VC České republiky 2015: MotoGP vyhrál Jorge Lorenzo, Moto2 Zarco a Moto3 Antonelli

 

Jedenáctým závodem letošní sezóny GP silničních motorek byla Velká cena České republiky. Na okruhu v Brně triumfoval v MotoGP Jorge Lorenzo, v Moto2 Johann Zarco, v nejslabší kubatuře poprvé v kariéře devatenáctiletý Niccolo Antonelli.

Brněnský závod byl zachráněn doslova v hodině dvanácté, doufejme že i pro další roky (má jistotu na pět let). Naposledy chyběla domácí Grand Prix v kalendáři mistrovství světa v sezóně 1992, předtím v letech 1983-1986, kdy už byl starý okruh shledán příliš nebezpečným a jelo se zde pouze ME.

Velká cena Československa byla poprvé zařazena mezi podniky nejprestižnějšího seriálu před padesáti lety, takže byl důvod k oslavě. Ale v Brně se jezdí s výjimkou onoho roku 1992 a také sezóny 1953 nepřetržitě od začátku 50. let! Další půlkulaté výročí! Už dávno však domácí podnik nerozhoduje o titulech, jako tomu bylo v minulosti. Kalendář je nabitý.

Podle oficiálních údajů pořadatelů vidělo celý závodní víkend v Brně dohromady 248 434 diváků, což je nový rekord okruhu.

MotoGP

Kde jsou doby, kdy ještě ve třídě pětistovek odolávala na automotodromu hranice dvou minut na jedno kolo? Padla až v éře MotoGP (Max Biaggi, 2002). Jorge Lorenzo zajel letos v kvalifikaci famózních 1:54,989 min. Porazil nejen Marca Marqueze, ale i kolegu od Yamahy Valentina Rossiho.

Od startu vyrazil jako střela před obhájcem titulu a fantastickým Bradleym Smithem, ale jeho Yamaha Tech3 nemohla konkurovat továrním strojům. První dva Španělé se hned odtrhli. Vpřed se ovšem začal probíjet i Rossi. Pokud chce desátý titul, nic jiného mu nezbývalo! Rychle si poradil s dvojicí továrních strojů Ducati a rázem byl třetí.

Spadl Eugene Laverty, ale bez vlivu na první příčky. Pedrosa se dostal na šestku, předjel Smithe a bojovali spolu i Iannone s Doviziosem. Na stupně vítězů to však nebylo. Marquez Lorenza neohrozil, naopak, modrobílá yamaha začala oranžové hondě ujíždět.

V kačírku skončil Cal Crutchlow, havaroval v době, kdy jezdil desátý. Vzápětí ho napodobil Maverick Viňales (Suzuki). Pedrosa dohnal Doviziosa s Iannonem, ale vršil chybu za chybou a prvního jmenovaného málem sejmul. Jenže Dovimu nedal pokoj až do cíle a nakonec byl na pásce dříve. Vpředu se nezměnilo už nic... Lorenzo a Rossi mají v celkové klasifikaci stejně bodů: 211.

Boj o titul tak zůstává stále otevřený. Karel Abraham dokončil poslední, od vedoucího závodníka málem dostal kolo a objevil se tak v záběru kamer na cílové rovince.

Karel Abraham o závodě:

„Bylo to dost velké utrpení. Občas mě napadlo, zda to nemám skončit a jet do boxů, ale říkal jsem si, že to pořád ještě jde, tak chci jet. Noha bolela opravdu ukrutně a ani po závodě to nepolevilo.

Po startu jsem se zkusil natlačit pod Itala Cortiho, ale on pak zrychlil a já bych musel hodně moc riskovat, abych se možná dokázal udržet. Přiznám se, že se mi nechtělo zbytečně hrát vabank. Jednak bych riskoval zhoršení nedoléčené nohy a pak, nedojet po dvou měsících závod, a ke všemu před českými diváky, to by bylo hodně nepříjemné.

Jediné o co jsem se snažil, aby mě vítěz nepředjel o kolo a to se mi, pravda těsně, podařilo. Když mi traťovými komisaři mávali modrýma vlajkami (upozornění pro pomalejšího jezdce, aby nezdržoval rychlejšího), ohlédl jsem se a viděl Lorenza za sebou. On však podle mého názoru nechtěl zbytečně riskovat, protože už měl komfortní náskok a nemusel tolik pospíchat. Vždyť poslední kolo zajel o osm desetin sekundy pomaleji než ta předchozí. Pravda, na fotkách, kde budeme oba, nebude vidět, kdo je první, ale všichni víme, jaká je skutečnost.

Před závodem jsem mluvil o tom, že si nechci nechat nohu opíchat injekcemi, ale po pátku už to bylo hodně nepříjemné. Jenomže doktoři to i přes mé naléhání odmítli udělat. Podle jejich názoru se mohli trefit do nervu, a tím by umrtvili nohu celou a s tím by nešlo už vůbec jet.

