Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VC Monaka F1 2015: Fatální chyba týmu připravila Hamiltona o jasné vítězství

Aleš Dragoun
Diskuze (39)
V Monaku dominoval Lewis Hamilton, ale nakonec skončil až třetí. Po havárii Maxe Verstappena vyjel safety car a triumf spadl do klína Nicu Rosbergovi.

V kvalifikaci patřila první řada Mercedesům, už třetí rok po sobě. Jenže obhájce titulu Hamilton získal svou vůbec první pole position na tomto okruhu. Rosberg neměl ve finále tolik štěstí, byl pomalejší, několikrát probrzdil a jednou se dokonce nevešel do zatáčky. Ferrari s Vettelem a Räikkönenem nerozdělily překvapivě Williamsy, ale oba Red Bully. Třetí nejstarší bez přerušení fungující stáji v dějinách F1 se nedařilo, Massa ani Bottas nepostoupili z druhé části. Mladý Sainz startoval z boxů, byl vyloučen z kvalifikace za to, že ignoroval příkaz k zajetí do boxů kvůli namátkovému převážení.

Start v úzkých uličkách knížectví se obešel bez incidentů, ale Hülkenberg kolidoval s Alonsem v Mirabeau a vrazil do zdi. Pokračovali ovšem dál oba. Massa si zajel pro nový nos a pneumatiky hned v prvním kole, poškodil si jej hned v první zatáčce. Kvjat předjel po zhasnutí červených světel stájového kolegu Ricciarda. Hamilton ovšem začal Rosbergovi i ostatním okamžitě ujíždět. Ale ne daleko, mezi první trojicí bylo jen něco málo přes čtyři vteřiny. V sedmém kole odstoupil Maldonado krátce poté, co jej zdolal Verstappen. V Monaku se dá předjíždět, když se to umí... Oba vozy McLarenu se v té době držely na bodech. Za incident v úvodu závodu však obdržel Alonso pětivteřinovou penalizaci.

Špička přezouvala až v polovině závodu, to už Hamilton vedl před Rosbergem o 8,5 s. Räikkönen dojel čtvrtého Ricciarda na trati, ale dostal se přes něj až rychlejším pit stopem. Jenže Kvjat (Red Bull) jel jinou strategii, takže čtvrtý byl on. Ve 43. kole bohužel odstoupil bývalý dvojnásobný šampion ze Španělska, jeho mclaren dodýchal v Sainte Devote, porouchala se převodovka. Button se ovšem pohyboval na sedmém a osmém místě, na bodovaných příčkách.

Verstappen se pokusil v 64. kole předjet Grosjeana na cílové rovince, ale ulomil si o něj levé přední kolo a došlo k obrovské ráně. Max jel tak rychle, jako by mu selhaly brzdy, mladý Nizozemec následně skončil hluboko zabořený v bariéře. A začaly se dít věci. Hamiltona, který měl v čele náskok 21 s, odvolal Mercedes do boxů, ale nestihl se vrátit včas na trať. Na havárii Verstappena obrovsky vydělal Rosberg, zatímco jeho partner spadl po nutném výjezdu safety caru až za Vettela, protože jej nesměl předjet. Neriskoval penalizaci, byť to chvíli vypadalo jakože spolu bojují. Tým s trojcípou hvězdou vzal strategickou chybu zcela jednoznačně na sebe.

Závodilo se posledních osm kol, ale Lewis se zdržel za pomalejším „koníkem“, zatímco Nico mohl vpředu ujíždět. Ricciardo se dostal v Mirabeau před Räikkönena, ale s kontaktem. Pak zdolal i kolegu Kvjata, zatímco Hamilton sdělil týmu v rádiu „Impossible to pass“ (Nemožno předjet) a myslel tím samozřejmě Vettela. Za ně se navíc přilepil výborný Ricciardo. Ten ale nakonec počkal v posledním 78. okruhu na cílové rovince na Kvjata a pustil ho před sebe na čtvrtou příčku. Stájová režie? Těžko. Spíš se Daniel obával penalizace za kolizi s Kimim.

Grand Prix Monaka patřila Hamiltonovi, ale nakonec vyhrál Rosberg. Mimochodem, povedlo se mu to už potřetí za sebou! Tímto úspěchem v Monaku se mohli pochlubit jenom další tři piloti historie: Graham Hill, Alain Prost a Ayrton Senna... Michael Schumacher třikrát v řadě v ulicích Monte Carla nikdy nezvítězil. McLaren konečně získal první čtyři body díky osmému Jensonu Buttonovi. Je tohle ve Wokingu obrat k lepšímu?

Foto: Jiří Křenek

VC Monaka F1 2015 – Pořadí v cíli
1.Nico RosbergMercedes1:49:18,420 h
2.Sebastian VettelFerrari+4,486 s
3.Lewis HamiltonMercedes+6,053 s
4.Daniil KvjatRed Bull – Renault+11,695 s
5.Daniel RicciardoRed Bull – Renault+13,608 s
6.Kimi RäikkönenFerrari+14,345 s
7.Sergio PerezForce India – Mercedes+15,013 s
8.Jenson ButtonMcLaren – Honda+16,063 s
9.Felipe NasrSauber – Ferrari+23,626 s
10.Carlos SainzToro Rosso – Renault+25,056 s
11.Nico HülkenbergForce India – Mercedes+26,232 s
12.Romain GrosjeanLotus – Mercedes+28,415 s
13.Marcus EricssonSauber – Ferrari+31,159 s
14.Valtteri BottasWilliams – Mercedes+45,789 s
15.Felipe MassaWilliams – Mercedes+1 kolo
16.Roberto MerhiMarussia – Ferrari+2 kola
17.Will StevensMarussia – Ferrari+2 kola
DNFMax VerstappenToro Rosso – Renaultodstoupil
DNFFernando AlonsoMcLaren – Hondaodstoupil
DNFPastor MaldonadoLotus – Mercedesodstoupil

