Valierův tryskový pohon: Tryskový všežravec

 

Metr za hlavou Maxe Valiera v kožené kukle vyšlehl z primitivní trysky plamen a 200 koňmi dostrkal RAK 7 ke 144 km/h…

Berlínské letiště Tempelhof, léto 1930. Veřejné předvádění dalšího z Valierových raketových vozidel, sázejícího místo práškového paliva na kapalné uhlovodíky a podchlazený zkapalněný kyslík.

Tehdy pětatřicetiletý jihotyrolský rodák Max Valier byl od počátku 20. let publicistou, propagátorem raketové techniky. Psal sci-fi a předpověděl atomovou pumu. Začal zkoušet raketové motory na tuhé i kapalné palivo, v druhém případě s okysličovadlem z palubní nádrže. Jeho průkopnický kapalinový RAK 4 se rozjel v roce 1929. Spaloval rozprašovaný líh a kapalný kyslík. V březnu 1930 se docílilo tahu 78,5 N (RAK 6), v dubnu už 274,7 N po dobu 10 minut. Kromě špiritusu se zkoušel benzin, benzol, nafta a topný olej. Během přednášek v únoru 1930 se totiž Valier ve Švýcarsku setkal s ropným magnátem Sirem Henrym Deterdingem. Ten slíbil podpořit další vývoj raketových motorů, pokud budou spalovat naftu a jiné produkty vznikající v rafineriích Shellu při krakování ropy.

Zdá se vám raketové auto, z jehož zádi šlehají několikametrové plameny, nepraktické? Max Valier by souhlasil. Čtyři kola byla pouze pojízdnou laboratoří. Směřoval k vyšším cílům: stratosférickým letadlům, schopným spojit Evropu s Amerikou, v delším výhledu k raketám, které snad jednou přistanou na Měsíci. V bouřlivě se rozvíjejícím letectví spatřoval budoucnost i Deterding, těch pár předváděcích raketových aut jej moc nezajímalo.

Jenže Maxe Valiera zabil výbuch trysky, když laboroval s parafínem a topnými oleji. Jeho spolupracovník dr. Paul Heylandt sice ještě pokračoval a s konstruktérem Adolfem Pietschem postavili bachraté dvoutunové monstrum s nádržemi na 365 kg kyslíku a 270 kg lihu, ale to se vzmohlo jen na 70 km/h. Další pokusy zarazila hospodářská krize. Know-how však nepřišlo nazmar a uplatnilo se třeba v raketách V-2 či prvním operačně nasazeném bezocasém letounu s raketovým motorem, Messerschmittu Me 163 „Komet“ (první let 1941, v boji 1944-1945).

Opelovy rakety

Počínaje rokem 1927 se Max Valier těšil podpoře Fritze von Opela, jednoho z majitelů největší automobilky tehdejšího Německa. Jenže společně vyvíjený pohon raketami systému Sander na tuhé práškové palivo obnažil jejich nevhodnost pro použití v dopravních prostředcích. Po zažehnutí už je nešlo regulovat, natož zhasnout a opět zapálit – čili celý ten bengál uměl jen zrychlovat a po pár minutách zhasl.

Nejpůsobivější prezentace se odehrála 23. května 1928 na okruhu AVUS, tvořeném první částí výpadovky z Berlína na Postupim. „Raketový Fritz (von Opel)“ usedl do doutníkového bolidu RAK 2 na podvozku běžného Opelu modelu 80. Dvě postranní křidélka zvyšovala přítlak k vozovce a měla zabránit nadzvednutí předních řízených kol. Sadou 24 raket v „useknuté“ zádi proletěly spaliny ze 120 kg práškových výbušnin – stačily by k odstřelu pětipatrového domu. Po dosažení 230 km/h se příď trochu nadzvedla, ale Fritz von Opel naštěstí kritický moment ustál.

Firma Opel dnes vystavuje repliku RAK 2. Zato se dochoval předchůdce RAK 1 s dvanácti raketami, kdysi schopný zrychlení z klidu na stovku za osm sekund.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…