Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: V Česku náhle přibude 300 km dálnic. Úředním rozhodnutím

Návrh ministerstva dopravy počítá také se zvýšením rychlosti na vybraných silnicích první třídy na 110 km/h.
Zpět na článek
14. 8. 2012 09:21
14. 8. 2012 09:30
14. 8. 2012 09:39
14. 8. 2012 09:55
14. 8. 2012 10:32
14. 8. 2012 11:39
14. 8. 2012 23:01
14. 8. 2012 17:55
14. 8. 2012 23:19
14. 8. 2012 23:18
15. 8. 2012 00:04
14. 8. 2012 11:21
14. 8. 2012 14:15
14. 8. 2012 11:25
14. 8. 2012 13:30
14. 8. 2012 18:02
14. 8. 2012 11:48
14. 8. 2012 13:32
14. 8. 2012 18:04
14. 8. 2012 13:13
15. 8. 2012 00:04
15. 8. 2012 09:43
Avatar - matii
14. 8. 2012 09:30
Konečně
Konečně ... už mě unavuje jezdit 90km/h po dvouproudovce jen proto, že je o 5cm užší než ukládá norma. Na úseku Teplice-Bílina-Most se těch 110km/h bez problémů dá jet.
Rozbalit vlákno
12
14. 8. 2012 09:39
Re: Konečně
souhlas. Liberec - Bílý Kostel je taky defacto dálnice. Běžně se tam jezdí 130, což je v daném úseku rychlost zcela bezpečná, vzhledem k přehlednosti silnice. Zvýšení z 90 na 110 vidím teda jako rozumný kompromis.
Avatar - KANKUNEN
14. 8. 2012 09:55
Re: Konečně
To by mohli zvýšit na dálnici v Ostravě limit ze 60 na 80. >:D Taky je usměvné to omezení na 110 s nápisem ochrana ovzduší. Jede se kolem koksovny, pak je chemička, olejové laguny a n druhé straně je ČOVka.
14. 8. 2012 10:32
Re: Konečně
Tady se právě chrání to špatné ovzduší:) jedeš pomaleji a´t se ho můžeš víc nadýchat;) Tam na tom úseku mi víc vadí ty 60:(
14. 8. 2012 11:39
Re: Konečně
třeba se taky dočkáš ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
14. 8. 2012 13:12
Re: Konečně
Aby sis mohl vychutnat industriální krajinu. :-)
14. 8. 2012 23:01
Re: Konečně
Já myslím, že jsou extra eko především ty neustálé změny rychlosti 110 - 60 - 110 - 60 - 110 ... ;-) .
Avatar - rohYpnol
14. 8. 2012 17:55
Re: Konečně
neznám ten úsek, ale je důležité si uvědomit, že normové hodnoty občas i mají smysl. Třeba úsek Vyškov-Olomouc. Oddělené pruhy, jezdilo se 130, takže reálně i 150 tacho bez skrupulí... Než byl smrťák kvůli nízkým svodidlům... Výjezdy nevyhovovaly 130 atp. Faktem je, že teď tam byla myslím 110 kmh, no a kdo ji dodržoval, tak vypadal jak "pitomec"... u nás prostě nejsou lidé schopní pochopit, že omezení rychlosti není třeba kvůli nim, ale právě kvůli těm druhým (nepřehledné křižovatky, výjezdy, krátké/žádné připojovací pruhy atp.).
Bezpečný neznamená, že se tam dá jet 130. To se dá i na kdejaké silničce 3. třídy...
14. 8. 2012 20:12
Re: Konečně
A na jak staré (technicky zastaralé) auto, třeba u nájezdů nebo výjezdů, je ta norma nastavená?
Avatar - Ronault.
14. 8. 2012 23:19
Re: Konečně
Nevšiml jsem si, že by se za posledních cca 100 let nějak výrazně měnily fyzikální zákony a zkracovala reakční doba člověka. Nebo ano?
15. 8. 2012 12:38
Re: Konečně
Ale třeba brzdná dráha ano a to byste koukal, jaké tam mohou být rozdíly, víme?
Avatar - Ronault.
14. 8. 2012 23:18
Re: Konečně
Teď je tam 100 a ku podivu tu rychlost dost velká část řidičů dodržuje. Podle mě všichni čekají za bukem schovaného Passata.
A musím s tebou souhlasit. Na tomto místě je tohle omezení opodstatněné, krom místy vyloženě dezolátního povrchu (průjezd Prostějovem) dělají velké problémy neexistující nájezdy, což je často (hlavně v pátek odpoledne) vyloženě o hubu...
Avatar - eXp10it
15. 8. 2012 00:04
Re: Konečně
Můj favorit je nájezd od Brodku směrem na Brno, bez připojovacího pruhu, v zatáčce a za kopcem. Tam se člověk se sebelepším autem prostě rozjede, zavře oči a čeká náraz zezadu...
14. 8. 2012 10:34
Snížení rychlosti!
Za vším něco je. Na pár silnicích zvednou rychlost a na dalších ji omezí. Např. celá R4 od Prahy až po Dubenec jen 110, nebo R7 na Slaný (tam by se to dalo pochopit, je to tankodrom), ale bohužel včetně nově dokončených úseků, proč pane bože?! Nebo celá R46 z Vyškova do Olomouce, R35 z Turnova do Liberce, vše jen 110! Evidentně passaty nevydělávají tak, jak si představovali, tak musí snížit rychlost, aby mohli více stavět lidi, protože nikdo na těchto silnicích, kde odjakživa byla 130 nebude jezdit 110. Tady je mapa [odkaz]
Rozbalit vlákno
27
Avatar - Blue Sun
14. 8. 2012 10:53
Re: Snížení rychlosti!
Panejo... tak se podívej na stav celé R46 a buď rád, že je tam aspoň těch 110! Ta silnice je v troskách. Turnov-Liberec zase neodpovídá poloměry zatáček tomu, aby tam mohla auta jezdit rychleji. R4 je totéž co R46, povrch v tragickém stavu, samá díra a záplata. Navíc vzhledem k délce některých přivaděčů je i těch 110 na té silnici moc. To samé je R10 na Boleslav...
14. 8. 2012 11:11
Re: Snížení rychlosti!
R4 je v perfektním stavu, nevím kdy si na ní naposled jel, jen kousíček u Svatý malý a u Řitky je horší, jinak je to hladká jak dětská prdýlka Po R46 nejezdím, ale jde o princip. Doteď tam byla 130 a v pohodě a najednou to omezí na 110
Avatar - Blue Sun
14. 8. 2012 11:16
Re: Snížení rychlosti!
Po R4 jsem naposledy jel před měsícem a od té doby jezdím na jih radši jinudy. To opravdu není sjízdné. R46 je omezená na 110 už téměř dva roky, protože za ty dva roky její degradace postoupila neskutečným způsobem. Navíc bylo zjištěno, že svodidla uprostřed nevyhovují pro rychlost nad 110 km/h. Můžeme být rádi, že tam nechali aspoň to, taky by se mohlo jezdit devadesátkou.
14. 8. 2012 11:41
Re: Snížení rychlosti!
Dobře R46 neznám, ale s tou R4 si vymýšlíš, jezdím tam 2x týdně a je to více než sjízdné, ten povchr je velmi dobrý, žádné díry ani vyjeté koleje, vymýšlíš si a moc dobře to víš. Je to jedna z nej dálnic, teda rychlostních silnic (nevidím žádný rozdíl) v ČR, R4 se dá s klidem projet 200 km/h a auto určitě netrpí.
Avatar - PlumJelinek
14. 8. 2012 12:14
Re: Snížení rychlosti!
Přesně tak, R4 je na české poměry v pořádku, mám jí za barákem a využívám často. Je tam sice pár horších úseků, ale i ty se dají bez problému projet ve 130, rozhodně mi hlava nebere celoplošné snížení rychlosti na 110km/h
Avatar - Blue Sun
14. 8. 2012 13:10
Re: Snížení rychlosti!
Z mého pohledu tedy kvalitní moc není, i když směrem dál od Prahy je situace lepší a lepší. Navíc netuším, nakolik tamější poloměry zatáček odpovídají rychlosti 130 km/h dle norem.
14. 8. 2012 12:44
Re: Snížení rychlosti!
Ale vzdyt R46 ma ted na velke casti nocy povrh, dostala nove dvojite svodidla, ale rychlost je stale 110.
Avatar - Blue Sun
14. 8. 2012 13:12
Re: Snížení rychlosti!
Nejel jsem po ní už pár měsíců, ale ještě na jaře to byla železnice - dalo se ve vyjetých kolejích jet bez držení volantu a auto zatáčelo samo. Plus platí to, co jsem psal výše - délky připojovacích pruhů prostě neodpovídají vyšší rychlosti. Vždyť místy je tam dokonce stopka!!! na připojovacím pruhu a tedy rozjezd z nulové rychlosti. A tam by někdo chtěl jezdit více jak 110? Nepochopím...
14. 8. 2012 15:35
Re: Snížení rychlosti!
Ty pripojovaky jsou fakt spatne - mohli by udelat pravy pruh kolem najezdu a sjezdu 80, levy by pak mohl byt stale na 130.
14. 8. 2012 13:59
Re: Snížení rychlosti!
Rychlost je tam cca rok a půl 100km/h (kvůlí bouračce, kdy ženská přeletěla svodidla a čelně se razila s jiným autem). Tak udělali svodidla vysoký jak nikde jinde v republice, ale víc než na 110km/h to nedají....Vetšinou se v pravém pruhu nedá jezdit (koleje) a hlavně sjezdy a nájezdy jsou hodně nebezpečny.
14. 8. 2012 23:11
Re: Snížení rychlosti!
Jenže ta ženská jela podle svědků jak blázen a hlavně vylítla hned v počátku zatáčky (ve smyslu, že se evidentně ani nepokoušela zatočit). Takže běžná dálniční svodidla by tomu stejně těžko pomohla. Teď tam dávají tu dvojitou šílenost, paradoxně to pokud vím zatím není v té inkriminované zatáčce :-/ .

R46 se ve 130 km/h dala jet vcelku bezpečně (alespoň v levém pruhu), za sucha včetně ostrých zatáček kolem Prostějova. Ale bohužel ty připojováky jsou děs a hrůza (např. stopka v ostré zatáčce a podobné lahůdky), zatáčky celkem ostré a kvalita pořád žádná sláva. Ze začátku jsem na tu stovku prskal, ale aspoň je jízda o něco klidnější, a časová ztráta na tom kousku není zas tak hrozná.
Avatar - Ronault.
14. 8. 2012 23:21
Re: Snížení rychlosti!
Není tam 110, je tam 100... svodidla jsou vysoké, zatáčky stále ostré a hlavně neexistující nájezdy. Takový výjezd z Prostějova Jih je vyloženě zážitek. A povrch rozhodně není nový všude, jen kousek před Olomoucí.
14. 8. 2012 11:41
Re: Snížení rychlosti!
Počkej z Turnova do Liberce je snad 130. Já tam tak celej život jezdím. Sem tam teda i rychlejc. :-O
14. 8. 2012 11:42
Re: Snížení rychlosti!
Je tam 130, ale ty hovada to chtěj snížit na 110, koukni na tu mapu...
14. 8. 2012 11:47
Re: Snížení rychlosti!
na tu sem se prve nekouk. To jsou ale fakt hovada. Současný stav v tomhle úseku je vyhovující. Nevidím důvod na tom cokoliv měnit. Stejně tam budou měřit jen Passatem a kdo ví jestli vůbec budou měřit, takže já tam teda 110 určitě jezdit nebudu. Ať mi s těma svýma zpátečnickýma nápadama vlezou na záda.
14. 8. 2012 11:58
Re: Snížení rychlosti!
Je jasné, že je to jen kvůli Passatům, když jim někde vezmou ryto, musí ho nějak kompenzovat...
14. 8. 2012 15:06
Re: Snížení rychlosti!
Každý projektant dopravních staveb ti potvrdí že ten úsek je na 110 jen tak tak. Každý rozumný řidič taky. "Ty hovada" tam 130 neměli nikdy dávat.

