Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Kolíně už se staví

Michal Fokt
Diskuze (0)
Ve středu 10. dubna byla poblíž Kolína zahájena výstavba nové továrny firem Toyota a Peugeot-Citroën.

Slavnostní události se zúčastnil český premiér spolu se šéfem Toyoty Fujiem Cho a prezidentem Peugeotu Jean-Martinem Folzem. Ti kromě ozřejmení ambiciózních plánů s novou továrnou předali také řediteli kolínské nemocnice šek na 250 000 euro, což je přibližně 7,5 milionu korun, aby vyjádřili snahu o zapojení do života regionu.

Za tři roky, tedy v roce 2005, by měla být továrna dokončena a z jejích výrobních linek by měly začít sjíždět první automobily značek Toyota, Citroën a Peugeot. Zatímco motory a převodovky budou pocházet z Polska a Francie, v Kolíně bude lisovna karoserií, svařovna a montážní linka, kde se vozidla budou kompletovat. Zatím není jasné, jak velký bude podíl českých firem coby dodavatelů jednotlivých komponentů, každopádně jen továrna samotná zaměstná až tři tisíce lidí.

Pokud jde o nový automobil, bude to nejmenší vozidlo v modelové paletě všech značek, tedy dokonce menší, než je Citroën Saxo, Peugeot 106 a Toyota Yaris. Půjde tedy o automobil rozměrů Daewoo Matize a Fiatu Seicento, nový model by však měl být díky koncepci s vyšší stavbou karoserie (po vzoru Toyoty Yaris) o poznání prostornější, než stávající modely Saxo a 106. Plánovaná roční produkce 300 000 kusů bude rovnoměrně rozdělena mezi tři zainteresované značky, a ty předpokládají, že se jim společně podaří obsadit čtvrtinu evropského trhu s minivozy.

Trojice vozů se od sebe bude údajně karosářsky mírně lišit, ovšem podle našeho názoru půjde o podobně jemné diference ve ztvárnění masky a světel, jako třeba u čtyřčat 807, Ulysse, Phedra a C8. Všechny značky budou produkovat dvě karosářské varianty, a to tří- a pětidveřové hatchbacky, které budou vybaveny zážehovými, i přeplňovanými vznětovými motory, pravděpodobně o objemu 1,0 l až 1,4 l. Distribuci automobilů si vezmou na starosti evropské automobilky, Japonci budou zodpovědní za vývoj a výrobu vozu, což by mělo pro francouzské výrobce znamenat výrazné zvýšení kvality.

Podle tvrzení šéfů Toyoty a Peugeotu by měl být nový vůz lacinější, než stávající modely Saxo a 106, v současnosti by se tedy jeho cena pohybovala někde kolem 240 000 korun, nelze ovšem předvídat, jaké budou ceny za tři roky, neboť trh s automobily se stále vyvíjí a je velmi konkurenční.

Michal Fokt
Diskuze (0)