Bolelo to ukrutně při podřazování, když se o nohu opírám. Nejprve jsem ji cítil hodně v levých zatáčkách, ale pak už úplně pořád a bolest se posouvala více do těla.

Když to uzavřu, tak určitě nelituji, že jsem do závodu nastoupil. Dařilo se mi jezdit jednotlivá kola, sice přes dvě minuty na okruh, ale časy byly konstantní a nekolísaly. To považuji za současné situace jako pozitivní zjištění.

Novináři byli první, kteří mě informovali, že se má v Brně jezdit mistrovství světa dalších pět let. Doufám, že těch ročníků bude víc. Škoda, že nebylo řečeno, za jakých okolností se tady bude závodit. Už jsem mnohokrát zažil, že bylo všechno nad slunce jasné a pak se to radikálně změnilo. A tak zůstanu zatím opatrný. Počkám, až se všichni domluví a zaručí, že v Brně mistrovství světa zůstane.“

VC České republiky 2015 – MotoGP – Pořadí v cíli
1.Jorge LorenzoYamahaMovistar Yamaha MotoGP42:53,042 min
2.Marc MarquezHondaRepsol Honda Team+4,462 s
3.Valentino RossiYamahaMovistar Yamaha MotoGP+10,397 s
4.Andrea IannoneDucatiDucati Team+13,071 s
5.Dani PedrosaHondaRepsol Honda Team+15,650 s
6.Andrea DoviziosoDucatiDucati Team+15,725 s
7.Bradley SmithYamahaMonster Yamaha Tech 3+21,821 s
8.Pol EspargaroYamahaMonster Yamaha Tech 3+23,240 s
9.Aleix EspargaroSuzukiTeam Suzuki Ecstar+43,784 s
10.Danilo PetrucciDucatiOcto Pramac Racing+45,261 s
21.Karel AbrahamHondaAB Motoracing+2:02,655 min

Pořadí MS po jedenácti závodech: 1. Jorge Lorenzo 211, 2. Valentino Rossi 211, 3. Marc Marquez 159, 4. Andrea Iannone 142, 5. Bradley Smith 106...

Moto2

V kvalifikaci získal letos pátou pole position lídr průběžného pořadí Johann Zarco, první řadu doplnili dva Španělé, obhájce titulu Rabat a minulý vítěz z Indy Alex Rins. Právě úřadující šampion měl nejrychlejší motorku, ale ještě v prvním kole přes něj šli Thomas Lüthi a Zarco. Francouz se hned v dalším okruhu dostal do čela a hned si vypracoval náskok. Skupina za ním včetně Morbidelliho, Rinse, Aegertera a Alexe Marqueze, bratra Marca a loňského šampiona Moto3, si však nedarovala ani metr. Aegertera ovšem brzy překonal Jonas Folger, který začal stíhat Morbidelliho. Švýcar tempo neudržel, zezadu však naopak začal postupovat vpřed Sam Lowes. Ve skupině za Zarcem zbyli čtyři jezdci.

Jenže Tito Rabat se tvářil, jakoby ještě neřekl své poslední slovo. Začal muže, kterému možná letos předá královskou korunu třídy, stahovat. Ale ne natolik, aby se přiblížil. Pole už se vpředu dost roztrhalo, pouze o páté místo bojovali Lüthi a Lowes a britský exmistr světa supersportů byl úspěšnější. Lüthi v Brně před deseti lety vyhrál stopětadvacítky... Zarco zvítězil v poměrně poklidném klání, letos mimochodem už počtvrté, Alex Rins Rabata na druhé příčce ohrozit nedokázal a zůstal třetí.

VC České republiky 2015 – Moto2 – Pořadí v cíli
1.Johann ZarcoKalexAjo Motorsport41:02,500 min
2.Tito RabatKalexEG 0,0 Marc VDS+1,421 s
3.Alex RinsKalexPaginas Amarillas HP40+1,785 s
4.Alex MarquezKalexEG 0,0 Marc VDS+4,393 s
5.Sam LowesSpeed UpSpeed Up Racing+7,844 s
6.Jonas FolgerKalexAGR Team+8,056 s
7.Thomas LuthiKalexDerendinger Racing Interwetten+9,882 s
8.Sandro CorteseKalexDynavolt Intact GP+10,074 s
9.Luis SalomKalexPaginas Amarillas HP 40+11,921 s
10.Franco MorbidelliKalexItaltrans Racing Team+12,479 s

Pořadí MS po jedenácti závodech: 1. Johann Zarco 224, 2. Tito Rabat 145, 3. Alex Rins 144, 4. Sam Lowes 118, 5. Thomas Lüthi 118...