Vlastníš OI, což je podvozkově slabší auto než mé současné. Takže se mi nesnaž tvrdit, že jsi schopen všechny zatáčky projet 130. A dálnice, kde neprojedeš naprosto v pohodě všechny zatáčky 130 prostě není dálnice. O vrtkavém horském počasí v tomto úseku ani nemluvě.

Ps.: "Delta t" je na tomto cca 20ti kilometrovém úseku menší než 2 minuty. To je děsný zdržení, co?
15. 8. 2012 08:36
Re: Snížení rychlosti!
Nevím co máte pořád všichni se slabým podvozkem u O1. Uznávám, že na rallye to fakt není, ale na ježdění 130 po dálnici naprosto dostatečný. Udivuje mě, že se ptáš jestli jsem schopen všechny zatáčky projet 130. Můžeš být v klidu nejen 130. Pokud narážíš na úsek Hodkovice odbočka na Jablonec uznávám tam si dovedu představit 110, ale to jde vyřešit značkou a konec dát do stoupání na Jeřmanice. Ne kvůli tomu zabanovat celý 20 kilometrový úsek. Zbytek cesty do Liberce je přehledná dálnice, kde není naprosto důvod plížit se 110. Osobně jsem tam kdysi zkoušel kamarádovo nové BMW a úsek Jeřmanice Liberec jel i 250. (Jen dodám, že nebyl provoz, jinak bych si to nedovolil). Úsek Turnov vršek Paceřáku by naopak klidně mohli povolit 150, protože tam stejně tak každej jezdí a naprosto oprávněně protože silnice je tam krásně přehledná a široká. Nahoře je omezení na 90 z čímž naprosto souhlasím. S tím počasím to snad ani nemůžeš myslet vážně. Pokud začne chumelit, což je v týhle části republiky dost častý, tak snad každý řidič pozná, že tam nejde jet 150 jako se tam jezdí v létě, ale někdy je i 70 moc. V tom ti ale žádný omezení na 110 nic nevyřeší.
15. 8. 2012 12:48
Re: Snížení rychlosti!
O1 měla na svou dobu vynikající podvozek. O1 byla na svou dobu vůbec vynikající auto (na rozdíl od OII, ale to je na jinou diskuzi). Jenže to bylo před více než 15ti lety. Říká se tomu vývoj a funguje to. Mé auto je technicky o 15 let mladší. A neříkal jsem to proto, abych O1 nějak haněl, to je prosté konstatování faktů - pouze pro srovnání, aby bylo jasné v čem ten úsek jezdíme.

Jestli se opravdu domníváš, že úsek Liberec-Paceřák je v pohodě na 130 v běžném provozu, tak já si myslím, že v běžném provozu nemáš co dělat.
Turnov-Paceřák 150? To ses opravdu úplně zbláznil? 130 ano, na těchto pár kilometrech klidně, ale oba víme žes to použil účelově, každému kdo to tam zná musí být jasné, že mi jde primárně o úsek Liberec-Paceřák, tam se to kroutí jako užovka. A 150 tam "každý" nejezdí, já tam jezdím 130 a jsem jeden z nejrychlejších. Pokud máš takto zkreslené vidění světa, nemáme se o čem bavit...

Ps.: to o tom počasí vyprávěj uživateli "concorde", který tam za deště rozsekal nádhernou 911ku. Místní, Liberečák. Viz. mojeAuto.cz
15. 8. 2012 13:32
Re: Snížení rychlosti!
S tou O1 souhlasím. Však jsem taky psal, že na rallye to není a vůbec ten podvozek není žádnej velkej zázrak, ale pro potřeby drtivý většiny řidičů je naprosto dostatečný. Liberec Paceřák je dost širokej pojem a je potřeba ho rozdělit na úseky. Rozhodně se to v celé délce neklikatí jako had a plížit se z od přípojky z Jablonce až do Liberce 110 snad nemůžeš myslet vážně. To samý Turnov vršek Paceřáku. Proč bych se měl zbláznit?? Co se ti tam nezdá na 150 km/h? Naprosto přehledný a široký úsek navíc bez jakýhokoliv nájezdu. Tam je bezpečných klidně 200. Účelově jsem to nepoužil. 130 může být nebezpečných na úseku z Paceřáku dolu až po viadukt. (Tam je teď zcela logicky 90) a pak se zase dá jet v klidu 130. A od Hodkovic k odbočce na Jablonec. Tím to hasne. Tam stačí dát omezení značkou a ne deklasovat celý úsek 20 km na nesmyslných 110, který stejně nikdo dodržovat nebude. To že se nějaký pošuk za deště rozvěsí s 911 ti nevyřeší omezení na 110 a není podstatný jestli je místní nebo cizí.
15. 8. 2012 13:53
Re: Snížení rychlosti!
200 není bezpečných nikde. Jen jeden jediný důvod - jsou tam někde ploty proti zvěři? Víš co se stane, když při 200 sejmeš zajíce?

130 je rozumný a širokou odbornou veřejností akceptovatelný rychlostní limit - jde o koncenzus mezi rychlostí a nehodovostí (které se se zvyšující rychlostí zvyšuje a ne že ne, i kdyby se příznivci rychlosti na hlavu stavěli).

A rád bych abys mi definoval co znamená pojem "bezpečně". Bezpečně subjektivně pro tebe? Bereš v úvahu kvalitu povrchu (kterou za volantem teda opravdu poznáš, teď nemyslím díry ale třeba), vnější vlivy, okolní provoz atd., atd. Ne, promiň ryccardo, ale řiděče, kteří se na dopravu dokáží dívat pouze z pohledu kabiny svého auta nemám rád. A bojím se jich.
15. 8. 2012 15:11
Re: Snížení rychlosti!
To je co by kdyby. Víš ty co se stane když v kile vezmeš srnku? To je to samý. Takhle nemůžeš uvažovat jinak by si musel zůstat zavřený doma. Dostat zajíce ve 200 bych samozřejmě nechtěl, ale to bych nechtěl ani ve stovce. Pokud ho trefíš mezi kola tak si myslím, že se nestane nic zásadního na kolo to bude už asi horší. Bezpečně pro mě v tomhle případě znamená, že nehrozí že nezvládnutím řízení vylétnu ze silnice, nebo vlivem vysoké rychlosti nedojde ke kolizi s jiným autem. Pokud tam jiné auto není a silnice je suchá a přehledná považuju i takovou rychlost jako 200 za bezpečnou. Kvalitu porchu beru samozřejmě v potaz taky. Zrovna v tomhle úseku o kterém se tu dohadujem je kvalita povrchu velice dobrá.
15. 8. 2012 15:17
Re: Snížení rychlosti!
"Ne, promiň ryccardo, ale řidiče, kteří se na dopravu dokáží dívat pouze z pohledu kabiny svého auta nemám rád. A bojím se jich." - tohle jsi jen a jen potvrdil. Zabalme to, to nemá cenu.

Přeji pěkný den.

Ps.: Nad 140 jezdí na našich dálnicích cca 2-3% řidičů. To vím osobně, měl jsem v ruce přesné statistiky. Jen aby sis nemyslel že jezdíš "jako každý".
15. 8. 2012 16:00
Re: Snížení rychlosti!
Kdo a na základě jakých technických zařízení sleduje rychlost vozidel na dálnici, že máš ty "přesné statistiky"?
15. 8. 2012 16:29
Re: Snížení rychlosti!
Drobná indicie - na všech dálnicích jsou technická zařízení, souhrně se jim říká detektory, která umí měřit rychlost jednotlivých vozidel. Anonymně, nikdo vozy neidentifikuje. Více už na toto téma nechci, a ani nemohu, říci.
15. 8. 2012 21:35
Re: Snížení rychlosti!
Co se dá dělat tak se budu muset smířit s tím, že mě nemáš rád a bojíš se mě. Co píšeš s těma 2-3 % jezdících rychlejc než 140 je ale skutečně zajímavá informace. Taky přeju pěkný den.
15. 8. 2012 22:24
Re: Snížení rychlosti!
Ale mám. Měl bys mě vidět na německé dálnici. Či ještě lépe na okruhu ;-)

