reklama


ÚVMV 1100 GT: Znáte tento český sporťák? Vzniklo jen osm kousků. A chystá se další!

 

Narodilo se další slavné kupé z Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Za jeho vznikem stojí dva bývalí zaměstnanci.

Experimentální kupé ÚVMV vzbudilo na začátku sedmdesátých let minulého věku pěkné pozdvižení. I když bylo postaveno s využitím mechanických skupin Škody 100/110, nejedná se o výrobek mladoboleslavské automobilky, jak se mnozí mylně domnívají. A tudíž nenese okřídlený šíp a příslušnou slavnou značku. Zrodilo se v pražském Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Jeho vývoj trval čtyři roky (1966-1970) a ne náhodou svými tvary připomínalo Saab Sonett II, inspirace zde byla zjevná.

Jenže na rozdíl od švédského vozu dostalo motor dozadu. Konkrétně podélně umístěný klasický škodovácký čtyřválec OHV 1,14 l s 55 kW (75 k). Pokud vám nesedí objem motoru, vězte, že šlo o modifikovaný agregát pro vozy soutěžní skupiny A2 s dvojitým karburátorem Weber. Podvozek měl rozvor 2,2 m, 3880 mm dlouhý, 1505 mm široký a jen 1125 mm nizounký sporťák uháněl na čtrnáctipalcových kolech až 175 km/h, z klidu na stovku pak akceleroval během 13,7 s. Vážil také pouze 816 kg, protože většina karosářských dílů byla z laminátu. V sedmdesátém roce se představil veřejnosti na výstavišti v Plzni (to už dnes bohužel neexistuje) a na jaře 1971 vyvolal rozruch v Ženevě.

Bez šance

Skelet a laminátové „šaty“ vytvořil pražský Letov ve spolupráci s vysokomýtskou Karosou. K malosériové, pochopitelně převážně ruční výrobě (plánovalo se 20-30 kusů) však nedošlo, pochopitelně z politických důvodů, psal se přece začátek 70. let... Přitom už ve Svazarmu v Odrách byla prakticky připravena včetně dalších čtyř rozpracovaných kusů.

Nakonec se jich ovšem zrodilo celkem pět polooficiálních. Dva z nich závodily a činí tak dodnes ve veteránské kategorii, další tři byly postupně svými majiteli upravovány a používají se v běžném provozu. Sedmý zhotovil pro sezónu 1977 kolínský konstruktér a pilot Jiří Švec s využitím techniky Škody 130 RS a nakonec jej osadil motorem Alfa Romeo DOHC 1,96 l, šlo o speciál, který pravidelně jezdil domácí vrchy ještě začátkem 90. let.

Dvě kopie

Nejnovější exemplář postavili během šesti let bývalí zaměstnanci ÚVMV Miloslav Kotal a Josef Stočes ve svém volném čase, informoval o něm web Autorevue. Ano, jde víceméně o kopii, ale při výrobě oba muži využili co nejvíce dobových dílů. A motor? Nese logo ústavu, ale jde o třináctistovku. Vývojovou pohonnou jednotku stihl dokončit ještě před zákazem z vyšších míst. Oba renovátoři ji poskládali z částí, kdysi dávno s ní jezdil Jan Soldát autokros, agregát zamontoval do vlastní buginy.

Vtip je v tom, že z takhle malého objemu je schopen dávat až 160 koní (118 kW), navíc bez jakéhokoli přeplňování. A umí i 10 tisíc otáček za minutu. Oba konstruktéři se dosud svezli maximálně rychlostí 160 km/h, více si netroufli. Konstruktéři? Samozřejmě! V jejich hlavách se zrodily výztuhy laminátových částí, na které originální dokumentace nepamatovala. Hlavní světla se původně vyklápěla mechanicky pomocí pružin a táhel, u kopie se o totéž starají elektromotorky, „mrkačky“ navíc darovala Mazda 323 F série BG.

