Velké finále: CNG vs. diesel
Dojet k Jaderskému pobřeží na stlačený zemní plyn není problém. Jak ale vyšly náklady octavie na CNG v porovnání se starší sestrou na naftu?
Jako poplatky
Asi není potřeba zastírat, že naftová oktávka utrpěla drtivou porážku. Cesta G-Tekem byla téměř o čtyřicet procent výhodnější.
Plně obsazené desetileté Octavii TDI jsme naměřili průměrnou spotřebu 5,5 litru. Její mladší kolegyně pak zkonzumovala 3,9 kila zemního plynu každých sto kilometrů. V řeči čísel to znamenalo pouhých 1,21 Kč/km. A to se na bilanci výrazně podepsala poslední zastávka v Záhřebu, kde vyjde kilogram CNG dokonce dráž než litr benzinu. Přesto stálo palivo na úseku z Prahy do Šibeniku skvělých 1206 korun. To je skoro stejně jako dálniční poplatky, které činily 968 korun.
Dobrá alternativa
Jedinou nevýhodou plynovky tak zůstává dojezd – i když ani zhruba čtyřsetkilometrovému dosahu už není moc co vytýkat. Příště bychom však pro auto na CNG zvolili cestu přes Rakousko. Plniček přímo na dálnici je zde hned několik. Časová ztráta za tři plnění, která ve srovnání s dieselem byla asi devadesátiminutová, by zdaleka nebyla tak výrazná.
Naopak by se ještě více rozevřely nůžky nákladů na palivo. Naplnili bychom totiž levně ještě před slovinskou hranicí a v Záhřebu brali méně drahého plynu.
Když vezmeme v potaz, že ve srovnání se stejnou benzinovou motorizací se za variantu na plyn připlácí pouhých šestnáct tisíc a auto má lepší podvozek, neváhali bychom. Proti stejně silnému dieselu je G-Tec dokonce o dvacet tisíc levnější.
Jestli plánujete obměnit starší Octavii TDI a náklady na kilometr jsou pro vás prioritou, CNG je nejvýhodnějším řešením. A ani ústupky nemusí být nijak
výrazné a bude vás hřát, že na cestě dlouhé něco přes tisíc kilometrů ušetříte osm stokorun!
Porovnání nákladů na cestu Praha-Šibenik (1075 km) | Octavia 1.4 TSI/81 kW G-Tec | Octavia II 1.9 TDI/77 kW |
Palivo celkem | 41,48 kg | 59,12 l |
Naměřená spotřeba | 3,9 kg/100 km | 5,5 l/100 km |
Náklady na palivo | 1206 Kč | 1971 Kč |
Náklady na 1 km | 1,21 | 1,83 |
Poplatky | ||
Slovenská dálniční známka | 275 Kč | 275 Kč |
Mýto Goričan - Svata Helena | 154 Kč | 154 Kč |
Mýto Záhřeb - Šibenik | 539 Kč | 539 Kč |
Poplatky celkem | 968 Kč | 968 Kč |
Náklady celkem | 2174 Kč | 2939 Kč |
Průjezdní body: Bratislava - Rusovce (2/150) - Mosonmagyaróvár (E65) - Csorna - Szombathely (E65) - Kám (87) - Vasvár (8)- Zalaegerszeg (74/E65)- Söjtör (7536) - Letenye (A4)- Záhřeb |
Ušetřete pětinu na mýtném
I na poplatcích za dálnice lze ušetřit, konkrétně v Chorvatsku. Určitě jste si tam všimli průjezdních bran, kde auta neplatí, pouze zpomalí. Vozy, které zde projíždí, musí být vybaveny mýtnou krabičkou ENC. Cesta po pak stojí o 21,74 % méně. Nevýhodou je nutnost pořídit si na benzince přístroj za asi 450 Kč. Pokud zde ale jezdíte pravidelně, o nákupu popřemýšlejte.
Mýto na chorvatských dálnicích | Ceny v kunách | Přepočet Kč |
A1 Záhřeb - Split | ||
Zagreb (Lucko) – Rijeka | 70,00 | 254,10 |
Lucko - Zadar | 121,00 | 439,23 |
Lucko - Sibenik | 147,00 | 533,61 |
Lucko - Vrgorac | 214,00 | 776,82 |
A2 Záhřeb – Macelj | ||
Zapresic - Trakoscan | 48,00 | 174,24 |
A3 Záhřeb - Bregana | ||
Zagreb - Bregana | 6,00 | 21,78 |
A3 Záhřeb-Istok – Lipovac | ||
Ivanja Reka – Lipovac | 122,00 | 442,86 |
A4 Záhřeb (Sveta Helena) – Gorican | ||
Sveta Helena – Gorican | 42,00 | 152,46 |
A6 Záhřeb A1 - Bosiljevo II – Rijeka | ||
Bosiljevo – Rijeka | 38,00 | 137,94 |
A7 Rijeka - Rupa (slovinská hranice) | ||
Rijeka - Rupa | 8,00 | 29,04 |
Zdroj ÚAMK |
Ptali jsme se Petra Vomáčky z ÚAMK
Lze pořídit krabičku ENC na zvýhodněné chorvatské mýto v ČR?
Bohužel ne, koupit ji lze výhradně v Chorvatsku. Tamní vyhláška neumožňuje nákup mimo území země.
Kde ji tedy mohu pořídit při cestě k moři?
Získat lze v omezeném množství u první mýtné brány za Maďarskem. Dále také na čerpací stanici Záhřeb - Lučko. Zde je otevřeno nonstop.
Na kolik krabička vyjde?
Vždy se kupuje v balíčku, přednabitá například na tři sta nebo pět set kun.
Co když kredit vyčerpám?
Následně lze snadno dobít přes Internet pomocí platební karty.
V Chorvatsku je několik provozovatelů dálnic. Platí krabička na všech úsecích?
Ano, s výjimkou Istrie. Tam je nutné přečipovat ji na jiný systém. Není to ale problém.