Taky ještě jednou přeji pěkný den.
14. 8. 2012 11:21
Poplatky
Z jedniček udělají dálnice a hned je zpoplatní, takže zase bude víc aut v centrech. "Paráda" :no:
Rozbalit vlákno
1
14. 8. 2012 14:15
Re: Poplatky
přesně to mě napadlo jako první. Rychlostně ty cesty zůstanou stejné, jen se na nich bude platit. Svinstvo na nás prdí z vlády.
Avatar - Barrichello
14. 8. 2012 11:23
Hlavní je vydělat na dálníčních
známkách a dát do propagačních materiálů, kolik km že má čr nově jako dálnice.
hezky to vypadá, skoro nic to nestojí >:D
Rozbalit vlákno
2
14. 8. 2012 11:43
Re: Hlavní je vydělat na dálníčních
To máš pravdu. Vidíš to mě ale hned nenapadlo, že jde primárně o to vydělat na dálničních známkách. Fikanej tah >:D
Avatar - Barrichello
14. 8. 2012 11:52
Re: Hlavní je vydělat na dálníčních
Jojo, kasa je prázdná, je potřeba jí naplnit >:D
Avatar - Blue Sun
14. 8. 2012 11:25
ČD
K současnému stavu mě napadá už snad jediné - není za tím snaha dát vydělat Českým drahám? Už teď je rychlejší a levnější jezdit třeba Praha-Ostrava nebo vůbec mezi mnohými krajskými a většími městy vlakem, než autem. S rostoucím zpoplatňováním i silnic první třídy to bude ještě lepší...
Rozbalit vlákno
2
Avatar - petrumr
14. 8. 2012 13:30
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - rohYpnol
14. 8. 2012 18:02
Re: ČD
blbost jak hrom. Jestli auta někde vadí a jsou zbytečná, jsou města a tohle mají řešit ve stylu PaR. Na delších trasách jsou limitující tranzitní kamiony, to mělo jít na železnici, aby bylo místo pro osobní dopravu!
Jízdenka nebo MHD je ti k prdu, když bydlíš na vesnici a stejně se nemáš jak dostat domů... :no:
14. 8. 2012 11:48
A pak...
že máme nejdražší dálnice v evropě. Co jiní musí budovat, tak my přemalujem pruhy. Zlatý český ručičky...
Rozbalit vlákno
2
Avatar - petrumr
14. 8. 2012 13:32
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - rohYpnol
14. 8. 2012 18:04
Re: A pak...
a co je na tom špatně? kdejaká jednička je kvalitnější než naše staré dálnice 8-s
14. 8. 2012 13:13
dobrá zpráva
Toto je po mnoha letech první kloudná věc v dopravě, která možná projde přes MD a vládu do realizace.
Po této změně volá odborná veřejnost již dlouho. Existují u nás Dálnice, rychlostní silnice a silnice pro motorová vozidla. Některé předpisy rozlišují SMV a rychlostní silnice, jiné mezi ně staví rovnítko. Rozdíl v návrhových paramatetrech dálnic a rychlostek je mizivý (kategorijní šířka, podélné sklony atp.), většina parametrů se ale překrývá. Hlavní rozdíl je v tom, že pro dálnící jsou paramatery závazné pro rychlostku doporučující.
Máme zde rychlostky kde se smí jet 130km/h, i když z dnešního pohledu pro tu rychlost nevyhovují (R7, R35 u Turnova) a naopak silnice na 90 km/h, kde se dá jet 130 km/h v pohodě (I/37 HK-PCE). Toto pokřivení je třeba narovnat.
V civilizované evropě je standartem 130km/h dálnice, 110km/h SMV. Nikde žádný podivný klon dálnice jako jsou naše rychlostní silnice neexistuje. Z mezinárodního pohledu jsou rychlostky (které se dají s dálnicemi porovnat) vnímány jako silnice 1. třídy, což bývá problém nejen v autoatlasech, ale třeba i při požadavcích případných zahraničních investoru, když vyžadují napojení na dálniční síť.
Nevím proč by na této změně stát vydělal na dálničních poplatcích, to je opravdu slušný blábol. V současosti se platí jak na dálnicích tak na rychlostkách. Ty silnice, které se přeřadí o kategorii výš (do SMV) jsou většinou osazeny mýtnými bránami už teď (to je většina silnic I. třídy). A pokud jde o známky pro osobní auta, tak to taky není tak horké. Třeba právě I/37 HK-PCe, která má fungovat jako pilotní projekt bude osazena značkami "bez poplatku".
Pár drobnosti bych tomu návrhu vytknul, třeba R35 HK-Jičín by mělo být spíš D35 (už má snad i územní rozhodnutí a rychlosti 130km/h jistě vyhoví). Přes Český ráj je SMV na 110km/h ideální řešení (cokoliv navíc by bylo zbytečné). Brno - Svitavy by bylo vhodnějí na 130km/h. R4 bych předělal na D4 a dotáh až do Budějovic. A ten nesmysl ve formě D3 bych dodělal max. jako SMV na 110.
Rozbalit vlákno
79
Avatar - rohYpnol
14. 8. 2012 18:13
Re: dobrá zpráva
no tak nemůžu s tebou souhlasit. Na 1. třídách kolem HK se možná dá jet 130, ale jde o 1 jízdní pruh v každém směru, příčně neoddělené, takže 130 je doslova vražedná rychlost...
Civilizovaná Evropa 130-90-50?
Švédsko 50 70 nebo 90 110
Nizozemsko 50 80 nebo 100 120
Portugalsko 50 90 nebo 100 120
Irsko 50 80 nebo 110 120
Spojené království 48(30 mil) 96 nebo 112 (60 nebo 70 mil) 112(70 mil)

dál Kypr, Španělsko, Finsko... nechce se mi to vypisovat. Že 130 je nějaký standard v civilizovaném světě - to je demagogie...
14. 8. 2012 18:39
Re: dobrá zpráva
HK-PCE je ze dvou třetin S24,5/100, zbytek bude příští rok na jaře. Až na nějaké dva oblouky kde není Dz pro vs=110km/h (pouze v levém pruhu) vše vyhoví na vs=130km/h. Tzn. daleko lepší parametry než má lecjaká současná Rychlostka s povolenou 130 km/h (o zastávkách apod. na některých z nich ani nemluvě).

S tím 130km/h jsem se možná neštastně vyjádřil. Nešlo mi o rychlost, ale o legislativní zařazení. Tzn. že téměř v celé západní a severní evropě existuje nějaká kategorie dálnice (většinou s rychlostí 130km/h) a pak nějaka nižší kategorie (SMV), která má rychlost nižší než dálnice a vyšší než bežná silnice (většinou 110km/h s MUK, často směr. rozdělená označená "autíčkem"). Ale nikde není kategorie odpovídající tomu paskvilu rychlostní silnice co vznikl u nás. Tzn. v podstatě dálnice (vč. rychlosti) a zařazením v rámci evropské sil. sítě mezi bežné silnice.
Navíc jak se v průběhu let měnily normy a tolerovaly různé prohřešky z hlediska BESIP, vznikl u nás opravdu pokřivený systém zařazení jednotlivých komunikací vyšších tříd (D,R,I.tř.), kde spousta nových úseků silnic prvních tříd splňuje vyšší bezpečnostní standart než některé staré R a dokonce i D.

Jediný komplikovaný problém, který tato změna přínáší je spojen s barvou VLKP, kdy bude nutné ty modré předělat na zelené. A to něco stojí, takže mám obavy, že legislativně povolí obě barvy. Což by bylo nabourání letitého systému, které již částečně nastalo (aby vůbec mohl ten pilotní projekt I/37 vzniknout).

Civilizovaná evropa od té necivilizované se dá na silnicích nejsnáze odlišit podle přítomnosti billboardu podél hlavních silničních tahů. My jsme bohužel stále v té zaostalé části.
Avatar - rohYpnol
14. 8. 2012 19:27
Re: dobrá zpráva
ale to, že kdejaká rychlostní silnice má horší parametry přece na věci nic nemění. A zdůrazňuji, že pokud jde o směrově nerozdělenou komunikaci, tak cokoliv víc než 90 kmh je hazard s lidskými životy. Dnes platí 90, jezdí se 110, zítra bude platit 110, bude se jezdit 130...

Nově navržený úsek podle dnešních norem lze považovat v dnešních měřítcích za bezpečný. Stará byť rychlostní silnice s vyšší povolenou rychlostí se samozřejmě špatně, ale logickým krokem by tedy mělo být SNÍŽENÍ rychlosti na starém nevyhovujícím úseku!

Jinak kuriozita rychlostních komunkukací v rámci euroregionu a naopak absencí jiné kategorie je snad zcela vybízí k jednoduchému řešení v podobě úpravy rychlostních komunikací, a ne ve vytváření další nové, zbytečné kategorie...
14. 8. 2012 19:54
Re: dobrá zpráva
Ale žádná nová (a už vůbec ne zbytečná) kategorie nevzniká. Teď máme v podstatě tři: Dálnice, Rychlostní silnice a SMV, které se navzájem prolínají.
Dálnice a rychlostní silnice mají podobné normové parametry (obě jsou na 130km/h). SMV a rychlostka se zase stotožňují ve značce s autíčkem. Má značit SMV, ale používá se pro označení rychlostních silnic.

Kategorie rychlostní silnice (která je v podstatě duplicitní s dálnicí) se upraví (v podstatě zruší) tak aby odpovídala pravidlům běžným v evropě a sjednotí se se SMV. Tím pojem rychlostní silnice zmízí a už budou jen kategorie dvě. A to daleko smysluplnější.
Ty rychlostky co jsou natolik bezpečné aby mohli zůstat dálnicemi (což dnešní kategorie R v podstatě je) se pouze legislativně převedou pod dálnice. A ty co splňují pouze požadavky na nižší rychlost se zařadí do SMV. Což je přesně to snížení rychlosti o kterém píšeš. Současná legislativa totiž neumožnujě na silnici I. třídy vyšší rychlost než 90 km/h. Proto SMV (pro rychlost vyšší než 90km/h je z hlediska BESIP nutné vyloučit nemotorový provoz).

Jediné co mě naplŇuje obavami je snaha o začlenění nové kategorie mezi SMV na 110km/h. Jde o třípruhovou komunikaci, kde střední pruh bude po usecích střídavý pro oba směry. Pujde tak o směrově nerozdělenou komunikaci (v lepším případě oddělenou lanovým svodidlem) bez úrovňových křížení. Tato kategorie se používá tuším v Rakousku, Německu a Slovinsku. To je ale důsledek nedostatku financí. Což je ostatně vidět na tom jak se se změnami norem v posledních letech snižuje přísnost návrhových parametrů, aby se dalo stavět levněji.

Pak je tu ještě jedna důležitá věc, která může laikovi připadat nevýznamná. Dálnice se v současnosti udržují liniově, bylo by potřeba aby se to týkalo i nových SMV. Rozdíl v zimní údržbě je totiž velmi výrazný.
Stejně tak dálnice a Rychlostky spadají legislativně pod MD, pokud budou moct určovat rychlost 110km/h i kraje hrozí vliv lokálních politických tlaků na místní úpravu. Tomu je potřeba zamezit.

Podtrženo sečteno, ze tří kategorii, které v českém legislativním guláší znamenají funkčne to samé vzniknou pouze dvě, které se budou funkčně lišit. BESIP se touto změnou zvýší, značení silniční sítě se pro řidiče zjednoduší (sjednotí se s tím co je bežné v kontinentální části EU) a celkově se rozšíří počet km jak dálnic tak SMV (s ohledem na reálný potenciál silniční sitě z hlediska BESIP). Jde tedy opravdu o nejlepší věc co z MD za mnoho let vypadla.
Avatar - rohYpnol
14. 8. 2012 21:07
Re: dobrá zpráva
takhle tu můžeme sypat slova pořád dokola ;-)
hlavní mojí myšlenkou bylo, že:
1) na stávajících úsecích zvýšení rychlosti nic neřeší
2) obecný trend (a podle mě správná cesta) je spíše snižování rychlosti než opak (tím nemyslím ty 30 kmh plánované v Praze...)
14. 8. 2012 21:19
Re: dobrá zpráva
Mojí myšlenkou je zas to, co jsem shrnul v posledním odstavci o příspěvek výše.
Tohle nové členění má mnoho pozitiv a žádná negativa. Proto je v podstatě zázrak, že se ho v českých podmínkach nejspíš podaří prosadit. Ale naše vládnoucí garnitura (bez ohledu na starnickou příslušnost) dokáže vše sprznit, takže dokud to nebude platit, není vyhráno.
14. 8. 2012 20:20
Re: dobrá zpráva
Nezlobte se na mne, ale tvrdit, že víc než 90 na silnici I. třídy je hazard s lidskými životy, tak to jste asi 80tiletej děda s reakcí slona v 50 let starý Škodovce, ne? Jsou silnice I. třídy (třeba I/6, I/4), kde se dá jet na pohodu 140-180 (když je volno, tak i víc) a žádný hazard to není, tak kde jste na ten nesmysl s tou 90kou proboha přišel?
Avatar - Blue Sun
14. 8. 2012 20:42
Re: dobrá zpráva
Beránku, tobě ještě nikdy na prvotřídce nevyjel z boku traktor nebo kamión, co? Nebo třeba cyklista na cyklostezce křížící tu silnici, že? Brzy bys mluvil jinak...
NA druhou stranu... co čekat od bavoráčka...
14. 8. 2012 22:06
Re: dobrá zpráva
A jak to souvisí s tím, co píšu? Budeme snad traktor nebo kamion z boku řešit sníženou rychlostí? Samozřejmě, že vyjel, ale neměli bychom se raději soustředit na to, aby ten řidič traktoru nebo kamionu nebo cyklista splnili svou primární povinnost v podobě dání přednosti v jízdě?