Moto3

První řadu na startu ve třídě čtyřdobých dvěstěpadesátek okupovali Niccolo Antonelli, Brit Danny Kent a Španěl Jorge Navarro. Antonelli byl nejrychlejší už loni ve Valencii, ale v závodě dosud nestál ani na stupních vítězů. Karel Hanika vyrážel jako sedmý, Jakub Kornfeil dvacátý a Němec s českými kořeny Kevin Hanus poslední, z 36. místa.

Kent odjel od startu až osmý, v čele se usadila trojice Antonelli-Vazquez-Navarro. Jenže zároveň došlo ke dvěma hromadným haváriím v první a třetí zatáčce, do kterých se zapletlo celkem osm jezdců. Následoval červený praporek hned po prvním okruhu, Gabriela Rodriga, účastníka druhého incidentu, odvezla sanitka.

Po půlhodině byl závod restartován s původním gridem, ovšem pouze na dvě třetiny celkové vzdálenosti, jak hovoří pravidla, tedy na 12 kol. Napodruhé už se Kentovi podařilo alespoň třetí místo, ale záhy se dostal do vedení před týmového kolegu Vazqueze (Leopard Racing Němce Kiefera).

Spadli Quartararo, podruhé Jules Danilo, Isaac Viňales a bohužel i náš Karel Hanika v další hromadné nehodě. Naštěstí bez zranění. Vedení převzali jeho týmoví parťáci Olivera a Brad Binder, ale pořadí na čele se přelévalo v každé zatáčce.

Jakub Kornfeil se dostal už do desítky, jel na konci první grupy a byl jeden čas nejrychlejším mužem na okruhu. V čele jel dlouhou dobu Antonelli, pak jej vystřídali opět hoši od Red Bull KTM Akiho Aja. Enea Bastianini vyčkával. Definitivně vzdal Quartararo a „ustlali“ si katarský vítěz, jeho krajan Masbou i Čechoněmec Hanus.

Tři kola před koncem začal úřadovat Romano Fenati. Jenže nakonec se v posledním kole utrhl poleman Antonelli a soupeři už nenašli na jeho únik odpověď. Enea Bastianini se snažil seč mohl, ale skončil až stříbrný. Kornfeilovi patřila devátá příčka v cíli, Hanika nakonec nasedl a dojel, byl klasifikován předposlední.

Ohlasy Čechů po závodě:

Jakub Kornfeil: „Za daných podmínek mohu být spokojený, protože se mi povedlo vybojovat si z dvacátého místa na startu devátou příčku v cíli. To není v žádném případě ostuda a jel jsem maximum toho, na co měla motorka i já. Ztráta 1,4 sekundy na prvního je letos moje nejnižší a současně jsem v Brně nikdy za prvním tak blízko nebyl.“

Karel Hanika: „Po druhém startu jsem zůstal v úvodní i následující zatáčce přivřený od soupeřů a propadl se na začátek druhé desítky, ale pořád tady byla šance, protože jsem zůstal v čelní skupině. Pak však hned ve druhém kole těsně přede mnou nečekaně zabrzdil Francouz Quartararo. Skoro zastavil a já hmátl po brzdě, ale už se nedalo nic dělat. Nasedl jsem zpátky na motorku, která byla pomačkaná a páčky zohýbané, ale i za takových podmínek se dalo jet a bylo správné závod dokončit.

VC České republiky 2015 – Moto3 – Pořadí v cíli
1.Niccolo AntonelliHondaOngetta-Rivacold25:56,866 min
2.Enea BastianiniHondaGresini Racing Team Moto3+0,152 s
3.Brad BinderKTMRed Bull KTM Ajo+0,376 s
4.Efren VazquezHondaLeopard Racing+0,540 s
5.Jorge NavarroHondaEstrella Galicia 0,0+0,560 s
6.Romano FenatiKTMSky Racing Team VR46+0,821 s
7.Danny KentHondaLeopard Racing+1,179 s
8.Miguel OliveiraKTMRed Bull KTM Ajo+1,188 s
9.Jakub KornfeilKTMDrive M7 SIC+1,420 s
10.John McPheeHondaSaxoprint RTG+3,385 s
26.Karel HanikaKTMRed Bull KTM Ajo+37,086 s

Pořadí MS po jedenácti závodech: 1. Danny Kent 199, 2. Enea Bastianini 154, 3. Romano Fenati 122, 4. Miguel Oliveira 111, 5. Efren Vazquez 109... 16. Karel Hanika 33, 18. Jakub Kornfeil 26

Psali jsme: VC Indianapolis 2015: V MotoGP udolal Marc Marquez Lorenza

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
Zdroj: MotoGP.com, BT Sport

Štítky Honda KTM

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…