F1 2015 – Celkové pořadí jezdců
1.Lewis Hamilton126
2.Nico Rosberg116
3.Sebastian Vettel98
4.Kimi Räikkönen60
5.Valtteri Bottas42
6.Felipe Massa39
7.Daniel Ricciardo35
8.Daniil Kvjat17
9.Felipe Nasr16
10.Romain Grosjean16
11.Sergio Perez11
12.Carlos Sainz9
13.Nico Hülkenberg6
14.Max Verstappen6
15.Marcus Ericsson5
16.Jenson Button4

F1 2015 – Celkové pořadí týmů
1.Mercedes242
2.Ferrari158
3.Williams-Mercedes81
4.Red Bull-Renault52
5.Sauber-Ferrari21
6.Force India-Mercedes17
7.Lotus-Renault16
8.Toro Rosso-Renault15
9.McLaren-Honda4

Aleš Dragoun
Diskuze (39)
25. 5. 2015 20:31
Re: Stane se...
Rozumim, ale v F1 se proste omezuje a prikazuje...no jako ve Svycarsku :-) takze unlimited cokoliv asi fakt nebude.
Avatar - speedfred
25. 5. 2015 14:04
Re: Stane se...
Unlimited som myslel otacky a hodinovy prietok paliva,prip. prevodovky,nie komplet auta.
25. 5. 2015 13:48
Re: Fatální zkrat
Z tech 5000 km jede motor F1 na limitu svych schopnosti asi tak 120 km (5 kvalifikaci po ctyrech pokusech) plus nekolik par kol v zavode, kdyz to pneumatiky vyjimecne dovoli. Naopak ve WEC je limitujicim faktorem technika. Porsche pouziva dvoulitrovy ctyrvalec, ktery v zavode poskytuje vykon kolem 1000 koni a pri plnem vyuzivani tohoto vykonu musi vydrzet minimalne 5500 km ( lonske vitezne Audi urazilo v Le Mans cca 5200 km), pricemz na celou sezonu se smi pouzit maximalne peti motoru. Hlavni pricinou toho, ze F1 je stale o neco rychlejsi, je jeji o 165 kg nizsi hmotnost.
25. 5. 2015 12:57
Re: Fatální zkrat
K těm tvým faktům - návštěva WEC Bahrain 2014 - 4000 diváků! (to je k smíchu, když vezmu v potaz tvůj předešlý příměr k Mostu a amatérským závodům, to sedlo :D), F1 2015 - 33 tis. diváků (počítám jen neděli), návštěva Silverstone a SPA mluví ve prospěch F1 cca v poměru 1:3. Takže tolik ke tvým "faktům" o návštěvnosti. F1 sleduje x násobně více lidí i přes její krizi. Já nemám zapotřebí lhát sám sobě, já vím, co je královna motorsportu ;-) Bohužel již nemám tolik času sledovat všechny zajímavé série, za mě jsou skvělé WSR obecně (nejvíce samozřejmě FR 3,5), WTCC, WEC. ASLM a IndyCar jsem sledoval dříve ve velkým taky. Z motorek jednoznačně SBK a MotoGP (to je pro nás český fandy povinnost :-) ) No a palce u příspěvků? Mám na to názor, že se stačí přizpůsobit většině, lidé jsou konzervativní a mají rádi osvědčené věci - takže když napíšeš, že do sporťáku patří zaručeně manuál, vyhoněná atmosféra a pohon RWD, sklidíš víc pozitivních ohlasů než když napíšeš, že do sporťáku patří hybrid, dvojspojka a pohon FWD... za to tě tady pomalu ukamenují... i přes fakt, že výrobci stále víc používají dvojspojky, menší objem, atd atd (a ne, EU není jediný viník ;) )
25. 5. 2015 12:42
Re: Fatální zkrat
Ano při stejné konfiguraci okruhu dokáže být WEC blízko F1, asi tak blízko jako GP2, o něco lepší než Formule 3,5 Renault. IndyCar dokáže být blízko, na TOP speed i dál (dáno odlišnou aero filozofií). Pneumatiky F1 zpomalily o sekundy (oproti dobám boje Michelinu vs Bridgestone). Aerodynamika v F1 generuje nejhorší čísla od 90. let, to je v kombinaci s (příkazem) tragickýma Pirellkama velká momentální ostuda v F1. Po motorové stránce je F1 o míle napřed (předpoklad, že ICE samotné má od 730 hp až po 780 hp) při 1,6l objemu zde máme litorvý výkon cca 470 - 480 hp (bez "elektrických koní"). Kde je v tomto WEC? Mercedes predikuje, že už příští rok bude schopen generovat k 1000 koní. Dále zde máme výdrž motoru 5000 km a víc. Přiznám se, že nevím, kolik toho musí vydržet motory ve WEC, ale vím, že je podstatně těžší udržet spolehlivost a trvanlivost u 1,6 V6T motoru, než u 3.0 V6 bi turbo, který generuje podobný výkon jako F1 motory.