A s tím odkazem na značku auta - laciný argument, hodně laciný a provařený. To není o značce auta, ale o stylu jízdy. Jezdil jsem stejně se Škodovkama, takže o značce auto to vážně není.
Avatar - Blue Sun
15. 8. 2012 10:25
Re: dobrá zpráva
Rozdíl je v tom, že při dodržované devadesátce má ten traktorista dostatek času i v méně přehledných úsecích vyjet a bezpečně se zařadit do provozu. Pokud pojedeš o dvě třetiny vyšší rychlostí, nemá šanci ani Ferrari. Ten člověk ti tam nevjede schválně, ale vjede tam proto, že nepočítá s pitomcem, který považuje právo přednosti na hlavní silnici za absolutní bez ohledu na zákony. Kolik jen takhle už vyhaslo motorkářských životů, že?
A odkaz na značku auta - ta není příčinou tvého chování, je jen důsledkem...
15. 8. 2012 13:24
Re: dobrá zpráva
Přeháníte. Jisteže jsou úseky, které jsou méně přehledné a tam sluší rychlost nižší než těch 140-180, tj. třeba 110 nebo 120, ale také jsou úseky velmi přehledné, kde nic nebrání tomu, aby tam nebyl limit žádný. Takže nemusíte padat hned do mdlob nad těmito rychlostmi, ale je nutné rozlišovat nebo snad nesouhlasíte s tím, že většina úseků kvalitních silnic I. třídy by i s ohledem na přehlednost výjezdů z vedlejších nesnesla vyšší rychlost?

A jistě, že když se chci přesunout z místa A do místa B v co nejkratším čase, tak si nekoupím vozítko do města s tříválcem, které se vysype v první rychle jeté zatáčce.
Avatar - rohYpnol
14. 8. 2012 21:02
Re: dobrá zpráva
ale ty jsi evidentně prefabrikát bezohlednosti. Prostě "dalo by se jet"... Jestliže povolím 110, tak říkám, že tahle rychlost je bezpečná a ne že se tam tolik dá jet. Jestli ty pojedeš 130 na I. třídě a budeš to považovat za bezpečné, tak si porušuj předpisy, je to o tvé odpovědnosti! Ale přeci takovéto tvoje omezenecké chování nebudu legalizovat 8-s :no:

A hlavně - dnes je povoleno 90, každý (kdo nechce být brzdou provozu) jezdí tacho 100, ti spěchající 110 i víc. Když povolím 110, kolik asi budou jezdit? jasně že 120,130...

A sorry, už při 90 kmh nemáš při čelním střetu moc šancí, ale aspoň je víc času zareagovat, snížit následky, aspooň trochu zbrzdit...
Tohle není o tom, že velkej boss ve svým bavoráku se cítí neohroženě i při 160... Stačí potkat kance, bažanta nebo cokoliv nečekaného, třeba kus spadeného nákladu na silnici... No a když je to nečekané, tak asi nepřizůsobíš svoji rychlost, takže řeči typu jezdím bezpečně jen když vidím jsou zcela, ale zcela mimo.

A je jen smutnou vizitkou, že u nás si stále musí někdo svým vozem a projevem jízdy něco dokazovat. Ve Švédsku je mnohem novější vozový park, lepší vozy, a nikdo nemá potřeby porušovat předpisy... A zajisté - na jejich cestách by se klidně dalo koulet 180 8-s
14. 8. 2012 22:03
Re: dobrá zpráva
A jak jste přišel na to, že těch 130 tam není bezpečné? Bezpečné pro koho? Pro jaké auto, pro jakou povětrnostní situaci, pro jakého řidiče, pro jaký provoz? Co je tím etalonem, od kterého odvozujete hranici, kdy je to bezpečné a kdy už ne? A co je, prosím pěkně, bezohledného na rychlé jízdě? A konkrétně, prosím, žádné obecné floskule! Anebo že by něco ve stylu "já nechci jet rychle, tak nepojedeš ani ty a když ano, tak je to bezohledné", co?

Argumenty o tom, že když povolím něco, budou lidé jezdit ještě rychleji, jsou mimořádně liché. Neznamená to náhodou, že je tedy takový limit stanoven zbytečně nízko, když se tam jezdí víc a na nehodovost to nemá vliv?

S Vaší argumentací o kanci, bažantovi a "něčem nečekaném" skončíte doma ve vypolštářované cele a nikoli na silnici v autě, protože rizika provozu prostě nikdy eliminovat nemůžete, tak se toho sociálního inženýrství raději zbavte (stejně to nefunguje). To byste se musel ploužit i po dálnici 50, abyste ubrzdil každou teoretickou situaci.

A na závěr, už Vám došla ta klíše o nutnosti si něco dokazovat? Nic jiného na vyšší rychlost jako odpověď neznáte? Dokážete pochopit, že to není o dokazování si něčeho, ale prostě a jednoduše o tom, že čas člověka má pro každého jinou cenu a někdo na silnici nechce zbytečně ztrácet čas?
Avatar - Blue Sun
15. 8. 2012 10:30
Re: dobrá zpráva
Jestli nechceš ztrácet čas na silnicích, jezdi vlakem, tam můžeš trávit čas efektivně... S tvým chováním na silnice nepatříš, arogance a opojení mocí a kilowatty nemají co dělat v silničním provozu. S tím si choď na okruhy.
Tvé řečičky o naprosté eliminaci rizik a padesátce na dálnici jsou úplně mimo. Nejde o naprostou eliminaci, ale o snížení rizika na takovou míru, která nebude extrémně nebezpečná.
Mimochodem, po I/6 jezdím často a to, co tam vídám, by vydalo na hezkou řádku zabavených řidičáků nebo ještě lépe aut. Agresivní najíždění, předjíždění i tam, kde viditelně není místo, vybržďování, vynucování...
15. 8. 2012 11:19
Re: dobrá zpráva
Já nevím. To pořád čtu o agresivních řidičích, pirátech silnic. Za víkend jsem projel republiku tam a zpátky celkem 800 km a s ničím takovým jsem se nesetkal a vesměs se s piráty silnic, jak je média rádi nazývají, pramálo setkávám. Možná je to o úhlu pohledu, jestli někdo považuje za piráta silnici někoho kdo jede po dálnici 150 pak to chápu.
Avatar - Blue Sun
15. 8. 2012 11:52
Re: dobrá zpráva
Tak pokud jezdíš jen po dálnicích, dovedu to pochopit... Tam taky moc pirátů nevidím. Stačí ale vyjet na silnice první a nižších tříd a připadá mi, že se najednou i ze slušně jedoucích řidičů stávají nezměrná hovada. Protože mnou výše popsané chování je třeba na šestce mezi Strašecím a Vary naprosto normální, totéž na silnici z Mostu do Plzně, nebo vůbec v plzeňském okolí (říká se, že Pražáci neumí řídit, ale co by se potom řeklo o Plzeňácích, netuším)...
15. 8. 2012 13:27
Re: dobrá zpráva
Není to tím že ti piráti jedou +/- rychle jako ty, takže je nepotkáš (tím apriory za piráta neoznečuji tebe)?. Ale víš, kolik jich potká např. vystresovaný začátečník jedoucí kolem 110ti?
15. 8. 2012 13:37
Re: dobrá zpráva
Fakt nevím. Možná je to tím, že nejsem konfliktní člověk a leccos co jiného psychicky slabšího jedince na silnici rozhodí já přecházím bez povšimnutí.
15. 8. 2012 12:35
Re: dobrá zpráva
Vy jste ale demagog a navíc k tomu přidáváte ještě styl "podle sebe soudím tebe". Když nutně mezi vyšší rychlost a aroganci dáváte rovnítko, tak jsou mi Vaše argumenty jasné. Kdo jede rychle, tak je pirát, že jo?

A kde je hranice akceptovatelnosti toho rizika? Jak a na základě čeho ji určíte? Někde bude těch povolených 90 mimo obec moc a někde nebude ani 190 příliš. Ale to je asi na Vás příliš složitá úvaha, že ano? Zákon říká 90, tak 90 bez ohledu na to, kolik které a řidič ve skutečnosti v daném místě bez negativního vlivu na bezpečnost silničního provozu snese. To tak, aby řidič u řízení přemýšlel a přizpůsoboval svou rychlost svému vozidlu, svým schopnostem, povětrnostním podmínkám a hustotě provozu, že? 90ka je svatá a hotovo!

A když chce někdo jet rychleji, ať jde na okruh, jo? To je ale nesmysl. Opravdu styl "já nechci kozu, já chci, aby sousedova koza chcípla". Takhle se asi neshodneme.
15. 8. 2012 13:35
Re: dobrá zpráva
Je to o statistice, pane Beránek... Neznám tvé vzdělání, ale pokus se na chvilku povznést nad úhel pohledu "já v autě" a podívej se na to z hlediska statistika. Např. v USA došlo k drastickému omezení rychlosti kvůli ropné krizi v 70tých letech. A POTÉ se přišlo na to, jak moc ubylo nehod, zejména těžkých. A proto v (v té době rozhodně) nejsvobodnější zemi světa zavedli velice přísné rychlostní limity - byl to celonárodní koncenzus.

Není jen pohled držitele ŘP skupiny B (rozumněj - u nás je každý takový erudovaný odborník na dopravu), máme i projektanty, dopravní inženýry atd., atd., tedy lidi se špičkovým technickým vzděláním, kteří dopravní systémy budují. No jo, ale když si "pan Beránek" v danou chvíli na daném úseku myslí, že ta 90ka je tam "vopruz", tak to je jiná. Jen kontrolní dotaz - když je ti špatně, jde za doktorem, nebo se vyšetříš sám?
15. 8. 2012 15:15
Re: dobrá zpráva
A Vy máte k ruce nějakou statistiku pro české země, podle které by zvýšení rychlostních limitů na silnicích I. třídy mělo vést nebo muselo vést nutně k nějakým masakrům na silnici?

Je hezké, že odkazujete na technické profese, které se projektováním silnic zabývají (já jsem právník), ale víte, jak jsou nastaveny technické normy, podle kterých se silnice projektují, tzn. na jaká vozidla? Nejsou ty normy už náhodou pěkně zastaralé a při počítání poloměrů zatáček počítají s 30 let starým MBéčkem, které neumělo zastavit?

Když je mi špatně, léčím se sám. ;-)
15. 8. 2012 15:29
Re: dobrá zpráva
1.) Ano, jisté studie existují. Přímá úměra mezi vyšší relativní nehodovostí a vyšší úsekovou rychlostí je jasně dokázaný fakt. Mezi odbornou veřejností v tomto není sporu.

2.) Vím. Naše normy a TP kopírují ty Evropské a zejména Německé. Jsou rozhodně méně děravé než naše normy právní. Mimochodem, představa že své BMW zastavíš ze 160ti rychleji než nějaký "slimejš" zastaví svou felicii ze 130ti je naprosto lichá.

3.) Operuješ se v narkóze, nebo naživo.

