Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velká premiéra v Bologni: Volvo V50 !

Ondřej Láník
Diskuze (27)
Přinášíme první oficiální fotografie nového kombi postaveného na bázi nejmenšího Volva S40. Novinka nabídne navíc prostor a variabilitu v seversky elegantním balení. Doplněny podrobné informace a 15 fotografií.

Už předchůdce měl velmi povedené tvary a nové kombi V50 bude patřit k nejhezčím vozům svého druhu na trhu. Nová S40 představená na IAA ve Franfurtu, dostává po třech měsících sourozence, jehož záď nápadně připomíná firemního obra XC90.

Volvo V50 je o 46 mm delší než nová S40. Část za zadními koly byla prodloužena a využita pro zvětšení zavazadlového prostoru. Mřížka s charakteristickou firemní diagonálou má svislá chromovaná žebra, která vůz odlišují od nové S40 s horizontálně žebrovanou mřížkou. Oba modely se liší také tvarem mlhových světlometů, které jsou u V50 obdélníkové. Okolí světlometů je u modelu V50 lakováno kontrastní světlou barvou.

Volvo V50 bude nabízeno také s volitelnou sadou sportovního stylingu exteriéru, která dále zdůrazňuje sportovní, dynamickou povahu tohoto nového modelu. Tato sada zahrnuje přední a zadní spojler, boční prahy a zadní střešní spojler. Součástí je i sada pro snížení podvozku, která sníží světlou výšku vozu o 20 mm a přispívá tak k lepším jízdním vlastnostem.

Interiér bude k dispozici ve čtyřech různých dekorech.Unikátní, supertenká, středová konzola (která byla představena u nového Volva S40) tvoří nejsvrchnější vrstvu interiéru. Zajišťuje elegantní a vzdušné propojení středového tunelu s přístrojovou deskou. Za středovou konzolou se nachází praktický odkládací prostor na drobné předměty, který je dobře přístupný z obou stran.

Konstrukce s kabinou posunutou vpřed, dlouhý rozvor a koncepce Volva s napříč uloženým motorem činí kabinu V50 mimořádně prostornou. Kabina může být uspořádána stejně flexibilním způsobem jako u Volva V70. Zadní sedadla jsou dělena na dvě části a jejich opěradla je možné sklopit. Také sedadlo spolujezdce vpředu je vybaveno sklopným opěradlem. Pokud jsou opěradla sedadel sklopena, je plocha pro přepravu nákladu zcela plochá.

Volvo V50 je o něco kratší než jeho předchůdce, V40, avšak ve všech ostatních směrech je větší. Délka 4514 mm (o 2 mm kratší než model V40 – avšak o 46 mm delší než nová S40), šířka 1770 mm (+54 mm oproti V40), výška 1452 mm (+27 mm), rozvor náprav 2640 mm (+78 mm), rozchod kol vpředu 1535 mm (+ 63 mm), rozchod kol vzadu 1531 mm (+ 57 mm).

Nové sportovní kombi Volvo V50, je vybaveno napříč uloženými čtyř nebo pětiválcovými řadovými motory. Vrcholným modelem v řadě V50 je Volvo V50 T5 AWD s pohonem všech kol a s 2,5 litrovým pětiválcovým benzínovým motorem přeplňovaným nízkotlakým turbodmychadlem. Motor verze T5 dosahuje maximálního výkonu 161 kW a točivého momentu 320 Nm s velmi plochou křivkou jeho průběhu. Šestistupňová manuální převodovka, která byla původně vyvinuta pro Volvo S60 R a V70 R, se nyní představí i ve Volvu V50 T5. Volvo V50 T5 AWD bude vybaveno stejným typem pohonu všech kol jako větší modely Volvo vybavené systémem AWD (spojka Haldex).

Při svém představení bude nové Volvo V50 nabízeno se dvěma pětiválcovými atmosférickými motory 2,4i a 2,4 o výkonu 125 kW a 103 kW. Oba motory mají zdvihový objem 2,4 litru. Nabídka motorů zahrnuje také zcela nový čtyřválcový přeplňovaný dieselový motor (výsledek spolupráce Fordu a skupiny PSA), vybavený druhou generací systému common-rail, turbodmychadlem s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek a piezoelektrickými vstřikovacími tryskami. Tento motor bude také možné objednat s filtrem pevných částic.Turbodiesel je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou (nejedná se ale o stejnou převodovku jako u modelu T5). V roce 2004 bude představen také menší dieselový motor se zdvihovým objemem 1,6 litru. Nabídka motorů bude průběžně rozšiřována. Zde je její úplný přehled.

Motor Uspořádání Výkon Točivý moment

2,4 5 válců, řadový 103 kW 220 Nm

2,4i 5 válců, řadový 140 kW 230 Nm

T5 5 válců, řadový 161 kW 320 Nm

2,0 D 4 válce, řadový 100 kW 340 Nm

1,8 4 válce, řadový 92 kW 165 Nm

1,6 4 válce, řadový 74 kW 145 Nm

1,6 D 4 válce, řadový 81 kW 240 Nm

Prodej nového Volva V50 bude zahájen v první polovině roku 2004 a cílový průměrný prodej je 74 tisíc vozidel za rok, přičemž důraz bude kladen na evropský trh. Největším národním trhem pro tento vůz bude Německo, kde se očekává v průměru 15 tisíc prodaných vozů Volvo V50 ročně. Po něm bude následovat Švédsko (10 tisíc), Velká Británie (8 tisíc), Itálie (7 tisíc) a Nizozemsko (5 500).

Základní cena nového vozu bude o něco vyšší než u současného Volva V40, avšak tento nárůst je více než dostatečně kompenzován skutečností, že nový model má rozšířenou základní výbavu. Součástí standardní výbavy bude například klimatizace a elektrické ovládání oken vpředu i vzadu. Na většině trhů standardní výbava zahrnuje i systém DSTC. Většina doplňků, které je možné objednat pro větší Volvo V70, je k dispozici také pro zákazníky nového Volva V50. To platí například pro vestavěný telefon a navigační systém.

Podobně jako zcela nové Volvo S40, také Volvo V50 bude vyráběno v závodě společnosti Volvo Cars v belgickém Gentu. Výroba vozů Volvo v nizozemském Bornu bude ukončena s předchozími modely Volvo S40 a V40. Závod v Gentu bude po svém úplném dokončení největším výrobním závodem společnosti s kapacitou 270 000 vozů ročně.

Nové Volvo V50 je druhým vozem v řadě nových modelů Volvo, které sdílejí společnou technologii s vozy značek Ford a Mazda.

Kromě nového Volva S40 a Volva V50 bude v Gentu vyráběno i Volvo S60, zatímco výroba Volva V70 bude převedena do závodu v Torslandě ve Švédsku. Závod v Torslandě vyrábí také modely Volvo XC70, Volvo S80 a Volvo XC90.

Ondřej Láník
Diskuze (27)