ÚVMV 1100 GT: Znáte tento český sporťák? Vzniklo jen osm kousků. A chystá se další!

 

Narodilo se další slavné kupé z Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Za jeho vznikem stojí dva bývalí zaměstnanci.

Experimentální kupé ÚVMV vzbudilo na začátku sedmdesátých let minulého věku pěkné pozdvižení. I když bylo postaveno s využitím mechanických skupin Škody 100/110, nejedná se o výrobek mladoboleslavské automobilky, jak se mnozí mylně domnívají. A tudíž nenese okřídlený šíp a příslušnou slavnou značku. Zrodilo se v pražském Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Jeho vývoj trval čtyři roky (1966-1970) a ne náhodou svými tvary připomínalo Saab Sonett II, inspirace zde byla zjevná.

Jenže na rozdíl od švédského vozu dostalo motor dozadu. Konkrétně podélně umístěný klasický škodovácký čtyřválec OHV 1,14 l s 55 kW (75 k). Pokud vám nesedí objem motoru, vězte, že šlo o modifikovaný agregát pro vozy soutěžní skupiny A2 s dvojitým karburátorem Weber. Podvozek měl rozvor 2,2 m, 3880 mm dlouhý, 1505 mm široký a jen 1125 mm nizounký sporťák uháněl na čtrnáctipalcových kolech až 175 km/h, z klidu na stovku pak akceleroval během 13,7 s. Vážil také pouze 816 kg, protože většina karosářských dílů byla z laminátu. V sedmdesátém roce se představil veřejnosti na výstavišti v Plzni (to už dnes bohužel neexistuje) a na jaře 1971 vyvolal rozruch v Ženevě.

Bez šance

Skelet a laminátové „šaty“ vytvořil pražský Letov ve spolupráci s vysokomýtskou Karosou. K malosériové, pochopitelně převážně ruční výrobě (plánovalo se 20-30 kusů) však nedošlo, pochopitelně z politických důvodů, psal se přece začátek 70. let... Přitom už ve Svazarmu v Odrách byla prakticky připravena včetně dalších čtyř rozpracovaných kusů.

Nakonec se jich ovšem zrodilo celkem pět polooficiálních. Dva z nich závodily a činí tak dodnes ve veteránské kategorii, další tři byly postupně svými majiteli upravovány a používají se v běžném provozu. Sedmý zhotovil pro sezónu 1977 kolínský konstruktér a pilot Jiří Švec s využitím techniky Škody 130 RS a nakonec jej osadil motorem Alfa Romeo DOHC 1,96 l, šlo o speciál, který pravidelně jezdil domácí vrchy ještě začátkem 90. let.

Dvě kopie

Nejnovější exemplář postavili během šesti let bývalí zaměstnanci ÚVMV Miloslav Kotal a Josef Stočes ve svém volném čase, informoval o něm web Autorevue. Ano, jde víceméně o kopii, ale při výrobě oba muži využili co nejvíce dobových dílů. A motor? Nese logo ústavu, ale jde o třináctistovku. Vývojovou pohonnou jednotku stihl dokončit ještě před zákazem z vyšších míst. Oba renovátoři ji poskládali z částí, kdysi dávno s ní jezdil Jan Soldát autokros, agregát zamontoval do vlastní buginy.

Vtip je v tom, že z takhle malého objemu je schopen dávat až 160 koní (118 kW), navíc bez jakéhokoli přeplňování. A umí i 10 tisíc otáček za minutu. Oba konstruktéři se dosud svezli maximálně rychlostí 160 km/h, více si netroufli. Konstruktéři? Samozřejmě! V jejich hlavách se zrodily výztuhy laminátových částí, na které originální dokumentace nepamatovala. Hlavní světla se původně vyklápěla mechanicky pomocí pružin a táhel, u kopie se o totéž starají elektromotorky, „mrkačky“ navíc darovala Mazda 323 F série BG.

Denní svícení si vyžádalo další pár kruhových reflektorů, dokonce diodových. Palubní deska také neodpovídá době vzniku. Auto už však najezdilo nějakých 500 km a navštívilo i veteránské setkání v Sosnové u České Lípy. Příští rok vznikne další. Oba pánové se totiž nechtějí dělit o jedno, tak bude mít každý své.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
Zdroj: Autorevue.cz, Auta 5P, foltyn

Štítky Škoda Sportovní Kupé

 

Přidat názorDiskuse: ÚVMV 1100 GT: Znáte tento český sporťák?…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 






 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…