Denní svícení si vyžádalo další pár kruhových reflektorů, dokonce diodových. Palubní deska také neodpovídá době vzniku. Auto už však najezdilo nějakých 500 km a navštívilo i veteránské setkání v Sosnové u České Lípy. Příští rok vznikne další. Oba pánové se totiž nechtějí dělit o jedno, tak bude mít každý své.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Dřív pomáhal Íránu obcházet sankce, teď půjde na popravu Dřív pomáhal Íránu obcházet sankce, teď půjde na popravu

Íránský nejvyšší soud potvrdil trest smrti pro obchodního…

Skončí Alternativa pro ČR? Vláda projedná návrh na pozastavení její činnosti Skončí Alternativa pro ČR? Vláda projedná návrh na pozastavení její činnosti

Vláda by mohla navrhnout Nejvyššímu správnímu soudu, aby…

Apple v Londýně obsadí impozantní budovu bývalé elektrárny Apple v Londýně obsadí impozantní budovu bývalé elektrárny

Apple bude největším nájemcem kanceláří v právě…

Socialisté chtějí zachránit Evropu před neoliberalismem a populismem Socialisté chtějí zachránit Evropu před neoliberalismem a populismem

Proti neoliberálním a konzervativním politikám a proti…

 
Zdroj: Autorevue.cz, Auta 5P, foltyn
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic

Díky nové normě by motoristé podle nového značení měli…

Do aut se teď montují čtyři typy světlometů. Vyznáte se v nich? Do aut se teď montují čtyři typy světlometů. Vyznáte se v nich?

Novější a dražší nemusí znamenat ve všech směrech lepší.…

 




Škoda 110 R Super Saloon: Okruhový speciál s osmiválcem Chevrolet (+video) Škoda 110 R Super Saloon: Okruhový speciál s osmiválcem Chevrolet (+video)

Pokud přijde řeč na motoristický sport, značku Škoda a…

Rallye Monte Carlo Historique skončila tradičním galavečerem se smokingy Rallye Monte Carlo Historique skončila tradičním galavečerem se smokingy

Po úspěšném včerejším dojezdu do cíle náročné soutěže…

 



 
Konec dieselů do roku 2025: Čtyři světové metropole jim zakážou vjezd

Konec dieselů do roku 2025: Čtyři metropole jim zakážou vjezd

Včera

Hon na auta s naftovými motory pokračuje. Čtveřice světových metropolí je nechce vidět na svém území a do devíti let je zakáže.




Blesk.cz

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich prodat až desetimiliony

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich…

Trh s chytrými brýlemi v minulosti nejvíce iniciovaný prodejem Google Glass po rychlém startu prakticky utichl.…

Brusel chce zakázat plomby, které hradí pojišťovna. Kvůli životnímu prostředí

Brusel chce zakázat plomby, které hradí pojišťovna.…

Brusel by mohl do budoucna zakázat klasické plomby, které hradí pojišťovny. Jsou sice zdarma, ale amalgámové a…

 

iSport.cz

Sbohem šampionům v Brazílii! S mrtvými fotbalisty se loučila více než půlka města

Sbohem šampionům v Brazílii! S mrtvými fotbalisty se…

Za silného deště, který neodradil desetitisíce truchlících, se dnes jihobrazilské město Chapecó rozloučilo s…

Škoda ve Slavii zůstane! Mluvil i o sexu a nové přezdívce pro Hušbauera

Škoda ve Slavii zůstane! Mluvil i o sexu a nové…

Ve Slavii panuje velká pohoda. To se potvrdilo i na závěrečné akci po ligovém podzimu, kdy vedení otevřelo Eden…

 

Reflex.cz

Filmové premiéry: Druhý Anděl páně vede, Santa už je jenom úchyl

Filmové premiéry: Druhý Anděl páně vede, Santa už je…

Na jedné straně geniální animovaná miniatura, čistá a výmluvná i beze slov, na druhé užvaněný Santa, jenž si…

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po třiceti letech!

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po…

Postava Elektry zdomácněla v komiksech nakladatelství Marvel prakticky od svého zářného uvedení jakožto osudová…

 
 
reklama