Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velké finále: CNG vs. diesel

Svět motorů
Diskuze (1)
Cestu na pobřeží máme za sebou a stejně jako v případě dovolené musí na konci přijít na řadu závěrečné zúčtování. Porazí CNG v nákladech legendární TDI?

Dojet k Jaderskému pobřeží na stlačený zemní plyn není problém. Jak ale vyšly náklady octavie na CNG v porovnání se starší sestrou na naftu?

Jako poplatky

Asi není potřeba zastírat, že naftová oktávka utrpěla drtivou porážku. Cesta G-Tekem byla téměř o čtyřicet procent výhodnější.

Plně obsazené desetileté Octavii TDI jsme naměřili průměrnou spotřebu 5,5 litru. Její mladší kolegyně pak zkonzumovala 3,9 kila zemního plynu každých sto kilometrů. V řeči čísel to znamenalo pouhých 1,21 Kč/km. A to se na bilanci výrazně podepsala poslední zastávka v Záhřebu, kde vyjde kilogram CNG dokonce dráž než litr benzinu. Přesto stálo palivo na úseku z Prahy do Šibeniku skvělých 1206 korun. To je skoro stejně jako dálniční poplatky, které činily 968 korun.

Dobrá alternativa

Jedinou nevýhodou plynovky tak zůstává dojezd – i když ani zhruba čtyřsetkilometrovému dosahu už není moc co vytýkat. Příště bychom však pro auto na CNG zvolili cestu přes Rakousko. Plniček přímo na dálnici je zde hned několik. Časová ztráta za tři plnění, která ve srovnání s dieselem byla asi devadesátiminutová, by zdaleka nebyla tak výrazná.

Naopak by se ještě více rozevřely nůžky nákladů na palivo. Naplnili bychom totiž levně ještě před slovinskou hranicí a v Záhřebu brali méně drahého plynu.

Když vezmeme v potaz, že ve srovnání se stejnou benzinovou motorizací se za variantu na plyn připlácí pouhých šestnáct tisíc a auto má lepší podvozek, neváhali bychom. Proti stejně silnému dieselu je G-Tec dokonce o dvacet tisíc levnější.

Jestli plánujete obměnit starší Octavii TDI a náklady na kilometr jsou pro vás prioritou, CNG je nejvýhodnějším řešením. A ani ústupky nemusí být nijak

výrazné a bude vás hřát, že na cestě dlouhé něco přes tisíc kilometrů ušetříte osm stokorun!

Porovnání nákladů na cestu Praha-Šibenik (1075 km) Octavia 1.4 TSI/81 kW G-Tec Octavia II 1.9 TDI/77 kW
Palivo celkem 41,48 kg 59,12 l
Naměřená spotřeba 3,9 kg/100 km 5,5 l/100 km
Náklady na palivo 1206 Kč 1971 Kč
Náklady na 1 km 1,21 1,83
Poplatky
Slovenská dálniční známka 275 Kč 275 Kč
Mýto Goričan - Svata Helena 154 Kč 154 Kč
Mýto Záhřeb - Šibenik 539 Kč 539 Kč
Poplatky celkem 968 Kč 968 Kč
Náklady celkem 2174 Kč 2939 Kč
Průjezdní body: Bratislava - Rusovce (2/150) - Mosonmagyaróvár (E65) - Csorna - Szombathely (E65) - Kám (87) - Vasvár (8)- Zalaegerszeg (74/E65)- Söjtör (7536) - Letenye (A4)- Záhřeb

Ušetřete pětinu na mýtném

I na poplatcích za dálnice lze ušetřit, konkrétně v Chorvatsku. Určitě jste si tam všimli průjezdních bran, kde auta neplatí, pouze zpomalí. Vozy, které zde projíždí, musí být vybaveny mýtnou krabičkou ENC. Cesta po pak stojí o 21,74 % méně. Nevýhodou je nutnost pořídit si na benzince přístroj za asi 450 Kč. Pokud zde ale jezdíte pravidelně, o nákupu popřemýšlejte.

Mýto na chorvatských dálnicích Ceny v kunách Přepočet Kč
A1 Záhřeb - Split
Zagreb (Lucko) – Rijeka 70,00 254,10
Lucko - Zadar 121,00 439,23
Lucko - Sibenik 147,00 533,61
Lucko - Vrgorac 214,00 776,82
A2 Záhřeb – Macelj
Zapresic - Trakoscan 48,00 174,24
A3 Záhřeb - Bregana
Zagreb - Bregana 6,00 21,78
A3 Záhřeb-Istok – Lipovac
Ivanja Reka – Lipovac 122,00 442,86
A4 Záhřeb (Sveta Helena) – Gorican
Sveta Helena – Gorican 42,00 152,46
A6 Záhřeb A1 - Bosiljevo II – Rijeka
Bosiljevo – Rijeka 38,00 137,94
A7 Rijeka - Rupa (slovinská hranice)
Rijeka - Rupa 8,00 29,04
Zdroj ÚAMK

Ptali jsme se Petra Vomáčky z ÚAMK

Lze pořídit krabičku ENC na zvýhodněné chorvatské mýto v ČR?

Bohužel ne, koupit ji lze výhradně v Chorvatsku. Tamní vyhláška neumožňuje nákup mimo území země.

Kde ji tedy mohu pořídit při cestě k moři?

Získat lze v omezeném množství u první mýtné brány za Maďarskem. Dále také na čerpací stanici Záhřeb - Lučko. Zde je otevřeno nonstop.

Na kolik krabička vyjde?

Vždy se kupuje v balíčku, přednabitá například na tři sta nebo pět set kun.

Co když kredit vyčerpám?

Následně lze snadno dobít přes Internet pomocí platební karty.

V Chorvatsku je několik provozovatelů dálnic. Platí krabička na všech úsecích?

Ano, s výjimkou Istrie. Tam je nutné přečipovat ji na jiný systém. Není to ale problém.

Svět motorů
Diskuze (1)
5. 6. 2015 15:16
Legendární TDI? WTF?!
CNG nemůže porazit TDI, protože tak vysoké náklady za servis mají jen naprosté vraky. Více peněz stojí kadlekadle sound, a proto vítězí diesel - pro automobilky. Žere to olej, praskají tomu hlavy a klikové hřídele (specialitka hlavně 2,0TDI), vytlačené a vyviklané uložení vtřikovačů, takže ředění oleje naftou a k tomu všechny klasické problémy jako u ostatních nekultivovaných popelnic - díly podvozku více trpí díky větší hmotnosti, dvouhmotový setrvačník, ohluchlí majitelé atd. TDI nejsou držáky a česká média to záměrně zatajují.
Viz např.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
No nejsou ty dvě prasklinky krásné? Pro technologického nadšence jistě. Pro zákazníka méně.