Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V ČR se staví současně 6 dálnic

Ladislav Čermák
Diskuze (35)
Poprvé a patrně i naposledy v historii České republiky nastala situace, kdy se pracuje v jednom okamžiku na celkem šesti dálnicích

V jednom průběžném roce (2005) vzniká celkem 6 dálnic na celém území České republiky. Podle ŘSD

je nyní rozestavěno více než 100 km.

Ještě letos v říjnu se otevře nová část dálnice D1 (17,6 km) v trase Vyškov - Vrchoslavice (směr Zlín a později i Ostrava). Řidiči se do konce roku projedou i po pokračování dálnice D11 u Chlumce nad Cidlinou. Zde se ale pro letošek počítá pouze s obousměrným provozem v jednom z dálničních pruhů.

V roce 2006 bude následovat uvedení do provozu hned na třech dnešních stavbách. Nových dálničních kilometrů se dočkají tři velká česká města - Hradec Králové, Ústí nad Labem a Plzeň.

Především se zcela dokončí obchvat Plzně, a celá dálnice D5 v délce 150 km tak bude kompletní z Prahy až do Rozvadova - v roce 1989 končila na 29. kilometru. Zbývá pouze uvést do provozu 3,5 kilometrovou střední část plzeňského obchvatu, která zahrnuje i 380 metrů dlouhý tunel Valík a 445 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu.

Dálničního spojení s hlavním městem se v roce 2006 dočká i předměstí Hradce Králové. Dokončí se totiž, až na krátkou část těsně před východočeskou metropolí, necelých 50 kilometrů dálnice, které přibudou k již hotové části D11 mezi Prahou a Poděbrady, dlouhé 42 km.

V příštím roce by první automobily měly projet i po části dálnice D8 z Ústí nad Labem na německou hranici u Petrovic. Tento 23,4 km dlouhý úsek přes Krušné hory zdolá 482 metrů převýšení a jeho součástí bude dvoukilometrový tunel Panenská - nejdelší dálniční tunel v ČR. K dokončení celé D8 z Prahy do Německa pak bude scházet již jen pasáž Lovosice - Řehlovice v délce 16,4 km přes České středohoří.

Zbývající dva dálniční tahy ve výstavbě jsou dálnice D3 a D47. Severně od Tábora byl v roce 2004 otevřen nový úsek budoucí dálnice D3, na který se v současné době navazuje s výstavbou dalších 8,7 km, které by měly být zprovozněny v roce 2007. Velká část trasy dálnice D47 je již rovněž ve výstavbě. Celá dálnice by měla veřejnosti sloužit od konce roku 2008.

Všechny dálniční tahy, na kterých v současné době probíhá výstavba:

Dálniceúsekdélka úsekuorientační cenatermín
zprovoznění
D1*Vyškov - Vrchoslavice17,6 km6,0 mld. Kč2005
D3Mezno - Chotoviny8,7 km2,5 mld. Kč2007
D5stř. část plzeňského obchvatu3,5 km2,5 mld. Kč2006
D8Ústí n.L. - Německo23,4 km19,0 mld. Kč2006
D11Poděbrady - Hradec Králové48,3 km13,0 mld. Kč2006
D47**Lipník n.B. - Ostrava - Polsko80,2 km50,0 mld. Kč2008

Ladislav Čermák
Diskuze (35)