Jede si vaše auto na nerovnostech kam chce a současně vyluzuje jeho podvozek klepavé zvuky? Pak zřejmě nadešel čas na výměnu silentbloků jeho zavěšení kol. Jak poznat, že je silentblok na zavěšení kol vadný?
zrovna to řeším. Na autě jsem měl vadné silentbloky, které se ale jízdně nijak neprojevovali, nicméně kvůli STK jsem je musel vyměnit. Dal jsem tam Lemfördery a auto je najednou jak na žvýkačce. Po ujetí 2000km, doufajíc, že si to sedne, jsem zajel do servisu a výsledek je takový, že jsou v háji.
Takže tam asi nacpu powerflexy, protože na tomhle je to o rozbití úst.
Jedna věc je dát to na uchycení motoru a převodovky, druhá na nápravu.
Dvě auta jsem zpowerflexoval a jízdní vlastnosti se podstatně změnily - ale s tím asi počítáš :-)
Zároveň ostatní komponenty konstruované s přihlédnutím k původně zamýšlené kinematice nápravy dostávají kvůli vyšší tuhosti PU celkem kapky, na obou autech jsem takhle odepsal zadní tlumiče a stabík.
Ok vše +- beru, ale jak to tou montážní pákou (šroubovák stačí) poznáme? Dokud to není zcela komplet hin, STK nepozná nic. Ani vadné ložisko nebo najít vůli kde je. STK má nacvičené nejběžnější závady na nejběžnějších autech. To je vše. Nemluvím ani o absenci kulaté koncovky na diagnostiku.
>:D pobavilo me to, nejčastěji vyhazuji lidi prave za spatne silentbloky a pak se jich zeptam, jak jim to jezdi při brzdeni, do zatáček atd... protože to plave, na dorazech to boucha atd....nejlepší jsou auta typu fabia, thalia, dacia, passat, octavia....200 000km nalitano, vse nove (cepy, stabil. atd...) jen na silentbloky se v servisu vykašlou, protože kolikrat je s tim srani, tedy pokud nemeni celej prstenec a ne jen gumu :), tak na to kaslou....priklad muj znamej 2x superb, 2x si to nechal jen tak zkontrolovat u nas, rikam mu, ti to plave při brzdeni a do zatáček vid? no presne, jojo se podivej jak to lita, když seslapne clovek brzdu a zahýbe se trasadlama, tak to krasně vidí .) v servisu říkali, že jsou v naprostém pořádku :-) většinou na to právě kašlou, nebo mají mladé kluky, kteří to nepoznají :-) osobní zkušenost, jen tak sem vzal známému auto a věděl co se má udělat, že prej ho asi šulí, no šulili :-) takže hlavní věc-bouchaní, plavání za jízdy a hlavně do zatáček a při brždění plus další věci, ale to bych tu byl dle metodiky MD až do večera :-)
Vieš, to je tak. Hocijaký šupák si dnes otvorí autoservis, lebo on predsa nebude na niekoho drieť. Skúsenosti nemajú žiadne a púšťajú sa sebavedome do opráv všetkého. No, a potom to tak aj dopadne. ;-\
Netusim co to je za znacku co spominas, ale ak umreli do 2000km, tak je s nimi nieco zle.
Powerflexy su fajn, ale zmena nemusi byt pozitivna, zmeni sa ti spravanie auta, zacne sa prenasat hluk od naprav a ak su originalne silentbloky pokrocilejsej tak to ani nemusi byt zlepsenie. A ako pise Odan, zacnu ti odchadzat ine diely v dosledku vybracii a prenosu razov.
Zrovna u velkych pohodlnych aut ako Volva by som tuhe plne silentbloky nevidel ako vyhru. Radsej originalny nahradny diel :-)
Lemförder je prvovýrobce. Ale mám pocit, že jsem byl oyebán falzifikátem, kterých se v ČR prodává spousta. Nikdo si nikdy na tyhle silentbloky nestěžoval. Přemýšlím, že je teda vezmu ještě jednou, ale z jiného zdroje. A tyhle pošlu do Lemförderu/ZF ať se vyjádří.
Jinak co se týče pohodlného Volvo ... já to mám továrně snížené, tužší stabilizátory, PUR silentbloky na motoru a převodovce, nový lehčí a průtočnější nerez výfuk, trochu poladěný SW. Před výměnou silentbloků v ramenou to jezdilo jak motokára (resp. jak jen to jde s FWD)
Slušelo by se asi napsat, že tlumení vibrací není jediným úkolem silentbloků. Například nápravové silentbloky slouží především k pohyblivému uložení závěsů kol, tj. nahrazují klouby.
Ako pises, tiez zachytavaju razy (torzne kmity) a na napravach maju casto aj vplyv na kynematiku naprav - asymetricke silentbloky, vacsinou na zadnej naprave.
Na mě jako člověka lehce znalého problematiky kmitání(neříkám že jsem expert :D), respektive vibrací a hluku, a zároveň pohybujícího se ve výrobě podvozkových dílů tento článek působí, jako by autor chtěl vyznít chytře, tím že si přečetl něco málo o této problematice, ale tak úplně to nepochopil a někde to opsal. Frekvence a vlnová délka? Není to náhodou to samé? (vlnová délka je vzdálenost mezi začátkem a koncem 1 periody a tím pádem přímo úměrná frekvenci....) Kmitání se popisuje frekvencí amplitudou a střední hodnotou. A takhle by se dalo pokračovat.....
Jinak pro zajímavost Hydrobushingy (hydrolágry převzatě z němčiny) se používají celkem běžně na spodním ramenu. Z těch co se u nás vyrábí/vyráběli zmíním třeba Ford Focus, Porsche Panamera, 911, různá Audi atd.
Tak frekvence a vlnová délka nejsou to samé, protože do hry vstupuje ještě rychlost šíření zvuku nebo obecněji vibrací v daném materiálu. Jiná rychlost je v oceli nebo hliníku, jiná ve vzduchu, jiná v pryži, jiná v plastech. A pochopitelně i při shodné frekvenci bude v těchto materiálech odlišná délka vlny.
Na druhé straně silně pochybuju že by znalosti p.Dusila sahaly až tak daleko. Ze všech jeho článků mám úplně stejný pocit jako ty a myslím že to není jen pocit. Třeba já kdybych psal nesmysly jako on tak bych se hluboce zastyděl a šel raději kopat kanály. Ale to je samozřejmě otázka míry sebereflexe jeho i celé redakce. Třeba jen "nejsou lidi" :-)
Tak pokud se budeme bavit o zvuku, pak ano. I když si myslím, že pro tuto aplikaci jsou důležité spíše mechanické vibrace a uvažoval bych vibrace v grafu Amplituda-čas.
Pro elastodeformační prvek jako je silentblok čekal veličiny jako tuhost (N/m) nebo tlumení (N*s*m^-1), případně poměrný útlum a ne pevnost v tahu (Kde mimochodem většině lidí více řekne MPa než N/mm^2), ale to je na dlouhé povídání a musel bych otevřít skripta z Konstrukce motorových vozidel a to se mě tak nějak nechce >:D I když zkoušku jsem z toho skládal minulý týden >:D
Jo ty jmenované parametry jsem taky v článku postrádal, protože pevnost v tahu taky u silentbloku vzhledem ke konstrukci považuji za podružný údaj a ty důležité tam nejsou. A rezignoval jsem nakonec i na ty megapascaly, už jsem nechtěl p.Dusila víc dusit :-)