Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ÚVMV 1100 GT: Znáte tento český sporťák? Vzniklo jen osm kousků. A chystá se další!

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
Narodilo se další slavné kupé z Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Za jeho vznikem stojí dva bývalí zaměstnanci.

Experimentální kupé ÚVMV vzbudilo na začátku sedmdesátých let minulého věku pěkné pozdvižení. I když bylo postaveno s využitím mechanických skupin Škody 100/110, nejedná se o výrobek mladoboleslavské automobilky, jak se mnozí mylně domnívají. A tudíž nenese okřídlený šíp a příslušnou slavnou značku. Zrodilo se v pražském Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Jeho vývoj trval čtyři roky (1966-1970) a ne náhodou svými tvary připomínalo Saab Sonett II, inspirace zde byla zjevná.

Jenže na rozdíl od švédského vozu dostalo motor dozadu. Konkrétně podélně umístěný klasický škodovácký čtyřválec OHV 1,14 l s 55 kW (75 k). Pokud vám nesedí objem motoru, vězte, že šlo o modifikovaný agregát pro vozy soutěžní skupiny A2 s dvojitým karburátorem Weber. Podvozek měl rozvor 2,2 m, 3880 mm dlouhý, 1505 mm široký a jen 1125 mm nizounký sporťák uháněl na čtrnáctipalcových kolech až 175 km/h, z klidu na stovku pak akceleroval během 13,7 s. Vážil také pouze 816 kg, protože většina karosářských dílů byla z laminátu. V sedmdesátém roce se představil veřejnosti na výstavišti v Plzni (to už dnes bohužel neexistuje) a na jaře 1971 vyvolal rozruch v Ženevě.

Bez šance

Skelet a laminátové „šaty“ vytvořil pražský Letov ve spolupráci s vysokomýtskou Karosou. K malosériové, pochopitelně převážně ruční výrobě (plánovalo se 20-30 kusů) však nedošlo, pochopitelně z politických důvodů, psal se přece začátek 70. let... Přitom už ve Svazarmu v Odrách byla prakticky připravena včetně dalších čtyř rozpracovaných kusů.

Nakonec se jich ovšem zrodilo celkem pět polooficiálních. Dva z nich závodily a činí tak dodnes ve veteránské kategorii, další tři byly postupně svými majiteli upravovány a používají se v běžném provozu. Sedmý zhotovil pro sezónu 1977 kolínský konstruktér a pilot Jiří Švec s využitím techniky Škody 130 RS a nakonec jej osadil motorem Alfa Romeo DOHC 1,96 l, šlo o speciál, který pravidelně jezdil domácí vrchy ještě začátkem 90. let.

Dvě kopie

Nejnovější exemplář postavili během šesti let bývalí zaměstnanci ÚVMV Miloslav Kotal a Josef Stočes ve svém volném čase, informoval o něm web Autorevue. Ano, jde víceméně o kopii, ale při výrobě oba muži využili co nejvíce dobových dílů. A motor? Nese logo ústavu, ale jde o třináctistovku. Vývojovou pohonnou jednotku stihl dokončit ještě před zákazem z vyšších míst. Oba renovátoři ji poskládali z částí, kdysi dávno s ní jezdil Jan Soldát autokros, agregát zamontoval do vlastní buginy.

Vtip je v tom, že z takhle malého objemu je schopen dávat až 160 koní (118 kW), navíc bez jakéhokoli přeplňování. A umí i 10 tisíc otáček za minutu. Oba konstruktéři se dosud svezli maximálně rychlostí 160 km/h, více si netroufli. Konstruktéři? Samozřejmě! V jejich hlavách se zrodily výztuhy laminátových částí, na které originální dokumentace nepamatovala. Hlavní světla se původně vyklápěla mechanicky pomocí pružin a táhel, u kopie se o totéž starají elektromotorky, „mrkačky“ navíc darovala Mazda 323 F série BG.

Denní svícení si vyžádalo další pár kruhových reflektorů, dokonce diodových. Palubní deska také neodpovídá době vzniku. Auto už však najezdilo nějakých 500 km a navštívilo i veteránské setkání v Sosnové u České Lípy. Příští rok vznikne další. Oba pánové se totiž nechtějí dělit o jedno, tak bude mít každý své.

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
18. 6. 2019 23:09
Re: Skvělá práce.
no jo my sme tiež nechceli komunizmus a z česka ste to k nám dotiahly, u nas vyhrála demokratická strana, u vás ako je zvykom , ste sa pchali do zadku, vtedy rusom, predtym nemcom, teraz američanom a zasa nemcom
22. 11. 2016 07:47
Re: Skvělá práce.
Nerikam, že ty škodovky byly super auta, ale snaha o vývoj byla. Například právě změna z užovky na M-ko rozšířením náprav. Pak přizvednutí predku, díky čemu měla snahu odletět, ale trochu se tím chování přední nápravy přiblížilo tě zadní. Nakonec úhlová zadní náprava, která měla být základ už dřív... Četl jsem kdysi knížku o vzniku 130RS, jaké modely ji predchazely, jak se snažili vylepšit ten základ, co měli, a pak to aplikovat do výroby. Smutné je, že poznatky ze 130RS se podařilo uvést to výroby až o deset let později a ještě v podobě okrajové "premie", především na export.

S kvalitou je to pravda, a to u Favorita ještě před VW byly snahy o zlepšení kvality proti starším skodovkam
Avatar - KubikCv
21. 11. 2016 18:44
Re: Skvělá práce.
Užovky i eMka už byly zastaralý a špatně ovladatelný...vyhýbací manévr v holandské televizi to jasně dokazoval už u "nového" auta. AZNP těžilo drahocený valuty hlavně z exportu. "Kvalita" vozů z Boleslavi byla krásně vidět při exportu do UK,kde se auta ještě "dodělávala" a kontrolovala. Pořádnou kontrolu jakosti zavedl až koncern VW a bylo to neskutečně znát už na modernizaci Favorita. Opravdu největší problém a náklad byla modernizace továrny...ta se modernizovala až když se vědělo,že řada 105/120 je těžce za zenitem. Kolem 70tých let kdy vznikaly opravdu zajímavé prototypy ty finance nebyly.
Ale když srovnám třeba práci ÚVMV s tehdejším "soukromníkem" Melkusem z NDR tak to bylo jiný kafe. I když situace pro výrobní družstva nebo "malé podnikatele" byla u nich trochu jiná. Ale dokázal už v 60tých letech stavět GT vůz Melkus RS1000. Dalo by se říct,že dokázal z *ovna uplést bič. A na tu dobu to bylo opravdu slušné sportovní náčiní
21. 11. 2016 07:29
Re: Skvělá práce.
Ony ty peníze byly, ale posilaly se na rozvoj průmyslu na Slovensko, třeba na výstavbu BAZ, kde nikdy nic kloudnyho nevzniklo... Pak se cpaly peníze do projektu Škoda/Wartburg/Trabant, že kterého taky nic nebylo.. Můžeme být rádi, že se podařilo vyjet s Favoritem, jinak by že Škodovky nic nezbylo.

Pravda je, že ve Škodovce se i přes to házení klacku pod nohy snažili a i na té platformě s motorem vzadu je vidět snaha o vývoj. Trinactistovky s petikvaltem už byly rozhodně zajímavé, ale měly přijít o deset let dříve.
20. 11. 2016 22:16
Re: Kopie Porsche 924 prototype
Zkus mi popsat tu unikatni teorii o kopirovani neceho, co vzniklo az o minimalne pet let pozdeji, prosim... (UVMV 1100GT rok predstaveni 1970, 924 prototype pokud se nepletu rok 1974)