V západní Evropě nejvíc narostl prodej Dacii, Škoda je pátá
V absolutních nárůstech následují Nissan, Kia, Hyundai a Škoda Auto. Vyplývá to z analýzy společnosti EY.
Druhý Nissan zvýšil prodej o 236.000 vozů, Kia rostla o 187.000, značka Hyundai prodala o 186.000 aut více a Škoda zvýšila za deset let prodej v západní Evropě o 174.000 vozů na celkových téměř půl milionu.
Celkově prodej v zemích západní Evropy ovšem klesl za deset let o 475.150 aut na 14,32 milionu vozů. Nejprodávanější jsou VW, Renault a Ford. Škoda je absolutně na 13. místě.
Složení prodaných vozidel podle značek na západoevropských trzích se tak podle partnera EY Petra Knapa za posledních deset let podstatně pozměnilo. "Jasným premiantem růstu je rumunská Dacia, ale dobře se dařilo i Škodě, korejským výrobcům a prémiovým značkám. Celkově se však v roce 2017 oproti 2007 v západní Evropě prodalo o půl milionu aut méně," podotkl.
Novodobá značka Dacia pod křídly francouzského Renaultu začala ve větší míře působit na trhu v roce 2004. Od počátečního jediného modelu Solenza se rozrostla na pět modelových řad: Logan, Sandero, Duster, Dokker, Lodgy. "Celkově značka těží z velmi konkurenceschopné ceny, je vnímána jako solidní hodnota za skvělou cenu a přitom nabízí širokou modelovou nabídku. Tak se stala pro zákazníky, kteří chtějí maximální užitek za minimální cenu, velmi preferovanou volbou," podotkl Knap.
Česká Škoda oproti roku 2007 obměnila generace svých tradičních modelových řad, na módní vlnu SUV naplno vsadila teprve v loňském roce. Zejména na trzích jižní Evropy má značka potenciál k dalšímu růstu, k tomu ji do budoucna může pomoci i chystaný crossover.
Na ústupu podle počtu prodaných aut jsou naopak podle EY Opel, Citroën, Toyota, Ford a Fiat. Největší propad zaznamenal Opel, kterému klesl prodej o 305.000 vozů, Citroën klesl o 353.000 a Toyota loni prodala o 268.000 aut méně. V relativním srovnání se nejméně dařilo Hondě, která zaznamenala pokles prodeje o 55 procent, Lancii (-50 procent) a Alfě Romeo (-42 procent). "V souhrnu se dá zobecněně říci, že se nedařilo značkám, které pozdě vsadily na módní vlnu crossover/SUV anebo nasadily globální modely, které náročným evropským zákazníkům nebyly zcela po chuti. To se týká zejména evropského Fordu (-21 procent). Společným jmenovatelem neúspěchu může být i kvalita vnímaná zákazníky," doplnil Knap