Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Valašská rallye odstartovala mistrovství ČR: Vyzve Pech Kopeckého?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Sedmasedmdesát posádek si dnes v podvečer odbylo slavnostní start do 36. Janča Valašské rallye. Zahájily tak první podnik letošního TrueCam mistrovství České republiky v automobilových soutěžích.

Titul obhajuje mistr z posledních dvou let Jan Kopecký, který startuje s modelem Fabia R5.

První titul mistra republiky vybojoval v sezoně 2004 s vozem Škoda Fabia WRC, druhý přidal již se současným navigátorem Pavlem Dreslerem v roce 2012 za volantem vozu Škoda Fabia Super 2000. Když v roce 2015 přišla na soutěžní tratě nová Škoda Fabia R5, přišla i série jedenácti startů na českých soutěžích, ve kterých nepoznal porážku.

Kopecký netají ambice

Jezdec továrního týmu Škoda Motorsport se na novou sezonu těší. „Rád se vracím na domácí tratě, kde mě vždy bavilo závodit,“ řekl před startem nové sezony Kopecký a dodal: „Jsem potěšen tím, že můžeme českým fanouškům opět představit v akci vůz Škoda Fabia R5. Netajíme se mistrovskými ambicemi, ale dobře si uvědomujeme, že konkurence přes zimu nezahálela. Obhajoba bude jistě náročnější než v loňském roce, ale o to víc se těším.“

Diváky k tratím i do servisního zázemí pozval také Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika: „Vstupujeme do mistrovství republiky ověnčena loňskými tituly z domácího šampionátu i světového seriálu WRC2. Díky globálně úspěšnému zákaznickému programu se vozům Škoda Fabia R5 daří také v regionálních a národních soutěžích. Jsem rád, že i letos zasáhne posádka Jan Kopecký a Pavel Dresler do českého mistrovství s nejvyššími ambicemi. Doufám, že naváže na úspěchy z let minulých a přinese silné sportovní zážitky domácím fanouškům motoristického sportu a značky Škoda.“

Pech si fiestu pochvaluje

Jeho největším vyzyvatelem je Václav Pech, který přesedl z loňského Porsche 993 GT3 na čtyřkolku Ford Fiesta R5. „Současné auto má ohromné množství variant nastavení podvozku. Finální přípravu pro Valašsku sice máme, ale samozřejmě ho budeme přizpůsobovat dalším kilometrům, které najedeme,“ říká Pech, který oceňuje u svého závodnického „nářadí“ především brzdy. „Překvapilo mě, jak auto dokáže zpomalit na krátké vzdálenosti. To jsem ještě u žádného jiného auta nezažil. V týdnu před soutěží jsme naladili tlumiče a teď všechno musí padnout dohromady s mým jezdeckým výkonem,“ vysvětluje Pech a na adresu svých představ o výsledku, říká: „To je otevřená záležitost. Vyhrát chce samozřejmě každý, ale reálně bude správné počkat na první rychlostní zkoušky. Uvidíme, jak budeme stačit tempu konkurence.“

Náročný program Černého

Loňský vicemistr republiky Jan Černý vytvořil pro letošní sezonu nový tým Mogul Škoda ACA Racing. „Závodnická pauza byla hodně dlouhá, ale já jsem se celou zimu pečlivě věnoval fyzické přípravě a hodně také trénoval na motokárách,“ popsal příbramský jezdec svou přípravu.

V sezoně bude používat vůz Škoda Fabia R5. „Věřím, že jsme na první start připraveni, jak nejlépe to jde, a budeme se snažit využít výhodu, kterou zde ve srovnání s některými soupeři máme ve znalosti tratě, kde jsme loni dokázali zvítězit. Konkurence je ovšem letos obrovská a o to větší motivaci všichni v týmu máme. Čeká nás hodně náročných čtrnáct dnů, protože hned po Valašské rallye nás s navigátorem Petrem Černohorským čeká přesun na Azorské ostrovy, kde odstartujeme do první soutěže mistrovství Evropy. Teď se ale plně soustředíme na Valašku.“

Štajf se konkurence nebojí

Třetí místo v loňském domácím šampionátu patří k největším úspěchům Vojtěch Štajfa. „Bronz motivuje, ale také zavazuje. Prioritou pro rok 2017 je tak co nejúspěšnější účast v mistrovství České republiky 2017. Při premiéře na Šumavě jsme v minulém roce nezačali nejlépe, letos chceme být stoprocentní od prvního podniku. O víkendu 25. a 26. března se budeme prát o čelní příčky v nabitém českém šampionátu, kde bude ještě silnější konkurence než v minulém roce,“ avizuje tvrdé boje Štajf. „Nejzajímavější novinkou sezony 2017 se určitě stane přechod Vaška Pecha do třídy R5. S jeho Fiestou R5 bychom se také rádi poměřili, chceme však především dojíždět do cíle a pravidelně sbírat body,“ poodhaluje část strategie Štajf, kterého čekají ještě finální testy a nastavení nového vozu.