Ps.: Vítej zde na ACZ. Všichni si tu tykáme, je to léta zažitý zvyk ;-)
15. 8. 2012 15:46
Re: dobrá zpráva
ad 1) Sem s nimi. Obecnými floskulemi o "odborné veřejnosti" mne ale nepřesvědčíš. Takových argumentů mám dvanáct do tuctu. Něco konkrétního.

ad 2) Takže na jaké auto? A ohledně toho brždění se klidně vsadím. Už při stovce je rozdíl klidně 10 metrů, při brždění ze 130ti se tý Felině slušně uvaří brzdy, to já ze 160ti nebudu mít s šestipístkovými brzdiči, velkými vrtanými kotouči a obutím, které se na Felicie nedá dát, ani ten nejmenší problém a určitě zastavím na kratší dráze.

ad 3) Naživo. >:D
15. 8. 2012 17:01
Re: dobrá zpráva
1.) Sakra chlape oprosti se od toho právníka co je v tobě a zkus jen tak diskutovat ;-) Teď vážně - nechceš snad po mě abych v rámci internetové diskuze hledal a posílal odkazy na veřejné studie a torrenty na ty neveřejné? Takže pouze znovu opakuji - odborníci v oboru o této věci nepochybují. Jdi třeba na stránky CDV (Centrum dopravního výzkumu) a pošli na někoho mail s dotazem. Jsou tam velmi vstřícní a uvidíš, že ti mé tvrzení dosvědčí a možná i podloží odkazem na nějakou studii. To že ty mi neveříš přeci neznamená že teď budu 1-2 hodiny makat na tom, abych tě přesvědčil o opaku. Navrhuji opačný postup - sem se studií, která podpoří tvé tvrzení. Já takovou neznám...

2.) Zapomněl jsi na malý detail - reakční dobu řidiče. Čím rychleji jedeš, tím je její vliv výraznější. V rámci toho je úplně putna co řídíš. Dalším faktorem je kinetická energie, která roste s kvadrátem rychlosti. Ne, své BMW nezastavíš rychleji než zastaví ta Felicie. Je velice smutné že ty, coby rychle jezdící řidič (jak vyplívá z naší diskuze) a zároveň vzdělaný člověk, tuto věc nevíš. A přitom stačí použít selský rozum a znalosti fyziky z 1. ročníku SŠ.

Zde je link na jeden docela zajímavý článek. Je to ze stránek Strany zelených (nemám s nimi nic společného), nicméně má to hlavu a patu, ač text zjednodušený a místy trochu tendenční. Ale ty tabulky sedí, zaměř se na ně: [odkaz]

3.) Frajer >:-[]
15. 8. 2012 17:57
Re: dobrá zpráva
ad 1) CDV je napojené na peníze MDS, to není objektivní zdroj. A k tomu, co bude kdo dokazovat, to tys začal tvrzením, že v USA mají podloženo, že to tak je. Já tomu nevěřím.

A "oprostit se od toho být právníkem"? Těm slovům nerozumím.
;-)

ad 2) Reakční doba je samozřejmě proměnná, která do toho také vstupuje, ale stejně, jako se liší brzdná dráha, tak se liší i reakční doba. Protože tento argument rádobyzastánci bezpečné jízdy často zastávají, nedalo mně, abych si to neotestoval. Tak např. tebou doporučované CDV udává reakční čas kolem 0,8 s, což je nejspíš reakce unaveného seniora, protože při dostatečném soustředení není problém se dostat na 0,15 až 0,2 s. A dál, i kdyby to bylo těch 0,8, kolik má ten řidič Felicie? Má stejně? Měl by stejně? Kolik je mu let? Je odpočatý? Atd.

Takhle v diskusi se můžeme přetlačovat slovama do aleluja; dokud to v reálu nevyzkoušíme, nebudeme vědět, jak to je. A jen odkazem na selský rozum a fyziku 1. ročníku SŠ to nerozsekneme.
15. 8. 2012 20:59
Re: dobrá zpráva
1.) Tak nevěř. Tvůj problém. A leč se dále sám :-!

;-) kdyby jsi to ty a většina tvých kolegů dokázal, svět by byl mnohem příjemnější. Slova nejsou vše. V jiných oborech fungují i takové "kraviny" jako přírodní zákony či matematika.

2.) Píšeš blbosti. Reakční doba je rozhodně delší. 0,15-0,2 nemá ani závodník F1 - to je nemožné.

"A jen odkazem na selský rozum a fyziku 1. ročníku SŠ to nerozsekneme." - a čím tedy, filipikou?
15. 8. 2012 21:08
Re: dobrá zpráva
My za to nemůžeme. ;-)

Tak si zkus najít na netu nějaké testy reakcí a změř si to. Schválně, kolik ti to vyjde. Samozřejmě mluvím o čisté reakci, tzn. od zpozorování objektu po kontakt brzdového pedálu.

Nejlépe reálným testem, ale k tomu potřebuju sehnat Felicii, svý auto, místo i GPS na měření bych měl. :-)
15. 8. 2012 21:12
Re: dobrá zpráva
;-) To je pravda.

Já je hledat nemusím, já to velmi dobře znám. "Čistá reakce" je v praxi bohapustá kravina. Tabulky v tom mém odkazu jsou +/- relevantní a odpovídající realitě - jinak je to samozřejmně složitější.

Reálný test by tě asi dost překvapil. Bohužel (bohudík ;-) ) Felicii fakt nemám.
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 18:15
Re: dobrá zpráva
Tak zaprvé - nezmínil jsem nikde slovo pirát. To až ty.
Zadruhé - ano je to arogance. Arogance ostatních, arogance právního předpisu. To bys jako právník mohl vědět...
Argument typu čas má pro každého jinou cenu - to snad ani nemyslíš vážně? To přeci nezakládá žádný nárok na rychlou jízdu, nebo vyšší výdělek zamená lepší řidičské dovednosti, jinak fungující fyzikální zákony a jiné působení na okolí?
Jestli jsi opravdu právník, tak vcelku začínám chápat tvoje uvažování a patent na rozum a dokonalost. Ty máš vyšší plat, čas pro tebe má vyšší cenu, máš lepší vůz, bezpochyby jsi lepší řidič tak můžeš jezdit bez ohledu na předpisy 8-s :no: :no: :no:
Všímáš si, že v tvém uvažování jsi stále pupkem světa a středobodem vesmíru ty?
Tím neříkám apriory, že jízda striktně dle předpisů je bezpečná a jízda porušující některé předpisy je apriory nebezpečná. Ale opakuji ještě jednou, proč třeba ve Švédsku si víceméně nikdo nedovolí jezdit rychleji než je předepsáno? Proč tam nemají ani právníci potřebu ukazovat svůj majestát?
Rychlá jízda je nebezpečná především pro okolí, je nebezpečná s ohledem na nečekané události. Tím víc na směrově neoddělené komunikaci!
Když někde zvednu rychlost, tak v naší zemi prostě vždycky jezdí většina na limitu nebo přes limit. Takže na 110 budou jezdit 120 i víc. A to rozhodně není bezpečná rychlost na směrově neoddělené cestě a i na oddělených je to někdy příliš, když schází připojovací pruhy apod. To není jenom ty a tvůj červený a modrý bavorák. Na silnicích jezdí mnohem pomalejší vozy, kamiony, autobusy, většina má něco ve stylu HTP, to než zrychlí na 110...
Vůbec netvrdím, že tvůj jízdní styl je arogantní a bezohledný, i když v rovině doměnek bych se i k tomu přiklonil. Ale je správně, že když jedeš víc než 90 mimo obec, tak jsi již mimo zákonnou rychlost a je to na tvoje triko :-!
15. 8. 2012 20:16
Re: dobrá zpráva
Tak to pardon, já jen překládal spojení "prefabrikát bezohlednosti", přišlo mi to totiž argumentačně na obdobné úrovni. :-)

Jinak k té aroganci a bezohlednosti - plyne ten závěr ze stejných předpokladů jako u lukase13, tj. že musíš pořád koukat do zpětnýho a věnovat se řízení kvůli mé rychlé jízdě?

A k té rychlosti - samozřejmě že na silnici jezdí i ostatní auta, ale jak to souvisí s tím, že by některá jezdila (jezdí) rychleji? V čem je tam zvýšené riziko? Že když si na té silnici I. třídy dáme čelovku, že bude po nás? Přece neuvažuješ tak, že někdo uchrápne a sestřelí tě, tak že tě zabije a že kvůli tomu necháme rychlost nízkou? Jasně, že se to může stát, ale s touhle argumentací bychom museli zůstat sedět doma, protože když budeš v určitou chvíli na určitém místě, tak zemřeš. To je prostě fakt a nemá cenu se s ním trápit. Samozřejmě že to neznamená hazardovat se svým životem nebo ohrožovat ostatní, ale to samotné vyšší rychlostní tempo přece neimplikuje.

A hlavně, kde a proč je ta hranice? Kdo a proč určil 90? Proč ne 95? Proč ne 85? Zatím jsem neslyšel jediný argument, proč zrovna tahle rychlost. Navíc se jistě shodneme na tom, že v novějších autech je vyšší šance na menší následky než v autech starých. A z jaké doby a ve vztahu k jakému autu je tedy ta 90ka relevantní? Na to bych rád slyšel odpověď!
15. 8. 2012 20:52
Re: dobrá zpráva
Říká se tomu statistika. Jedno úmrtí se počítá v jednotkách mil.voz.km/rok (milion vozokilometrů/rok). Z pohledu jednotlivce se v podstatě jedná o loterii. Z pohledu úmrtí/rok pak máme relativní úmrtnost 2x vyšší než v Německu.

A teď už vážně nevím co na to více říci.
15. 8. 2012 11:13
Re: dobrá zpráva
Ne ne, výraz "dalo by se jet" je náhodou na místě. I když tam nařídíš 110 místo 130 nebo ještě míň stejně nemůžeš mluvit o tom, že ta rychlost je tam bezpečná. To nejde vyřešit značkou nebo nařízením to musí řidič poznat SÁM kolik si může dovolit jet. Jednak podle hustoty provozu a jednak podle povětrnostních podmínek. Někdy je bezpečný těch 110 někdy ve stejným úseku i 180 ale někdy světe div se, třeba jen 60 protože víc je (třeba za hustého sněžení) o zabití. Nikdy jsem nejezdil podle značek ale podle rozumu. I když můžu podle značky jet víc tak tam tolik leckdy nejedu, protože to třeba klouže a je mi šuma fuk, že bláznovi za mnou se to nelíbí a cpe se přede mě. Na druhou stranu, když vidím, že je volná přehledná silnice tak to klidně rozjedu a zvysokaseru na předpisy a ne proto, že si potřebuju něco dokazovat nebo bych někam spěchal, ale prostě jen pro radost z jízdy.
Avatar - Blue Sun
15. 8. 2012 11:54
Re: dobrá zpráva
Tak si tu radost užívej na okruzích, tam ti nemůže nic vyjet či vyběhnout z okolí silnice. Nebezpečně rychlá jízda ve chvíli, kdy v protisměru jede auto, je hazard se životy. Něco se stane, budeš muset vybočit a jako na potvoru zrovna trefíš toho protijedoucího...
Zajímalo by mě, proč jste tak bezohlední vůči ostatním.
15. 8. 2012 12:40
Re: dobrá zpráva
Božínku, Vy musíte být za volantem ale stresovaný. Těch potenciálních vrahů, co se kolem Vás denně prohání a od zabití nimiž Vás dělí tak tenká hranice. Být takhle vystresováný za volantem ve 30ti, není na to trochu brzo? To bych čekal tak od nějakého důchodce.
15. 8. 2012 13:42
Re: dobrá zpráva
Tak tohle bylo hodně zoufalé. A já se s tebou výše snažím diskutovat.

