Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V ČR jezdí už 4,5 milionu aut, jejich průměrný věk roste

Diskuze (16)
Počet osobních automobilů registrovaných v ČR loni vzrostl o 61 tisíc. Průměrný věk vozového parku se ale zvýšil z 13,65 na 13,70 roku.

Počet v ČR registrovaných osobních automobilů se za rok 2010 zvýšil o 61.180 ks, to je o 1,38 % – a 31.12.2010 bylo v ČR registrováno 4.496.232 ks osobních automobilů. První registrace za rok 2010 přitom činily 296.270 ks (z toho 169.236 ks nových a 127.034 ks ojetých z dovozu.

Vykázaný údaj o počtu z registru vyřazených osobních automobilů uvádí číslo 185.402 ks (169.211 ks zrušeno a 16.191 ks exportováno). Oproti roku 2009, kdy bylo vyřazeno 251 753 ks osobních automobilů, došlo k poklesu počtu z registru vyřazených osobních automobilů o více než 26 %. V roce 2009 se ale více projevoval efekt vyřazování fyzicky neexistujících, ale v registru zapsaných aut. Povinné pojištění všech aut v registru touto cestou napomáhá sblížení registru se skutečným stavem.

V loňském roce došlo ke zvýšení průměrného věku parku osobních automobilů, který k 31.12.2010 činil 13,70 roku (k 31.12.2009 to bylo 13,65 roku). Podíl osobních automobilů starších než 10 let přesáhl hodnotu 60 % z celkového počtu vozidel registrovaných v této kategorii.

Právě podíl vozidel starších než 10 let je jedním ze srovnávacích ukazatelů vypovídajícím o stavu vozového parku; obvyklá hodnota v motoristicky vyspělých zemích EU se pohybuje v rozmezí 25 až 35 %.

Počet osobních automobilů registrovaných v ČR dle věku (zdroj AutoSAP)
-stav k 31.12.2010stav k 31.12.2009stav k 31.12.2008
Věk vozidelpočet OApodílpočet OApodílpočet OApodíl
mladší než 2 roky324.3627,21 %309.8946,99 %284.0056,42 %
2 až 5 let476.37610,60 %468.38710,56 %455.29110,29 %
5 až 10 let996.87622,17 %1.026.53223,15 %1.077.66824,36 %
10 až 15 let1.372.52230,53 %1.316.09329,67 %1.184.29426,77 %
starší 15 let1.326.09629,49 %1.314.14629,63 %1.422.11232,15 %
celkem4.496.232100,00 %4.435.052100,00 %4.423.370100,00 %

V roce 2010 dosáhl podíl obnovy hodnoty 3,82 %, což je hluboko pod optimální hodnotou, která je pro nové vozy uváděna na úrovni min. 8 % až 10 %. Ani při zahrnutí hodnoty „obnovy“ 2,86 % (dané prvními registracemi ojetých osobních automobilů z dovozu) nedosáhla v roce 2010 obnova vozového parku alespoň minimální 8% hodnoty. Přitom více než 25 % dovezených ojetých osobních automobilů bylo ve věku nad 10 let.

Dle údajů CRV bylo k 31.12.2010 v ČR registrováno celkem 7.221.943 ks vozidel všech kategorií (tzn. osobních automobilů, autobusů, užitkových vozidel, motocyklů, traktorů a přípojných vozidel), k 31.12.2009 to bylo 7.119.323 ks. Celkový meziroční nárůst registrací činil 102.620 ks vozidel (v roce 2009 to bylo pouze 38.178 ks vozidel).

Průměrný věk celého vozového parku v České republice již přesáhl 17 let a k 31.12.2010 činil 17,11 roku (ke konci roku 2009 to bylo 16,92 roku). U všech kategorií vozidel bylo oproti roku 2009 zaznamenáno zvýšení průměrného věku.

Diskuze (16)
1. 3. 2011 14:51
Re: nechapu jak u meganu a focusu
v letecké dopravě se používaj běžně 20 let stará letadla, a sedí v nich víc cestujících než v autě :-) , takže ta masírka o tom, že auto starší 10 let je vpodstatě nepojízdný vrak vhodný do šrotu, je opravdu pro hlupáky, běžnému řidiči (10000-15000km/rok) by vydrželo auto 20 let a možná i víc, jediný důvod výměny je morální stárnutí a tlak reklamy a okolí, být "in" v novém autě
Avatar - gld
27. 2. 2011 21:23
Re: nechapu jak u meganu a focusu
Staré auto nemusí byť zákonite vrak..13-ročné auto môže ešte dobre poslúžiť, rozhodne je to ekologickejšie ako kupovať každé 3 až 5 rokov novú "lízačku"

Rozhodne nemôžeš paušalizovať, že nové autá sú dnes "zadarmo" a každý čo si také nekúpi, je padlý na hlavu..ekonomická realita válí, aj na cestách
Avatar - gld
27. 2. 2011 18:58
Re: nechapu jak u meganu a focusu
tak to si bohužiaľ v názorovej menšine
Avatar - Rudy_742
27. 2. 2011 17:55
Bez penězí do autosalonu nelezí
Není se co divit. Věk vozového parku souvisí s kupní silou obyvatelstva. A ta poslední léta v převažující části země dostatečně neroste a mnohde i klesá (a postupně se snižující ceny nových vozů ty lidi nevytrhnou).

Ekovýpalné z dílny Bursíkovců byl také nápad na Ropáka roku. Mám například ve svém okolí pár lidí, kteří zvažovali prodej staré ojetiny a pořízení o něco novějšího, nebo dokonce nového vozu. Když by ale při prodeji byla cena jejich olítaného šrotu ponížena o ekopoplatek, tak se jim skoro ani nevyplácí své staré felicie a escorty někomu prodávat. A tak si je raději nechali na dalších pár let, aby je "dojezdili" až do úplného sešrotování. Tabulkově pak věk aut jede stále více a více nahoru...
27. 2. 2011 17:47
Re: nechapu jak u meganu a focusu
No jo, když vyděláváš těžký miliony tak pro tebe cca 250 000,- je skoro vzduch. Pro většinu lidi celoroční výdělek a to si myslím že jsem optimista.