Ve čtvrtek mohou Slováci naposledy uplatnit nárok na šrotovné
Podle posledních informací z tamního ministerstva hospodářství si s pomocí šrotovného nové auto do konce listopadu ještě nekoupilo asi 4000 lidí, kteří už svůj starý vůz nechali sešrotovat. Skoro 40.000 zájemců naopak nové auto i díky šrotovnému už má. Nevyčerpané dotace zůstanou ve státním rozpočtu.
Zavedením šrotovného v první polovině letošního roku se vláda slovenského premiéra Roberta Fica snažila podpořit nákup automobilů, když v důsledku hospodářské krize klesla domácí poptávka. Ta se díky dvěma vlnám dotace na několik měsíců skutečně zvýšila, po odeznění takzvaného efektu šrotovného se ale odbyt aut ve srovnání s loňským rokem začal opět snižovat. Spotřebitelé i firmy kvůli rostoucí nezaměstnanosti a nejistému hospodářskému vývoji totiž odkládají nákupy dražšího zboží na později.
Státní dotaci na nákup auta kritizovali někteří analytici a opozice. Šrotovné nepovažovali za systémové opatření v boji s krizí. Na příspěvky stát vyčlenil celkem 55,3 milionu eur (asi 1,46 miliardy Kč).
otaci na nákup nového vozu po sešrotování starého zavedly i další země, například Německo, Francie, Itálie, Rakousko či Portugalsko. Prodej vozů na Slovensku dotace podporovala od března do srpna, v dalších měsících prodej nových aut meziročně klesl.
Podmínkou k získání státní podpory byla likvidace vozidla staršího deseti let. Následně si zájemce mohl s přispěním státu v první vlně koupit nové auto levněji až o 1500 eur (asi 39.600 Kč), ve druhé vlně státní sleva činila 1000 eur (asi 26.400 Kč). Další bonus ale musel poskytnout z ceny auta prodejce. Příspěvky tak celkem mohly snížit cenu vozidla o 2000 eur (asi 52.800 Kč).
Česko šrotovné nezavedlo, i když Poslanecká sněmovna jeho spuštění na podzim umožnila zákonem. Vláda premiéra Jana Fischera s opatřením nepočítá.