Ano, i mě je lehce nad 30 a ano, i já jsem za volantem občas vystresovaný. A troufám si tvrdit, že velmi často kvůli takovým jako jsi ty.
15. 8. 2012 15:17
Re: dobrá zpráva
Vážně a proč? Dělá Vám problém dívat se do zrcátek, jezdit vpravo, dávat přednost v jízdě, používat blinkr? Pokud ano, pak chápu, že jste stresován. Pokud ne, pak si nechám rád vysvětlit, co Vás "kvůli takovým jako já" přesně stresuje?
15. 8. 2012 15:31
Re: dobrá zpráva
Ne, nic z toho mi problém nedělá. Řídím 16 let bez nehody. Rozhodně nejsem brzda provozu. Mé auto je téměř nové, ve skvělém technickém stavu.

Ale zkus jet někdy po Belgii nebo Francii - tam prostě střelci jezdící přes 140 neexistují. A všem se jezdí mnohem lépe.
15. 8. 2012 15:47
Re: dobrá zpráva
Dobře, tak proč bys měl být řidičem "jako já" (ať už tím blue.sun myslel cokoliv) stresován?
15. 8. 2012 17:06
Re: dobrá zpráva
Už jen tvá rychlost. Když jedu okolo 130ti, v té Francii nebo Belgii (tam 120) mě prostě nikdo nedojede (nebo velmi pomalu). V ČR dojíždím kamion a xkrát se musím dívat do zrcátek, zda se mezitím nepřiřítil nějaký rychlík. A nejhorší je to na připojovácích - ti zprava a v pravém pruhu dálnice se snaží, aby se nějak "vešli", zatímco v levým si to sviští jeden frajer 150. Kdyby tam v tu chvíli nebyl, všich se v klidu srovnají, těm najíždějícím uhnou atd. Zkrátka jezdit v zemi, kde tě na dálnici co několik minut předjíždí někdo jedoucí nad 140 je únavné. Ti rychlí to samozřejmně nevědí, těm se jede dobře...
15. 8. 2012 18:23
Re: dobrá zpráva
A už je to venku. No, pokud argumentuješ tím, že ti dělá zatěžko sledovat provoz a kontrolovat ve zpětném zrcátku, jestli nesvištím v levém 200+ a to, že bych tak rychle mohl jet, tě stresuje a právě tento diskomfort činí dle tebe mé jednání vůči tobě bezohledné, tak je jasné, že se neshodneme.

Teď už je jasné, odkud se bere to, že je rychlejší jízda bezohledná. Plyne z lenosti sledovat ostatní provoz. Smutné, ale věřím, že hluboce pravdivé.

Zvláštní, musím na závěr poznamenat, že když občas musím jet pomaleji (třeba když mám kola na střeše a to nejezdím přes 160), jak mne sledování zpětného zrcátka nijak neomezuje, ani nestresuje. Považuji za naprosto samozřejmou věc, že neustále věnuji pozornost provozu všude kolem sebe. Ale pokud kontrola situace za tebou, když přejíždíš do levého pruhu a rychlé kalkulování, jak rychle to auto nebo motorka za tebou jedou, je pro tebe nadměrně únavné a obtěžující, tak to se opravdu neshodneme.
15. 8. 2012 20:54
Re: dobrá zpráva
Jsi jen obrovský alibista.

Na to už se reagovat ani nedá. Buď argumentujeme logicky a nebo hloupě.
15. 8. 2012 20:57
Re: dobrá zpráva
A co je na tom "hloupého"? Jen říkám, že nepovažuji za tak velkou oběť ode mne, abych neustále sledoval provoz a pokud někdo sviští v levém rychle, abych si jej všiml a neomezil a neohrozil. Přijde mi to jako základní ohleduplnost.
15. 8. 2012 21:15
Re: dobrá zpráva
Jenže ten "někdo" sviští v rámci porušování předpisů, které celkem rozumně stanovili odborníci, do jejichž práce evidentně nevidíš a pouze ji posuzuješ z pohledu laika. Viz. ty statistiky. To fakt nemá cenu.
15. 8. 2012 21:45
Re: dobrá zpráva
No pokud jedeš 200+ a není provoz tak to beru, ale nesnáším blbečky co žijí v utkvělé představě, že levý pruh je jen pro ně a oni provoz neprovoz chtějí prostě letět 200 a to že já zrovna předjíždím kolonu kamionů ve 150ti je vůbec nezajímá. Nic mě nedokáže tak vytočit jako když za mě přílítne takovej pošuk a začne na mě vztekle blikat ačkoliv musí vidět, že mu nemám momentálně kam uhnout. Takovýmu bych zfleku rozbil držku. Ne z nenávisti, ale aby se mu v tý makovici rozsvítilo. Doufám, že tak taky nejezdíš?
15. 8. 2012 21:56
Re: dobrá zpráva
Já jezdím 200+ jen zcela výjimečně a když, tak vyblikávám jen ty, co v levém chrápou. :-)
15. 8. 2012 21:40
Re: dobrá zpráva
No musím se Lukáše trochu zastat. Pokud motorkář jede po okresce 150 a víc a někdo mu jako nedá přednost, tak se není čemu divit. To se člověk rozhlídne a z místa kde nebylo nic se najednou vyřítí motorka jako meteorit. V takovým případě je dívání do zrcátek a dávání přednosti prostě zhola nemožné.
Avatar - Blue Sun
15. 8. 2012 17:23
Re: dobrá zpráva
Já ve stresu nejsem, ale znám dost lidí, kteří jsou a zažil jsem kvůli tomu už nemálo nepříjemných situací. Bohužel, to egoista tvého formátu nedokáže pochopit, protože umí mysle jen na sebe. Tímto také diskusi s tebou končím, neboť jsem pochopil, že rozumná argumentace je zbytečná a na silové hádky jsem moc dospělý.
15. 8. 2012 13:08
Re: dobrá zpráva
já někde psal o nebezpečně rychlé jízdě když v protisměru jede auto??? Pokud vím psal jsem o volné přehledné silnici. Tím pádem vůbec nejsem bezohledný k ostatním řidičům, když kolem žádní v tu chvíli nejsou. BTW kdyby poblíž byl nějaký okruh kam se můžu jet projet tak tam jedu. Pokud vím, tak je nejblíž v České Lípě a to se tam navíc běžný smrtelník nemůže jet jen tak vyblbnout.
15. 8. 2012 13:24
Re: dobrá zpráva
"A hlavně - dnes je povoleno 90, každý (kdo nechce být brzdou provozu) jezdí tacho 100, ti spěchající 110 i víc. Když povolím 110, kolik asi budou jezdit? jasně že 120,130..."

Tenhle argument si můžeme dovolit tady mi diskutující "u piva", ale nemůže ho použít policie. Pokud ano, tak si zadělává na pořádný průšvih.

Jakákoliv omezení a pravidla by totiž měla být pouze aplikována pouze tehdy (v kontextu silničního provozu), když je to nezbytné k podstatnému zvýšení bezpečnosti provozu. Pokud je tedy na daném úseku nějak omezená rychlost (třeba tou 90kou), tak to musí mít smysl. Pokud tam všichni jezdí 110 a žádné nehody z toho nejsou, pak to omezení není legitimní. Ostatně, nejhorší jsou podle mne ty začátky obcí pět kilometrů před obcí někde uprostřed polí.

Pokud nejsou legitimní omezení rychlosti, a lze je bez nebezpečí porušovat, pak se ptám, jaká další pravidla mohu ignorovat? Přechody pro chodce? Závory? Přednosti v jízdě? Červenou na semaforech?

Ostatně, většina smrtelných nehod je způsobena především nedáním přednosti v jízdě, nebezpečným předjížděním, nebo alkoholem. Vysoká rychlost, pokud vůbec, bývá maximálně doplňkovým faktorem, ale ne prvotní příčinou.
Avatar - Blue Sun
15. 8. 2012 17:27
Re: dobrá zpráva
Já bych naopak řekl, že vysoká rychlost je prvotní příčinou, ty ostatní věci jsou doplňkovým faktorem.
Rychlost výrazně překračující auto narazí do auta vyjíždějícího z vedlejší silnice. Oficiálně to bude vedené jako "nedání přednosti v jízdě", ale že ten vyjíždějící ani neměl šanci toho pitomce vidět, už zaneseno nebude.
Rychlost výrazně překračující auto předjíždí v nepřehledném úseku, jen aby nebylo nuceno zpomalit a chvíli jet v řadě dalších aut.
Skutečně "jen" doplňkový faktor? Ani bych neřekl.
15. 8. 2012 17:59
Re: dobrá zpráva
Doporučuji napřed nastudovat relevantní judikaturu Nejvyššího soudu, např.:7 Tdo 38/2009 nebo 7 Tdo 214/2010. Abyste se pak nedivil, že jste viníkem Vy.
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 18:22
Re: dobrá zpráva
Nejvyšší soud a právníci obecně dokáží vymyslet naprosté zhovadilosti, stačí se podívat na nový OZ...
15. 8. 2012 18:25
Re: dobrá zpráva
Jistěže, rád se s Vaším oponentním a propracovaným názorem na tu citovanou judikaturu seznámím. :-)
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 18:38
Re: dobrá zpráva
myslel jsem to obecně! vím, co právníci (opět obecně) dokáží vymyslet za zhovadilosti. koneckonců staré pravidlo říká 2 právníci, 3 názory... takže se není čemu divit.
15. 8. 2012 19:03
Re: dobrá zpráva
Používáte standardně klišé a hospodské hlášky jako argumenty nebo máte v rukávu i něco propracovanějšího?
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 19:13
Re: dobrá zpráva
já nechtěl tímto příspěvkem argumentovat. Jen jsem podotknul, že právníci vymýšlí občas opravdové p*, slušnějšího slova nemám. V praxi se s tím potýkám, takže vím, o čem mluvím. Když i samotná vyhláška je snůška nesmyslů, které nejde prakticky realizovat a která je prostě paskvil... Hrozím se nového OZ, který se snaží řešit kde co, a ve výsledku vytváří naprostý chaos.
15. 8. 2012 20:05
Re: dobrá zpráva
Dokonalé to není, co si budeme povídat, to souhlasím.
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 19:07
Re: dobrá zpráva
Jako trestný čin posoudil Okresní soud v Novém Jičíně skutek, který podle jeho zjištění spočíval v podstatě v tom, že obviněný dne 24. 5. 2005 v 17,20 hodin na silnici I/48 v kilometru 21,5 na křižovatce s místní komunikací řídil osobní vozidlo zn. Škoda Superb po čtyřproudové komunikaci ve směru od N. J. na P., okr. N. J., označené jako hlavní silnice v daném úseku s omezením rychlosti na 50 km/h, a v důsledku nedodržení nejvyšší povolené rychlosti, kterou překročil nejméně o 42 km/h, v prostoru křižovatky při jízdě v levém jízdním pruhu a při předjíždění nákladního vozidla jedoucího v pravém jízdním pruhu čelně narazil do levého boku vozidla zn. SEAT Cordoba, které přejíždělo zprava z vedlejší komunikace, přičemž řidič vozidla zn. SEAT Cordoba A. P. a jeho spolujezdkyně H. P. utrpěli smrtelná zranění, kterým na místě podlehli, a spolujezdec obviněného Ing. S. Š. utrpěl těžké zranění.
...
Porušení povinnosti dodržet stanovený rychlostní limit samo o sobě nevede ke vzniku takového nebezpečí a zakládá ho teprve ve spojení s dalšími podmínkami a okolnostmi konkrétní situace v silničním provozu, jakými jsou např. přítomnost dalších účastníků provozu, hustota provozu, viditelnost, přehlednost daného místa či úseku apod.
...
Další podstatnou otázkou je, zda i přes přítomnost neidentifikovaného nákladního vozidla na hlavní silnici v jejím pravém jízdním pruhu ve směru na P. poškozený mohl předvídat jízdu jiného vozidla v levém jízdním pruhu.
atd.

