Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Valmet v Ženevě 2010

Ondřej Láník
Finský Valmet Automotive sice ztratil významnou zakázku na výrobu nové generace Porsche Boxster/Cayman (dosud jich právě je Finsku vzniklo přes 220 tisíc ks), ale boom elektromobilů přinesl relativně malému hráči autoprůmyslu nové příležitosti.

Od konce loňského roku vzniká v Uusikaupunki elektrický golfový vozík Garia a taky původně norský elektromobil Think City. Valmet Automotive je technologickým partnerem americké značky Fisker. V současné době probíhá ve Finsku instalace nových výrobních technologií pro výrobu a svařování hliníkových skeletů nového hybridního sedanu Karma. Během roku 2010 má být spuštěna výroba.

Vzhledem k tomu, že první dva jmenované projekty byly realizovány během jediného roku a expanze elektromobilů právě nabírá vyšší otáčky, přivezl Valmet do Ženevy koncept EVA - další důkaz deklarující možnosti veřejnosti relativně neznámé finské firmy.

EVA

Bílý automobil na stánku Valmet Automotive není určen do výroby, ale jde o čistě stylisticko-technické cvičení, které má pomáhat prodat služby firmy, která na trhu nemá vlastní obchodní značku pro koncového zákazníka, nakupujícího automobil.

Název EVA v sobě skrývá zkratku EV (Electric Vehicle). Jedná se o minivůz se dvěma plnohodnotnými a dvěma nouzovými sedadly, který na jedno nabití ujede až 160 km. Nejvyšší rychlost činí 120 km/h. Akumulátory Li-Pol pracují s napětím 355 V, jejich kapacita činí 35,5 kWh, nabití trvá 10 h. Elektromotory pohánějí zadní kola, jmenovitý výkon činí 40 kW, maximální 80 kW. Točivý moment 380 Nm lze krátkodobě zvýšit až na 900 Nm.

Potřebné know-how v oblasti dobíjecích systémů zajišťuje společnost Fortum, dodavatel elektrické energie a energetických řešení ve Skandinávii, Rusku a Pobaltí.


Ondřej Láník