VC Mexika F1 2015: Vyhrál Rosberg, Ferrari bez úspěchu
Mercedes má jistý titul v konstruktérech, Hamilton v jezdcích, takže zdánlivě nebylo o co bojovat. Ve hře byl však stále post vicemistra, i když druhý je zkrátka a dobře prvním poraženým. Formule 1 navíc slaví velký návrat do Mexika po 23 letech. Okruh bratří Rodriguezů byl totálně přestavěn. a z původní, byť několikrát upravené trati nezbylo skoro vůbec nic. Podle mého názoru je tohle druhý nejhorší „Tilkering“ po Hockenheimu. Superrychlá cílová zatáčka Peraltada je definitivně minulostí. Diváci si ale stadiónovou sekci, kterou se projíždí, náležitě užívali a fandili domácímu Perezovi. Ten byl prvním Mexičanem na startu domácí Grand Prix po 45 letech...
Závod v Mexiku vždy komplikovala značná nadmořská výška (přes 2200 m). Mercedesům to ale v kvalifikaci nevadilo, protože obsadily první dvě místa v pořadí Rosberg – Hamilton. Nico získal čtvrtou pole position za sebou, tři předchozí ale nedokázal proměnit v triumf... Vettel stříbrným šípům nestačil, Red Bully byly rychlejší než williamsy. Do kvalifikace naopak vůbec nevyrazil Jenson Button, ale v závodě startoval.
Po zhasnutí červených světel si Rosberg udržel vedení. Ze strkanice s rudými býky si odnesl Vettel defekt, kolidoval s Ricciardem, hned v prvním kole tak musel do boxů. Tam okamžitě skončil Alonso při své jubilejní 250. VC kvůli poruše pohonné jednotky. Letošní sezóna musí být pro dvojnásobného šampiona opravdu frustrující. Räikkönen se probíjel zezadu, kvůli penalizaci startoval až z 18. příčky. Prvním mužem regulérně v boxech byl v 9. kole Bottas a spustil řetězovou reakci. Williamsy ale ukazovaly svou rychlost hlavně na cílové rovince.
V 18. kole udělal už jedenáctý Vettel hodiny a propadl se zpět na šestnáctku. Marussie už ztrácely po dvaceti jeden celý okruh. Zajímavé byly souboje mezi Sainzem (Toro Rosso) a Perezem (Force India), a to jak na trati, tak i v depu. K incidentu ovšem došlo mezi Bottasem a Räikkönenem. Kimi skončil s poškozeným závěsem a vzdal. Valtteriho odplata za Soči? Zatáčka byla sice finského exšampiona, ale Bottas uvnitř ní brzdil tak, že zablokoval kola, ke kontaktu došlo až poté. Potrestán nebyl za kolizi nikdo.
Až dosud suverénní mercedesy přezouvaly až počínaje 27. kolem (Rosberg), Hamilton jej následoval vzápětí. Beze změny pořadí. Vettel neustál souboj s Maldonadem, probrzdil a propadl se zpět za něj. Pro Sebastiana to také nebyl příliš povedený závod, pohyboval se těsně za body. Pískat si mohl naopak Daniil Kvjat, který jel už od začátku třetí a nic na tom neměly ani návštěvy u mechaniků.
Lídr Rosberg stavěl podruhé pro nové obutí v 47. okruhu, což bylo pro mnohé překvapení, Mercedes se rozhodl pro plán B, pneumatikám nevěřil. Hamilton se otázal, proč má udělat totéž, ale nakonec požadavek týmu neignoroval, podvolil se mu. V tu chvíli si vyšlápl šestý Ricciardo na před ním jedoucího Massu a neměl problém ho na čerstvějších gumách při první příležitosti překonat.
52. kolo bylo konečnou pro Vettela, havaroval v esíčkách a skončil bokem v bariéře, což si vynutilo výjezd safety caru. Poprvé od Austrálie 2006 odpadly oba monoposty Ferrari, respektive nebyly klasifikovány! Této situace využili někteří piloti k dalším zastávkám. Po restartu se dostal Bottas před Kvjata na třetí příčku a Nasra (Sauber) zradily brzdy, jelo se však dál, do cíle v tu chvíli chybělo už jen dvanáct kol. Maldonado se málem potkal ze zdí a ještě si zazávodil s týmovým kolegou.
Už se ale nic neměnilo, Rosberg protnul cílovou čáru jako první před Hamiltonem, Bottasem a oběma piloty Red Bullu. Nejrychlejší kvalifikační čas tak skutečně proměnil v triumf a v tabulce se vzdálil bodově Vettelovi. Co více si přát, když titul už má týmový parťák?
VC Mexika F1 2015 – Pořadí v cíli | |||
1. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:42:35,038 h |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +1,954 s |
3. | Valtteri Bottas | Williams – Mercedes | +14,592 s |
4. | Daniil Kvjat | Red Bull – Renault | +16,572 s |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull – Renault | +19,682 s |
6. | Felipe Massa | Williams – Mercedes | +21,493 s |
7. | Nico Hülkenberg | Force India – Mercedes | +25,860 s |
8. | Sergio Perez | Force India – Mercedes | +34,343 s |
9. | Max Verstappen | Toro Rosso – Renault | +35,229 s |
10. | Romain Grosjean | Lotus – Mercedes | +37,934 s |
11. | Pastor Maldonado | Lotus – Mercedes | +38,538 s |
12. | Marcus Ericsson | Sauber – Ferrari | +40,180 s |
13. | Carlos Sainz | Toro Rosso – Renault | +48,772 s |
14. | Jenson Button | McLaren – Honda | +49,214 s |
15. | Alexander Rossi | Marussia – Ferrari | +2 kola |
16. | Will Stevens | Marussia – Ferrari | +2 kola |
DNF | Felipe Nasr | Sauber – Ferrari | odstoupil |
DNF | Sebastian Vettel | Ferrari | havárie |
DNF | Kimi Räikkönen | Ferrari | kolize |
DNF | Fernando Alonso | McLaren – Honda | odstoupil |
F1 2015 – Celkové pořadí jezdců | ||
1. | Lewis Hamilton | 345 |
2. | Nico Rosberg | 272 |
3. | Sebastian Vettel | 251 |
4. | Valtteri Bottas | 126 |
5. | Kimi Räikkönen | 123 |
6. | Felipe Massa | 117 |
7. | Daniil Kvjat | 88 |
8. | Daniel Ricciardo | 84 |
9. | Sergio Perez | 68 |
10. | Max Verstappen | 47 |
11. | Romain Grosjean | 45 |
12. | Nico Hülkenberg | 44 |
13. | Felipe Nasr | 27 |
14. | Pastor Maldonado | 26 |
15. | Carlos Sainz | 18 |
16. | Jenson Button | 16 |
17. | Fernando Alonso | 11 |
18. | Marcus Ericsson | 9 |
F1 2015 – Celkové pořadí týmů | ||
1. | Mercedes | 617 |
2. | Ferrari | 374 |
3. | Williams-Mercedes | 243 |
4. | Red Bull-Renault | 172 |
5. | Force India-Mercedes | 112 |
6. | Lotus-Renault | 71 |
7. | Toro Rosso-Renault | 65 |
8. | Sauber-Ferrari | 36 |
9. | McLaren-Honda | 27 |
Foto: Jiří Křenek