Překlad řeči právníka - ti, kteří byli sestřeleni, měli předvídat, že někdo pojede i v levém pruhu, mohli vidět vozidlo, které je sestřelilo již než přijeli ke křižovatce atp... Opravdu bravurní názor 8-s
Selským rozumem - kdyby v Superbu dodrželi předepsanou rychlost, tak by nehoda nebyla, nikdo by nezahynul. Asi tolik k vině a "vině".
Jak říkám, právník dokáže zkonstruovat bohapusté zběsilosti. NS však nerozhodoval o vině, jen vrátil k novému projednání, takže nevíme, ja to dopadlo, což by jistě taky nebyl problém dohledat...
15. 8. 2012 19:58
Re: dobrá zpráva
To jste nepochopil. Příčinou nehody nebylo to, že v Superbu nedodrželi předepsanou rychlost, ale to, že někdo z vedlejší měl špatný odhad. Pokud není jeden řidič schopen odhadnout, za jak dlouho u něho to druhé vozidlo bude, aby jeho řidiče neohrozil nebo neomezil, nemá na silnici co dělat.

Ale podle Vás má právo řídit asi každý, i když je to seběvětší lama a nedokáže odhadnout vzdálenost vozidel. S tím já nesouhlasím. Provoz na silnicich vyžaduje určitou odbornou způsobilost (např. schopnost odhadnout vzdálených druhých vozidel), pokud ji někdo nemá, prostě nemůže řídit.
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 20:17
Re: dobrá zpráva
jenže co je odhad? když daným místem jezdím pravidelně, tak můj odhad je takový, že vím, že když auto je v nějakém bodě, tak můžu vjet. Když někdo jede rychleji a můj zvyk tedy nefunguje, je příčinou špatný "odhad"? Jistě, není.
15. 8. 2012 20:29
Re: dobrá zpráva
Ale no tak! Přátelská rada - kdyby se něco, nedej Bože, stalo, hlavně se takhle nikdy neobhajuj. Přece nemůžeš argumentovat tím, že "obvykle něco"? Tím nemůžeš nic obhájit. To je, jako když by se změnila přednost v nějaké křižovatce, kterou jezdíš po paměti a tys říkal na obranu, že tam vždycky byla pro tebe hlavní silnice, tak ses nekoukal na značky. Proboha, jen to ne. :-)
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 20:40
Re: dobrá zpráva
Ano, opět jsem čekal toto právní pojet >:D >:D >:D Ale co jiného je odhad? Právník bezpochyby řekne - sledování daného objektu po dobu nezbytně nutnou a následné vyhodnocení jeho rychlosti, odhad rychlosti nelze brát pouze na základě určení relativní polohy daného objektu... Nepletu se, že?
Jenže takhle opět praxe nefunguje. Když je auto daleko, tak jedeš, když je blízko tak ne. Když si nejsi jistý, pak se rozhoduješ na základě rychlosti. Opět ti to zcela selsky přirovnám - jak zní otázka v autoškole? Z prava volno? A ne že nepřibližuje se zprava vůz nebezpečnou rychlostí...
Ne že bych se chtěl opírat o judikáty, ale dokonce existuje jestl is idobře pamatuji, rozsudek, kdy právě na základě zvyku a polohy byl ten, kdo vjížděl z vedlejší, sproštěn viny a výhradním viníkem se stal řidič jedoucí po hlavní rychlostí nad limit :-!
15. 8. 2012 20:54
Re: dobrá zpráva
Že tak praxe nefunguje? Budu mluvit za sebe, když řeknu, že neustále vyhodnocuju vzdálenost toho auta a dobu, za kterou se přiblíží, abych neudělal chybu. Vím, že když to odhadnu špatně, ponesu následky. Jednoduché.

Takhle - samozřejmě nemohu vyloučit, že to někdo na takovou argumentaci někdy ustál, ale já bych ti to jako tvůj právník při nehodě nedoporučoval. :-)
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 21:09
Re: dobrá zpráva
Opět tu máme mistra MrBeranek, pan neomylný dokonalý... Ano, ty si myslíš, že děláš to, co děláš. To je opravdu jednoduché. Když už nic, tak je fajn, že konečně mluvíš za sebe nedokazuješ na základě jednotlivosti :yes:
To, jak funguje lidská mysl a jak vyhodnocuje rychlosti, by ti vysvětlil lékař/psycholog...
15. 8. 2012 23:43
Re: dobrá zpráva
Ne. Pokud je úsek, resp. křižovatka nepřehledná, pak je snížení rychlosti legitimní, protože významně přispívá ke zvýšení bezpečnosti. Pokud je na tu křitovatku vidět ze všech stran na sto honů, tak nízká rychlost legitimní není.

Takže spíš přístup: Nastavit správnou rychlost, a tu pak vyžadovat* a ne nastavit rychlost příliš opatrně - a řidiči to pak budou překračovat a modlit se, aby měla policie dobrou náladu a nepokutovala je za banální (a v podstatě očekávané) porušení pravidel.

Navíc, nemluvím tady o ježdění 200 na devadesátce, ale spíš tak 110-120. Na luxusních silnicích první třídy je to běžná rychlost, kdy tak jede klidně celá kolona, a žádné šílené nehody z toho nejsou. Pokud ano, pak spíš z nedodržení bezpečné vzdálenosti.

(*) Stejně bych byl pro to, aby se rychlost apriori nepokutoval (možná na specifických označených úsecích s velkým výskytem chodců), a porušení doporučených rychlostních limitů se projevilo na spoluúčasti na nehodě a možnosti dostat odškodnění, popřípadě překlopením viny na "závodníka". Tohle totiž vůbec není malý trest. Lidi si vůbec neuvědomují, jak pekelně drahá jsou odškodnění za těžké úrazy. Sejmi auto se čtyřmi bankéři a můžeš z toho mít náhrady a další plnění dohromady za 200 mega - za normálních okolností to zatáhne pojišťovna, ale přestav si, že by se řeklo, že kvůli překročení doporučené rychlosti o 60 km/h to bude pojišťovna celé vymáhat po tobě. Vítej v ubytovně se sociálně nepřizpůsobivými a exekucí na veškerý příjem doživotně. S novým Občanským zákoníkem to bude ještě horší. Ok, to by byl extrémní případ, ale nehody s odškodněním ve vysokých statisících jsou velmi běžné.

Na silnici je totiž spousta nesmyslných rychlostních omezení, která lidé stejně ignorují, protože prostě absolutně nedávají smysl. Např. začátky a konce obcí pět kilometrů před prvním domem někde uprostřed polí, silničáři si dají omezení na 30 a zapomenou to zrušit, nesmyslná zpomalení do zatáček v obcích, celá devadesátka mimo obce je totální haluz (protože pokrývá všechny možné situace).
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 18:36
Re: dobrá zpráva
Tento argument taky není myšlen jako oficiální důvod. Kdo ale neuvažuje v rovině, jak bude předpis fungovat v reálu, tak nikdy nedocílí toho, aby byl předpis smysluplný...

Řeči o tom, že když zvednu rychlost na hodnotu, kterou se stejně jezdí, je zcela nesmysl. Viz nehoda Vyškov-Olomouc. Léta se tam jezdilo 130 a najednou se "zjistilo", že to není bezpečné...

Zcela z jiného soudku - např. hlukové limity. Víš jaký kravál dělá dálnice? Byl jsi někdy v noci v lese u dálnice? Ten hluk se šíří na kilometry daleko. Zvýšení z 90 na 110 zvýší hlukové limity, zvěř se začne víc plašit atp...

Jistě, všechno je to jen a jen v jedné rovině. Zvýšíme rychlostní limity - všude se dostaneme rychleji, ale bude více nehod, všichni zaplatí víc na daních (zásahy hasičů a lékařů i policistů jsou velmi, velmi drahé), zaplatíme víc na pojištění... Nebo snížíme rychlost rychlost. Dostaneme se o pár minut později tam kam potřebujeme, následky nehod se zmírní, počty nehod poklesnou. Zaplatíme méně na pojištění, za výjezdy hasičů i lékařskou péči.
Jestli si to dobře pamatuji, tak smrt cyklisty při dopravní nehodě byla vyčíslena na 6 mil. Kč někdy v roce 2001(?), tolik to stojí a zaplatíme to my všichni. Smrt v autě bude mnohem dražší, protože tam máme ještě hasiče... Snížení mrtvých o 100 osob tedy znamená úsporu 600 mil. Kč ročně.
Jistě - chytrák zase začne kalkulovat, že při nižší rychlosti bude nižší spotřeba PHM, takže vybereme míň na daních...
15. 8. 2012 19:02
Re: dobrá zpráva
Kdo tvrdí, že se zvýšením rychlosti na dálnici se zvýší i počet a závažnost nehod? Máte nějaké přezkoumatelný a hodnověrný důkaz takového tvrzení nebo si to jen "myslíte"? Anebo to dovozujete z jednoho případu, kdy někdo na dálnici přecenil své síly a zrakvil se (nehoda Vyškov-Olomouc)?
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 19:19
Re: dobrá zpráva
tak jestli je třeba ti "právně" podkládat souvislost mezi závažností nehod a zvýšením rychlosti, tak gratuluji >:-[] na to stačí selský rozum. Vím, že budu za tuhle větu zcela "sestřelen", že jde jen o hospodské plky a že to není žádný argument >:D 8-s Ale je to tak.
Podlož mi důkazem, že po dni přijde noc 8-s některé věci se prostě nedokazují. Vyšší rychlost znamená závažnější důsledky a větší počet nehod, na tom není co dokazovat.
Co je k diskusi, tak jaká je ta úměra. A jak jsem ti napsal výš, každé smrtelné nebo i vážné zranění vychází setrakramentsky draho :-!
15. 8. 2012 20:03
Re: dobrá zpráva
Samozřejmě že za tu větu budeš sestřelen, protože to jsou plky a nic jiného.

Ale hlavně si pleteš jablka s hruškama. Nikdo totiž nepopírá, že náraz ve vyšší rychlosti je obecně nebezpečnější, ale to vůbec není relevantní, protože o tom se nebavíme. Bavíme se o tom, jestli možnost jet rychleji povede ke zvýšení nehodovosti a k vyšší závažnosti nehod. Ale na to ti selský rozum stačit nebude, protože mezi tím, že se jezdí rychleji a počtem nehod, není absolutně žádná korelace. Můžeš totiž jezdit rychleji a přitom bezpečně a bez nehod nebo to podle tebe není možné?
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 20:28
Re: dobrá zpráva
zase sklouzáváš k nesmyslnému uvažování. Jistě že principielně je to tak jak píšeš. Jenže reálně vyšší rychlost znamená vyšší riziko nehody a horší následky.

