Velké ohlédnutí za automobilovým rokem 2005

Velké ohlédnutí za automobilovým rokem 2005

 

Automobilový rok 2005 se v mnohém podobal rokům předchozím, přinesl však také mnoho událostí, které ovlivnily či v budoucnu ovlivní dění v automobilovém průmyslu. Pojďme si je připomenout.

Automobilový rok 2005 se v mnohém podobal rokům předchozím, přinesl však také mnoho událostí, které ovlivnily či v budoucnu ovlivní dění v automobilovém průmyslu, nebo alespoň situaci na českých vozovkách. Tak jako vloni, předloni, před třemi nebo pěti lety automobilky poslaly některé modely do starého železa a vyrukovaly s moderními nástupci. Frekvence představování novinek se i letos poněkud zvýšila a dříve nezaplnění či neexistující segmenty nabobtnaly o další přírůstky.

Vysoké popularitě se stále těší velkoprostorové vozy MPV, největší boom nicméně zažívají súvéčka. Do lukrativního segmentu a rovnou mezi elitu vstoupilo letos Audi s luxusním obrem Q7, Mercedes-Benz odpověděl novou generací třídy M (její test naleznete v aktuálním čísle magazínu). Na peněženky potenciálních kupců „lidovějších“ súvéček si brousí zuby korejské a nově čínské automobilky. Jak už to v životě bývá, někomu se dařilo a někomu méně.

Každý chvilku tahá pilku

Rover 75Zatímco Fiat úspěšně umazává obrovskou ztrátu z minulých let, General Motors se potácí na okraji propasti. Vyskakovat si rozhodně nemůže Ford, místo utrácení představí na začátku roku 2006 rozsáhlý restrukturalizační plán. Šetření naordinoval svým značkám rovněž koncern Volkswagen, do něhož vstoupilo větším podílem Porsche, ke spokojenosti měl letos daleko i DaimlerChrysler.

Aby toho nebylo málo, v dubnu 2005 vyhlásila bankrot automobilka MG Rover a přestože potopený Titanic vytáhl v srpnu na hladinu čínský investor, jeho osud stále není jasný. Ne všichni výrobci třeli v roce 2005 bídu s nouzí. Toyotě, zdá se, nic nebrání stát se světovou jedničkou, dobrý rok má z sebou Honda a také korejské značky Hyundai a Kia, jimž se podařilo prorazit v anketách spolehlivosti J.D. Power.

Dobře si letos vedla domácí Škoda, byť v březnu musela řešit první stávku ve své novodobé historii. Odboráři protestovali proti zmrazení platů, nakonec si vymohli zvýšení. S českým trhem, co se prodejů nových vozů týče, to nijak slavné nebylo. Na nové automobily stále nepříjemněji dotírají ojetiny. Česko si přesto může nechat říkat automobilová velmoc.

U Kolína se od února vyrábí trojice prcků Toyota Aygo, Citroen C1 a Peugeot 107 (jejich produkce už přesáhla 100 000 kusů), navíc se rýsuje možnost další velké investice. Pro svou továrnu hledá v střední Evropě místo korejský Hyundai a v konkurenci mnoha lokalit naleznul zalíbení právě tam, kde ostravští zemědělci pěstují vyhlášené nošovické zelí.

Po několika neúspěšných pokusech zástupci kraje uzavřeli dohodu se všemi vlastníky půdy, takže investici, která má přinést tisíce pracovních míst, nestojí nic v cestě. Až na samotný Hyundai. Zaměstnání naleznou Češi i v nových výrobních kapacitách mladoboleslavské Škody Auto, jež v příštím roce spustí výrobu nového modelu vycházejícího se studie Roomster.

Český řidič

PoliciePro českého řidiče začal rok 2005 tradičně. Především silnice druhých a třetích tříd pokryly tisíce výtluků, na dálnici D1 se tvořily od prvních lednových dnů dlouhé kolony, neboť uzavírka střídala uzavírku. Této skutečnosti využila v billboardové kampani jedna politická strana, na což ministr Šimonovský reagoval návrhem na omezení počtu uzavírek v jenom směru a rozšíření počtu jízdních pruhů ze dvou na tři.

Největším triumfem ministra dopravy a nejvýraznější události pro českého řidiče bylo schválení novely zákona o provozu na pozemních komunikacích Poslaneckou sněmovou ČR. Novela zavádějící mj. bodový systém hodnocení řidičů se stala terčem kritiky jedněch a modlou druhých. Jaký skutečný dopad bude mít novela na situaci na českých vozovkách ukáží až další měsíce či roky.

