ÚVMV 1100 GT: Znáte tento český sporťák? Vzniklo jen osm kousků. A chystá se další!

 

Narodilo se další slavné kupé z Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Za jeho vznikem stojí dva bývalí zaměstnanci.

Experimentální kupé ÚVMV vzbudilo na začátku sedmdesátých let minulého věku pěkné pozdvižení. I když bylo postaveno s využitím mechanických skupin Škody 100/110, nejedná se o výrobek mladoboleslavské automobilky, jak se mnozí mylně domnívají. A tudíž nenese okřídlený šíp a příslušnou slavnou značku. Zrodilo se v pražském Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Jeho vývoj trval čtyři roky (1966-1970) a ne náhodou svými tvary připomínalo Saab Sonett II, inspirace zde byla zjevná.

Jenže na rozdíl od švédského vozu dostalo motor dozadu. Konkrétně podélně umístěný klasický škodovácký čtyřválec OHV 1,14 l s 55 kW (75 k). Pokud vám nesedí objem motoru, vězte, že šlo o modifikovaný agregát pro vozy soutěžní skupiny A2 s dvojitým karburátorem Weber. Podvozek měl rozvor 2,2 m, 3880 mm dlouhý, 1505 mm široký a jen 1125 mm nizounký sporťák uháněl na čtrnáctipalcových kolech až 175 km/h, z klidu na stovku pak akceleroval během 13,7 s. Vážil také pouze 816 kg, protože většina karosářských dílů byla z laminátu. V sedmdesátém roce se představil veřejnosti na výstavišti v Plzni (to už dnes bohužel neexistuje) a na jaře 1971 vyvolal rozruch v Ženevě.

Bez šance

Skelet a laminátové „šaty“ vytvořil pražský Letov ve spolupráci s vysokomýtskou Karosou. K malosériové, pochopitelně převážně ruční výrobě (plánovalo se 20-30 kusů) však nedošlo, pochopitelně z politických důvodů, psal se přece začátek 70. let... Přitom už ve Svazarmu v Odrách byla prakticky připravena včetně dalších čtyř rozpracovaných kusů.

Nakonec se jich ovšem zrodilo celkem pět polooficiálních. Dva z nich závodily a činí tak dodnes ve veteránské kategorii, další tři byly postupně svými majiteli upravovány a používají se v běžném provozu. Sedmý zhotovil pro sezónu 1977 kolínský konstruktér a pilot Jiří Švec s využitím techniky Škody 130 RS a nakonec jej osadil motorem Alfa Romeo DOHC 1,96 l, šlo o speciál, který pravidelně jezdil domácí vrchy ještě začátkem 90. let.

Dvě kopie

Nejnovější exemplář postavili během šesti let bývalí zaměstnanci ÚVMV Miloslav Kotal a Josef Stočes ve svém volném čase, informoval o něm web Autorevue. Ano, jde víceméně o kopii, ale při výrobě oba muži využili co nejvíce dobových dílů. A motor? Nese logo ústavu, ale jde o třináctistovku. Vývojovou pohonnou jednotku stihl dokončit ještě před zákazem z vyšších míst. Oba renovátoři ji poskládali z částí, kdysi dávno s ní jezdil Jan Soldát autokros, agregát zamontoval do vlastní buginy.

Vtip je v tom, že z takhle malého objemu je schopen dávat až 160 koní (118 kW), navíc bez jakéhokoli přeplňování. A umí i 10 tisíc otáček za minutu. Oba konstruktéři se dosud svezli maximálně rychlostí 160 km/h, více si netroufli. Konstruktéři? Samozřejmě! V jejich hlavách se zrodily výztuhy laminátových částí, na které originální dokumentace nepamatovala. Hlavní světla se původně vyklápěla mechanicky pomocí pružin a táhel, u kopie se o totéž starají elektromotorky, „mrkačky“ navíc darovala Mazda 323 F série BG.

Denní svícení si vyžádalo další pár kruhových reflektorů, dokonce diodových. Palubní deska také neodpovídá době vzniku. Auto už však najezdilo nějakých 500 km a navštívilo i veteránské setkání v Sosnové u České Lípy. Příští rok vznikne další. Oba pánové se totiž nechtějí dělit o jedno, tak bude mít každý své.

Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 
Zdroj: Autorevue.cz, Auta 5P, foltyn

Štítky Škoda Sportovní Kupé

 

Přidat názorDiskuse: ÚVMV 1100 GT: Znáte tento český sporťák?…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Škoda 110 L Rallye: Vypiplaná soutěžní specialitka byla skoro tak skvělá jako legenda Škoda 110 L Rallye: Vypiplaná soutěžní specialitka byla skoro tak skvělá jako legenda

Škoda 110 byla silnější variantou známé „stovky“. Její…

Škoda 717 T: Víte, že dvoudveřová 1000 MBX měla následníka? Škoda 717 T: Víte, že dvoudveřová 1000 MBX měla následníka?

Dvoudveřová varianta Škody 100 ve stylu 1000 MBX se…

 



 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Včera

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál, Wales slaví i bez Balea

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál,…

Fotbalisté Francie vyhráli po obratu ve šlágru dnešního programu Ligy národů nad Německem 2:1. Letošní mistři…

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví, zajistili si první místo

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví,…

Čeští fotbalisté prohráli v Charkově s Ukrajinou 0:1 a budou tak ve skupině B1 Ligy národů hrát už jen o druhé…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…