Jeho loňskou Fabii R5 osedlá pro letošní sezonu známý zpěvák a také závodník Daniel Landa, vedle něhož se posadí ostřílený navigátor Julius Gál. „S Danem jsme se dohodli na spolupráci pro letošní české mistrovství 2017, pronajmeme mu naše loňské auto. Projekt Racing 21 tak kromě provozování dealerského týmu Klokočka Škoda získal prvního zákazníka a zároveň tím rozšířil startovní pole českého mistrovství o další auto třídy R5,“ vysvětlil uplatnění své loňské Fabie Vojtěch Štajf.

Peugeot představuje pohár

Novinkou letošní sezony v českých automobilových soutěžích (rallye) je seriál Peugeot Total Rallye Cup, který je vypsán pro vozy s jednou poháněnou nápravou Peugeot 208 R2. „Vozy francouzské značky jsou v této kategorii nejrozšířenější a také nejlepší. Dosud se nám přihlásilo šest posádek, z toho čtyři startují na Valašské rallye. Seriál je ovšem otevřen i dalším zájemcům, kteří se mohou v průběhu letošní sezony přihlašovat,“ uvedl Tomáš Pletka, jenž je se společností Gekon Racing promotérem.

Peugeot Total Rallye Cup má v programu pět podniků ze sedmi, které jsou vypsány v šampionátu České republiky, nepojede se na Šumavě a v Příbrami. „Museli jsme zohlednit finanční možnosti a tím pádem výběr rallye,“ dodal Pletka.

Startovné (zápis) na celý rok je 1200 eur (35.000 korun) a je v něm zahrnuto především oblečení pro jezdce i spolujezdce, zázemí na každém podniku a mediální prezentace.

První čtyři posádky na každé soutěži si rozdělí finanční odměny v hodnotě 2550 eur (69.000 korun) a navíc materiální plnění. Cenou pro celkového vítěze je poukázka na pět tisíc eur k nákupu náhradních dílů Peugeot. „Věříme, že pohár bude obohacením české rallyeové scény a přiláká k naší značce další posádky. Věřím, že konkurence ve třídě 6 bude letos zajímavá,“ hodnotí novinku Marco Venturini, ředitel Peugeot ČR.

Víte, že...

  • celková délka soutěže činí 434 km, z čehož 150,56 km (tedy přibližně 35 procent) připadá na rychlostní zkoušky?
  • nejdelším testem soutěže je rychlostní zkouška Lešná, která měří 17,12 km a pojede se dvakrát v sobotu jako RZ 3 a 6?
  • mezi 67 přihlášenými figuruje 18 posádek na vozech ŠKODA a česká značka je tak nejzastoupenější ve startovním poli?
  • Jan Kopecký vyhrál Valašskou rally dvakrát s vozem Škoda Fabia Super 2000 – v roce 2011 navigován Petrem Starým a v roce 2012 s Pavlem Dreslerem?

Program Valašské rallye

Sobota 25. 3. – 12.25 RZ1 Hukvaldy; 12.57 RZ2 Kopřivnice TATRA 1; 13.46 RZ3 Lešná; 16.11 RZ4 Hukvaldy; 16.43 RZ5 Kopřivnice TATRA 1; 17.57 RZ6 Lešná.

Neděle 26. 3. – 9.04 RZ7 Bystřička; 9.37 RZ8 Juřinka; 10.35 RZ9 Kopřivnice Tatra 2; 12.40 RZ10 Kopřivnice Tatra 2; 13.38 RZ11 Bystřička; 14.11 RZ12 Juřinka.

Kalendáře 2017

Mistrovství ČR – 24.-26. 3. Valašská rallye; 21.-22. 4. Rallye Šumava (+ historici); 19.-20. 5. Rallye Český Krumlov (+ historici); 16.-17. 6. Rallye Hustopeče; 1.-2. 7. Rallye Bohemia (+ historici); 25.-27. 8. Barum rallye (+ historici); 6.-8. 10. Rallye Příbram.

Rallyesprint Serie – 7.-8. 4. Kopná; 5.-6. 5. Vyškov; 2.-3. 6. Most; 28.-29.7. Pačejov (+ historici); 15.-16. 9. Jeseníky (+ historici); 13.-14. 10. Vsetín (+ historici).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)