Rekordní tempo výstavby nových silnic a dálnic dokázali zástupci ŘSD otevřením nového 18 kilometrů dlouhého úseku dálnice D1 z Vyškova do Vrchoslavic a dalších kratších či delších dálničních a silničních úseků. Nic příjemného nečekalo české řidiče v lednu 2005 na úřadech, podstatně se totiž zvýšily mnohé ze správních poplatků, horké chvilky zažívali motoristé rovněž na čerpacích stanicích.

Důsledkem přírodní katastrofy, vrcholící motoristické sezony a dalších vlivů vzrostla cena ropy na rekordní úroveň, takže zaplatit za litr benzínu 35 Kč nebyl problém. Na konci roku cena naštěstí výrazně klesla. Není divu, že v atmosféře sílících obav z budoucího vývoje automobilky oprášily myšlenku hybridních automobilů a na mezinárodních autosalonech několik zbrusu nových hybridů převedly.

Rok hybridů

Rok 2005 proto můžeme právem označit rokem hybridů, byť cesta z výstavních prostor do běžného provozu bude v některých případech hodně dlouhá. Ne tak u Toyoty, jež hybridní vozy nejen vystavuje, ale rovnou prodává. Její zásluhy v této oblasti ocenila i mezinárodní jury, která priusu přiřkla titul Evropského vozu roku. To českým vozem roku 2005 se stala nová Škoda Octavia.

Škoda OctaviaJen pro úplnost dodejme, že Američané i Japonci projevili odlišný vkus a vybrali Chrysler 300C respektive Mazdu MX-5, cenu za interiér roku dostal poněkud překvapivě Cadillac STS. Když jsme u těch cadillaců; V roce 2005 vstoupila tato americká značka oficiálně na český trh. Co se týče nových modelů, bylo se rozhodně na co dívat. V Ženevě představila Alfa Romeo novou 159 a Breru, Audi ukázalo novou RS4 či A6 Avant.

Škoda překvapila studií Yeti, Citroen prezentoval kolínskou C1 (sourozence Peugeotu 107 a Toyoty Aygo) a vlajkovou loď C6, Fiat přidal novou cromu a v druhé polovině roku třetí generaci punta, Audi se konečně pochlubilo luxusním SUV Q7, Mercedes-Benz kontroval druhou generací třídy M a dále představil třídu B. Suzuki vtrhlo do segmentu SUV s novou Grand Vitarou, Toyota odpověděla RAV-4 a také přivezla do Evropy nový Yaris.

U Volkswagenu se s novinkami roztrhl pytel, novou generaci passatu následoval Golf Plus a Golf R32. Honda nahradila Civic, Mazda naservírovala návštěvníkům ženevské autoshow novou MX-5, novotou voněly i stánky ostatních výrobců. A příští rok tomu podle všeho nebude jinak.

Rok 2005 na Auto.cz

Na auto.cz jsme v roce 2005 pokračovali v práci, kterou jsme započali v roce předchozím. Snažili jsme se zkvalitnit zpravodajství tak, abyste neustále dostávali nejaktuálnější informace ze světa automobilů, formule1 i WRC, mírně jsme vylepšili testy a vytěžili maximum z návštěv mezinárodních autosalonů. Letošní přílohy ze Ženevy a především Frankfurtu hledají svou obsáhlostí a podrobností na internetu těžko konkurenci.

V druhé polovině roku jsme začali pilně pracovat na některých významných inovacích, která vám představíme v průběhu příštího roku. Zatím vás budeme napínat, prozradíme alespoň, že klíčovými slovy budou multimédia, přehlednost, dostupnost a interaktivita. Na závěr vám chceme poděkovat za přízeň v roce 2005 a těšíme se s vámi na setkání v novém roce 2006. Auto.cz bude stále tím místem (a lepším místem), kde naleznete veškeré informace o autech.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Marka Schwarzmanna: S nadhledem Zápisník Marka Schwarzmanna: S nadhledem

Dnes a zítra jdeme volit. Určíme kurz, kterým se bude…

Akcie Unipetrolu zdražily o devadesát procent, přispěl k tomu i hurikán Harvey Akcie Unipetrolu zdražily o devadesát procent, přispěl k tomu i hurikán Harvey

Za prvních devět měsíců se čistý zisk Unipetrolu dostal…

Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Pražský rejdič a český červený králík: Výstava v Modřanech představí domovská zvířata

Pražský rejdič a český červený králík: Výstava v…

Třídenní výstava králíků, holubů a drůbeže s názvem Modřany 2017 je za rohem. Na události se návštěvníkům…

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu doopravdy patří!

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu…

Jako by nestačily skandály, které na Hanu Gregorovou (65) v jednom kuse vytahuje její bývalý milenec Ondřej…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů jsem očekával víc

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů…

PŘÍMO Z LUCERNU | Selhání. Jinak se výkon Plzně proti Luganu označit nedá. Viktoria lehla pod nohy velmi…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…