Valierův tryskový pohon: Tryskový všežravec

 

Metr za hlavou Maxe Valiera v kožené kukle vyšlehl z primitivní trysky plamen a 200 koňmi dostrkal RAK 7 ke 144 km/h…

Berlínské letiště Tempelhof, léto 1930. Veřejné předvádění dalšího z Valierových raketových vozidel, sázejícího místo práškového paliva na kapalné uhlovodíky a podchlazený zkapalněný kyslík.

Tehdy pětatřicetiletý jihotyrolský rodák Max Valier byl od počátku 20. let publicistou, propagátorem raketové techniky. Psal sci-fi a předpověděl atomovou pumu. Začal zkoušet raketové motory na tuhé i kapalné palivo, v druhém případě s okysličovadlem z palubní nádrže. Jeho průkopnický kapalinový RAK 4 se rozjel v roce 1929. Spaloval rozprašovaný líh a kapalný kyslík. V březnu 1930 se docílilo tahu 78,5 N (RAK 6), v dubnu už 274,7 N po dobu 10 minut. Kromě špiritusu se zkoušel benzin, benzol, nafta a topný olej. Během přednášek v únoru 1930 se totiž Valier ve Švýcarsku setkal s ropným magnátem Sirem Henrym Deterdingem. Ten slíbil podpořit další vývoj raketových motorů, pokud budou spalovat naftu a jiné produkty vznikající v rafineriích Shellu při krakování ropy.

Zdá se vám raketové auto, z jehož zádi šlehají několikametrové plameny, nepraktické? Max Valier by souhlasil. Čtyři kola byla pouze pojízdnou laboratoří. Směřoval k vyšším cílům: stratosférickým letadlům, schopným spojit Evropu s Amerikou, v delším výhledu k raketám, které snad jednou přistanou na Měsíci. V bouřlivě se rozvíjejícím letectví spatřoval budoucnost i Deterding, těch pár předváděcích raketových aut jej moc nezajímalo.

Jenže Maxe Valiera zabil výbuch trysky, když laboroval s parafínem a topnými oleji. Jeho spolupracovník dr. Paul Heylandt sice ještě pokračoval a s konstruktérem Adolfem Pietschem postavili bachraté dvoutunové monstrum s nádržemi na 365 kg kyslíku a 270 kg lihu, ale to se vzmohlo jen na 70 km/h. Další pokusy zarazila hospodářská krize. Know-how však nepřišlo nazmar a uplatnilo se třeba v raketách V-2 či prvním operačně nasazeném bezocasém letounu s raketovým motorem, Messerschmittu Me 163 „Komet“ (první let 1941, v boji 1944-1945).

Opelovy rakety

Počínaje rokem 1927 se Max Valier těšil podpoře Fritze von Opela, jednoho z majitelů největší automobilky tehdejšího Německa. Jenže společně vyvíjený pohon raketami systému Sander na tuhé práškové palivo obnažil jejich nevhodnost pro použití v dopravních prostředcích. Po zažehnutí už je nešlo regulovat, natož zhasnout a opět zapálit – čili celý ten bengál uměl jen zrychlovat a po pár minutách zhasl.

Nejpůsobivější prezentace se odehrála 23. května 1928 na okruhu AVUS, tvořeném první částí výpadovky z Berlína na Postupim. „Raketový Fritz (von Opel)“ usedl do doutníkového bolidu RAK 2 na podvozku běžného Opelu modelu 80. Dvě postranní křidélka zvyšovala přítlak k vozovce a měla zabránit nadzvednutí předních řízených kol. Sadou 24 raket v „useknuté“ zádi proletěly spaliny ze 120 kg práškových výbušnin – stačily by k odstřelu pětipatrového domu. Po dosažení 230 km/h se příď trochu nadzvedla, ale Fritz von Opel naštěstí kritický moment ustál.

Firma Opel dnes vystavuje repliku RAK 2. Zato se dochoval předchůdce RAK 1 s dvanácti raketami, kdysi schopný zrychlení z klidu na stovku za osm sekund.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…