Velká Británie ode dneška zavádí šrotovné
Zákazník může podle britské varianty požádat o slevu 2000 liber (kolem 60.000 Kč) na nákup nového automobilu, pokud vyřadí více než deset let starý vůz. Program by měl platit do března 2010.
Automobilky jsou v Británii jednou z hlavních obětí hospodářské krize. I když ryze britské značky už v podstatě neexistují, na území ostrovního království má své výrobní závody hned několik tradičních výrobců (Land Rover, Mini, MG, Ford) a celá řada japonských automobilek (Honda, Toyota, Nissan). Výroba osobních vozů v Británii se v prvním čtvrtletí oproti loňskému roku snížila o 56,6 procenta na 183.010 vozů.
O náklady se rozdělí vláda i výrobci. Obě strany na ně vyčlení po 300 milionech liber.
Britští výrobci systém uvítali. Podle analytiků ale program zřejmě posílí poptávku hlavně po malých modelech, které již nyní přinášejí relativně malý zisk. V Německu a Francii se zvýšila poptávka právě především po malých vozech, protože šrotovné nejvíce sníží právě jejich cenu a protože majitelé starých aut mívají obvykle méně peněz, napsal britský list Financial Times.
Automobilky hlásí, že před pondělním zavedením šrotovného přibylo návštěvníků v prodejnách i na webových stránkách prodejců. Nejvíce se potenciální zákazníci zajímají právě o menší modely. Podle Hondy se nejvíce lidí ptá na nejmenší model Jazz. Podobné zkušenosti má v Británii také Renault.
"Předpovídáme zhoršení dostupnosti malých vozů," řekl šéfredaktor automobilové revue Glass's Guide. "Na malé vozy se nyní čeká i 12 týdnů a toto čekání se může prodloužit."
Podle Financial Times může nečekaně na šrotovném nejvíce vydělat vláda. Díky z dani přidané hodnoty by mohla z každého vozu získat víc než 1000 liber, kterými na jeho prodej přispívá.
Šrotovné zavedlo zatím devět zemí Evropy. V Česku je Poslanecká sněmovna schválila v pátek. O konkrétním termínu zavedení ale dosud nebylo rozhodnuto.