Zdůvodním zcela jednoduše - kdyby ne, tak nemají smysl rychlostní omezení... V USA byla jestli se nepletu snížena max. rychlost, následně poklesl jak počet nehod, tak počet mrtvých...

Ty pořád zcela alibisticky operuješ spojeními "dá se", "je možné" apod. Jenže na základě jednotlivosti tady nevyvrátíš obecný stav. Tohle nefunguje jako právní přetahovaná :no:

Tedy abych ti odpověděl, jistě, že je možné jezdit rychleji a relativně stejně bezpečně (když tedy pominu poruchy vozidla, pevné překážky, zvěř a veškeré ryze náhodné skutečnosti...), ale 99 procent (obrazně řečeno) lidí tak jezdit nebude!

Dokonce ani ty ne. Pokud bys to totiž chtěl tvrdit, tak zároveň říkáš, že jsi bezchybný, neomylný a nikdy nehodu nezpůsobíš.
15. 8. 2012 20:48
Re: dobrá zpráva
Samozřejmě že nikdo není dokonalý a řidiči chyby dělají, ale kde je ta měřitelná a zájmuhodná hranice? Vezměme třeba tu dálnici a stávající tempo 130. O kolik bude to riziko vyšší při 135 km/h? A bude to zvýšení akceptovatelné tak, jako je akceptovatelné to riziko dnes při 130ti? A co při 140, 145, 150 atd. atd.? Kde se zastavíme? A proč?

A samozřejmě oblíbený trumf na konec - proč to, co popisuješ, neplatí v Německu na vybraných rychlostně neomezených dálnicích? Vem si třeba příklad A6 Rozvadov - Oberpfalzerwald. Dálnice stejná jako u nás (možná dokonce s techničtějšími úseky), rychlost neomezená a konají se tam snad nějaká nehorázná jatka? Řidiči tam jsou stejní, jako před Rozvadovem, tak kde je ten vliv vyšší (neomezené) rychlosti, o které mluvíš? Stejné podmínky, jen rozdíl ve značce omezující rychlost (řidiči stejně jedou přibližně stejně rychle jako v ČR), takže proč se tam nekoná masakr na silnicích, ačkoliv by podle tebe měl? A když by se před Rozvadovem ten limit zrušil, stejně jako za čárou, poznal by to na nehodovosti někdo?
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 21:18
Re: dobrá zpráva
Zaprvé ano, tahle debata začíná být regulérní. To je opravdu k zamyšlení jak jsem již zmínil :yes: Moje odpověď je jednoduchá - hranice leží tam, co považuje společnost za přijatelné. Když se spokojíme se současným počtem nehod, nechme 130. Pokud chceme zvýšit bezpečnost, snižme rychlost. Snížení rychlosti třeba můžeme stanovit na základě zkušeností v zahraničních státech, i když tohle přenášení přes hranice nikdy nefunguje zcela stejně.

Na tvůj příklad ti odpovím zcela stejnou notou - vidíš, a přesto limit nezruší a neomezenost platí jen na vybraných úsecích. A hlavně mírně bulvarizuješ - nejedná se o neomezenou rychlost, platí tam stále doporučená a pokud ji překročíš a způsobíš nehodu, tak máš velký problém. Takže ta neomezenost vlastně spočívá jen v tom, že nedostaneš pokutu za rychlou jízdu, jinak to jde na tvé triko a odpovědnost :-!

VELMI ti doporučuji přečíst si

[odkaz]

možná změníš názor :-!
15. 8. 2012 21:34
Re: dobrá zpráva
A opravdu se počet a závažnost nehod zvýší, když ten limit zvedneme třeba na 140, 150, 160? Ale hlavně proč k tomu (zvýšení nehodovosti) v tom Německu nedošlo, resp. k tomu nedochází? Vždyť podle logiky rychle=nebezpečně by musely být úseky německých dálnic s doporučenou 130kou nejnebezpečnější na světě a přesto tomu tak není. Jistě, je tam doporučená 130, ale jen doporučená. Pokud ji překročíš a nic nezpůsobíš, není to považováno za společensky nebezpečné. Proč to neudělat u nás stejně?

Jinak pojetí "jeď si, jak chceš, ale jestli uděláš chybu, odskáčeš to o to víc" je mi velmi blízké. Podporuje totiž zodpovědnost u lidí a ne že někde policajti preventivně loví za rychlost a plní státní kasu, aniž by to mělo přínos k bezpečnosti silničního provozu.
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 21:52
Re: dobrá zpráva
Sám víš, že ta neomezená rychlost není neomezená v pravém slova smyslu. Tam hledej odpověď, proč nehodovost (zřejmě) není vyšší. Kdybych chtěl být pedant, tak tě tady teď "setřu" na tom, kde máš podloženo, že tam ta nehodovost není vyšší >:-[] ;-)
15. 8. 2012 22:02
Re: dobrá zpráva
Ano, ale už to neladí s "rychle=nutně nebezpečně", protože tam řidiči (alespoň, co jsem mohl pozorovat) taky vždycky 130 nejezdí a funguje to. Jistě, v ruce žádnou statistiku německých dálnic netřímám, ale při zohlednění německé pečlivosti bych se divil, že by jim nevadilo, že se jim na dálnicích kupí mrtvoly. Víme, jak dokáží být politici populističtí a vršící se těla a vraky aut by jistě vedly ke změně.
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 22:41
Re: dobrá zpráva
Politiku bych sem netahal. V USA už taky politikům došlo, že když se dají zbraně kupovat volně, ve velkém a přes internet, tak že to asi není dobře, protože tak 1x za rok se vždy najde dostatečný magor na to, aby postřílel své nejbližší okolí. A přesto si nikdo nedovolí tuto "svobodu" zrušit. V prvé řadě totiž musí pochopit voliči :-!
15. 8. 2012 21:42
Re: dobrá zpráva
Zajímavé čtení a pěkný rozbor. Ale názor měnit rozhodně nehodlám. Pro mne z toho rozebíraného případu plyne, že řidič Seatu situaci podcenil. Když přes ten kamion neviděl, tak tam neměl vjíždět. Promiň, ale jasná řidičská chyba řidiče Seatu. Hrát ruskou ruletu a spoléhat na to, že tam to auto není, když tam nevidím, je jasná chyba.

Je to stejný případ, jako když bude někdo předjíždět v místech, kam nevidí, střetne se s autem v protisměru, které jelo rychleji, než mělo a bude argumentovat, že když by ten druhý jel podle předpisů, tak to stihnul. Když někam nevidím, tak tam nejedu. :-)
Avatar - rohYpnol
15. 8. 2012 21:49
Re: dobrá zpráva
Já tu nehodnotím konkrétní případ Seatu. Jen jsem zmínil některé právní konstrukce, které jsou poněkud "zvláštní" slušně řečeno.

Jinak s tím předjížděním prostě taky nesouhlasím, ale tentokrát v opačném sledu - tedy reálně zjednodušeně souhlas, ale právně ne. Protože předjíždíš tak, že si vyhodnotíš, zda vidíš dostatečně daleko pro předjetí, přitom nemůžeš předpokládat, že v protisměru někdo pojede výrazně rychleji (nemůžeš předpokládat protiprávní jednání).
14. 8. 2012 13:44
Nejdřív jsem se zaradoval...
300 kilometrů nových dálnic? Tak to se ve všech odkláněčích hnulo svědomí a vrátili ulité peníze bokem tak,že potajmu nechali postavit 300 kilometrů dálnic..... Není to s naší republikou tak špatné.....
Potom, co mi doktor dal sedativa a několik renomovaných psychologů mi vysvětlilo, ať už se večer nedívám na zprávy televize Znova, mi to došlo.........
300 kilometrů, na kterých zase bude platit výpalné za díry a sekání trávy v pátek odpoledne........zase budou vyrážet Gercháni a Simírové, ve svých ocelových ořích na honičku těch, kteří pojedou o pár kilometrů rychleji........... Žiju v dokonalé zemi....................... Jen nevím pro koho je tak dokonalá......
Rozbalit vlákno
0
14. 8. 2012 15:49
Typická úřednická šaškárna
Vesměs, neznám úplně všechny, se jedná o úseky v délce pár kilometrů. Ty nejdelší jsou kolem 20-25km. Teoretická "úspora" času, pokud pojedu 110km/h místo 90km/h, bude tedy kolem 2-3 minut. Což je směšné. Stav mnohých z těchto "dálnic" ovšem neumožňuje pohodlnou jízdu ani tou devadesátkou. Takže jenom vzroste riziko při napojování a zhoršených podmínkách (déšť, sníh, mlha), protože někteří "sportovci" za volantem považují za svou povinnost jezdit aspoň na limitu.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - rohYpnol
14. 8. 2012 18:19
Testovací polygon
pro vývoj nových automobilů a jejich testování životnosti podvozkových dílů a ladění pružení/tlumení nacházející se ve střední Evropě někde mezi Berlínem a Moskvou se rozroste o 300 km :yes: Skvělé. Němci zachovali Nordschleife, zatímco my se posouváme mnohem dál >:-[]
Rozbalit vlákno
0
Avatar - rohYpnol
14. 8. 2012 18:23
Chtělo by se mi napsat...
...první km dálnice bez korupce a úplatků, jenže to máme:
- mýto (+brány...)
- nové značení
a možná i další...
Je to úplně absurdní. Nikomu tohle nepomůže, úspora času na délce úseku, na který to zavádí, je naprosto mizivý 8-s
A řeči o tom, že se budou moct místo dálnic stavěl levnější varianty... Copak se dnes nedá stavět rychlostní silnice 8-s ?
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Blue Sun
15. 8. 2012 11:56
Re: Chtělo by se mi napsat...
Mě by zajímalo, co je to ten pojem "rychlostní silnice"... Znám dálnici, silnici pro motorová vozidla (limit 130) a pak silnice ostatních tříd (limit 90). Nic mezi tím si neuvědomuju a v autoškole ani na žádném školení řidičů mě o ničem takovém neinformovali...
15. 8. 2012 00:04
Platby
V prvom momente mi napadlo, ze ucel spociva najma v snahe zvysit vyber za dialnicne poplatky, nez nejaka stricnost voci motoristom.

Ved obcan je v nasich statoch az na poslednom mieste, nie?
Rozbalit vlákno
1
15. 8. 2012 09:43
Re: Platby
Spíš by mne zajímalo, kolik stát díky tomuto rozhodnutí zaplatí firmě Kapsch a jiným.
15. 8. 2012 08:16
Přivaděč na D5?
Není to to místo, kde se krátce po zavedení bodového systému pomocní ochranáři chlubili, jak tam chytili piráta, co tam jel 140 km/h?Teď už by tam ta "pirátská" rychlost byla skoro v toleranci radarů, že? A ono se tam tak dobře měřilo...
Rozbalit vlákno
0
15. 8. 2012 18:26
NAdpis se dá přeložit různě...
Například takto: Na spoustě rychlostních silnic snížíme maximální povolenou rychlost. ... A já se ptám proč. Mnou využívaná R4 a R7 při cestách k příbuzenstvu bude mít snížena maximálku. Proč?? Co jsem komu udělal??
Rozbalit vlákno
0