět všiml, že bloger je… nahý. Neboť byl-li by autorem blogu bloger zkušený a čestný, pak by své neudržitelné formulace opticky změnil (jiný druh písma, včlenění do závorek, podtržení textu atd.) a připojil by text korektní. Je to nestoudné, co se tu odehrálo.

Jistě všichni přesto pochopíme, že lze prostě omočit vlastní pero v losím lejně, stát se to může každému. Ovšem když už, a poté co mi po tváři stékají slzy studu, vždyť nachytán jak malý klučík na cizích jahodách, nesnažím se mazat, všechno zaonačít tak, abych proboha nepřišel o fazónu.

Tedy poučení nikoliv ovšem jen pro qvaziblogera – Umíš-li číst, pokus se psát, obráceně to nedělej, nemohl by sis ověřit cos zplodil. Když píšeš, nezapomínej, že na rozdíl od čtení, kdy informace padá než do tvé předtemenní propasti, je psaní poměrně náročnou kategorií s níž předstupuješ před třetí oči. Mohlo by se ti totiž za čas stát, že by sis při čtení svých vlastních starších textů musel položit otázku nejen, zda umíš psát, ale zda jsi vůbec schopen především… číst.

Celé je to zde, a ta diskuse, ta je hutná - [odkaz] Ale nechme falešného soba falešným sobem.
21. 9. 2011 16:11
Re: SPOTŘEBNÍ SPOTŘEBA
No to tedy byla mela... ;-\
Avatar - petrumr
21. 9. 2011 19:49
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
22. 9. 2011 07:49
Re: SPOTŘEBNÍ SPOTŘEBA
Jo, Fabia je dobre auto.
Ale tam v te diskusi nakonec neslo apriori o Fabii...
21. 9. 2011 11:34
Pravdu mají oba dva ...
... kupující si právem stěžuje, že spotřeba je vyšší než uvádí prodejce. Prodejce právem argumentuje tím, že uváděná spotřeba je měřena dle normy XYZ a že reálná spotřeba může být odlišná. Otázkou je, zda prodejce kupujícímu vysvětlil, že uváděná a skutečná spotřeba se mohou výrazně lišit nebo se mu snažil tvrdit, že se za tolik dá opravdu jezdit.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - petrumr
21. 9. 2011 15:15
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
0
21. 9. 2011 16:08
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
0
21. 9. 2011 16:40
Zábeh vozidla - manuál Kia Ceed 1,6 CVVT
Tiež som riešil s kamarátom prečo mu jeho Ceed s takým istým motorom žerie o liter viac ako mne. Rozdiel bol v zábehu. Ja som zabiehal podľa návodu, on "nemal čas" a "zabehával" na diaľnici Praha - Bratislava .... presne to čo nemal ...

A toto mal dodržať:

"Po začiatku prevádzky vozidla nie je potrebná žiadna špeciálna lehota zábehu. Stačí dodržiavať niekoľko jednoduchých pokynov na jazdu počas prvých 1 000 km, čím zvýšite výkonnosť, hospodárnosť i životnosť svojho vozidla.
- Nejazdite s vysokým zatažením motora
- Nejazdite dlho pri tom istom zaradenom prevodovom stupni, a to ani pri vysokých, ani pri nízkych rýchlostiach. Motor správne zabehnete prevádzkou s častými zmenami prevodových stupňov.
- Nebrzdite príliš prudko, aby sa správne zabehlo brzdové obloženie. Výnimkou je núdzové brzdenie.
- Nevytáčajte motor do vysokých otáčok."

O spotrebe rozhoduje primárne štýl jazdy so zohľadnením technických špecifík motora i vozidla .... napr. pri hybridoch je ten rozdiel priepastný ...

Spotreba je vec naozaj na diskusiu ... určite však nie na súde ... too je jednoducho absurdné ...

-
Rozbalit vlákno
0
21. 9. 2011 23:38
Udávaná vs. reálná spotřeba
Bohužel se nelze domnívat, že by Brusel byl ochoten posunout hodnoty normované spotřeby blíž realitě, protože by se musely zvýšit emise Co2, ty jsou bohužel v dnešní době mantra. Čili to vidím tak, že automobilky nebudou uvádět vyšší spotřebu, která by se realitě logicky blížila, to se bohužel nestane. Automobilky by byly nuceny platit pokuty za vyšší emise Co2, což by se projevilo na ceně aut. Jinými slovy, vidím to na větičku typu: "Fuel consumption may vary according to driving style or several other factors which cannot be predicted."
Rozbalit vlákno
0
Avatar - zdravy rozum
28. 9. 2011 10:27
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
0