Omg, co sa sefredaktorom stal Zeman? Same clanky o starych nepodstatnych ruskych kramoch, ked uz nemate o com novom pisat tak medzi veteranmi je kopa zaujimavejsich tem.
Typ 2103 (klasická Lada 1500) byla z celé řady klasických žigulíků jasně nejhezčí, dokonce hezčí, než originální vzor Fiat 124 Special. Ještě štěstí, že Rusáci tento výtvor Porsche zamítli, protože to byla fakt hrůza. To už kulatá 2106 (Lada 1600), resp. 21061 (Lada 1500S) byla mnohem elegantnější, a dokonce i hranatá řada 2105-2106 se stylisticky povedla mnohem lépe!
Technicky to všechny byly zastaralé stroje už ve druhé polovině 70. let, ale v ruských a východoevropských podmínkách to zase tolik nevadilo. Je ale věčná škoda, že Rusáci nebyli schopni mnohem dříve zajistit ani standardní montáž pětistupňových převodovek. Bývaly by se ušetřily miliony litrů benzínu i uši cestujících a životnost motorů by dále vzrostla... :-O:'-(:-(
VAZ 2103 (Lada 1500) měl 55kW a vychazel ze změn, které na Fiatu 124 udělal SEAT. A VAZ 2106 (Lada 1600) se lišil od 2103 jen větším motorem a trošku jinyma svetlama vepředu a vzadu plus pár nepodstatných prkotin.
2106 nebyl facelift 2103, ale doplnění nabídky o další lepší verzi. Facelift představoval až typ 2105/2107. To co dodalo Porsche není facelift, ale zřejmě ideová představa pro model 2106/21061. Zaplať pánbůh za to že to rusové smetli ze stolu. Jejich ztvárnění řady 1600 je určitě hezčí. Škoda jen že se sériově nedělala verze s motorem 2,0 92kw od Porsche.
Ta fotografie zobrazuje tak šíleně hnusné řešení, že text k ní náležející nemůže být pravdivý. Spíše předpokládám, že Porsche pracovalo na motoru, převodovce a podvozku, zatímco AvtoVAZ se zaměřil na modernizaci karosérie. Na základě této úvahy předpokládám, že by Porsche mohlo žalovat ACZ za spojení jeho jména s nesprávnou fotografií.... .
Ano, jako když to dělal nějaký amatér, kterému možná nějaký jiný pomáhal.
Od Porsche byla udělaná Samara - velmi nápadně svázaná se Seatem Ibiza, která byla od VW a také konstrukčně svázaná s ním.
Už to, že se Rusové od licence Fiatu neodpíchli a museli pro Samaru požádat jinou firmu je ostuda takové velké země. Navíc Fiatu už roky jezdili přední pohony s motorem napříč 127,128 a oba byly Vozy roku (a to v době, kdy to opravdu něco znamenalo).
Původně nabízel Fiat pro 2103 (1500 ccm) motor 2xOHC (ze 124 Speciál), ale to Rusové pro složitost odmítli. Zbyly z toho jen parádní fiaťácké kruhové "budíky"a motor jen 1xOHC jako 2101, byť 1500 ccm. Řada motorů LADA 1,2-1,3-1,5-1,6 byla Fiatem vytvořená tak, že něco mělo stejné vrtání a něco zdvih.
PS: Fiat měl v té době vynikající motory 2xOHC. Měly velký a plochý moment v širokém rozsahu otáček. Byly mírně podčtvercové - dnes jsou naopak mírně nadčtvercové (emise).